Utskriften för full buss borde fungera nu (för mig om jag ändrar 25 till 2). Men för "Välkommen" så behöver du tänka till lite extra. Vad händer om du gör fyra pil ned och avslutar programmet direkt. Får du inte Välkommen då? Det indikerar att "bus.run" (som skriver ut) är felplacerad. Det innebär i sin tur att "bus = Bus()" är felplacerad. Du bör flytta upp dessa två rader till ovanför "while".
Vad är kravet för inlämningsuppgiften? Att uppvisa ett fungerande scenario, eller måste det vara strikt objektorientering?
Objekt: Då skall du använda ett deriverat objekt bus/self överallt, samt kod publicerad 19:58 där klassen tillhandahåller funktionerna.
Procedur: Nu använder du "Bus" statiskt överallt enligt kod publicerad 02:45 där funktionerna är utanför klassdefinitionen.
I princip använder du bara det deriverade objektet "bus" för att skriva ut "Välkommen". Dina passagerarer lagras statiskt i klassen "Bus".
Hoppas det sista inte ställer till det för dig om det börjar bli dags för inlämning redan i veckan?
Detta är kraven för E i slutprojektet:
I objektet minbuss ska det finns en vektor som håller reda på 25 stycken passagerare. Varje element i
vektorn är en ålder.
Observera att det ska vara just en vektor och inte en lista.
I sodacrate ska det finnas en switch-case meny där alternativen kopplas till olika metoder. Dessa
metoder är:
1. Lägga till en passagerare
2. Skriv ut bussen, eller rättare sagt – skriv ut alla åldrar på passagerare.
3. Beräkna den totala åldern av alla passagerare.
4. Avsluta programmet
Under metoden Run() ska alltså kod skrivas som
skriver ut text som välkomnar användaren och
därefter får en lista över vilka saker man kan göra.
Detta val bör ju läggas i en loop så inte programmet
stänger ner efter att man valt något.
Man kan själv välja hur stor vektorn ska vara.
Man ska inte kunna stoppa in fler passagerare än vad
som får plats.
Är bussen full ska man få meddelande om detta och passageraren kan inte stiga på.
jag uppfattar det som att det viktiga är att få koden att köra, hur uppfattar du det? Uppgiften är rätt otydlig då dem skriver olika i dem olika dokumenten, i ett dokument har dem skrivit 25 element och här att man kan välja själv.
Detta är krav som står i ett annat dokument:
Funktionella krav
✓ Programmet ska kunna lagra passagerare i en vektor och där dessa passagerare lagras som
heltal (ålder)
✓ Passagerare ska struktureras som en klass med värden och metoder.
✓ Passagerare har en metod som körs när programmet exekveras och där denna metod styr en
meny.
✓ Via menyn ska användaren kunna lägga till en passagerare
✓ Via menyn ska användaren kunna skriva ut alla värden i vektorn
✓ Via menyn ska användaren kunna avsluta programmet
Icke-funktionella krav
✓ Koden är konsekvent och kommenterad på ett enkelt sätt
✓ Programmet ska gå att exekvera och koden är robust
✓ Programmet ska upplevas rimligt att interagera med
✓ Programmet ska inte ha överdrivet enkelt för att krascha
ber om ursäkt för långt inlägg, men hur uppfattar du det ?
jag får inte "välkommen" någonstans och heller inte "bussen är full"
Inlämning imorgon natt.. fastande så länge på add_passenger att jag knappt har tid att ändra något annat känns det som.
men tänker att om jag anropar "bus" som jag nu lagt innan "while" borde ju välkommen komma fram, men det gör den inte..