Samsung Odyssey Neo G7 för 8690kr bra köp?

Permalänk
Medlem

Samsung Odyssey Neo G7 för 8690kr bra köp?

Jag är på jakt efter en skärm till hemmakontoret.
Kommer att användas till kontorsarbete till 90% av tiden och casual gaming 10% av tiden.
På jobbet har jag 2x 27" 1440p - med en 32" UHD blir det ju rejält mindre bredd, men tror jag ska överleva detta.

Via Benify kan man få Odyssey Neo G7 för 8690 kr just nu. Det verkar vara en bra deal?
https://www.rtings.com/monitor/reviews/samsung/odyssey-neo-g7...

Andra alternativ jag funderat på är 2x 24-27", men där förtas ju gamingupplevelsen av en kant i mitten, så inte lika sugen på det.
Sen finns G9 som är en ultrawide 49" för en tusenlapp extra, men det där får man nog sämre bild, betraktningsvinklar osv?
Neo G9 så har passerat min smärtgräns när det gäller pris.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

En 4K skärm har fler pixlar än båda dina QHD skärmar ihop så rent arbetsmässigt bör det inte vara några problem även om det väl som du skriver är färre just i bredd. Betrakningsvinklarna är lika dåliga på G7, G8 och G9 vad jag vet/själv sett men så länge du sitter i sweet spot så kanske det är ok. Sen bör du väl så klart vara ok med den rätt rejäla kurvningen.

Permalänk
Medlem

Kan bara ge input på G9 men mitt användningsområde är liknande ditt, är väldigt nöjd med både skärmytan och bildkvalitéten. Dock är Powertoys och Fancyzones nästan ett krav i mitt tycke för att kunna få fönstren någolunda organiserade. Enda negativa jag kan säga om G9'an är att det borde varit fler "dimming zones" för bakgrundsbelysningen vilket syns påtagligt när det är en helt kolsvart skärm (men i praktiken betydelselöst)

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

En 4K skärm har fler pixlar än båda dina QHD skärmar ihop så rent arbetsmässigt bör det inte vara några problem även om det väl som du skriver är färre just i bredd. Betrakningsvinklarna är lika dåliga på G7, G8 och G9 vad jag vet/själv sett men så länge du sitter i sweet spot så kanske det är ok. Sen bör du väl så klart vara ok med den rätt rejäla kurvningen.

Det är sant, det blir fler pixlar, ungefär 12% extra. Men svårare att utnyttja när det är på höjden.
Får nog sticka förbi en butik och kolla hur välvningen upplevs.

Skrivet av Langelus:

Kan bara ge input på G9 men mitt användningsområde är liknande ditt, är väldigt nöjd med både skärmytan och bildkvalitéten. Dock är Powertoys och Fancyzones nästan ett krav i mitt tycke för att kunna få fönstren någolunda organiserade. Enda negativa jag kan säga om G9'an är att det borde varit fler "dimming zones" för bakgrundsbelysningen vilket syns påtagligt när det är en helt kolsvart skärm (men i praktiken betydelselöst)

Tack för svar! Neo har med sina mini-led en mycket bättre lokal dimming. Men är osäker på om det skulle vara värt merkostnaden för mig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det är sant, det blir fler pixlar, ungefär 12% extra. Men svårare att utnyttja när det är på höjden.
Får nog sticka förbi en butik och kolla hur välvningen upplevs.

Aldrig riktigt förstått tjusningen med att såga av skärmarna på höjden och kalla det ultrawide men det spelar väl ingen större roll, du vet väl bäst själv vad du vill ha och inte vill ha Om du gillar två QHD på bredden så känns ju G9 som det givna valet även om jag personligen mellan dom två skulle valt G7 för mer arbetsyta på en mindre skärm.

Permalänk
Medlem

Köpte du skärmen? vad tycker du isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobvid:

Köpte du skärmen? vad tycker du isåfall?

Jo jag slog till. Leveransen var relativt snabb, hem till dörren på tre dagar cirka.
Hade innan en 24" 1440p och detta är ju en massiv förbättring när det gäller skrivbordsyta.
Jag var orolig för den ganska extrema välvningen men personligen gick det fort att vänja sig. Jag jobbade och första timmen kände jag nästan lite svag yrsel haha. Men mot slutet av dagen kändes det naturligt.

Det ger ett riktigt stort lyft i spel, inlevelsen blir maximal.
Har egentligen inget att anmärka på. Svärtan och färgerna är riktigt bra. Inget i bilden som distraherar.

Jag hade nog varit nöjd med en enklare skärm också.
Men vill man ha 32", 4k, och >60Hz så finns inte jättemycket att välja på.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jo jag slog till. Leveransen var relativt snabb, hem till dörren på tre dagar cirka.
Hade innan en 24" 1440p och detta är ju en massiv förbättring när det gäller skrivbordsyta.
Jag var orolig för den ganska extrema välvningen men personligen gick det fort att vänja sig. Jag jobbade och första timmen kände jag nästan lite svag yrsel haha. Men mot slutet av dagen kändes det naturligt.

Det ger ett riktigt stort lyft i spel, inlevelsen blir maximal.
Har egentligen inget att anmärka på. Svärtan och färgerna är riktigt bra. Inget i bilden som distraherar.

Jag hade nog varit nöjd med en enklare skärm också.
Men vill man ha 32", 4k, och >60Hz så finns inte jättemycket att välja på.

Funderar också på det. Tanken är att det ska vara main skärmen till jobb (utvecklare) samt spel vid sidan om. Vad för typer av spel spelar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobvid:

Funderar också på det. Tanken är att det ska vara main skärmen till jobb (utvecklare) samt spel vid sidan om. Vad för typer av spel spelar du?

Kört mest spel av typen action-adventure/rpg. T.ex Red Dead Redemption 2, Fallout 4, Skyrim osv. Blir at jag spelar igenom ett och börjar på nästa Planerar att börja med Cyberpunk 2077 snart. Samt bilspel, just nu Dirt Rally 2.0.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?