Första bilden på Playstation 5 Slim läcker

Permalänk
Medlem

Parantes, men; Tror Sony kom med en ytterligare slimmad version av PS3?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Parantes, men; Tror Sony kom med en ytterligare slimmad version av PS3?

Stämmer bra det. Super Slim kom lite senare.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Inväntar en PS5 Pro och två till tre exklusiva spel utöver Spider-Man 2 innan jag överväger ett köp.

Ja, dom måste ha en pro variant för proffs! Eller är det Pro gamers eller vänta! Ps5 Ultra!

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Jag är ingen PS-grabb men det skulle vara roligt för alla PS älskarnas skull om det företaget (var det Dbrand) som gjorde en "ny klänning" till PS5 i början av lanseringen och fick tvist med SONY (så att SONY fick ta patent på den svart vita plastiga höljet) , kommer att hinna göra samma sak (nya paneler) men för SLIM versionen.

Permalänk
Medlem

Känns AI genererad även om jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Känns AI genererad även om jag kan ha fel.

Inte såg den vacker ut nä

Permalänk
Medlem

Som sagt, sluta kalla den Slim. Bygger bara upp besvikelse. Slim dröjer nog minst 2 år till.

Stora nyheten är att BD-spelaren blir add-on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Som sagt, sluta kalla den Slim. Bygger bara upp besvikelse. Slim dröjer nog minst 2 år till.

Stora nyheten är att BD-spelaren blir add-on.

Det kommer aldrig att komma någon särskilt ”slim” PS5 jämfört med tidigare generationer. PS5 drar just över 200W, och det finns ingen litografisk teknik på horisonten som skulle tillåta den att sjunka till 50W eller så. I bästa fall skulle vi kunna se en PS5 på TSMC 3N på omkring 100W säg andra halvan av 2024. Vore trevligt, men XBox series S ligger vid 75W och är effektivt designad, så en PS5a i den dimensionen eller mindre verkar osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Är ett bra sätt att göra konsolen billigare att tillverka och billigare att köpa som kund.

Jag tror inte att dom har någon avsikt att göra den billigare. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Lika fult rymdskepp som innan.

Detriot-style pizza...

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Klart de har. Även om det är svårt i dessa tider.
De tjänar inget på konsolerna utan på användarna. Och hur får man så många användare som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det kommer aldrig att komma någon särskilt ”slim” PS5 jämfört med tidigare generationer. PS5 drar just över 200W, och det finns ingen litografisk teknik på horisonten som skulle tillåta den att sjunka till 50W eller så. I bästa fall skulle vi kunna se en PS5 på TSMC 3N på omkring 100W säg andra halvan av 2024. Vore trevligt, men XBox series S ligger vid 75W och är effektivt designad, så en PS5a i den dimensionen eller mindre verkar osannolikt.

"Slim" (i betydelsen en betydande minskning av effekt och volym) måste förstås ses relativt originalmodellen. Inte tidigare generationer.

En PS5 baserad på tex N4/N4P kan förmodligen göras mindre än vad vi ser här. Men gissar att det är några år innan N4 har den volym och ekonomi som massmarket konsol behöver (en Pro däremot...)

N3 tror jag inte är aktuellt alls. Skulle vara N3E då som är billigare men oxå sämre.

Permalänk
Medlem

Den ser inte bra ut, men det finns ändå ingen konsol som ser bra nog ut för jag inte skulle behöva gömma den bakom en dörr i tvbänken så det är ganska egalt.

En slim är dock inte värd att uppgradera för så där måste man ändå vänta på en trolig pro-version för det ska kunna kännas vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

"Slim" (i betydelsen en betydande minskning av effekt och volym) måste förstås ses relativt originalmodellen. Inte tidigare generationer.

En PS5 baserad på tex N4 kan förmodligen göras mindre än vad vi ser här. Men gissar att det är några år innan N4 har den volym och ekonomi som massmarket konsol behöver (en Pro däremot...)

N3 tror jag inte är aktuellt alls. Skulle vara N3E då som är billigare men oxå sämre.

Kort sagt - det blir ingen ”slim” i vettig mening. En lite mindre och strömsnålare variant, när den sammantagna besparingen för Sony gör det värt besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Kort sagt - det blir ingen ”slim” i vettig mening. En lite mindre och strömsnålare variant, när den sammantagna besparingen för Sony gör det värt besväret.

Japp.
Men ja, slim i kontexten PS5.

Men i den mån de ändrar designspråk så tror jag det i så fall tar sin början med PS5 Pro. För att sen föras över till PS5 Slim.

Permalänk
Medlem

Design är ett rätt kul ämne fast det är rejält oviktigt.

Jag tycker PS5 DE ser helt ok ut (PS5 med BD ölmagen är dock inte kul), designspråket i sig, och föredrar det före t.ex. Series X som inte har nån design alls (vilket inte är samma sak som minimalistisk! X är bara slött och oinspirerad likt en Tesla interiör)

Problemet är bara att den är för stor. Det är inget praktiskt problem (jag bor inte i en 8 kvm lgh i Japan) utan mera att den är större än vad man förväntar sig av den här typen av produkt. Så på så vis brister den i designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och hur får man så många användare som möjligt?

Genom att släppa en helt ny konsol och kalla den för PS5 Short och glida på sin framgång av att leda i konsolkriget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Genom att släppa en helt ny konsol och kalla den för PS5 Short och glida på sin framgång av att leda i konsolkriget.

De har lett konsolkriget förr och ändå sänkt priserna så det lär hända även denna gång, om än ej kanske inte redan till hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Design är ett rätt kul ämne fast det är rejält oviktigt.

Jag tycker PS5 DE ser helt ok ut (PS5 med BD ölmagen är dock inte kul), designspråket i sig, och föredrar det före t.ex. Series X som inte har nån design alls (vilket inte är samma sak som minimalistisk! X är bara slött och oinspirerad likt en Tesla interiör)

Problemet är bara att den är för stor. Det är inget praktiskt problem (jag bor inte i en 8 kvm lgh i Japan) utan mera att den är större än vad man förväntar sig av den här typen av produkt. Så på så vis brister den i designen.

Den är inte för stor för rummen men den är faktiskt ofta för stor för möbler man vill ställa den i.

Men jag håller med att designen i sig är helt okej, det är storleken som är problemet snarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

"Första bilden på Playstation 5 Slim läcker"

Läs hela artikeln här

Läcker var väl verkligen att ta i och sticka ut hakan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Den är inte för stor för rummen men den är faktiskt ofta för stor för möbler man vill ställa den i.

Men jag håller med att designen i sig är helt okej, det är storleken som är problemet snarare.

Design är estetik och funktion i förening.
Design som är losskopplad från funktion och kontext är bättre beskriven som ”skulptur”. Det är så jag ser PS5. I reklammaterialet och den ursprungliga presentationen användes närperspektiv på detaljer, produkten svävande i en tom rymd - ett designobjekt. (Väldigt likt hur Apple presenterar sina produkter).

Men det är inte så produkten faktiskt används, svävande i en tom rymd med blå ledstripes. Den står i ett rum, som används av människor, bland andra prylar och med individers ideér om hur de vill ha det omkring sig och vad som är viktigt. Och då är storleken i kombination med en formgivning som skriker TITTA PÅ MIG ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Men i den mån de ändrar designspråk så tror jag det i så fall tar sin början med PS5 Pro. För att sen föras över till PS5 Slim.

Inser att detta vore synd iofs... Vore ju bättre om denna add on drive passar till PS5 Pro!

Permalänk
Medlem

PS2 och PS4 är lätt dom snyggaste konsolerna. Vad i helsike är detta? T.om PS1 ser vackrare ut i båda varianterna

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Är ju rätt givet att det blir en billigare modell för att nå ut till fler kunder.
Historiskt sett så har alla slim varit just det.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Fortfarande för stor i mitt tycke, bra mycket större än PS4 slim, får väl hoppas på att det släpps en super slim någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Sticker ut hakan här då jag tycker den är rätt snygg.
Men nu tittar jag inte på PS5:an när jag spelar utan på tvn.

Nä, du är inte ensam. 😊 Stör mig inte alls på designen. Funderar på om det är någon konsol jag faktiskt tyckt ha varit genuint ful, och det är väl Atari Jaguar i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Fortfarande för stor i mitt tycke, bra mycket större än PS4 slim,

Det är ingen Slim. Men om den vore det så hade det varit rätt logiskt om PS5 Slim är större än PS4 Slim med tanke på vad resp Slim utgår ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är ingen Slim. Men om den vore det så hade det varit rätt logiskt om PS5 Slim är större än PS4 Slim med tanke på vad resp Slim utgår ifrån.

PS4 slim är mindre än PS3 slim trots den är märkbart kraftfullare, varför skulle inte det kunna ske igen? PS5 slim kommer har bra mycket modernare teknik troligtvis byggd med 5nm, medan PS4 slim är uråldrig 16nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

PS4 slim är mindre än PS3 slim trots den är märkbart kraftfullare, varför skulle inte det kunna ske igen? PS5 slim kommer har bra mycket modernare teknik troligtvis byggd med 5nm, medan PS4 slim är uråldrig 16nm.

Ehh...nu rör du ihop det rejält. Givetvis är rejält mkt modernare teknik rejält kraftfullare och/eller effektsnålare. Du kan inte jämföra generationer på det sättet.

Men om vi leker med tanken att varje node-hopp ger samma RELATIVA förbättring så borde det vara självklart att utfallet av ett node-hopp är starkt beroende av vad man har att utgå ifrån. Och denna gång utgår man som sagt från en koloss.

Sen är det inte bara effekt som avgör storleken på lådan förstås. Uppenbarligen så har Sony satsat mer på intern volym denna gång, inte så konstigt efter all kritik PS4 och PS4 Pro fick.

PS5 Slim må vara baserad på N5 (jag tror på N4) men det är som sagt nog inte vad vi ser här. Men ja, OM denna nya PS5 faktiskt visa sig innehålla en node-krympning så får man säga att detta är lite av en besvikelse.

Permalänk
Medlem

Då AMD har "låg" försäljning på 7000 serien så kanske det är denna seriens cpun som används i slim och då borde kylbehovet minska stort om det fortfarande ska vara samma prestanda. gissa på 30-40% mindre mot standard.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090