Permalänk
Medlem

Musen i windows "laggar"?

Hej!
En enkel fråga men svaret är säkert krångligt.
Det är så att musen i Windows hänger sig i en halv sekund. Sen funkar den som vanligt i någon minut eller två och sen fryser musen på plats igen.
Som jag har förstått det så händer det oftast när CPUn eller Hårdisken får jobba. Men detta är ett nytt fenomen som jag inte har sett tidigare och har haft laptopen i säkert 2-3 år nu.
Har defraggat diskarna, har rensat upp i gamla filer (windows backups, mm).
Har de senaste drivarna för grafik och prerequisites (spel-tillbehör) för att spela de flesta spelen, som DirectX, Visual C++ osv.
Under tiden som jag har skrivit detta så har musen inte hängt sig en enda gång. Men nu gjorde precis det... Haha

Finns det något enkelt svar på det hela?

Jättetacksam för svar, jag testar gärna så mycket som möjligt.
Datorn är en HP Gaming Pavilion - 15-cx0812no

Tack på förhand!

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1080ti - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Jag tänker spontant på två saker att testa.
Dels använda programmet LatencyMon för att se om det finns något i datorn som skapar kraftig latency/interupts.
Dels hade jag testat använda en annan mus. Anledningen till det är att vi hade liknande problem fast värre på dotterns dator tidigare. Problemen försvann helt med annan mus. Värt att prova.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Är det en trådlös mus?
Jag fick lite liknande problem enbart av att USB-"pluppen" satt i baksidan av datorn och radiosignalerna blockerades tillräckligt av det för att det skulle bli "glapp". Flyttade fram pluppen till fronten och frysningarna försvann direkt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

LatencyMon kan hjälpa till att hitta felet men kan kräva lite läxläsning innan man drar nytta av det. För mig hjälpte det med att hitta orsaken varför mitt nätverkskort laggade ur nåt fruktansvärt. Felet kunde tyvärr bara avhjälpas med att byta grafikkortet.

I ditt fall skulle jag nog börja med att stänga av några startup program som HP garanterat har igång. Peripheral (mus, kamera, RGB etc) program som uppdaterar sig själva i bakgrunden är ett jädra gissel som kan ställa till det.

Permalänk
Medlem

Prövat ett annat USB uttag?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara en Logitech-mus? Jag hade liknande problem med all mina logitechs (3x) senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag tänker spontant på två saker att testa.
Dels använda programmet LatencyMon för att se om det finns något i datorn som skapar kraftig latency/interupts.
Dels hade jag testat använda en annan mus. Anledningen till det är att vi hade liknande problem fast värre på dotterns dator tidigare. Problemen försvann helt med annan mus. Värt att prova.

Ja men det ska testa direkt, har lite andra möss liggandes! tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Det råkar inte vara en Logitech-mus? Jag hade liknande problem med all mina logitechs (3x) senaste åren.

Det är en Steel Series Rival 110. Så absolut inget märkvärdigt. Men jag ska testa en annan mus så får jag se om det hjälper. Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Prövat ett annat USB uttag?

Ja jag har testat lite olika. Problemet försvinner en stund, men kommer tillbaka oavsett USB uttag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är det en trådlös mus?
Jag fick lite liknande problem enbart av att USB-"pluppen" satt i baksidan av datorn och radiosignalerna blockerades tillräckligt av det för att det skulle bli "glapp". Flyttade fram pluppen till fronten och frysningarna försvann direkt.

Nej en sladdbunden mus. Rival 110 Gaming Mouse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du prövat att enbart ha musen inkopplad medans tangentbord/headset eller vad du nu kan tänkas ha i USB portarna utdragna?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -