Linux passerar 3 procent av datormarknaden – Mac OS på 21 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Böcker förvirrar nog mer än vad de hjälper, då vanliga kommandon kan skilja sig åt mellan olika Linux-distar.

Jag rekommenderar istället att du funderar på vilka programvaror du vill använda i framtiden. Sök sedan upp programmen på AlternativeTo och se vilka alternativ det finns för GNU/Linux:
https://alternativeto.net/

Testkör gärna olika Linux-distar i exempelvis VirtualBox till du hittar något du känner dig hemma i.

När du är redo att köra på riktig hårdvara, försäkra dig om att drivrutiner finns för grafikkort, nätverkskort etc och välj distribution eller hårdvara därefter.

Lycka till!

Tack för synpunkter

Inga direkta specifika program som används, så känner mig fri när det kommer till detta.
Boken avhandlar Ubuntu, kommer inte hålla mig till Ubuntu sedan och förstår att kommandon skiljer sig mellanåt.
Tror det kan vara bra med en bok för mig, gillar att ha helhetskollet/helikoptersyn för att sedan lättare gå ner djupare i detaljer.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Ah, ja den gamla standardförklaringen.

Jag menar, ingen kan ju få en dominerande ställning av att kunderna tycker att det är det bästa alternativet, nej, det är helt klart mer troligt med en konspiration där Microsoft mutat hela världen att köra Windows.

För lite historia citerar jag ur Wikipediaartikeln:

Citat:

Prior to 1995, Microsoft licensed MS-DOS (and Windows) to computer manufacturers under three types of agreement: per-processor (a fee for each system the company sold), per-system (a fee for each system of a particular model), or per-copy (a fee for each copy of MS-DOS installed). The largest manufacturers used the per-processor arrangement, which had the lowest fee. This arrangement made it expensive for the large manufacturers to migrate to any other operating system, such as DR DOS.

Med andra ord: Microsoft mutade inte hela världen att köra DOS, men de gjorde det extra förmånligt för datortillverkare att köpa DOS för varje dator de byggde. Det betydde att dessa datortillverkare och i förlängningen alla kunder som köpte PC av en stor tillverkare ändå betalade för DOS - och bara den lilla minoritet som verkligen hade för avsikt att köra något annat såg någon poäng i att betala två gånger för operativsystem. Detta lade grunden för att DOS - och sedan Windows med sin DOS-kompatibilitet - blev den plattform för vilken programvara huvudsakligen utvecklades, vilket skapade den situation vi sett sedan mitten av 90-talet.
Det var ingen konspiration mellan folk som ville att DOS eller Windows skulle bli förhärskande, utan geniala affärsavtal slutna av Microsoft med först IBM och sen med dem som ville vara ”IBM-kompatibla”.

Vad vi ser idag, med iOS, Android, och mer avlägset macOS, är helt enkelt resultatet av att mycket av vad folk gör med sina datorer är mindre plattformsberoende, så folk kan välja datorenheter utifrån tycke och smak snarare än utifrån att ”Word och Excel måste fungera”.
Och Microsoft har anpassat sig: Windows är inte borta som inkomstkälla - långt därifrån - men de har spritt sina ägg till fler korgar med dagens verklighet i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Med andra ord: Microsoft mutade inte hela världen att köra DOS, men de gjorde det extra förmånligt för datortillverkare att köpa DOS för varje dator de byggde. Det betydde att dessa datortillverkare och i förlängningen alla kunder som köpte PC av en stor tillverkare ändå betalade för DOS - och bara den lilla minoritet som verkligen hade för avsikt att köra något annat såg någon poäng i att betala två gånger för operativsystem. Detta lade grunden för att DOS - och sedan Windows med sin DOS-kompatibilitet - blev den plattform för vilken programvara huvudsakligen utvecklades, vilket skapade den situation vi sett sedan mitten av 90-talet.
Det var ingen konspiration mellan folk som ville att DOS eller Windows skulle bli förhärskande, utan geniala affärsavtal slutna av Microsoft med först IBM och sen med dem som ville vara ”IBM-kompatibla”.

Vad vi ser idag, med iOS, Android, och mer avlägset macOS, är helt enkelt resultatet av att mycket av vad folk gör med sina datorer är mindre plattformsberoende, så folk kan välja datorenheter utifrån tycke och smak snarare än utifrån att ”Word och Excel måste fungera”.
Och Microsoft har anpassat sig: Windows är inte borta som inkomstkälla - långt därifrån - men de har spritt sina ägg till fler korgar med dagens verklighet i åtanke.

Glöm inte heller vad de gjorde mot BeOS. De förbjöd datoråterförsäljare från att erbjuda dual-boot till BeOS. BeOS stämde dem för detta och MS gick med på att betala $23 miljoner. Men det var långt senare, och förstås utan att medge att de gjort något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Sätt Linux i händerna på dina eventuella 10-åringar och vänta och se vad som händer?

Fast då kommer Ninux som underdog istället...

Funkar ypperligt för mina barn, dom har haft det på sina datorer sen dom var 5-6 år
Man måste lära dom rätt från början 😉

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av Pelle:

Funkar ypperligt för mina barn, dom har haft det på sina datorer sen dom var 5-6 år

Och det här är något jag observerat vid många tillfällen: folk lär sig det man sätter dem framför. Det som får folk att sparka bakut är inte ett operativsystem eller ett gränssnitt, utan förändring. Jag har ”utsatt” både barn och pensionärer för Cinnamon och senare GNOME utan att de blivit det minsta förvirrade: ”Här är din ordbehandlare, här har du din e-post, och här har du din webbläsare.”

Permalänk
Medlem

Och det här är något jag observerat vid många tillfällen: folk lär sig det man sätter dem framför. Det som får folk att sparka bakut är inte ett operativsystem eller ett gränssnitt, utan förändring. Jag har ”utsatt” både barn och pensionärer för Cinnamon och senare GNOME utan att de blivit det minsta förvirrade: ”Här är din ordbehandlare, här har du din e-post, och här har du din webbläsare.”

Faktum kvarstår ju ändå. Varför ska jag byta? Alla Linux användare påstår på nått konstigt sätt att Windows är skit och Linux det bästa som hänt världen.

Som IOS på telefonen. Det bara fungerar. Inget pill.

Vill man pilla, sure, kör på! Men ingen övertalar ju mig att det är så bra så jag ska börja om på noll och lära mig något nytt. Dessutom vet jag ju att allt inte fungerar bra då jag har testat. Särskilt launchers/spel.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Faktum kvarstår ju ändå. Varför ska jag byta? Alla Linux användare påstår på nått konstigt sätt att Windows är skit och Linux det bästa som hänt världen.

Som IOS på telefonen. Det bara fungerar. Inget pill.

Vill man pilla, sure, kör på! Men ingen övertalar ju mig att det är så bra så jag ska börja om på noll och lära mig något nytt. Dessutom vet jag ju att allt inte fungerar bra då jag har testat. Särskilt launchers/spel.

Det finns en orsak att diskussioner om operativsystem ofta kallas religionskrig: De här trådarna drar alltid till sig några nyfrälsta och några tokfanatiker. 😆

Bara för att ta det från mitt perspektiv: Klart du inte ska byta om du är nöjd med vad du har. Och chansen är stor, om du inte ser någon teknisk, användarmässig eller etisk orsak att byta, att det inte är värt ett byte för just dig. Däremot verkar det som sagt som att bortåt 25-30% av datoranvändarna idag (macOS + ChromeOS + Linux + övriga OS) valt bort Windows som plattform - en tanke många skulle ha betraktat som omöjlig för 20-25 år sen.

i min familj lever vi gott utan Windows privat; frugan driver hela sin verksamhet via iPadOS och macOS, jag kör macOS och lite olika Linuxar samt FreeBSD för olika privata och hobbyändamål inklusive allt mitt spelande, och lillkillen är än så länge helt nöjd med vad iPadOS erbjuder. Kommer grabben någon gång vilja ha en spelkonsol eller speldator kommer han självklart få en, och visar det sig att han behöver Windows för något spel alla hans kompisar spelar så får jag väl köpa det åt honom, så får han lära sig det systemet.

På jobbet ser det liknande ut: Inget av det jag personligen gör kräver Windows, utan när jag behöver göra något i våra Windowsmiljöer - 3/4 av våra servrar är fortfarande Windowsbaserade - kör jag PowerShell eller en RDP-klient från en Mac. Det är inte att jag inte "kan" Windows, men jag blir mindre frustrerad av att använda en Unix för mina mest använda verktyg, och lägger man därtill att all corporate malware man måste köra på Windowslaptops i företaget jag jobbar för gör att några av mina mest vardagliga operationer går som sirap, medan Macen ger mig prestanda motsvarande en stationär dator nästan utan påverkan av våra IDS/IPS/antimalwarekomponenter, så är det självklart att jag bytte så fort tillfälle gavs även om min tidigare Windowslaptop hade stöd för WSL och därmed inte var så handikappad som tidigare Windowsversioner varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ah, ja den gamla standardförklaringen.

Jag menar, ingen kan ju få en dominerande ställning av att kunderna tycker att det är det bästa alternativet, nej, det är helt klart mer troligt med en konspiration där Microsoft mutat hela världen att köra Windows.

Du menar förutom att det defakto hände, och att vi har mail och interna dokument från Microsoft som beskriver exakt hur det gick till samt inspelade förhör med Bill Gates?

Däremot har ingen förutom du pratat om att de skulle ha mutat hela världen, det var inte vad de gjorde. Vad de bla gjorde t.ex här i Sverige på 90-talet var att affärer som sålde datorer fick rabatt på själva Windows-installationen om de valde att inte sälja datorer med andra OS och andra system än PC. Har personliga kontakter från affärssidan som intygar att detta skedde.

Utdrag från ett av de interna läkta dokumenten om hur de t.ex skall kontra öppen mjukvara:

Citat:

Generally, Microsoft wins by attacking the core weaknesses of OSS projects.

De-commoditize protocols & applications

OSS projects have been able to gain a foothold in many server applications because of the wide utility of highly commoditized, simple protocols. By extending these protocols and developing new protocols, we can deny OSS projects entry into the market.

Från US DOJ:s faktasökning i monopolstämningen mot MS 1998:

Citat:

... by advising OEMs that they will be charged a higher price for Windows unless they drastically limit the number of PCs that they sell without an operating system pre-installed. In 1998, all major OEMs agreed to this restriction. ...

Från Wikipedia som citerar en nyhetsartikel:

Citat:

Microsoft also once assessed license fees based on the number of computers an OEM sold, regardless of whether a Windows license was included

Japp inget shady här inte...

Vi vet också från ett läckt mail från Mike Anderer på Microsoft att de gav motsvarande $133M till SCO för att SCO skulle fortsätta sin vansinnesstämning mot IBM för att kasta FUD på Linux.

För de som är intresserade av Bill Gates vittnesmål så kan den här ArsTechica artikeln var intressant då de arkiverat dessa videor https://arstechnica.com/tech-policy/2020/09/revisiting-the-spectacular-failure-that-was-the-bill-gates-deposition/

En liten godbit därifrån:

Citat:

Apple also played a prominent role in the deposition, as it did in the trial as well. With Apple's future hanging on a thread in the mid to late 1990s, the Mac maker was eager to secure a commitment from Microsoft to develop Office for Macintosh. Microsoft knew this, and in an email dated August 8, 1997, Gates asked Maritz: “Do we have a clear plan on what we want Apple to do to undermine Sun?”

Japp, MS höll inte på med något som helst shady för att få, behålla samt utnyttja sitt monopol. Onej, allt är bara galna konspirationer.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att Linux blir större och större. Microsoft gör mer och mer saker som jag inte tycker om och skulle gärna vilja byta till Linux. Installerar ofta och kör olika linux-distar på Virtualbox de sista åren men det har alltid varit något som man får göra avkall på mot Windows.
Windows fungerar hela tiden. På många distar på Linux så har det oftast blivit något fel i uppdateringar eller andra buggar. Visseligen kan en del fel bero på Virtualbox, men inte alla. Installerade nyligen flera stora distar men inte fanns spotify i pakethanteraren, man kan installera det på andra sätt, men poängen är att det inte alltid är lättare än Windows. Helst inte om man inte kan terminalen som vi nördar kan. Jag kan tyvärr inte byta till Linux eftersom det inte finns en ersättare för Directory Opus. Till slut kommer jag byta, och då lutar det åt Linux Mint.

Att det finns så många olika linux-distar är en styrka i vissa fall, men tänk om människorna som programmerar dessa försöker att gå ihop mer istället för att gå isär.

Chris Titus gjorde nyss en video om de olika distarna och att han tycker att många är "pointless". Visserligen gör dessa människor detta på fritiden men för att Linux ska växa mer behöver det vara mer enhetligt där hårdvaru-företag och användare kan lita på att disten fortsätter att utvecklas. Tack vare steam deck kommer chansen öka att linux växer mer och mer.

Länk till Chris Titus video

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Chris Titus gjorde nyss en video om de olika distarna och att han tycker att många är "pointless"

Tydligen gillar jag "Devil"-distar, vad det nu innebär! CentOS 4-ever!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Min dotters laptop gick sönder för ett tag sedan och hon behövde snabbt få tag i en ny dator. Jag hade en laptop med Ubuntu installerat liggande så jag lånade ut den till henne. Hon var jätte nöjd med den och hade inga problem med att använda den trots att hon inte är någon datanörd och aldrig har använt en Linux-distro tidigare. Hon är för övrigt 25 år.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag tycker det är bra att Linux blir större och större. Microsoft gör mer och mer saker som jag inte tycker om och skulle gärna vilja byta till Linux. Installerar ofta och kör olika linux-distar på Virtualbox de sista åren men det har alltid varit något som man får göra avkall på mot Windows.
Windows fungerar hela tiden. På många distar på Linux så har det oftast blivit något fel i uppdateringar eller andra buggar. Visseligen kan en del fel bero på Virtualbox, men inte alla. Installerade nyligen flera stora distar men inte fanns spotify i pakethanteraren, man kan installera det på andra sätt, men poängen är att det inte alltid är lättare än Windows. Helst inte om man inte kan terminalen som vi nördar kan. Jag kan tyvärr inte byta till Linux eftersom det inte finns en ersättare för Directory Opus. Till slut kommer jag byta, och då lutar det åt Linux Mint.

Att det finns så många olika linux-distar är en styrka i vissa fall, men tänk om människorna som programmerar dessa försöker att gå ihop mer istället för att gå isär.

Chris Titus gjorde nyss en video om de olika distarna och att han tycker att många är "pointless". Visserligen gör dessa människor detta på fritiden men för att Linux ska växa mer behöver det vara mer enhetligt där hårdvaru-företag och användare kan lita på att disten fortsätter att utvecklas. Tack vare steam deck kommer chansen öka att linux växer mer och mer.
<Uppladdad bildlänk>

Vill bara meddela att jag är officiellt kränkt att han i videon tycker att Garuda Linux och MX Linux är meningslösa. Ungefär som att bränna en koran eller nåt-kränkt!
Stabilare distron får man ju leta efter. Inte är de heller nämnvärt komplicerade - om man har ett uns av intresse. Och i alla fall om man har någorlunda modern dator.

Nåja, efter dryga årtiondet av att försöka förklara för folk runtomkring en varför man kanske skulle kunna använda Linux istället har jag konstaterat att det inte är Linux i sig som är problemet utan oviljan att prova på någonting nytt. Och så verkar ju Windows 10 och 11 fungera tillräckligt bra nuförtiden för folk för att de ska vilja anstränga sig. Jag har genom åren varit support på Windows åt släkt och vänner men nu har jag glömt bort det mesta om den och alla tips och trix (använder den bara för spel) så det är faktiskt gansk skönt att slippa det. Så jag pushar inte någon jag känner att prova Linux

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Skrivet av Lagers:

<Uppladdad bildlänk>

Linux styrka är också dess svaghet: det är ett system flexibelt nog att någon kan säga ” jag vill ha den här funktionaliteten men jag vill att den ska uppföra sig så här” och sen sätta sig ner ett tag och åstadkomma precis det. Men bara om andra vill ha det på samma sätt kan det uppstå en intressegrupp som håller detta vid liv längre än den ursprungliga utvecklaren är intresserad av att göra det.
Vinstdrivande företag som RedHat, Ubuntu, SUSE och - i någon liten mån - Valve, är exempel på sådana. I andra änden av ringen hittar du ideellt drivna organisationer med en tydlig agenda, där kanske Debian är det främsta exemplet.

Ett par kommentarer om bilden som var introduktion till videon:
- ”Good for business” är en distribution till vilken man kan köpa support. I praktiken är det RHEL, Ubuntu, SLES, Oracle Linux och Alma, där de två senaste hittills varit rena ompaketeringar av RedHat.
- Att du hittar RedHat och Ubuntu i ”Devil”-listan beror i stor utsträckning på att de med varierande framgång försöker skapa distributionsöverskridande standarder; dvs precis det Titus indirekt efterlyser om jag tolkar din summering rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tydligen gillar jag "Devil"-distar, vad det nu innebär! CentOS 4-ever!

Linux styrka är också dess svaghet: det är ett system flexibelt nog att någon kan säga ” jag vill ha den här funktionaliteten men jag vill att den ska uppföra sig så här” och sen sätta sig ner ett tag och åstadkomma precis det. Men bara om andra vill ha det på samma sätt kan det uppstå en intressegrupp som håller detta vid liv längre än den ursprungliga utvecklaren är intresserad av att göra det.
Vinstdrivande företag som RedHat, Ubuntu, SUSE och - i någon liten mån - Valve, är exempel på sådana. I andra änden av ringen hittar du ideellt drivna organisationer med en tydlig agenda, där kanske Debian är det främsta exemplet.

Ett par kommentarer om bilden som var introduktion till videon:
- ”Good for business” är en distribution till vilken man kan köpa support. I praktiken är det RHEL, Ubuntu, SLES, Oracle Linux och Alma, där de två senaste hittills varit rena ompaketeringar av RedHat.
- Att du hittar RedHat och Ubuntu i ”Devil”-listan beror i stor utsträckning på att de med varierande framgång försöker skapa distributionsöverskridande standarder; dvs precis det Titus indirekt efterlyser om jag tolkar din summering rätt.

Vad jag förstår så markerar han red hat och de som bygger på redhat som "devil" för red hat försök att inte vara "open-source/GPU" rakt igenom. Är inte så inläst på det exakt, men linux-communityn verkar inte glada på red hat just nu. Har för mig chris sa att någon dist också har telemetry förvalt.

Skrivet av Hakinger:

Vill bara meddela att jag är officiellt kränkt att han i videon tycker att Garuda Linux och MX Linux är meningslösa. Ungefär som att bränna en koran eller nåt-kränkt!
Stabilare distron får man ju leta efter. Inte är de heller nämnvärt komplicerade - om man har ett uns av intresse. Och i alla fall om man har någorlunda modern dator.

Nåja, efter dryga årtiondet av att försöka förklara för folk runtomkring en varför man kanske skulle kunna använda Linux istället har jag konstaterat att det inte är Linux i sig som är problemet utan oviljan att prova på någonting nytt. Och så verkar ju Windows 10 och 11 fungera tillräckligt bra nuförtiden för folk för att de ska vilja anstränga sig. Jag har genom åren varit support på Windows åt släkt och vänner men nu har jag glömt bort det mesta om den och alla tips och trix (använder den bara för spel) så det är faktiskt gansk skönt att slippa det. Så jag pushar inte någon jag känner att prova Linux

Han har ju säkert inte rätt att alla dessa distar är meningslösa, men det jag ville visa var antal stora distar som slåss om dessa 3% på webben. Att det vore bra för Linux om det blev några mindre men fler människor som utvecklar per dist.

Människor är av naturen lat, vilket gör att den inte vill ändra på sina vanor om det inte gynnar deras vardag tillräckligt mycket. Därför är folk kvar vid Windows, det gynnar inte de flesta att byta när de ändå bara spelar eller läser på webben.
Jag tror tyvärr mer på att desktop/laptop är på väg ner, de flesta sitter med sina appar i sina telefoner och bryr sig inte om "webben" och andra sysslor man kan göra på en dator. Så därför kommer inte Linux (och även Windows) bli större i antal användare utan bara bli mindre.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Vad jag förstår så markerar han red hat och de som bygger på redhat som "devil" för red hat försök att inte vara "open-source/GPU" rakt igenom. Är inte så inläst på det exakt, men linux-communityn verkar inte glada på red hat just nu. Har för mig chris sa att någon dist också har telemetry förvalt.

Jo, Red Hat har i ett par omgångar gjort livet hårdare för dem som bara bygger gratisversioner av RHEL: Först gjorde det detta genom att göra CentOS till en upstream för RHEL istället för en downstream-distribution som andra kunnat kopiera rakt av för 100% kompatibilitet med en given RHEL-version. Nyss tog de saken en bit längre och lade källkoden specifikt till de färdiga versionerna av RHEL och lade den bakom en betalvägg: du kan fortfarande få all källkod via CentOS, men du får den inte i exakt det skick den ingår i det färdiga RHEL-operativsystemet av en given version på ett enkelt sätt.

Alma Linux är väl de som tagit detta mest konstruktivt: de har sagt att de inte längre kommer hålla full RHEL-kompatibilitet med varje enskild version, utan istället se till att ha full ABI-kompatibilitet, dvs att alla program som fungerar på RHEL också kommer fungera i Alma. Det gör i praktiken Alma till ett mycket stabilt och långtidssupporterat alternativ till RHEL, vilket inte nödvändigtvis är en dålig sak.

Slutligen har du telemetrifrågan du nämnde:
Fedora har ett förslag ute - ännu inte godkänt och klubbat - om att ta in anonymiserad telemetri om hur deras workstationversion används, i hopp om att bättre hålla sig relevanta. Naturligtvis behöver sådan telemetri vara opt-out snarare än opt-in för att de ska kunna få in tillräckligt med relevant data, men förslaget de lagt verkar i utgångsläget ha en ganska seriös approach, ärligt talat. Den som lever får se.

Permalänk
Medlem

Slutligen har du telemetrifrågan du nämnde:
Fedora har ett förslag ute - ännu inte godkänt och klubbat - om att ta in anonymiserad telemetri om hur deras workstationversion används, i hopp om att bättre hålla sig relevanta. Naturligtvis behöver sådan telemetri vara opt-out snarare än opt-in för att de ska kunna få in tillräckligt med relevant data, men förslaget de lagt verkar i utgångsläget ha en ganska seriös approach, ärligt talat. Den som lever får se.

Vet inte vad jag tycker om opt-out, men samtidigt är det ju ett sätt för utvecklare att se vad som behövs lägga krut på och inte. Om jag inte minns fel (om jag hörde det från The Linux Experiment yotube-kanal?) så skulle det vara ett system som verkligen var anonym, så man inte kunde spåra data till en viss individ.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Vet inte vad jag tycker om opt-out, men samtidigt är det ju ett sätt för utvecklare att se vad som behövs lägga krut på och inte. Om jag inte minns fel (om jag hörde det från The Linux Experiment yotube-kanal?) så skulle det vara ett system som verkligen var anonym, så man inte kunde spåra data till en viss individ.

Ja precis. Jag tolkar det som att de vill göra liknande som Apple, att de som en del av onboarding efter installation har en ruta där de frågar om du vill vara med och förbättra systemet med anonymiserad data, och den bocken kommer vara förkryssad som standard.

Deras förslag inbegriper också, om jag tolkar det rätt, att de ska behöva fråga communityn om lov innan de tar in nya datapunkter i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

<Uppladdad bildlänk>

Bör kanske nämnas att Christ Titus mest gör en sådan lista som clickbait eftersom han vet att det kommer att reta upp någon som då måste inte och kommentara videon. Hela iden med "pointless" bygger på felaktigheten att du måste bygga an app specifikt för en distribution, men det måste du inte, som sagt både Firefox och Blender som båda är enormt komplicerade applikationer finns att ladda ner i en simpel .tar.gz som fungerar out of the box i mer eller mindre alla distributioner.

Och då ska vi inte ens diskutera hans korkade lista med "devils" där han har med Red Hat med direkt felaktiga påståenden, ja deras ändring är inte helt okontroversiell men att kalla den anti-opensource är att ta i så man kräks då de följer GPL till punkt och pricka.

Ang Spotify så kommer aldrig alla program att finnas i pakethanteraren, speciellt inte sådana som inte vill (varav Spotify är en) vara med så där finns ju inte mycket en dist kan göra. Nu använder jag inte spotify öht men deras hemsida verkar ju funka lika bra eller tom bättre än deras app så just i det fallet så känns deras applikation helt överflödig (men samtidigt så använder jag det ju inte så kan ju finnas någon funktion i deras applikation som fungerar bättre än deras onlinetjänst).

Vad är det med DirOpus som gör det till en sådan blockerare för dig? Har själv inte använt den sedan Amiga-dagarna så har dålig koll på exakt vad den gör nuförtiden, kollade lite snabbt på deras hemsida men alla skärmbilder där såg ut som vilken filhanterare i Linux som helst så det gav mig inte mycket info.

Känner dock inte igen dina problem med att det ofta skulle bli problem vid uppdateringar. Har kört allt från Gentoo, Debian, Ubuntu, CentOS till AmazonLinux i olika former och på olika hårdvara både på servrar och desktops sedan flera decennier tillbaka och kan räkna antalet fel vid uppdateringar till några enstaka. T.ex min huvuddesktop här hemma har kört obruten kedja av Ubuntu sedan 4.10 till 23.04 över totalt 5 olika hårdvara-byten genom enbart uppdateringar.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Bör kanske nämnas att Christ Titus mest gör en sådan lista som clickbait eftersom han vet att det kommer att reta upp någon som då måste inte och kommentara videon. Hela iden med "pointless" bygger på felaktigheten att du måste bygga an app specifikt för en distribution, men det måste du inte, som sagt både Firefox och Blender som båda är enormt komplicerade applikationer finns att ladda ner i en simpel .tar.gz som fungerar out of the box i mer eller mindre alla distributioner.

Och då ska vi inte ens diskutera hans korkade lista med "devils" där han har med Red Hat med direkt felaktiga påståenden, ja deras ändring är inte helt okontroversiell men att kalla den anti-opensource är att ta i så man kräks då de följer GPL till punkt och pricka.

Jag är inget superfan av Chris men tyckte det var en intressant video ändå. Det är ju hans åsikter vad han tycker om de olika distarna.
Jag tror ändå att den videon visar hur splittrat Linux är, och de olika utvecklarna har så många idéer hur de vill skapa en dist, vilket ger en fördel för användarna att få välja och vraka, men samtidigt blir det inte så effektivt ur utvecklingssynpunkt.
Hoppas att linux kommer utvecklas i en riktigt bra takt nu när Steam deck har kommit och fler får upp ögonen för Linux.

Citat:

Ang Spotify så kommer aldrig alla program att finnas i pakethanteraren, speciellt inte sådana som inte vill (varav Spotify är en) vara med så där finns ju inte mycket en dist kan göra. Nu använder jag inte spotify öht men deras hemsida verkar ju funka lika bra eller tom bättre än deras app så just i det fallet så känns deras applikation helt överflödig (men samtidigt så använder jag det ju inte så kan ju finnas någon funktion i deras applikation som fungerar bättre än deras onlinetjänst).

Spotify finns i en del distar men inte alla, och man kan installera det lätt som lite nörd, men poängen jag ville få fram är att det inte alltid är lättare för oerfarna datoranvändare att använda linux, i Windows har man spotify från början i princip.
Appen har bättre bitrate har jag för mig, kört från webben och det fungerar det med, så ingen fara så.

Citat:

Vad är det med DirOpus som gör det till en sådan blockerare för dig? Har själv inte använt den sedan Amiga-dagarna så har dålig koll på exakt vad den gör nuförtiden, kollade lite snabbt på deras hemsida men alla skärmbilder där såg ut som vilken filhanterare i Linux som helst så det gav mig inte mycket info.

Opus på Amigan var riktigt bra men på Windows så är den så mycket bättre. Man kan konfigurera den precis som man vill, göra en knapp som gör olika avancerade kommandon efter varandra, skapa toolbars med egna funktioner, och flytande toolbars, ja, det finns så mycket så går inte förklara det. Om jag går över till Linux i framtiden så är det Opus jag kommer sakna mest. Det går att köra Opus i Linux med wine men har inte lyckats få opus att öppna Native Linux-program t.ex pdf-visare.
Krusader är väl den som kommer närmast på linux vad jag sett, men är långt ifrån DOpus.

Citat:

Känner dock inte igen dina problem med att det ofta skulle bli problem vid uppdateringar. Har kört allt från Gentoo, Debian, Ubuntu, CentOS till AmazonLinux i olika former och på olika hårdvara både på servrar och desktops sedan flera decennier tillbaka och kan räkna antalet fel vid uppdateringar till några enstaka. T.ex min huvuddesktop här hemma har kört obruten kedja av Ubuntu sedan 4.10 till 23.04 över totalt 5 olika hårdvara-byten genom enbart uppdateringar.

Som jag skrev har jag mest kört Linux i Virtualbox så de flesta problem kan bero på detta, men har haft pakethanterare som hängt sig, paket som inte hittas, program som inte startas när man ska köra dom från startmenyn, m.m.
Tänkt att börja dual-boota men har inte tagit mig för det än, då ser man hur det fungerar på riktigt mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd Linuxanvändare, dock skall det tilläggas att jag kör en setup med Windows på en skärm och Debian med KDE på den andra så två system samtidigt. Skall jag specifikt köra Windows för "nyttoändamål" sparkar jag igång 7an (har en fullt konfigurerad VM med den då jag tveklöst föredrar dess GUI när man skall vara produktiv med Windowsprogramvaror).

Det jag kan säga om mitt Debian/KDE är att det helt enkelt bara fungerar. Jag är helt enkelt nöjd med upplägget, KDE som skrivbordsmiljö, widgetsystemet, upplägget i Settings, pakethanteringen då jag tveklöst föredrar sudo apt-get "programnamn" och kan rakt av säga att på alla skärmar över 10 tum föredrar jag det alla veckans dagar över Windows 11. KDE fungerar helt enkelt som jag förväntar mig att en skrivbordsmiljö skall fungera, lite svårt att beskriva men saker ligger där man förväntar sig. Ungefär samma känsla har jag haft i Mac OS 8/9 samt Mac OS X med PathFinder.

Jämför jag med Windows är min uppfattning att den sista versionen som rakt av känns OK i hanteringen är 7an, 10an LTSC funkar också stabilt och bra medan 11an är något jag är nöjd med på ROG Ally men ingenting jag skulle vilja köra på en större skärm än 10-11 tum tack vare alla påtvingade tabletoptimeringar. Linux med KDE (även Xfce är bra, framförallt snabbt) ligger mer i linje med vad jag förväntar mig av ett desktopsystem vilket också gör att det känns trevligt rakt ur lådan medan Windows 10 för mig kräver en massa "återställning" till 7ans utförande (Classic Shell etc) - 11an kräver än mer då vare sig taskbaren eller startmenyn är ens i närheten av acceptabla för mig på en större skärm. Telemetrin och all bloatware som måste raderas gör också sitt till. Linux är då rena befrielsen, det "blir vad man gör det till" utan att pracka på användaren en massa bloat (modell förinstallerad Spotify etc).

Slutligen håller jag helt med om tidigare inlägg avseende MS monopol. Jag var militant anti-Windows på den tiden bolaget höll på att ta över hela marknaden med Windows 9X/NT och körde Mac - det var väldigt mycket fulspel och rejält proprietära fasoner (t.ex alla ständiga ändringar av filformaten i MS Office för att tvinga på ständiga uppgraderingar) och det var väl egentligen först med Windows 7 som det började kännas som att situationen lugnade ner sig något. I större delen av fallen är Windows inget man "väljer" - man "får" det förinstallerat på sin dator. Andra operativsystem kräver i princip att man aktivt väljer att köra dem, alltså att man dels känner till att de finns och att man föredrar dem. MS strategi med förinstallerat Windows och avtal som gjort det "mindre bekvämt" att sälja datorer med andra system har definitivt bidragit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag är inget superfan av Chris men tyckte det var en intressant video ändå. Det är ju hans åsikter vad han tycker om de olika distarna.
Jag tror ändå att den videon visar hur splittrat Linux är, och de olika utvecklarna har så många idéer hur de vill skapa en dist, vilket ger en fördel för användarna att få välja och vraka, men samtidigt blir det inte så effektivt ur utvecklingssynpunkt.
Hoppas att linux kommer utvecklas i en riktigt bra takt nu när Steam deck har kommit och fler får upp ögonen för Linux.

Spotify finns i en del distar men inte alla, och man kan installera det lätt som lite nörd, men poängen jag ville få fram är att det inte alltid är lättare för oerfarna datoranvändare att använda linux, i Windows har man spotify från början i princip.
Appen har bättre bitrate har jag för mig, kört från webben och det fungerar det med, så ingen fara så.
Opus på Amigan var riktigt bra men på Windows så är den så mycket bättre. Man kan konfigurera den precis som man vill, göra en knapp som gör olika avancerade kommandon efter varandra, skapa toolbars med egna funktioner, och flytande toolbars, ja, det finns så mycket så går inte förklara det. Om jag går över till Linux i framtiden så är det Opus jag kommer sakna mest. Det går att köra Opus i Linux med wine men har inte lyckats få opus att öppna Native Linux-program t.ex pdf-visare.
Krusader är väl den som kommer närmast på linux vad jag sett, men är långt ifrån DOpus.
Som jag skrev har jag mest kört Linux i Virtualbox så de flesta problem kan bero på detta, men har haft pakethanterare som hängt sig, paket som inte hittas, program som inte startas när man ska köra dom från startmenyn, m.m.
Tänkt att börja dual-boota men har inte tagit mig för det än, då ser man hur det fungerar på riktigt mer.

Jag gillar också DOpus, dock får jag nog rakt av säga att jag hellre kör den under Windows 7 eller Windows 10 LTSC, står det mellan Windows 11 och DOpus och Debian med Dolphin får jag mindre huvudvärk av den sistnämnda (inte filhanteraren i sig utan allt annat Windows 11 medför, framförallt om det är en Home/Pro-version).

För en helt oerfaren användare som just skall använda sin första dator måste jag säga att Linux beroende på dist (Ubuntu t.ex) är enkelt och smidigt jämfört med det rejält bloatade Windows 11 Home eller Pro - har byggt upp system images med 11 Pro för deployment och det är mycket man får hålla reda på eller rättare sagt vara på tårna med för att man inte skall sitta där med en massa bloat som inte hör hemma i systemet. Den här teorin som går ut på att ett system blir så mycket bättre bara det proppas med bloatware (framförallt kommersiell bloatware som hemskt gärna vill sälja en massa tjänster) delas inte av mig på någon punkt.

VirtualBox kan jag inte tala för, däremot kan jag bara säga att Debian hos mig bara fungerar. Inga problem, det bara fungerar. Program öppnas snällt, uppdateringarna rullar på bra, gå från Debian 11 till 12 rullade på smärtfritt så det kan ju vara värt att prova med.

Ett stort problem med Windows om vi talar om kontexten "ovana användare" är säkerhetsmodellen som lätt inbjuder till att få in olämpliga program såvida man inte konfigurerar upp systemet "Unix like" samtidigt som detta med att installera program inte är riktigt så uppenbart som det kunde vara (Winget är ett viktigt steg åt rätt håll, Chocolatey är också mycket bra). Discover et al i Linux ger nybörjaren smidighet samtidigt som sudo apt-get install också har fördelen att man kommer undan en massa bloatade installations-exe-filer. Typexempel är t.ex det snälla bolaget Adobe som med sitt Adobe Reader bestämt sig för att baka in sponsrad programvara i själva installateraren om man inte aktivt väljer bort det när man skall tanka ner det hela. Tidigare frågade den så snällt om man ville ha t.ex McAfee (MackAffe som jag brukar kalla den) men nu får man hålla tungan rätt i mun.

Där är Linux befriande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Jag gillar också DOpus, dock får jag nog rakt av säga att jag hellre kör den under Windows 7 eller Windows 10 LTSC...

DOpus + W10 LTSC = <3

Kan även säga att macOS är en befrielse jfm det smått sönderbloatade Windows 11. Försökte nyligen köra Windows 11 IoT Enterprise, men det kändes nära nog identiskt med Home/Pro-versionen. Vem vill ens ha Bing Chat, Clipchamp, Teams, Spotify, Edge, Xbox Game Bar och Solitaire på en POS-enhet?

MacOS har också vunnit en hel del på att GNU/Linux blivit populärare. Med Heroic Launcher (Epic Games/GOG), så märker jag exempelvis knappt någon skillnad om jag kör PC-spel (Wine/Crossover) eller Mac-spel

Av alla mina 340 spel hos Epic Games, så är endast två markerade som ej körbara, vilket jag antar beror på DRM och anti-cheat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Dock så är det inte direkt några utvecklingsresurser i form av programmerare som "slösas" av denna sk splittring. De flesta som bygger distar kodar inte, stora undantaget är Red Hat, Suse och Ubuntu som aktivt avlönar programmerare för att jobba med de projekt/applikationer/libs som ingår i den disten, men 99.99% av dessa projekt/applikationer/libs delas av alla så det kvitter ju om det är Red Hat som avlönar någon att jobba med t.ex open mesa för vad den personen fixar och meckar med där delas med till alla. Dvs olika distar är inte som macOS vs Windows utan det är främst sk maintainers som ser till att paketera redan existerande mjukvara.

Utan den främsta riktiga splittringen ligger i de som utvecklar egna DE:s, dvs Gnome, KDE, XFCE, MATE, Cinnamon osv, där är det definitivt utvecklingsresurser som gör samma sak "i onödan", men å andra sidan så är det frivilliga resurser och då kan man inte tvinga någon att jobba med något de inte gillar.

Skrivet av Lagers:

Helt klart är det så, när det ligger i pakethanteraren så är Linux 10.000gr enklare än allt annat. Problemet är ju att alla mjukvaror dock inte kan paketeras för dels är det inte alla som tillåter det (licenser osv) och dels är det ett hästjobb att supportera all världens existerande mjukvara och dessutom göra det gratis.

Skrivet av Lagers:

Ok, ja verkar vara ett väldigt kompetent program. Jobbar själv smidigast i terminalen så har inte så stor nytta av filmanagers

Skrivet av Lagers:

Paket som inte hittas låter som att man råkat köra t.ex "apt update" vid en tidpunkt när repot håller på att synkas så att man har fått meta-data om en version men mellan då och ögonblicket som man kör "apt upgrade" så har någon laddat upp en ny version, fixen där är ganska simpel, det är helt sonika att köra "apt update" igen (eller motsvarande för andra pakethanterare).

Pakethanterare som hängt sig har jag nog aldrig råkat ut för i andra fall än att nätverket har gått ner eller att den på en IPv4 maskin försökt synka mot IPv6 för att maskinen råkat få en IPv6 av dhcp medan routern inte har det så man inte kan komma ut på nätet och t.ex apt har väldigt lång timeout.

Program som inte startar från menyn är svårare att gissa, dock finns det ju här en svaghet i Gnome, KDE mm iom att man inte får någon som helst feedback till om det gick, om det inte gick och varför i så fall. Så just på den biten finns det helt klart en utvecklingspotential för den som orkar. Om det händer och du är intresserad av att göra felsökning så är ju det enklaste att försöka starta samma applikation i terminalen för där får man oftast ut en logg om vad som gick snett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Jag gillar också DOpus, dock får jag nog rakt av säga att jag hellre kör den under Windows 7 eller Windows 10 LTSC, står det mellan Windows 11 och DOpus och Debian med Dolphin får jag mindre huvudvärk av den sistnämnda (inte filhanteraren i sig utan allt annat Windows 11 medför, framförallt om det är en Home/Pro-version).

Jag köpte ny dator nyligen. Installerade Windows 11 först. men efter någon dag körde jag in Windows 10 igen. En av anledningarna av att jag är så intresserad av Linux just nu är att jag känner att MS gör om Windows till något jag inte vill ha. Jag får se om jag installerar 11an eller om det blir dax för en linux då för mig.

Citat:

För en helt oerfaren användare som just skall använda sin första dator måste jag säga att Linux beroende på dist (Ubuntu t.ex) är enkelt och smidigt jämfört med det rejält bloatade Windows 11 Home eller Pro - har byggt upp system images med 11 Pro för deployment och det är mycket man får hålla reda på eller rättare sagt vara på tårna med för att man inte skall sitta där med en massa bloat som inte hör hemma i systemet. Den här teorin som går ut på att ett system blir så mycket bättre bara det proppas med bloatware (framförallt kommersiell bloatware som hemskt gärna vill sälja en massa tjänster) delas inte av mig på någon punkt.

Det är säkert enkelt för en användare att köra Linux och verkligen inte så bloat som windows är. En nackdel är ju dock att om de köper ett tillbehör så kan det fungera i Linux, men de kan inte konfigurera den som den vill eftersom det programmet som hör till inte fungerar i linux. Då blir det tvärstopp. Tillbehöret fungerar kanske i linux men inget program för att ställa in prylen de köpt.

Citat:

Ett stort problem med Windows om vi talar om kontexten "ovana användare" är säkerhetsmodellen som lätt inbjuder till att få in olämpliga program såvida man inte konfigurerar upp systemet "Unix like" samtidigt som detta med att installera program inte är riktigt så uppenbart som det kunde vara (Winget är ett viktigt steg åt rätt håll, Chocolatey är också mycket bra). Discover et al i Linux ger nybörjaren smidighet samtidigt som sudo apt-get install också har fördelen att man kommer undan en massa bloatade installations-exe-filer. Typexempel är t.ex det snälla bolaget Adobe som med sitt Adobe Reader bestämt sig för att baka in sponsrad programvara i själva installateraren om man inte aktivt väljer bort det när man skall tanka ner det hela. Tidigare frågade den så snällt om man ville ha t.ex McAfee (MackAffe som jag brukar kalla den) men nu får man hålla tungan rätt i mun.

Där är Linux befriande.

Att använda terminal/command är inget som ingen från windows ovana användare vågar sig på, det är inte svårt att lära sig men de vill gärna trycka igång saker. Så MS Store har i vissa lägen hjälpt till för att få enkla program utan att ladda ner en exe-fil. Vana användare klarar en terminal och det är enklare att skriva en rad och sedan installeras en helt program.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Dock så är det inte direkt några utvecklingsresurser i form av programmerare som "slösas" av denna sk splittring. De flesta som bygger distar kodar inte, stora undantaget är Red Hat, Suse och Ubuntu som aktivt avlönar programmerare för att jobba med de projekt/applikationer/libs som ingår i den disten, men 99.99% av dessa projekt/applikationer/libs delas av alla så det kvitter ju om det är Red Hat som avlönar någon att jobba med t.ex open mesa för vad den personen fixar och meckar med där delas med till alla. Dvs olika distar är inte som macOS vs Windows utan det är främst sk maintainers som ser till att paketera redan existerande mjukvara.

Utan den främsta riktiga splittringen ligger i de som utvecklar egna DE:s, dvs Gnome, KDE, XFCE, MATE, Cinnamon osv, där är det definitivt utvecklingsresurser som gör samma sak "i onödan", men å andra sidan så är det frivilliga resurser och då kan man inte tvinga någon att jobba med något de inte gillar.

Det är bra att andra människor paketerar och inte utvecklarna. DE:s är inte lika många som tur är, och de verkar utvecklas bra tycker jag av de nyheter jag följer.

Citat:

Helt klart är det så, när det ligger i pakethanteraren så är Linux 10.000gr enklare än allt annat. Problemet är ju att alla mjukvaror dock inte kan paketeras för dels är det inte alla som tillåter det (licenser osv) och dels är det ett hästjobb att supportera all världens existerande mjukvara och dessutom göra det gratis.

Flatpak växer och vi får hoppas det blir så stort så de flesta program läggs där i. För vad jag förstått så fungerar ett flatpak-paket till alla system.

Vi får hoppas att Statcounter kan visa en fortsätt ökning för linux, känns iaf som en ökning av SweC-medlemmar som kör linux som daglig OS.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lagers:

En nackdel är ju dock att om de köper ett tillbehör så kan det fungera i Linux, men de kan inte konfigurera den som den vill eftersom det programmet som hör till inte fungerar i linux. Då blir det tvärstopp. Tillbehöret fungerar kanske i linux men inget program för att ställa in prylen de köpt.

Så länge Linux används av en liten andel hemmaanvändare är det tyvärr precis så: man behöver kolla så det man skaffar är kompatibelt med Linux, och man behöver kolla så det finns programvara som kan använda hårdvaran på ett meningsfullt sätt. Det ställer lite högre krav på användaren, men det är ju vad alla levde med från datorernas barndom till åtminstone slutet av 90-talet.
Och är det exempelvis en skrivare eller scanner eller joystick eller andra standardprylar, och den inte är dåligt gjord - dvs om den faktiskt följer de standarder som finns - så funkar det väldigt ofta helt automatiskt utan ytterligare drivrutiner i Linux. Man får bara se till att man inte köper skit som inte borde finnas på marknaden. 🙂

Skrivet av Lagers:

Att använda terminal/command är inget som ingen från windows ovana användare vågar sig på, det är inte svårt att lära sig men de vill gärna trycka igång saker. Så MS Store har i vissa lägen hjälpt till för att få enkla program utan att ladda ner en exe-fil. Vana användare klarar en terminal och det är enklare att skriva en rad och sedan installeras en helt program.

Samtidigt: Linux fick ju grafiska ”stores” strax efter att Apple introducerade idén; med fördelen att idag, i de stora distributionerna, har du ju tillgång till i princip hela mjukvarurepot den vägen, så det är ett otroligt enkelt sätt att leta upp och installera gängse programvara helt utan att röra ett textgränssnitt.

Permalänk
Medlem

Samtidigt: Linux fick ju grafiska ”stores” strax efter att Apple introducerade idén; med fördelen att idag, i de stora distributionerna, har du ju tillgång till i princip hela mjukvarurepot den vägen, så det är ett otroligt enkelt sätt att leta upp och installera gängse programvara helt utan att röra ett textgränssnitt.

Klart smidigt för ovana, men jag har nog aldrig sett någon Store i Linux med varken DaVinci Resolve, SoftMaker FreeOffice eller Celluloid. Så oftast får jag alltid leta på omvägar efter programmen jag vill använda.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Klart smidigt för ovana, men jag har nog aldrig sett någon Store i Linux med varken DaVinci Resolve, SoftMaker FreeOffice eller Celluloid. Så oftast får jag alltid leta på omvägar efter programmen jag vill använda.

Så för tre av dina program behöver du göra samma sak i Linux som man typ alltid behöver göra i Windows? (Kolla så man kör en supporterad operativsystemsversion och se till att man har nödvändiga bibliotek installerade, ladda ner en zipfil, samt köra ett installationsprogram som gör Crom-vet-vad med din dator) 😁

Permalänk
Medlem

Så för tre av dina program behöver du göra samma sak i Linux som man typ alltid behöver göra i Windows?

Är nog oftare så här det funkar för mig:

sudo add-apt-repository ppa:xuzhen666/gnome-mpv sudo apt update sudo apt install celluloid

Kör dock helst inte Windows. Apple (macOS/iOS) har den enda butiken jag använder frivilligt.

Windows är absolut inget att eftersträva i min bok.

Hela min Ubuntu-installation är full med ppa:er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I EndeavourOS är det så här lätt

yay -S davinci-resolve softmaker-office-2024-bin celluloid

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA