Permalänk
Medlem

Ryujin 360

Hej, som kanske många andra så fick jag min Ryujin 360 från Proshops rea idag.
Jag har en fundering gällande AIO Pump i Armoury Crate, jag ser bara "Inbäddad mikrofläkt" och "Kylfläkt". Men ingenstans ser jag själva pumpen.
Jag har anslutit PWM till CPU_Fan, Sata och USB där de ska sitta, installerat enbart AIO delen av AC, då jag inte känner att jag vill skräpa ner datorn med mer programvara än nödvändigt.
För fläktkontroll använder jag i övrigt Fan Control och hoppas att de inte ska störa varandra för mycket.
Helst av allt så hade jag stängt av mikrofläkten och kört radiatorfläktarna via moderkortet och styrt dem med Fan Control.

Visa signatur

Fractal North || 9800x3D || 5070 Ti || 32GB DDR5 6GHz CL30

Permalänk
Medlem

Jag fick inga svar på min fråga men det gör inget, jag hittade lösningarna ändå
Kan informera att armoury crate inte behöver vara igång för att inställningarna ska stanna, jag kunde stänga av embedded fan i AC, sedan koppla pumpen till cpu_fan på moderkortet, köra radiatorfläktarna på en ch_fan header och allt fungerar som jag önskar i Fan Control.
Nu till en kvalitéfråga, är Noctua NF-A12 iPPC 2000 något Noctua är stolta över? Jag måste köra dessa under 550rpm för att inte behöva höra dem från 3m håll. 1200rpm var absolut max innan jag tyckte de skrek om fläktarna. Vid 2000rpm så är det bland de högsta jag hört någonsin. Länkar en väldigt oproffsig video som visar skillnaden mellan NF-A12 och Arctic P12 vid 2000rpm.
https://www.youtube.com/watch?v=NCK8VnKnqPk&ab_channel=Anders...

Visa signatur

Fractal North || 9800x3D || 5070 Ti || 32GB DDR5 6GHz CL30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Nu till en kvalitéfråga, är Noctua NF-A12 iPPC 2000 något Noctua är stolta över? Jag måste köra dessa under 550rpm för att inte behöva höra dem från 3m håll. 1200rpm var absolut max innan jag tyckte de skrek om fläktarna. Vid 2000rpm så är det bland de högsta jag hört någonsin. Länkar en väldigt oproffsig video som visar skillnaden mellan NF-A12 och Arctic P12 vid 2000rpm.
https://www.youtube.com/watch?v=NCK8VnKnqPk&ab_channel=Anders...

Jag har inte testat den själv men av vad jag läst så är konsensus att NF-F12 iPPC (F, inte A va?) flyttar mycket luft men samtidigt kan vara högljudda. I-et står för just industrial, där det sannolikt inte är lika känsligt med ljud. De är m.a.o. förmodligen inte designade för att vara så tysta som möjligt i en hemmamiljö.

NF-A12x25 PWM är den 120 mm fläkt som man regelbundet lyft fram som Noctuas toppmodell när det kommer till att kyla bra och samtidigt vara väldigt tysta. Dyra men toppkvalitet och ofta nämnda som absolut toppskikt och den man regelbundet jämför andra fläktar med.

Med det sagt så har P12 fått finfina recensioner när de kom och ofta jämförts med NF-A12x25 PWM med goda resultat. Detta till ett mycket lägre pris. Det är en fläkt som inte gör bort sig på något vis alls, t.o.m. kanske budgetkungen rentutav. Iallafall när den kom för något år eller två sedan. Du jämför m.a.o. med en riktigt bra fläkt.

Permalänk
Medlem

Tips! sätt Ryujin AIO pumpen på 100% om du har den på cpu_fan uttaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 9900X3D + Asus Ryujin 360 AIO, B650 TOMAHAWK, PSU Corsair AX1200i, G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 /6000 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz + Hisense U7N TV 55" 120Hz/144Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers)