Schysst rea på laptops på Elgiganten, värt slå till på?

Permalänk

Schysst rea på laptops på Elgiganten, värt slå till på?

Behöver ny laptop då jag ska börja plugga webbutveckling inför hösten så kikat lite på Elgigantens sommar-rea som har upp till 4000kr rabatt på vissa laptops.

Vad säger ni om dessa två? Kan inte mycket om laptops bara haft stationär gamingdator i mina dar men är rabatten legit känns det svårt hitta bättre för detta pris, eller?

Samsung Galaxy Book2 15.6" bärbar dator i3/8/256:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Asus Vivobook S 14" i5-12/8/256:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Kommer köra vscode och andra enklare program så behöver ju inte va några dunderspecs, dock vill man så klart att laptopen håller några år innan den segar ner och helst 8gb ram I guess

Kom gärna med andra tips om ni har i samma prisklass 5-6k, grazie!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kika på laptops som antingen har 16gb+ ram eller möjligheten att i efterhand uppgradera (dina två förslag har kanske den möjligheten).
Mycket trevligt att ha möjligheten att spinna upp en eller två vm för att testa saker medans man knappar.

Permalänk
Medlem

Bra pris för bra prestanda.

Jag köpte själv nyligen en på mediamarkt Lenovo Ideapad 1. 4290kr för en 7320U. I efterhand skulle jag nog spenderat lite mer för Samsung. Prestandan är ok men det är TN panel medan dina alternativ är IPS och det gör skillnad. Men behövde en så billig som möjligt som kunde klara enkla program för studier och i Eskilstuna där jag befann mig hos min mamma är det sjukt ont om butiker med datorer. Finns inte ens en Elgiganten längre i stan sen de stängde ner den för nått år sedan.

När jag växte upp där på 90 talet fanns flera elektronikbutiker fast staden då hade 80-90k invånare mot 100-110k eller vad det är nu. Ville inte åka till Västerås och hade inte tid att beställa en hem till mamma.

Förutom att skärmen är rätt kass så är datorn ändå helt ok. 9 timmar batteri trots litet batteri tack vare den är strömsnål. Väger inte mycket heller. Tangentbordet känns rätt ok vilket är viktigaste för studierna.

Jag ville helst ha 16GB RAM men de kostade minst dubbelt så mycket och man kan inte köpa till RAM i efterhand på de flesta laptops längre tyvärr eftersom det är fastlött.

Tycker det är dåligt att 16GB är i så dyra laptops när RAM är så billigt nu. Sen tar ju integrerade grafiken 2GB av 8 dessutom. Men jag ska inte göra något krävande iaf.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Snusfri

Jag skulle kolla på något med 16GB RAM.

Du har tex denna Huawei Matebook 14 med i5 1135G7, 16GB RAM och 512GB SSD för ~1000:- mer.

Kan du gå upp lite mer i pris så har du även denna HP 14s med Ryzen 5 5700U, 16GB RAM och 512GB SSSD.

Denna Acer Aspire 3 med Ryzen 5 7520U, 16GB RAM och 512GB SSD är ett bra val imho.

Dessa ligger snäppet över i pris, men det är en lite summa att lägga till för att få något som håller betydligt längre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Båda datorerna har 8GB fastlött minne, men Asus:en verkar gå att uppgradera med ytterligare en sticka medan Samsung:en inte har den möjligheten.

Permalänk
Skrivet av THB:

Jag skulle kolla på något med 16GB RAM.

Du har tex denna Huawei Matebook 14 med i5 1135G7, 16GB RAM och 512GB SSD för ~1000:- mer.

Kan du gå upp lite mer i pris så har du även denna HP 14s med Ryzen 5 5700U, 16GB RAM och 512GB SSSD.

Denna Acer Aspire 3 med Ryzen 5 7520U, 16GB RAM och 512GB SSD är ett bra val imho.

Dessa ligger snäppet över i pris, men det är en lite summa att lägga till för att få något som håller betydligt längre.

16gb ram ska det alltså va, tack för svar!

Är det något annat med dessa du länka som gör dom bättre t.ex. specsen? Alltså som gör att dom håller betydligt längre som du skrev? Noll koll på laptops som sagt..

Skärmens kvalité kan väl påverka priset ganska mycket också? Är inte så jätteviktigt för mig iaf

Permalänk
Skrivet av perost:

Båda datorerna har 8GB fastlött minne, men Asus:en verkar gå att uppgradera med ytterligare en sticka medan Samsung:en inte har den möjligheten.

Så om jag uppgraderar Asus:en med en 8gb-sticka för ett par hundralappar extra är det fortfarande en bra dator för det priset?

Känns ju också som en stabil cpu med 12 kärnor?

Permalänk
Skrivet av DatorAmatören12:

Så om jag uppgraderar Asus:en med en 8gb-sticka för ett par hundralappar extra är det fortfarande en bra dator för det priset?

Känns ju också som en stabil cpu med 12 kärnor?

Någon som har orken att uppdatera min fråga med ett svar?

Permalänk
Medlem

Någon som har orken att uppdatera min fråga med ett svar?

Rent spontant känns det som ett bra köp. Man kan ju leka lite med filter på prisjakt och se om det går att få mer för pengarna tex.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Rent spontant känns det som ett bra köp. Man kan ju leka lite med filter på prisjakt och se om det går att få mer för pengarna tex.

Okej tack det jag ville höra!

Har väl gjort lite så fast inte just på prisjakt. Har då endast sökt med 16gb ram, är det något annat du tycker jag ska filtrera?

Permalänk
Medlem

Har väl gjort lite så fast inte just på prisjakt. Har då endast sökt med 16gb ram, är det något annat du tycker jag ska filtrera?

Nej, men liknande specifikationer som den du tittar på och även i prisklassen.

Permalänk
Medlem

Denna har lite mer av allt för 1000kr till. Kanske kan vara nåt?
Att bara kolla på Prisjakt gör att du kan missa deals. Elgiganten har tex inte med allt på prisjakt. Kolla även Outlets på Elgiganten och NetOnNet.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-r1605pa-mb155w-16-...

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Att bara kolla på Prisjakt gör att du kan missa deals. Elgiganten har tex inte med allt på prisjakt. Kolla även Outlets på Elgiganten och NetOnNet.

Tack för tipset!
Outlets kikar jag alltid på framför allt Elgigantens, hittade samma ASUS för 5200:- nyskick utan originalförpackning. Det är ju nästan 2k billigare vilket gör det väldigt frestande att slå till på.

En fundering bara, om man jämför cpu:n mot Asus:en jag länka på typ cpubenchmark.net så känns i5-12400H klart stabilare än en i5-11300H? Men det kanske är andra specs som gör laptopen vassare? Förutom RAM-minnet då som jag isf tänkte utöka som jag skrev tidigare

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!
Outlets kikar jag alltid på framför allt Elgigantens, hittade samma ASUS för 5200:- nyskick utan originalförpackning. Det är ju nästan 2k billigare vilket gör det väldigt frestande att slå till på.

En fundering bara, om man jämför cpu:n mot Asus:en jag länka på typ cpubenchmark.net så känns i5-12400H klart stabilare än en i5-11300H? Men det kanske är andra specs som gör laptopen vassare? Förutom RAM-minnet då som jag isf tänkte utöka som jag skrev tidigare

Du må kontrollere dersom det i hele tatt er mulig å montere et DDR4 modul på moderkortet. Fra det jeg kan se på MM info om laptoppen ASUS R1605PA-MB155W, så er alle rede en modul fastlødet på 8 GB og den plass der er fri er opptatt av den andre 8 GB DDR4 modulen, så du kan ikke oppgradere RAM gjennom å bare legge til mer RAM moduler. (Du må enten fjerne den på 8 GB og erstatte den med en større RAM kapasitet og med et der passer med resten av RAM spesifikasjoner for å få et stabilt system.)

Kjøp en laptop som en komplett pakke, der du ikke vil trenge å oppgradere på senere tidspunkt (etter kjøp) ettersom det er ikke sikkert du kan få fatt i deler der passer.

Laptop i dag er ofte en SoC løsning hvilket gjør at produsenten kan bruke et tynnere chassi, men til priset at en ikke vil ha samme mulighet til å tilpasse etter behov ved senere tilfelle komponenter der sitter internt på moderkortet.

En annen ting er at det svært vanskelig å bruke data om hvor bra en skjerm vil være under dagslys (brightness/sv. ljusstyrka målt i cd/m2), hvilket kan være et problem dersom du må kunne se på skjermen i et normalt arbeidsmiljø.

Høyere brightness faktor vil ofte si mer lys fra diodene der lyser bak skjermen (TN og IPS) for kunne gi rett vinkel på krystallene, men dette vil også trekke mer strøm, så på de billige laptop er ofte det som ryker når det gjelder kvaliteten på skjermen.

Folk som kjøper en laptop vil ofte heller se på hvor lang tid etter en ladning et batteri vil fungere (et tall der hvilket ofte ikke stemmer med virkelig bruk) enn hvor bra skjermen er til å gjengi farver (og tekst) under dagslys.

Permalänk
Skrivet av Gigantrix:

Du må kontrollere dersom det i hele tatt er mulig å montere et DDR4 modul på moderkortet. Fra det jeg kan se på MM info om laptoppen ASUS R1605PA-MB155W, så er alle rede en modul fastlødet på 8 GB og den plass der er fri er opptatt av den andre 8 GB DDR4 modulen, så du kan ikke oppgradere RAM gjennom å bare legge til mer RAM moduler. (Du må enten fjerne den på 8 GB og erstatte den med en større RAM kapasitet og med et der passer med resten av RAM spesifikasjoner for å få et stabilt system.)

Kjøp en laptop som en komplett pakke, der du ikke vil trenge å oppgradere på senere tidspunkt (etter kjøp) ettersom det er ikke sikkert du kan få fatt i deler der passer.

Laptop i dag er ofte en SoC løsning hvilket gjør at produsenten kan bruke et tynnere chassi, men til priset at en ikke vil ha samme mulighet til å tilpasse etter behov ved senere tilfelle komponenter der sitter internt på moderkortet.

En annen ting er at det svært vanskelig å bruke data om hvor bra en skjerm vil være under dagslys (brightness/sv. ljusstyrka målt i cd/m2), hvilket kan være et problem dersom du må kunne se på skjermen i et normalt arbeidsmiljø.

Høyere brightness faktor vil ofte si mer lys fra diodene der lyser bak skjermen (TN og IPS) for kunne gi rett vinkel på krystallene, men dette vil også trekke mer strøm, så på de billige laptop er ofte det som ryker når det gjelder kvaliteten på skjermen.

Folk som kjøper en laptop vil ofte heller se på hvor lang tid etter en ladning et batteri vil fungere (et tall der hvilket ofte ikke stemmer med virkelig bruk) enn hvor bra skjermen er til å gjengi farver (og tekst) under dagslys.

Fattar, då släpper jag nog den ASUS:en fast det bra priset, 16gb RAM känns som ett måste efter svar jag fått här nu. Ser inte ut att få en laptop med 16gb för bättre pris än vad som länkats tidigare men ska kika runt lite till, kommer ju in nytt på outletsen framför allt då och då.

Angående skärmen känns det lite överkurs för mig men bra att veta ungefär hur det fungerar.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Jag hade faktiskt bra med flyt med köpet.

Tittade på blocket också och skrev till ett par säljare som bara skriver "bra dator" och tror att specs är detsamma som en printscreen på systemfönstret i Windows och därför aldrig blir sålda.

Fick tag på en säljare 20min bort med just den datorn i länk, köpt i Maj. 3500kr.
Ingen låda till förvisso, men kvitto fick jag med.

Så ta ett span på Marketplace och Blocket! Mycket är överprisat, men det finns guldkorn också.

Permalänk
Medlem

Läste den här sidan, den verkar inte imponera.

https://www.notebookcheck.net/Samsung-Galaxy-Book2-15-review-...

Jag har precis slitit ut en Ideapads tangentbord och botten som är av plast har sen länge spruckit vid skruvfästena nära gångjärnen, sen jag fick den har plasten "flexat". Det är inte en köpupplevelse jag vill ha igen.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Hittade precis denna på Elgigantens outlet vad tror ni om den? Verkar ha ett plastigt chassi men annars bra laptop för det priset?

https://www.elgiganten.se/product/outlet/asus-vivobook-14-d14...