Sony visar upp sina nya brusreducerande hörlurar WF-1000XM5

Permalänk
Melding Plague

Sony visar upp sina nya brusreducerande hörlurar WF-1000XM5

Påstås ha marknadens bästa brusreducering enligt Sony själva.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har version 3 sedan rätt länge och de är suveräna, sugen blir man.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Rekordmedlem

Jaha, men låter de bra och håller de bra typ har lättbytt batteri så att det inte är en kortlivad engångspryl ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jaha, men låter de bra och håller de bra typ har lättbytt batteri så att det inte är en kortlivad engångspryl ?

Hur många andra trådlösa in-ear lurar har utbyttbara batterier menar du?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 93Clocker:

Hur många andra trådlösa in-ear lurar har utbyttbara batterier menar du?

Jag känner inte till någon av den typen man stoppar i örat likt xm5 men vi får väl hoppas det kommer genom de lagar som är på gång
för idag är de engångsprylar med kort livslängd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag känner inte till någon av den typen man stoppar i örat likt xm5 men vi får väl hoppas det kommer genom de lagar som är på gång
för idag är de engångsprylar med kort livslängd.

Ursäkta mig, tolkar jag rätt att du totalt missat att den här typen av lurar är i stort sätt den enda typen av lurar som säljs idag och det som 95% av befolkningen i Sverige använder? 🤔

Referens: https://www.prisjakt.nu/c/horlurar?106039=106059

On topic: Har haft XM3 och tyckte att det var riktigt bra lurar. Köpte XM4 på release och blev blown away över hur grymma de var och brusreduceringen de hade. Har varit nyfiken på vad XM5 kommer leverera, så man är ganska sugen..

Permalänk
Medlem

Hade varit perfekt för gymmet där man behöver filtrera bort den störande bakgrundsmusiken och inte vill ha de stora WH-lurarna från samma serie. Men lite väl dyrt för det syftet.

Permalänk
Medlem

Blev aldrig kompis med version 3. Dålig passforn, fula och klumpiga. Etuiet var för stort och kändes billigt, slappt gångjärn och bronsfärgen slets fort.

Permalänk
Medlem

Har har XM4. Bra ljud men dem där svampiga propparna är ingen rolig historia.
Efter 3 mån användning så skulle ja ta av en av nyfikenhet.
Tryckte ihop den med fingrarna och det ran ut 1 droppe äcklig ljus vätska.
Satte på vanliga silikonproppar...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trippy:

Ursäkta mig, tolkar jag rätt att du totalt missat att den här typen av lurar är i stort sätt den enda typen av lurar som säljs idag och det som 95% av befolkningen i Sverige använder? 🤔

Referens: https://www.prisjakt.nu/c/horlurar?106039=106059

Nej det är den typ av lurar som de som inte bryr sig om ljudkvalitet utan bara vill ha nått litet och ändå relativt opraktiskt att använda på kollektivtrafiken väljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag känner inte till någon av den typen man stoppar i örat likt xm5 men vi får väl hoppas det kommer genom de lagar som är på gång
för idag är de engångsprylar med kort livslängd.

"Engångsprylar"? Vad menar du?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HEXB1T:

"Engångsprylar"? Vad menar du?

Saker med väldigt kort livslängd pga sin design tex saker man inte kan byta batteri på på ett rimligt enkelt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trippy:

Ursäkta mig, tolkar jag rätt att du totalt missat att den här typen av lurar är i stort sätt den enda typen av lurar som säljs idag och det som 95% av befolkningen i Sverige använder? 🤔

Referens: https://www.prisjakt.nu/c/horlurar?106039=106059

On topic: Har haft XM3 och tyckte att det var riktigt bra lurar. Köpte XM4 på release och blev blown away över hur grymma de var och brusreduceringen de hade. Har varit nyfiken på vad XM5 kommer leverera, så man är ganska sugen..

Hade du spenderat ett par minuter i stockholms tunnelbana så vill jag nog påstå att over ear i klass med xm4 eller liknande är i kraftig majoritet och man undantar 14 åringar med becknarväskor

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trippy:

Ursäkta mig, tolkar jag rätt att du totalt missat att den här typen av lurar är i stort sätt den enda typen av lurar som säljs idag och det som 95% av befolkningen i Sverige använder? 🤔

Det påståendet motsäger väl inte att det är en förbrukningsvara då den har begränsad livslängd? När batteriet har upplevt för många laddcykler är det bara skrot. Då måste kund köpa ny produkt. Alla (tillverkare) är glada och nöjda.

Jag håller verkligen med om att det här är en produktkategori som behöver utbytbara batterier, även om just "engångspryl" inte vore mitt ordval.

För egen del är just slit-och-slängmentaliteten kopplat med det dåliga ljudet två stora deal breakers. Med det sagt tänker jag inte ta ifrån andra deras glädje med produkterna. Jag förstår absolut bekvämlighetsaspekten (även om jag själv hade behövt senilbandsdesignen isf; har sällan fickor på sommaren), t ex.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det påståendet motsäger väl inte att det är en förbrukningsvara då den har begränsad livslängd? När batteriet har upplevt för många laddcykler är det bara skrot. Då måste kund köpa ny produkt. Alla (tillverkare) är glada och nöjda.

Jag håller verkligen med om att det här är en produktkategori som behöver utbytbara batterier, även om just "engångspryl" inte vore mitt ordval.

För egen del är just slit-och-slängmentaliteten kopplat med det dåliga ljudet två stora deal breakers. Med det sagt tänker jag inte ta ifrån andra deras glädje med produkterna. Jag förstår absolut bekvämlighetsaspekten (även om jag själv hade behövt senilbandsdesignen isf; har sällan fickor på sommaren), t ex.

Jag vill ha nån kabel för att kunna fästa lurarna mot mig för jag cyklar ofta och ramlar en örondel ut så är den med stor sannolikhet förlorad för alltid om den inte är fäst via en kabel. Däremot tycker jag att man ska kunna ansluta luren trådlöst så man inte tvingas ha en kabel tex till en telefon utan luren ska vara trådlös i den bemärkelsen men den kan däremot gärna få ha en elektronikdel där man har fmradio och mp3spelare likt Ericsons lösningar från 15 år sedan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Snusfri

XM3 = ~900:-
XM4 = ~2000:-
XM5 = ~3500:-

Icke sa nicke, då får mina Jabra Elite 75 Active som jag gav 499:- för duga som pendlarlurar tills dom ger upp.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har Samsung Galaxy Buds2 Pro som är mina första in-ear så jag har inga andra in-ear att jämföra med. Det jag märker är väl sämre bas än sådana som täcker öronen.

Jo, jag är tacksam för "hitta-funktionen" så att jag lyckats hitta dem i högt gräs. Det är nog den viktigaste funktionen!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Saker med väldigt kort livslängd pga sin design tex saker man inte kan byta batteri på på ett rimligt enkelt sätt.

Köper man inte lurar från Wish bör batterierna hålla för flera timmars spelning om dagen under flera års tid? Eller du förväntar dig att ett par öronsnäckor för 1500kr ska hålla i 10 år? Har säkert haft mina i 4 år och batterierna håller runt 3 timmar utan att behöva ladda i etui.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

Köper man inte lurar från Wish bör batterierna hålla för flera timmars spelning om dagen under flera års tid? Eller du förväntar dig att ett par öronsnäckor för 1500kr ska hålla i 10 år? Har säkert haft mina i 4 år och batterierna håller runt 3 timmar utan att behöva ladda i etui.

Det är där det börjar gå ganska fort nedför.

https://headphonesaddict.com/how-long-do-airpods-last/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Hade du spenderat ett par minuter i stockholms tunnelbana så vill jag nog påstå att over ear i klass med xm4 eller liknande är i kraftig majoritet och man undantar 14 åringar med becknarväskor

Kan inte relatera, hade jag höftat så skulle jag tippa på att 95% med hörlurar kör in-ear på tuben.

Permalänk

Jag har WF-1000XM4 och de är superbra. För när man är ute och fiskar så är de såpass stora och klumpiga så man kan ha dem som ankare till båten.
För att lyssna på musik så använder jag mina andra av olika fabrikat som är väldigt mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

Eller du förväntar dig att ett par öronsnäckor för 1500kr ska hålla i 10 år? Har säkert haft mina i 4 år och batterierna håller runt 3 timmar utan att behöva ladda i etui.

Minst?

Jag är 32 år nu, jag har kvar fullt fungerande hörlurar från när jag var barn. Med tusentals timmar av användning. Jag har haft samma lurar till datorn i över tio år nu.

Har in-ears som är använda närmare 10k timmar över åtta år. Varje dag på jobbet, gymmet, stan, promenader osv. Ibland 16h per dag.

Ett par lurar med 3h batteri är ju skräp om man inte kan byta batteri.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

fortfarande inte råkat ut för att batterierna tagit slut under lyssning. Så även om batteritiden säkerligen har försämrats sen de var nya så är det fortfarande inget problem för mig.

Ljudkvaliteten är fullt tillräcklig för mig, däremot hade jag velat ha bättre brusreducering, och kanske lite bättre passform. Det kan bli ett köp av dessa om ett år eller så. De nuvarande håller fortfarande ”för bra” 😅

Skrivet av THB:

XM3 = ~900:-
XM4 = ~2000:-
XM5 = ~3500:-

Icke sa nicke, då får mina Jabra Elite 75 Active som jag gav 499:- för duga som pendlarlurar tills dom ger upp.

Fast XM3orna kostade då rakt inte 900:- när de var nya i alla fall! Mina köpte jag för strax över 2tkr för några år sen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Äntligen. Har XM3 idag och är så sjukt nöjd. Det blir ett köp så snart det går.

XM3'orna funkar superbra till träning/joggning och som smidig noise cancel när man flyger. Det enda minuset för min del med 3'orna är att det kan vara ganska dassigt ljud när man pratar i telefon, alltså ljudet för den andre. Verkar dock som dom jobbat på med att förbättra den biten.

Har även WH4-orna men dom är ordentligt mycket osmidigare att använda till annat än stationära teamsmöten.

On a side note: En del väldigt komiska inlägg ovan. Börjar forumet bli en tillhåll för det-var-bättre-förr-pensionärer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Blev aldrig kompis med version 3. Dålig passforn, fula och klumpiga.

Testa Linkbuds S. Små, passar även för smått folk med små öron. Kan höra morsan hur bra som helst när hon kör Porsche ner cabbat.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Såg lite rykten om dessa för ett tag sen men jag är rätt så besviken på min XM4or om jag ska vara ärlig, för oss med större öron så sitter dom som skit..

Är det nån som haft liknande problem att xm4orna inte sitter ordentligt och som har nåt annat och rekommendera för oss som har större öron?

Permalänk

Har haft 3:orna och har nu 4:an.

Suveräna! 4an är som dag o natt jämfört med 3:an.

Älskar dem!

Otroligt ljud, bra brusreducering under samtal bland annat.

Håller länge och laddningslådan är liten och smidig. Va ett halft lyxköp men ångrar att man inte gjorde det tidigare! 😂😁

Permalänk
Medlem

Ser stilrena ut, är säkert bra, men har för närvarande Air Pods Pro 2, vilka fungerar ypperligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att i alla fall testa XM3 efter att ha läst den här tråden, men 4000kr för en pryl är för mycket oavsett vad det är nästan

Permalänk
Medlem

Blir ett par sådana, väntat länge på dom.

Sambon lyckades tyvärr tvätta mina XM3:or, så det blir nog en liten uppgradering.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz