Permalänk
Medlem

Otroligt imponerande hur mycket Mclaren lyckats uppgradera bilen, och på två så olika banor. Loppet var kanske inte det mest spännande men kul att Lando kunde hålla undan och knipa andraplatsen till sist. Perez sitter nog säkert om han fortsätter så här, jag tror inte att Riccardo har vad som krävs för att peta undan Perez men det ska bli kul att se vad som händer under sommaruppehållet och vilka förare som byter stol.

Permalänk
Medlem

Verkligen kul att Mclaren är där uppe men vad händer med AM, Merc och Ferrari egentligen. RB/Max har ju fortfarande samma avstånd som vid säsongsstarten och de andra verkar inte komma närmare, snarare att tex de längre bak kommer ikapp.

Permalänk
Medlem

Det är ju främst aston martins copy and paste som inte är lika effektivt nu längre när de måste vidareutveckla konceptet själva. mercedes och mclaren är ju absolut närmare redbull nu. Ferrari trampar lite vatten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju främst aston martins copy and paste som inte är lika effektivt nu längre när de måste vidareutveckla konceptet själva. mercedes och mclaren är ju absolut närmare redbull nu. Ferrari trampar lite vatten.

Är verkligen Merc närmare nu än säsongsstart? Är väl fortfarande typ 30s efter ett race.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Är verkligen Merc närmare nu än säsongsstart? Är väl fortfarande typ 30s efter ett race.

De var ingenstans i början av säsongen. Nu fastna de lite bakom McLaren också

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Aston Martin har verkligen tappat allt. Har ingen pace någonstans i loppet. Har de andra uppgraderat sig "förbi" dom?

Hade Russel inte haft sitt missöde i kvalet hade Mercedes legat ännu högre upp i resultatet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De var ingenstans i början av säsongen. Nu fastna de lite bakom McLaren också

De har väl varit 2a till 3e bästa varje race?
Jag upplevde det mest som marknadsföring att Merc haft en dålig start och sedan förbättring. Utan snarare banspecifika skillnader men Astor hade en bättre start och nu har ju uppenbart Mclaren tagit sig förbi. Men att totalt sett har inte Merc eller Ferrari närmat sig RB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

De har väl varit 2a till 3e bästa varje race?
Jag upplevde det mest som marknadsföring att Merc haft en dålig start och sedan förbättring.
Utan snarare banspecifika skillnader.

Inte enligt resultatlistan jag läser

Vad menar du med marknadsföring?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Inte enligt resultatlistan jag läser

Vad menar du med marknadsföring?

Jag menar att de gärna lägger orden i mun på journalister om vad som är dåligt. Och sedan försöker skapa någon form av samtal om hur de förbättrar/försämrar sig jämte konkurrenter. Medan resultatet inte alls visat samma sak.

Edit: ungefär som Merc försökte spela underdogs under massa år trots att de var bäst. Nu handlar det om upgrades etc och att de var så dåliga under början på säsongen. Men resultatmässigt är de vad jag ser på samma position och bara att team runt omkring flyttar på sig.

Permalänk
Medlem

Samtidigt som årets F1-säsong löper för första gången all female F1 Academy. Bilar som motsvarar F4, och förhoppningsvis dyker det upp förare från F1 Academy i F3 och F2 småningom, vilket är tanken. Där misslyckades tyvärr avsomnade W Series. Dessutom slipper F1 Academy sponsorproblemen eftersom FIA står för den biten. Upplägget med två kval, tre race och omvänd startordning skiljer sig också. Tyvärr svårt att se loppen i sin helhet, men sammandragen finns på F1TV.

Jag gillar upplägget och hoppas att man bygger vidare på det, och hittills har det varit rätt intressant även om farten såklart inte är densamma i bilarna.

Permalänk
Medlem

👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Samtidigt som årets F1-säsong löper för första gången all female F1 Academy. Bilar som motsvarar F4, och förhoppningsvis dyker det upp förare från F1 Academy i F3 och F2 småningom, vilket är tanken. Där misslyckades tyvärr avsomnade W Series. Dessutom slipper F1 Academy sponsorproblemen eftersom FIA står för den biten. Upplägget med två kval, tre race och omvänd startordning skiljer sig också. Tyvärr svårt att se loppen i sin helhet, men sammandragen finns på F1TV.

Jag gillar upplägget och hoppas att man bygger vidare på det, och hittills har det varit rätt intressant även om farten såklart inte är densamma i bilarna.

Finns en intressant video om W-series och F1 Academy (och den driver inte narrativet att kvinnor inte kan köra bil)

Väldigt synd att man inte sänder loppen från F1 Academy, svårt att få sponsorer om man inte kan titta på tävlingarna.

Permalänk
Medlem

Kan bli en intressant helg.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Finns en intressant video om W-series och F1 Academy (och den driver inte narrativet att kvinnor inte kan köra bil)
https://www.youtube.com/watch?v=FU3J0wjLm8I

Väldigt synd att man inte sänder loppen från F1 Academy, svårt att få sponsorer om man inte kan titta på tävlingarna.

Som jag skrev, FIA betalar i den här fasen, så de är inte lika beroende av sponsorer som W Series var. Resten av pengarna ska teamen stå för. Nästa år kommer alla 10 F1-stall vara representerade i F1 Academy, likaså ska loppen supporta F1 på samma sätt som F2, F3 och PSC, så då lär det dyka upp hela lopp även på F1TV. I år är ju lite provsäsong. Med Susie Wolff som bas över serien lär man inte släppa den i första taget.

Jättejobbig och hysterisk YT-video, förstår inte att man orkar tittat på sånt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Som jag skrev, FIA betalar i den här fasen, så de är inte lika beroende av sponsorer som W Series var. Resten av pengarna ska teamen stå för. Nästa år kommer alla 10 F1-stall vara representerade i F1 Academy, likaså ska loppen supporta F1 på samma sätt som F2, F3 och PSC, så då lär det dyka upp hela lopp även på F1TV. I år är ju lite provsäsong. Med Susie Wolff som bas över serien lär man inte släppa den i första taget.

Jättejobbig och hysterisk YT-video, förstår inte att man orkar tittat på sånt…

När jag nämnde sponsorer så syftade jag på det som nämndes i videon, att Jamie Chadwick inte kunde finansiera en flytt till formel 3 trots att hon vunnit W series flera gånger. Jag tror att det hade varit enklare för henne att hitta sponsorer som kunde hjälpa till att finansiera formel 3 om loppen gick att titta på. Då får dom ju exponering och kan fortsätta att sponsra in i F3 och F2.
Jag hoppas att man börjar visa loppen på f1tv så att förarna får mer exponering och därmed mer intresse av sponsorer så att det inte går samma öde till mötes som W series.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Som jag skrev, FIA betalar i den här fasen, så de är inte lika beroende av sponsorer som W Series var. Resten av pengarna ska teamen stå för. Nästa år kommer alla 10 F1-stall vara representerade i F1 Academy, likaså ska loppen supporta F1 på samma sätt som F2, F3 och PSC, så då lär det dyka upp hela lopp även på F1TV. I år är ju lite provsäsong. Med Susie Wolff som bas över serien lär man inte släppa den i första taget.

Jättejobbig och hysterisk YT-video, förstår inte att man orkar tittat på sånt…

F3 loppen brukar ju starta mellan 08:00-09.00 lokal tid när kommer då F1 Academy loppen starta måste ju typ vara klocka 06:00-07:00 lokal tid blir ju löjligt tidigt. Kommer nog knappt vara någon på plats på banan eller någon som kommer att kolla på det ändå om det är så pass tidigt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

När jag nämnde sponsorer så syftade jag på det som nämndes i videon, att Jamie Chadwick inte kunde finansiera en flytt till formel 3 trots att hon vunnit W series flera gånger. Jag tror att det hade varit enklare för henne att hitta sponsorer som kunde hjälpa till att finansiera formel 3 om loppen gick att titta på. Då får dom ju exponering och kan fortsätta att sponsra in i F3 och F2.
Jag hoppas att man börjar visa loppen på f1tv så att förarna får mer exponering och därmed mer intresse av sponsorer så att det inte går samma öde till mötes som W series.

F1 Academy/W series ligger väll ett snäpp under F4. Klart ingen kommer att sponsra henne i F3 om hon hoppar 2 kategorier som de flesta kör innan F4 och Formula regional by alpine kommer ju innan F3 i den officiella "F1 stegen".

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Aston Martin har verkligen tappat allt. Har ingen pace någonstans i loppet. Har de andra uppgraderat sig "förbi" dom?

Hade Russel inte haft sitt missöde i kvalet hade Mercedes legat ännu högre upp i resultatet.

Om det är AM som tappat eller om det är de andra som hittat mer fart är nog den intressanta frågan här.

Om man sedan tittar på kvaltiderna så är skillnaden mellan 1:a och 10:e plats väldigt liten. Det krävs inte mycket för att det skall bli en tiondel bättre eller sämre på ett varv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

F3 loppen brukar ju starta mellan 08:00-09.00 lokal tid när kommer då F1 Academy loppen starta måste ju typ vara klocka 06:00-07:00 lokal tid blir ju löjligt tidigt. Kommer nog knappt vara någon på plats på banan eller någon som kommer att kolla på det ändå om det är så pass tidigt.

Skrivet av Felixark:

F1 Academy/W series ligger väll ett snäpp under F4. Klart ingen kommer att sponsra henne i F3 om hon hoppar 2 kategorier som de flesta kör innan F4 och Formula regional by alpine kommer ju innan F3 i den officiella "F1 stegen".

Varken F2 eller F3 är varje helg. Det finns gott om lediga helger jämte F1.

W Series körde bilar byggda på F3-plattform. Det handlar inte om kategorier som ska avklaras per se utan att förare framförallt behöver samla poäng på sin licens för att kvalificera sig vidare. De gör de om de får chansen att köra, och de kan de göra i valfri kombination av FIA-serier. Det finns inget krav på succession i kategorierna.

Nu verkar hon gå mot Indycar via Indy NXT. Synd och förlust för formelserien tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Varken F2 eller F3 är varje helg. Det finns gott om lediga helger jämte F1.

W Series körde bilar byggda på F3-plattform. Det handlar inte om kategorier som ska avklaras per se utan att förare framförallt behöver samla poäng på sin licens för att kvalificera sig vidare. De gör de om de får chansen att köra, och de kan de göra i valfri kombination av FIA-serier. Det finns inget krav på succession i kategorierna.

Nu verkar hon gå mot Indycar via Indy NXT. Synd och förlust för formelserien tycker jag.

F2 och F3 kör varje helg som dom kör support klassarna så samma som f1 Academy kommer att köra.

W-series/F1 Academy bilen har väll liknade varv tider som F4 bilarna och ser inte ett dugg ut som en F3 bil.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

F2 och F3 kör varje helg som dom kör support klassarna så samma som f1 Academy kommer att köra.

W-series/F1 Academy bilen har väll liknade varv tider som F4 bilarna och ser inte ett dugg ut som en F3 bil.

Fast det är väl inte bestämt än, när och var de ska köra 2024? Var står det?

Och W Series körde en F3-plattform, F1 Academy F4-plattform.

Permalänk
Medlem

Jag tror man gör kvinnor en jäkla björntjänst genom att skapa specifika serier/program för dem. Racing är ju liksom inte en sport där män har en överväldigande fysisk fördel. Det bästa som kan hända för kvinnor inom racing är fler som Michele Mouton. Hon som spöade rally-legender under en tid där det inte fanns mycket respekt för kvinnliga förare. Även hon har varit kritisk mot tilltag som Formula W.

Det bästa som kan komma av det här, misstänker jag, är att framstående damer kommer bränna sjuka mängder pengar i feeder-serier utan att komma vidare.

Permalänk
Medlem

Spännande kval idag. Jag hoppades på Mclaren men det höll inte hela vägen tyvärr. Hade varit kul att se vad Albon hade kunnat göra i Williams men det gick ju som det gick.

Permalänk
Medlem

Kan detta vara orsaken till att Ferrari strategi suger verkar som att lägenhets huset dar många som jobbar hos Ferrari bor samt svenska talangen Dino Beganovic bor har varit drabbat av en hel del mögel.

Lär ju vara svårt att planera strategi om det är sjuka konstant och inte kan sova ordentligt.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/AP91zE/dino-beganovi...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror man gör kvinnor en jäkla björntjänst genom att skapa specifika serier/program för dem. Racing är ju liksom inte en sport där män har en överväldigande fysisk fördel. Det bästa som kan hända för kvinnor inom racing är fler som Michele Mouton. Hon som spöade rally-legender under en tid där det inte fanns mycket respekt för kvinnliga förare. Även hon har varit kritisk mot tilltag som Formula W.

Det bästa som kan komma av det här, misstänker jag, är att framstående damer kommer bränna sjuka mängder pengar i feeder-serier utan att komma vidare.

Det är litet tveeggat, men jag ser att om det är många som slåss om platser i tävlingar på lägre nivå så kan det vara bra att ha separat för kvinnor. Men då är det mera för att fånga upp kvinnliga talanger lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror man gör kvinnor en jäkla björntjänst genom att skapa specifika serier/program för dem. Racing är ju liksom inte en sport där män har en överväldigande fysisk fördel. Det bästa som kan hända för kvinnor inom racing är fler som Michele Mouton. Hon som spöade rally-legender under en tid där det inte fanns mycket respekt för kvinnliga förare. Även hon har varit kritisk mot tilltag som Formula W.

Det bästa som kan komma av det här, misstänker jag, är att framstående damer kommer bränna sjuka mängder pengar i feeder-serier utan att komma vidare.

Finns det en publik så är det väl bra. Ta damfotboll låg klass men de har ju iaf några tittare. Motorsport är ju rätt så opersonligt det är ju som travsport det är bilarna och hästarna som är hjältarna.

Vill man ha upp kvinnor i f1 får man styra via reglementen. Kan inte modern f1 men tidigare bilar krävdes det 130 kg i bromstryck.

För att ge kvinnor en fördel så kan de ju minska förarvikten till säg max 65 kg innan det börjar bli extrakilon att dra runt med som ex.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Bra strategi av Aston Martin! Om de ska testa gör det med Alonso istället..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vad hittade stroll på?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad hittade stroll på?

Han hittade en vaddrad vägg i kurva 8 efter att ha lagt på medium för tidigt....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad hittade stroll på?

https://youtu.be/ImsTkE-onok?t=113
Stroll åkte i Ocons spår.

Formel W kan bli helt okej, om mästerskapets vinnare och andraplatsen ger en garanterad sits och fortsatt rivalitet i serierna F3, möjligen följt av F2. För lik herrarna så behöver kvinnorna lära sig använda armbågarna mot de bästa.