Permalänk

Maxtor basic hjälp

Hittade en extrem hårddisk som är minst 15 år gammal. Adaptern är borta till strömförsörjningen.
Dumt nog testade jag ett gäng jag hade hemma.
Men endast en av kablarna gav reaktion i hårddisken i form av blinkning . Men oregelbunden och datorn hitttade inte den .

Testade en input : 100-240 v 50/60 hz och 0,5A Max output 19v 600mA

Var den för kraftig ? Om inte vilken kan jag använda ?

Permalänk
Medlem

Beroende på hårddisk så borde den vilja ha 12V eller 5V. Troligen 12V.

Bäst är väl att öppna upp "skalet" och ta ut hårddisken och koppla in den normalt. Men risken finns väl att den är förstörd med för hög volt.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd

Om man inte vet vilken spänning och polaritet en pryl vill ha så bör man kolla det innan man börjar koppla hej vilt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av BMac:

Om man inte vet vilken spänning och polaritet en pryl vill ha så bör man kolla det innan man börjar koppla hej vilt.

Jo jag förstod det sen. 🤯 så kan jag räkna
Med att den är körd ?

Permalänk
Skrivet av lAvliden:

Vad innebär det ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minisessan90:

Jo jag förstod det sen. 🤯 så kan jag räkna
Med att den är körd ?

Inte nödvändigtvis. Beror helt på hur den är konstruerad invändigt. Antingen omvandlar den själv ett spänningsområde från kanske 9-30 volt till just 12 volt eller så kanske du bara dödat kortet som tar emot spänningen och själva disken kan fortfarande vara hel.

Slit isär och titta. Ta ut disken och koppla in i någon maskin. Helst via usb-docka om utifall att den skulle kortsluta. Då dör bara dockan i värsta fall.

De flesta stationäras nätdelar kan hantera om den disk kortsluter 12V och slår ifrån innan något skadas, men det är ju sista "säkerhetslinjen" så den ska man inte förlita sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:
Skrivet av Minisessan90:

Vad innebär det ?

Var plus respektive minus ska ligga i kontakten, dvs om mittpinnen är plus eller minus. Att vända på detta riskerar att sluta mindre bra om det man gör det på inte har skydd mot polvändning.

Ska vara plus i mitten: https://www.seagate.com/gb/en/support/kb/power-adapter-specif...

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Var plus respektive minus ska ligga i kontakten, dvs om mittpinnen är plus eller minus. Att vända på detta riskerar att sluta mindre bra om det man gör det på inte har skydd mot polvändning.

Ska vara plus i mitten: https://www.seagate.com/gb/en/support/kb/power-adapter-specif...

Så om jag testar en sån här är jag safe då ?

https://www.kopplat.se/Produkt/12920/Spanningsadapter-12-Volt...

Permalänk
Sötast
Skrivet av Minisessan90:

Med tanke på att du redan testat hej vilt med minst upp till 19V så är det externa kabinettet redan rökt nästan garanterat.

Din sista chans är med största sannolikhet att koppla disken till en stationär dator, men även det kan vara halvt riskabelt för datorn då du eventuellt bränt upp någon komponent.

Du kan alltid testa med adaptern, men du MÅSTE säkerställa att polariteten stämmer innan du kopplar.