Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Dags att Skaffa ett nytt kreditkort!
Vill handla allt på kortet och betala fakturan innan räntan kickar in. dvs kommer inte använda mig av avbetalningsplanen.
Dessutom står jag inför att inreda om mitt hem och kommer att göra stora köp den kommande månaden, uppskattningsvis 150k+
Vilket kort är det som gäller ? Är det norwegian kortet eller amex eller något annat fint?`

Edit: Jag kommer dessutom att resa en gång per år.

Om du har en såpass stor spend på G så är ju ett av Amex-korten, Premium eller Elite, en bra väg att gå. Spenderar du 150k inom ett kalenderår får du en 2-4-1-voucher som ger dig halva priset på bonuspoängresa med SAS/Star Alliance. Om du har Elite kan du dessutom få en andra voucher om du spenderar ytterligare 150k, men det kanske blir svårt innan årsskiftet. Så börja med ett SAS Amex Premium låter som en ypperlig idé. Kolla att stället där du vill göra inköpen tar Amex bara, och att du kan få den kreditgräns du behöver för att täcka köpen.

Annars är SAS Mastercard Premium ett bra alternativ, men där finns ingen möjlighet att samla ihop till en 2-4-1. Däremot är det ett ypperligt komplement att ha för de gånger Amex inte accepteras. Du får även 10k poäng som sign-up-bonus med Mastercard.

För att ge lite data på hur bra 2-4-1 är så bokade jag imorse min första bonusresa. Det blir Seychellerna i Maj nästa år för mig + flickvän, i Business med Ethiopian. Kostar normalt sett 105k bonuspoäng per person, men tack vare 2-4-1-vouchern kostar det istället 105k bonuspoäng totalt för båda, plus 1825 SEK/pers i skatter och avgifter som inte går att komma ifrån. Jag kollade vad det skulle kosta att köpa motsvarande biljetter från Ethiopian, och det var ca. 55k SEK+1825 SEK i skatter, per person. Så lite drygt 1 SEK/Eurobonuspoäng i värde tack vare 2-4-1-vouchern.

Bonussamlandet tar lite tid dock, jag har använt mig flitigt av SAS Onlineshopping för att få ytterligare poäng på köp osv, men har man ett lite nördigt anlag så blir det ett nöje!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Om du har en såpass stor spend på G så är ju ett av Amex-korten, Premium eller Elite, en bra väg att gå. Spenderar du 150k inom ett kalenderår får du en 2-4-1-voucher som ger dig halva priset på bonuspoängresa med SAS/Star Alliance. Om du har Elite kan du dessutom få en andra voucher om du spenderar ytterligare 150k, men det kanske blir svårt innan årsskiftet. Så börja med ett SAS Amex Premium låter som en ypperlig idé. Kolla att stället där du vill göra inköpen tar Amex bara, och att du kan få den kreditgräns du behöver för att täcka köpen.

Annars är SAS Mastercard Premium ett bra alternativ, men där finns ingen möjlighet att samla ihop till en 2-4-1. Däremot är det ett ypperligt komplement att ha för de gånger Amex inte accepteras. Du får även 10k poäng som sign-up-bonus med Mastercard.

För att ge lite data på hur bra 2-4-1 är så bokade jag imorse min första bonusresa. Det blir Seychellerna i Maj nästa år för mig + flickvän, i Business med Ethiopian. Kostar normalt sett 105k bonuspoäng per person, men tack vare 2-4-1-vouchern kostar det istället 105k bonuspoäng totalt för båda, plus 1825 SEK/pers i skatter och avgifter som inte går att komma ifrån. Jag kollade vad det skulle kosta att köpa motsvarande biljetter från Ethiopian, och det var ca. 55k SEK+1825 SEK i skatter, per person. Så lite drygt 1 SEK/Eurobonuspoäng i värde tack vare 2-4-1-vouchern.

Bonussamlandet tar lite tid dock, jag har använt mig flitigt av SAS Onlineshopping för att få ytterligare poäng på köp osv, men har man ett lite nördigt anlag så blir det ett nöje!

Jag är inne på att skaffa detta igen, hade Platinum när jag reste mycket i jobbet och det var utmärkt.

Har en följdfrågor, if you dont min - betalar du och flickvännen båda med kortet? Går det att hålla koll löpande under månaden spenderad summa per kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag är inne på att skaffa detta igen, hade Platinum när jag reste mycket i jobbet och det var utmärkt.

Har en följdfrågor, if you dont min - betalar du och flickvännen båda med kortet? Går det att hålla koll löpande under månaden spenderad summa per kort?

Jag har SAS Amex Premium och extrakort till frun och fakturan specificerar både enskilda inköp och totaler per kort och det går att sortera på det om man loggar in på hemsidan under innevarande månad också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag har SAS Amex Premium och extrakort till frun och fakturan specificerar både enskilda inköp och totaler per kort och det går att sortera på det om man loggar in på hemsidan under innevarande månad också.

Cool. Funkar det i appen med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Cool. Funkar det i appen med?

Ja, även om det inte är helt uppenbart hur man kommer dit så kan man göra det. Standardskärmen är en lista på senaste periodens inköp men för att kunna dela upp det måste man trycka på “Fakturor” och välja den öppna perioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Om du har en såpass stor spend på G så är ju ett av Amex-korten, Premium eller Elite, en bra väg att gå. Spenderar du 150k inom ett kalenderår får du en 2-4-1-voucher som ger dig halva priset på bonuspoängresa med SAS/Star Alliance. Om du har Elite kan du dessutom få en andra voucher om du spenderar ytterligare 150k, men det kanske blir svårt innan årsskiftet. Så börja med ett SAS Amex Premium låter som en ypperlig idé. Kolla att stället där du vill göra inköpen tar Amex bara, och att du kan få den kreditgräns du behöver för att täcka köpen.

Annars är SAS Mastercard Premium ett bra alternativ, men där finns ingen möjlighet att samla ihop till en 2-4-1. Däremot är det ett ypperligt komplement att ha för de gånger Amex inte accepteras. Du får även 10k poäng som sign-up-bonus med Mastercard.

För att ge lite data på hur bra 2-4-1 är så bokade jag imorse min första bonusresa. Det blir Seychellerna i Maj nästa år för mig + flickvän, i Business med Ethiopian. Kostar normalt sett 105k bonuspoäng per person, men tack vare 2-4-1-vouchern kostar det istället 105k bonuspoäng totalt för båda, plus 1825 SEK/pers i skatter och avgifter som inte går att komma ifrån. Jag kollade vad det skulle kosta att köpa motsvarande biljetter från Ethiopian, och det var ca. 55k SEK+1825 SEK i skatter, per person. Så lite drygt 1 SEK/Eurobonuspoäng i värde tack vare 2-4-1-vouchern.

Bonussamlandet tar lite tid dock, jag har använt mig flitigt av SAS Onlineshopping för att få ytterligare poäng på köp osv, men har man ett lite nördigt anlag så blir det ett nöje!

Tack för ett otroligt bra svar som
Förklarar hur kortet funkar!

Permalänk
Medlem

Jag ska skaffa Amex Premium kortet men tänkte vänta tills de har något erbjudande till nya kunder som de brukar ha.
Någon som vet när de hade något senast och hur ofta de brukar ha?

Sen undrar jag lite om kravet för att få 2-for-1 erbjudandet där man måste spendera minst 150k inom ett kalender år. Är det då mellan Januari-Januari eller är det från den månad jag skaffar kortet och 12 månader frammåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Jag ska skaffa Amex Premium kortet men tänkte vänta tills de har något erbjudande till nya kunder som de brukar ha.
Någon som vet när de hade något senast och hur ofta de brukar ha?

Sen undrar jag lite om kravet för att få 2-for-1 erbjudandet där man måste spendera minst 150k inom ett kalender år. Är det då mellan Januari-Januari eller är det från den månad jag skaffar kortet och 12 månader frammåt.

Nej, har inte varit något speciellt sedan vintern tyvärr mer än inbjudan. 2-4-1 Vouchern gäller 12 månader, så från Januari till december varje år och återställs på nyårsafton, så nu har du cirka 6 månader på dig.

Vid kampanjer kan det också ingå extrapoäng och då behöver man möta vissa spend-krav inom 3 mån för att få poängen

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Kanske är ett konstigt förslag men jag tycker att Gekåskortet är ett av de bättre.

Poäng på allt du köper. Inga gränser. Inga avgifter. Du kan ha flera kort (även ungdomskort). Enda nackdelen är att poängen blir checkar till Gekås. Men om man besöker stället minst 1 gång per år så är det inga problem.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Föredetting
Skrivet av joeldeluxe:

Nej, har inte varit något speciellt sedan vintern tyvärr mer än inbjudan. 2-4-1 Vouchern gäller 12 månader, så från Januari till december varje år och återställs på nyårsafton, så nu har du cirka 6 månader på dig.

Vid kampanjer kan det också ingå extrapoäng och då behöver man möta vissa spend-krav inom 3 mån för att få poängen

Two for one-vouchern från Amex gäller året den intjänas och efterföljande kalenderår. Man behöver heller inte resa innan vouchern går ut, det gäller bara att boka en resa. En voucher som intjänas nu kan i praktiken användas för en resa 2025 som bokas senast i slutet av 2024.

Intjäningen är dock per kalenderår, januari till december.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Kanske är ett konstigt förslag men jag tycker att Gekåskortet är ett av de bättre.

Poäng på allt du köper. Inga gränser. Inga avgifter. Du kan ha flera kort (även ungdomskort). Enda nackdelen är att poängen blir checkar till Gekås. Men om man besöker stället minst 1 gång per år så är det inga problem.

Men det gör man ju inte frivilligt

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Är det värt att ha ett kreditkort hos Länsförsäkringar om man ändå är kund hos dem? Anledningen till att jag frågar är att jag är helt novis gällande kreditkort men har försökt läsa mig till så mycket som möjligt. Det är min sambo och jag i hushållet. Reser 1-2 ggr per år, köper mestadels mat och ibland elektronik.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chrillthebill:

Är det värt att ha ett kreditkort hos Länsförsäkringar om man ändå är kund hos dem? Anledningen till att jag frågar är att jag är helt novis gällande kreditkort men har försökt läsa mig till så mycket som möjligt. Det är min sambo och jag i hushållet. Reser 1-2 ggr per år, köper mestadels mat och ibland elektronik.

Det är ett kreditkort som bara ger 0.5% bonus på internetköp eller 0.5% på resor.
Köp i butik med kortet ger skvatt.

Förutsatt allt handlas på nätet och ni är guldkunder så att kortet är gratis så kan man fundera på det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är ett kreditkort som bara ger 0.5% bonus på internetköp eller 0.5% på resor.
Köp i butik med kortet ger skvatt.

Förutsatt allt handlas på nätet och ni är guldkunder så att kortet är gratis så kan man fundera på det.

Tack för svar! Guldkunder är vi, men låter inte särskilt aktuellt om man inte får något av det genom att handla i vanliga butiker. Har du någon rekommendation?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chrillthebill:

Tack för svar! Guldkunder är vi, men låter inte särskilt aktuellt om man inte får något av det genom att handla i vanliga butiker. Har du någon rekommendation?

Jag har idag själv Morrowbank (fd. Komplettbank) och de utfärdar inga nya kreditkort längre.
Sneglat lite på refunder och everydaycard. Båda har dock månadsavgift. Refunder har gått från 1% bonus till 0.5% på allt köpt utanför Refunder.com.

Everydaycard kostar 270 kr/år för kort + extrakort till partnern. Tyckte de verkade ha rimlig bonus-situation.
Köp i matbutiker: 1% bonus
Köp på bensinstationer: 1% bonus

Övriga köp:
Total köpsumma upp till 19 999 kr/bonusperiod*: 0,5% bonus
Total köpsumma på 20 000 eller mer/bonusperiod*: 1% bonus

Bonusperiod halvårsvis.
Jag har inga av dessa två kort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har idag själv Morrowbank (fd. Komplettbank) och de utfärdar inga nya kreditkort längre.
Sneglat lite på refunder och everydaycard. Båda har dock månadsavgift. Refunder har gått från 1% bonus till 0.5% på allt köpt utanför Refunder.com.

Everydaycard kostar 270 kr/år för kort + extrakort till partnern. Tyckte de verkade ha rimlig bonus-situation.
Köp i matbutiker: 1% bonus
Köp på bensinstationer: 1% bonus

Övriga köp:
Total köpsumma upp till 19 999 kr/bonusperiod*: 0,5% bonus
Total köpsumma på 20 000 eller mer/bonusperiod*: 1% bonus

Bonusperiod halvårsvis.
Jag har inga av dessa två kort.

Refunder verkar attraktivt om man gillar deals och handel online. Kanske är något för mig i sådana fall.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chrillthebill:

Refunder verkar attraktivt om man gillar deals och handel online. Kanske är något för mig i sådana fall.

Jag använder vanliga refunder idag på t ex Amazon, Komplett mfl. Har blivit ungefär 1000 kr senaste 5-6 åren. I det stora inga enorma summor.

Se bara till att plocka en invite-kod från någon kompis så ni båda får lite extra gratispengar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har idag själv Morrowbank (fd. Komplettbank) och de utfärdar inga nya kreditkort längre.
Sneglat lite på refunder och everydaycard. Båda har dock månadsavgift. Refunder har gått från 1% bonus till 0.5% på allt köpt utanför Refunder.com.

Everydaycard kostar 270 kr/år för kort + extrakort till partnern. Tyckte de verkade ha rimlig bonus-situation.
Köp i matbutiker: 1% bonus
Köp på bensinstationer: 1% bonus

Övriga köp:
Total köpsumma upp till 19 999 kr/bonusperiod*: 0,5% bonus
Total köpsumma på 20 000 eller mer/bonusperiod*: 1% bonus

Bonusperiod halvårsvis.
Jag har inga av dessa två kort.

Jag gick från Komplett till Norwegian. Typ samma villkor, men smidigare fakturahantering och bättre app. Snyggare kort också 😏

Visa signatur

---

Permalänk

Spännande tråd!

Om man vill tjäna mest stålar skulle jag rekommendera curve + RefunderPay.

Det går att köra premium till curve för 1% i cashback(på några enskilda ställen) sen får man ytterligare några % via refunder pay.
Kopplar man dessutom sitt exempelvis ICA Stammis/COOP medlemskap/annat till curve kortet så har man:
* 1% i cashback
* ICA Medlemskap
* Cashback via refunder pay eller poäng till valt kreditkort.
Det skulle bli en månadskostnad på max 200kr med mycket förmåner för dem pengarna(mobilförsäkring bland annat utöver all cashback).

Men om man gillar resande och verkligen jagar poäng så CURVE(man kan skippa denna, men har några roliga förmåner som nämnt ovan) + SAS Mastercard premium + Amex SAS Premium(alternativt Amex SAS Elite om man vill gå bananas på statuspoäng och jaga guldnivå, annars vanligt Amex SAS Premium). Det känns iallafall som att det gynnar oss som bor i norden mest även om Star Alliance är stort.

Sen så ska man alltid handla med refunder-extensionen till sin webbläsare!!

Edit:

Om man dessutom är riktigt EuroBonus poäng galen så borde man vara noggrann med att handla från eurobonus-shoppen jämt(presentkort etc) för att maximera effekten av SAS Mastercards Fly Premium

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gorian:

Jag gick från Komplett till Norwegian. Typ samma villkor, men smidigare fakturahantering och bättre app. Snyggare kort också 😏

0.5% på typ allt är ju inte värdelöst dock max 100k/år. Kan ju bli lite tajt om man är två och kör alla köp på kortet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Preem Mastercard är gratis och ger 0.5% cashback på ALLT.
Norwegian kortet är inte heller så dumt.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

0.5% på typ allt är ju inte värdelöst dock max 100k/år. Kan ju bli lite tajt om man är två och kör alla köp på kortet.

Eftersom kortet är gratis, varför inte skaffa var sitt kort i sådana fall? Då får ni bonus på 200k/år. Kom på själv när jag skrev detta att det blir sämre med var sitt kort då ni inte ser era totala utgifter lika lätt.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Eftersom kortet är gratis, varför inte skaffa var sitt kort i sådana fall? Då får ni bonus på 200k/år. Kom på själv när jag skrev detta att det blir sämre med var sitt kort då ni inte ser era totala utgifter lika lätt.

Går la att spåra på andra sätt? Behöver kanske inte vara på kronan, utan att man snarare håller koll på vems tur det är att betala den gemensamma utgiften, typ matköp osv

Visa signatur

---

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mr. Nobby:

Eftersom kortet är gratis, varför inte skaffa var sitt kort i sådana fall? Då får ni bonus på 200k/år. Kom på själv när jag skrev detta att det blir sämre med var sitt kort då ni inte ser era totala utgifter lika lätt.

Skrivet av Gorian:

Går la att spåra på andra sätt? Behöver kanske inte vara på kronan, utan att man snarare håller koll på vems tur det är att betala den gemensamma utgiften, typ matköp osv

Ja, går, nej inte ett dugg intresserad av att klämma kronor, ekonomin är redan gemensam. 😅

Idag kör vi gemensamt debitkonto med varsitt kort. Fungerar utmärkt men finns vissa grejer som är bra med kreditkort. Har haft det så sen typ 2013-2014 så inte direkt bråttom att göra någon förändring kring det hela. Eventuellt när vi skaffar bil eller hus som det kanske skulle underlätta att grejerna går på kreditkort istället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Någon som har en idé för kreditkort om man reser mycket med KLM? Annat som ska köpas är gemensamma saker som byggmaterial, mat, drivmedel, restaurangbesök och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Någon som har en idé för kreditkort om man reser mycket med KLM? Annat som ska köpas är gemensamma saker som byggmaterial, mat, drivmedel, restaurangbesök och så.

Om du vill samla points för Flying Blue så kan du använda Amex MR points. Ganska dålig intjäning så kanske mer värt att använda SAS Eurobonus mot tex Lufthansa istället?

https://www.americanexpress.com/sv-se/rewards/membership-rewa...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Om du vill samla points för Flying Blue så kan du använda Amex MR points. Ganska dålig intjäning så kanske mer värt att använda SAS Eurobonus mot tex Lufthansa istället?

https://www.americanexpress.com/sv-se/rewards/membership-rewa...

Tack för tipset.

Problemet är att vi nästan uteslutande flyger med KLM från Linköping till Stuttgart och i princip inget annat då KLM är det enda bolaget som flyger till/från Linköping.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tyvärr fick jag brev idag om att Ecsters verksamhet kommer att läggas ner. Detta var väldigt tråkigt då deras kreditkort har passat mig perfekt i många år. Nu måste jag tyvärr hitta ett annat kort med liknande egenskaper.
Har ni några tips och råd på ett liknande kreditkort?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Hej!

Tyvärr fick jag brev idag om att Ecsters verksamhet kommer att läggas ner. Detta var väldigt tråkigt då deras kreditkort har passat mig perfekt i många år. Nu måste jag tyvärr hitta ett annat kort med liknande egenskaper.
Har ni några tips och råd på ett liknande kreditkort?

Mvh

På hemsidan står att kort man redan har kommer att fortsätta fungera som vanligt, men inga nya utfärdas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Chansar o frågar om någon kanske har tipsa på en bra kort/bank i Nederländerna? Gärna med noll/väldigt låga överföringskostnader från SEK konto till EUR. Tyvärr verkar det som att de flesta ställen i Nederländerna tar inte Visa/Mastercard/Amex, utan istället Maestro...