Tips - PS4 Spel där man utforskar med bra grafik, gillar Science Fiction!

Permalänk
Medlem

Tips - PS4 Spel där man utforskar med bra grafik, gillar Science Fiction!

Tips - PS4 Spel där man utforskar med bra grafik, gillar Science Fiction!
Ska köpa (dotterns önskemål och jag har kollat trailer och tycker dom verkar intressanta).

- The last of us
- Detroit become human

Tänker rymden, StarTrek eller liknande.
Eller liknande dom två jag nämnt ovan.

Så tips på spel välkommnas.
Tack på förhand.

Permalänk

Last of us är bra men kan vara läskigt stundom. Lite åldersberoende alltså. Annars borde Horizon: Zero Dawn fungera. Vem gillar inte open world med dinosaurier i sci-fi miljö!?

God of War är lite mindre utforska men det finns saker att samla och hemligheter att hitta ändå.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Tack ska kolla Trailer...
Ska nämna att dottern är vuxen 20 fyllda.

Mvh

Permalänk
Medlem

Ratchet and Clank (PS4). Kanske minde utforskande så men fortfarande ett mycket snyggt spel grafikmesigt.

Assassens Cred.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag hitta spel som verkar intressanta och ska köpa några denna månad och några nästa månad.
Om du testat någon av dom, så vore jag tacksam för en kommentar.

a) The evel within 2
(köper 1 om den finns).

b) Until dawn

c) A plague tale innocent

d) Dreamfall chapters
(osäker, ska kolla trailer)

e) Song of Horror

f) Silent hill

g) Resident evil

MVH

Permalänk
Medlem

The expanse?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

The expanse?

Toppen, rymden, utforska och snygg grafik, gillar spelet jätte mycket, köper det denna månad, tack för tippset.

MVH

Permalänk
Medlem

Köpt följande spel för cirka 200 eller mindre.

The last of us
Detroit become human
Until dawn
The evil within
The plauge tale innocent
Recident Evil 0 (remix av orignalet första utgåva)

Kvar att köpa nästa månad

Ratchet and Clank
The Expanse

För dyra spel jag undviker

Song of horror (dyrt över 800 kr)

Spel jag inte hittar till PS4

Silent Hill

Köpt Extern hårddisk 4 TB och ska rensa PS4 till fabriksinställningar, sedan får vi se om det blir en PS5 nästa månad.
Hänger lite på om hur min spelupplevelse blir med PS4.

MVH

Permalänk
Avstängd

Detroit become human kan jag verkligen rekommendera, det är inte allt för svårt/komplicerat heller bra story och inlevelse i detta spel. Ett spel som väldigt många uppskattar.

Permalänk
Medlem

Utforskande är väl Mass effect legendary edition troligen ett vettigt val (mest för scifisettingen, har inte kört genom ens hela första delen men definitvt ett eget scifiuniversum den delen jag provat och verkar som många gillat trilogin).

Annars är Horizon Zero Dawn också väldigt bra(ps4 har även fortsättningen) som redan rekomenderats, kanske inte ser scifi ut vid första anblick men de blandar mycket och gör något eget. Bara öppningen har dessutom ett gäng filmreferenser i sig till filmer hon lär sett mest sannolikt.

Horizon är det bästa du får grafiskt på ps4 och ps5 med marginal av vad jag upplevt, inte ens pcspel verkar komma nära där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Utforskande är väl Mass effect legendary edition troligen ett vettigt val (mest för scifisettingen, har inte kört genom ens hela första delen men definitvt ett eget scifiuniversum den delen jag provat och verkar som många gillat trilogin).

Annars är Horizon Zero Dawn också väldigt bra(ps4 har även fortsättningen) som redan rekomenderats, kanske inte ser scifi ut vid första anblick men de blandar mycket och gör något eget. Bara öppningen har dessutom ett gäng filmreferenser i sig till filmer hon lär sett mest sannolikt.

Horizon är det bästa du får grafiskt på ps4 och ps5 med marginal av vad jag upplevt, inte ens pcspel verkar komma nära där.

Tack, Mass Effect är klockrent.
Lägger den till listan av spel jag ska köpa nästa månad.
Kolla Trailer och måste säga imponerande grafik.

Mvh

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är en guldkorn, men leta efter underskattade eller bortglömda spel som är värda att utforska och få en härlig spelupplevelse med,. samt oftast till ett väldigt bra pris.

Alien Isolation
170 kr Amazon.se

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Tack ska kolla Trailer...
Ska nämna att dottern är vuxen 20 fyllda.

Mvh

Har man inte spelat horizon så är det av dom bästa spelen på ps4.. Det är SCIFI kanske inte rymden, men bortsett från det väldigt bra story och plot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Har man inte spelat horizon så är det av dom bästa spelen på ps4.. Det är SCIFI kanske inte rymden, men bortsett från det väldigt bra story och plot.

Tack har Horizon Zero Dawn - ska testa när min externa hårdisk på 4 TB kommer eller ikväll efter jag chattat med dottern.
Fick inte återställa PS4, rensa... (dottern blev förbannad).

Kan inte ladda nya spel nu för hårdisken är full.
Dottern ska visa mig ikväll via Whatsapp vilka spel jag får radera för att skapa mer utrymme på hårddisken.

MVH

Permalänk
Medlem

När ni raderar spel så försvinner inte sparfilen den ligger separat, men kanske du redan viste

Visst nu har du skaffat en extern hårddisk som kommer att räcka långt . Men du kan även byta den interna okså om du känner för det i framtiden för ännu mer lagring eller bara snyggare lagring.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

När ni raderar spel så försvinner inte sparfilen den ligger separat, men kanske du redan viste

Visst nu har du skaffat en extern hårddisk som kommer att räcka långt . Men du kan även byta den interna okså om du känner för det i framtiden för ännu mer lagring eller bara snyggare lagring.

Hej, igen anning om det eller hur det fungerar, måste jag radera två saker för att få mer utrymme?
Både spelet och en sparfil!
Du får gärna utveckla i detalj.

Om det inte blir PS5 så undrar jag om man kan lämna in PS4 och få större hårddisk eller är det lätt att göra själv.
Vart köper man större hårddisk till playstation 4 och finns det någon Youtube video om någon som byter hårddisk.
Så att man kan se lite hur man ska göra.
Bor i Stockholm, borde finnas butiker här där man kan köpa.

MVH

Permalänk
Medlem

Days Gone kanske kan vara av intresse. Inte sci-fi dock utan mer zombie/apokalyps. En aning seg start men det kommer igång riktigt bra efter en stund. Fick dåliga recensioner vid release pga buggar men det mesta är fixat.

Skrivet av pompado:

Hej, igen anning om det eller hur det fungerar, måste jag radera två saker för att få mer utrymme?
Både spelet och en sparfil!
Du får gärna utveckla i detalj.

Om det inte blir PS5 så undrar jag om man kan lämna in PS4 och få större hårddisk eller är det lätt att göra själv.
Vart köper man större hårddisk till playstation 4 och finns det någon Youtube video om någon som byter hårddisk.
Så att man kan se lite hur man ska göra.
Bor i Stockholm, borde finnas butiker här där man kan köpa.

MVH

Det är enkelt att byta hårddisk i PS4 men är en liten process. Jag har gjort det själv. Går även att sätta in SSD om man känner att man har pengar att lägga.
https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/ps4-upgrad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Days Gone kanske kan vara av intresse. Inte sci-fi dock utan mer zombie/apokalyps. En aning seg start men det kommer igång riktigt bra efter en stund. Fick dåliga recensioner vid release pga buggar men det mesta är fixat.

Det är enkelt att byta hårddisk i PS4 men är en liten process. Jag har gjort det själv. Går även att sätta in SSD om man känner att man har pengar att lägga.
https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/ps4-upgrad...

Tack
Jag kolla Trailer Days Gone och gilla den.
Verkar vara mer än bara skjuta vilket jag gillar.
Tycker det var snygg grafik och handlingen verkar bra.
Blir nog ett köp.

Ska kolla länken nu
Och ska köra PS4 några veckor
Sedan får vi se hur det blir med ny konsol eller inte

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej, igen anning om det eller hur det fungerar, måste jag radera två saker för att få mer utrymme?
Både spelet och en sparfil!
Du får gärna utveckla i detalj.

Om det inte blir PS5 så undrar jag om man kan lämna in PS4 och få större hårddisk eller är det lätt att göra själv.
Vart köper man större hårddisk till playstation 4 och finns det någon Youtube video om någon som byter hårddisk.
Så att man kan se lite hur man ska göra.
Bor i Stockholm, borde finnas butiker här där man kan köpa.

MVH

Nej du behöver INTE ta bort båda!
Spar filenerna är bara oftast några megabyte stora så de tar typ ingen plats alls. Och de ligger inte häller på samma ställe som speldatan. Och tar du bort det ena så försvinner INTE det andra heller atomatiskt.

Speldatan där imot är det som tar plats och när du är inne och tar bort/flyttar spel så ser du hur många gigabyte de tar upp.

https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/ps4-manage...

Och som redan skrivits ovanför, Nej att byta hårddisk är inget konstigt.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Nej du behöver INTE ta bort båda!
Spar filenerna är bara oftast några megabyte stora så de tar typ ingen plats alls. Och de ligger inte häller på samma ställe som speldatan. Och tar du bort det ena så försvinner INTE det andra heller atomatiskt.

Speldatan där imot är det som tar plats och när du är inne och tar bort/flyttar spel så ser du hur många gigabyte de tar upp.

https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/ps4-manage...

Och som redan skrivits ovanför, Nej att byta hårddisk är inget konstigt.

Tack
PS4 fungerar bra
Koppla extern PlayStation hårddisken med 4TB
Gick smidigt

Fick 3 av 6 Spel idag
Pizza sedan spela med chips o dipp
Prova The last of us
Gick bra och är mer än nöjd

Fläkten låter ibland typ laddar spelet går den upp i varv
Sedan lugnar den ned sig

Mvh

Permalänk
Medlem

Tror jag satsar på ett ny hårddisk till PS4 för den fungerar bra utan några problem (PS5 får vänta).
Har en extern 4 TB Playstation Hårddisk och tänker en 4 TB intern hårddisk.

Ska kolla modell, men vet att det är en vanlig PS4 och inte Pro.
Vill inte köpa SSD utan en vanlig Hårddisk.

Spelar det någon roll vilken hårddisk man köper eller kan man leta extra pris och göra ett bra köp.
Ska det vara 2,5 eller 3,5 är inte så jätte hemma på teknik, tror det har med storleken att göra.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Köpt följande spel för cirka 200 eller mindre.

The last of us
Detroit become human
Until dawn
The evil within
The plauge tale innocent
Recident Evil 0 (remix av orignalet första utgåva)

Kvar att köpa nästa månad

Ratchet and Clank
The Expanse

För dyra spel jag undviker

Song of horror (dyrt över 800 kr)

Spel jag inte hittar till PS4

Silent Hill

Köpt Extern hårddisk 4 TB och ska rensa PS4 till fabriksinställningar, sedan får vi se om det blir en PS5 nästa månad.
Hänger lite på om hur min spelupplevelse blir med PS4.

MVH

vet inte vart du kollat efter Song of horror men

https://www.amazon.de/-/en/66304/dp/B093HPN5GG
samt kostar runt 470kr på playstation store.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Tror jag satsar på ett ny hårddisk till PS4 för den fungerar bra utan några problem (PS5 får vänta).
Har en extern 4 TB Playstation Hårddisk och tänker en 4 TB intern hårddisk.

Ska kolla modell, men vet att det är en vanlig PS4 och inte Pro.
Vill inte köpa SSD utan en vanlig Hårddisk.

Spelar det någon roll vilken hårddisk man köper eller kan man leta extra pris och göra ett bra köp.
Ska det vara 2,5 eller 3,5 är inte så jätte hemma på teknik, tror det har med storleken att göra.

MVH

2,5" disk och max 9mm hög vilket begränsar dig om du vill ha 4tb om det ens är möjligt, kollade lite fort och hittade två 4tb diskar men dom är 15mm höga.

Och går du ner till 2tb disk så är det lika bra att bara köpa en ssd då dom kostar mer eller mindre lika mycket (runt 1000kr).

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vet inte vart du kollat efter Song of horror men

https://www.amazon.de/-/en/66304/dp/B093HPN5GG
samt kostar runt 470kr på playstation store.

Skrivet av norrby89:

2,5" disk och max 9mm hög vilket begränsar dig om du vill ha 4tb om det ens är möjligt, kollade lite fort och hittade två 4tb diskar men dom är 15mm höga.

Och går du ner till 2tb disk så är det lika bra att bara köpa en ssd då dom kostar mer eller mindre lika mycket (runt 1000kr).

Stort tack, googla lite snabbt förut och såg Song of horros (någon edition) för 800 kr men nu kolla jag amzon och kan få den på CD för 39 Eur.
Det blir ett köp.

Tack för hjälpen med hårdisk, då satsar jag på 2 TB samt SSD efterom det är samma prisklass.
Ska googla nu och see vad jag hittar.

Sammanlagt blir det 6 TB och det klarar man sig väl väldigt långt med.
Men vid närmare eftertanke, så reflekterar jag över en sak, där priset för 4 TB extern är 1600 kr och du skriver 1000 för 2 TB.
Då kanske det är smartare att köpe en till extern och få 8 TB för 600 kr skillnad.
Har en usb hub så jag kan koppla flera med PS4.

MVH

Tillägg av text
Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Stort tack, googla lite snabbt förut och såg Song of horros (någon edition) för 800 kr men nu kolla jag amzon och kan få den på CD för 39 Eur.
Det blir ett köp.

Tack för hjälpen med hårdisk, då satsar jag på 2 TB samt SSD efterom det är samma prisklass.
Ska googla nu och see vad jag hittar.

Sammanlagt blir det 6 TB och det klarar man sig väl väldigt långt med.
Men vid närmare eftertanke, så reflekterar jag över en sak, där priset för 4 TB extern är 1600 kr och du skriver 1000 för 2 TB.
Då kanske det är smartare att köpe en till extern och få 8 TB för 600 kr skillnad.
Har en usb hub så jag kan koppla flera med PS4.

MVH

Ja ett alternativ är också att kolla vad för storlek det är på hårddisken i den externa 4tb disken och köpa en sån och plocka ut hårddisken och sätta den i ps4an

Sen skulle jag dock kolla upp om ps4an klarar av att hantera flera externa hårddiskar samtidigt. Skulle inte förvåna mig om den skulle vara begränsad till en extern hårddisk åt gången.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja ett alternativ är också att kolla vad för storlek det är på hårddisken i den externa 4tb disken och köpa en sån och plocka ut hårddisken och sätta den i ps4an

Sen skulle jag dock kolla upp om ps4an klarar av att hantera flera externa hårddiskar samtidigt. Skulle inte förvåna mig om den skulle vara begränsad till en extern hårddisk åt gången.

Tack, skrivit till Webhallen och hoppas dom kollar upp det, om okej, då köper jag en till extern 4TB.
Sedan får det räcka ett tag med uppgraderingar, men tänker även på långsikt för dom fungerar även med PS5.

8TB borde väl räcka ett bra tag framöver, har svårt att uppskatta.
Men har köpt 6 spel och ytterligare 3/4 vid ett senare tillfälle.
Plus har dotterns alla nedladdningar och ytterligare fyra sedan förut.

Måste ju hinna spela och njuta och inte bara göra massa inköp

Men tycker jag har varit duktig, kolla Youtube på underskattade spel men som är bra, typ som att hitta guldkorn.
Sedan kolla jag trailers och pris, hitta många begagnade och dom med nypris var inom 200 cirka, känns rätt okej.
Song of horror blir nog det dyraste spelet jag kommer köpa, 39 Euro.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Tack, skrivit till Webhallen och hoppas dom kollar upp det, om okej, då köper jag en till extern 4TB.
Sedan får det räcka ett tag med uppgraderingar, men tänker även på långsikt för dom fungerar även med PS5.

8TB borde väl räcka ett bra tag framöver, har svårt att uppskatta.
Men har köpt 6 spel och ytterligare 3/4 vid ett senare tillfälle.
Plus har dotterns alla nedladdningar och ytterligare fyra sedan förut.

Måste ju hinna spela och njuta och inte bara göra massa inköp

Men tycker jag har varit duktig, kolla Youtube på underskattade spel men som är bra, typ som att hitta guldkorn.
Sedan kolla jag trailers och pris, hitta många begagnade och dom med nypris var inom 200 cirka, känns rätt okej.
Song of horror blir nog det dyraste spelet jag kommer köpa, 39 Euro.

MVH

Du kan bara använda en extern hårddisk åt gången. Kan vara bra att veta.
Skulle också rekommendera 2TB SSD internt. Du kommer få lite snabbare laddtider med en sån.
https://www.youtube.com/watch?v=gK9mr5ReU-M

Ett speltips är även No Man's Sky. Rymdspel med massor att upptäcka.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Måste ju hinna spela och njuta och inte bara göra massa inköp
MVH

Känns lite bakvänt att lägga upp ett lager med spel.

Köp 1 spel och spela tills intresset tar slut, sen tar man nästa.

Skulle inte bli förvånad om ni koper massa spel sen inte spelar dom

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Du kan bara använda en extern hårddisk åt gången. Kan vara bra att veta.
Skulle också rekommendera 2TB SSD internt. Du kommer få lite snabbare laddtider med en sån.
https://www.youtube.com/watch?v=gK9mr5ReU-M

Ett speltips är även No Man's Sky. Rymdspel med massor att upptäcka.
https://www.youtube.com/watch?v=6ijBbTgj9Hg

Stort tack gillar spelet och kolla videon och ska satsa på en hårddisk 2TB till PS4.
Men det får bli på min kommande att göra lista, som jag har i mobilen, där jag noterar framtida köp.

Skrivet av FX9:

Känns lite bakvänt att lägga upp ett lager med spel.

Köp 1 spel och spela tills intresset tar slut, sen tar man nästa.

Skulle inte bli förvånad om ni koper massa spel sen inte spelar dom

Du har rätt, har reflekterat och ska pausa ett tag och köra på det jag har införskaffat.
Samt nyttja mina nya 4TB med min externa Playstation disk innan jag sätter in en ytterligare uppgradering i PS4.

MVH