Gamers Nexus: The Problem with Linus Tech Tips, Accuracy, Ethics, & Responsibility.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izzie:

Det är så gulligt när nördar bråkar. Särskilt när de låtsas vara "journalister".

GN är väl ingen Journalist?

Permalänk
Medlem

Håller med och ingen nyhet för mig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

GN är väl ingen Journalist?

GN gör väl fler reportage än någon annan HW-kanal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

egenpåhittade konspirationsteorier och något enstaka mätfel.

Som GN sa dock så gör alla misstag inklusive de själva, men de exemplerna de använde i deras video var bara från senaste året så de började inte ens gräva sig bakåt speciellt långt bak i tiden för att få alla de exemplerna de använde, när du börjar närma dig errors i mer videos än de som inte har så ser det inte så bra ut.

Detta visar på systemiska fel och inte bara misstag som alla gör, att de inte ger deras anställda tillräckligt med tid för deras videos för att få saker rätt istället för att bara skjuta ut de asap, deras egna anställda säger själva att de vill ha mer tid till deras videos men det har de tydligen inte råd med. Som Linus sa själv så såg de att de hade ett misstag i en video men att det inte var värt 2-500$ det skulle kosta att rätta till det. Hur kan man respektera något de gör om det är deras inställning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Brukade titta på LTT förr men det började kännas lite för oseriöst och clickbaity så unsubbade för typ ett år sedan. Jag använder hårdvarukanaler för att jag vill ha seriös och trovärdig information, och det får man inte från LTT.

Hur de hanterade Billet Labs är ju helt sjukt när de helt enkelt sålde deras kylarprototyp som de hade fått LÅNA och skulle ha tillbaka. Att de sedan inte ens följde instruktionerna i hur den skulle användas (vilka de hade fått både muntligt och skriftligt) samt installerade den på ett grafikkort den aldrig officiellt testats med, och därefter konstaterar att produkten är skit, är ju på en sådan låg nivå att det enda som är skit är ju LTT själva.

När Linus sen säger att det "inte spelar någon roll" och att det inte är värt att lägga nån hundring på att testa det igen... Kul att sänka det uppstartföretaget bara för att man är både snål och klantig, och dessutom säljer den vidare så vem som helst kan sno deras innovationer. Samtidigt sitter Linus och skryter i en video för typ ett år sedan (i samband med när han kritiserade NewEgg för att göra fel hela tiden) att han tjänar så mycket pengar att det inte är någon konst att bli av med tusentals dollar.

Sen har vi ju det här med att de lyckas göra en mus-recension och konstaterar att den suger och har dåligt glid när det visat sig att de inte ens tagit bort skyddsplasten... suck.

När anställd efter anställd poängterar att de inte har tillräckligt med tid mellan videorna för att uppnå den kvalitet de önskar och inte är stolta över nästan en enda video de lagt ut så säger det sig självt att prioriteten hos LMG inte ligger i varken kvalitet eller tittarnas intresse, utan det handlar enbart om att få så många views som möjligt.

Kommer aldrig att stödja dem ens med ett videoklick igen.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Alltid haft svårt för GN, dom har verkligen inte förstått hur man komprimerar videos.

Med det sagt så är det legitim kritik, men väldigt fult att inte först konfrontera den anklagade innan det dras ut publikt. Steve gör förstås detta för publicitet men det är inget jag personligen är glad i.

Dom har gjort samma sak mot många andra företag och tillverkare, skjuter först, pratar sen.

Detta är min åsikt så skapa ingen häxjakt nu

GN har alltid haft ganska långa videos men de är riktigt duktiga med "time stamps" vad det nu kan tänkas heta på svenska.

Så det har alltid varit lätt att skippa "fluffet". De var tidiga att införa det också.

Tycker varken bu eller bä om denna soppan i övrigt. Hoppas LTT sänker tempot något för personalen verkar vara lite stressad. Och Linus borde inte kallat det där Billet labs blocket skräp kan jag tycka, finns bättre sätt att uttrycka sig på. Och att dessutom inte vilja göra om videon över $500, känns lite småsint.

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

GN har alltid haft ganska långa videos men de är riktigt duktiga med "time stamps" vad det nu kan tänkas heta på svenska.

Så det har alltid varit lätt att skippa "fluffet". De var tidiga att införa det också.

Tycker varken bu eller bä om denna soppan i övrigt. Hoppas LTT sänker tempot något för personalen verkar vara lite stressad. Och Linus borde inte kallat det där Billet labs blocket skräp kan jag tycka, finns bättre sätt att uttrycka sig på. Och att dessutom inte vilja göra om videon över $500, känns lite småsint.

"Time stamps" = "Tidsstämplar". Påhitteöversättning kanske skulle kunna vara, "Tidinnehåll".

Jag tror det hela kommer att försvinna med tiden dock vilket nog är vad Linus hoppas på.

Vill minnas att för ett par år sedan var LTT/LMG ute i blåsväder om clickbaity-videotitlar (kritik från tittarna) och då lovade de att inkludera vad videon egentligen gällde. Exempelvis: "I Can't Believe This!" blev istället "I Can't Believe This - Shure SM7B Review".

Senaste videon från LTT är dock: "Why is EVERYONE Buying this Mic??" istället för "Why is EVERYONE Buying this Mic?? - FiFine K085 Review". Så nog hoppas han på att det hela ska glömmas bort tillräckligt så att de kan fortsätta precis som vanligt.

Själv ser jag LTT för det mesta som underhållning, men jag kommer nu vara mer skeptisk kring deras testredogörelser som jag trodde var pålitliga (kvalitetssäkrade).

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Intressant att linustechtips ligger nere.

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem

Man ser likheterna till konsumenträtt-forumet - det är alltid någon som försvarar företag som bryter mot konsumentlagstiftningen och/eller misstänkliggör konsumenten, oavsett hur clear-cut ärendet är.

Lite som här. Vissa tycker att GN är bajskorvar som borde skämmas för att de inte är "journalistiska". Strunt i att LTT har en enorm plattform som de kan använda till att kunna besvara all kritik. De behöver inte tillfrågas av GN i förväg, speciellt när det gäller LTT:s publika inlägg.

Andra förminskar implicit GN med "det är gulligt när nördar slåss", och vips var sakfrågan bortviftad!

Visst, detta är en storm i ett vattenglas jämfört med kriget i Ukraina, klimatförändringarna eller ens kommunalvalet i Arvidsjaur, men GN:s kritik är befogad. Det är inte en världsomvälvande fråga på något sätt, men ändock en helt legitim sådan.

Permalänk
Medlem

Vid det här laget tittar jag endast på LTT för underhållningsvärdet. Att dom arbetar för att demokratisera testdata till förmån för konsumenter är en fin sak tycker jag, men än så länge har dom långt att gå innan man kan ta deras data (och andra utspel) på allvar.

Med tanke på hur hårt pressade deras skribenter är så hoppas jag att dom anställer fler och förbättrar sina processer rörande exakthet i testning.

I övrigt är det lite spännande med denna typ av drama, vi får se om Linus håller vad han lovat och inte gör detta till ett större segment på nästa WAN. Han har ju en tendens att motsäga sig själv vid såna här tillfällen, så..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hoppas denna film får mycket uppmärksamhet. LTT behöver tryckas ner. Speciellt Billet Labs situationen var bara... what??! Han ville inte betala $500 för att göra om testerna? $500 är typ 50 kr på deras skala.

Ja och sen när LTT's egna personal säger själva också att de önskar de kunde ta det lite lugnare... inte bra.

Meeeen som Steve nämner på slutet så är communityn vädigt LTT biased och kommer försvara allt. Jag märkte det själv när jag skickade filmen till en kompis som jag vet gillar Linus... han var inte glad och tyckte att Steve inte vet vad han pratar om.

Ja, alltså pengarna han ’sparade’ var ju knappt ett exemplar av kylaren, helt orimligt resonemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av mha109:

Intressant att linustechtips ligger nere.

Inte för mig.

Permalänk
Avstängd

Linus Tech Tips för mig är underhållning.

Permalänk
Medlem

Ordningen av reviews för mig har alltid varit

1. Sweclockers
2. Techpowerup
3. Hardware unboxed
4. Gamers nexus

Och sedan lite vad som helst, LTT är med någonstans därefter men mer då för fluff och snygg video osv.

Och ingen av de flredrsgna källorna litar jag på som "enda" källa.

Swec för svenskt språk, prestanda index, forumet, techpowerup för PCB bilder och prestandaindex som (fram tills swec uppdaterade sitt rejält sist) alltid känns närmare min upplevelse, Hardware unboxed för pris/prestanda perspektiv, tillbakablickar och undersökningar av aktuella buggar eller spel, gamers nexus för thermals, power, annan djupare analys.

LTT är roligt för underhållningen och deras konstiga byggen, men vart en del Videos genom åren som fått mig att känna att de är jackasses, särskilt surt var deras sponsrade 8K-hyllning video med 3090, som följdes upp snabbt av en jämförelse mellan 3090 och 6900XT i 8K där det kändes som väldigt olika presentation mellan två videos med ändå typ exakt samma ämne.

Överlag känns det alltid lite som att de är villiga att säga saker i sponsrade videos som de sedan inte helt står för i andra sammanhang. Att deklarera att man har bias gör en inte unbiased, men ibland känns det som att de bara nämner sina biases och då menar att allt de säger därefter borde tas som unbiased info eftersom de gjorde den vuxna saken och var ärliga, typ.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mha109:

Intressant att linustechtips ligger nere.

Om du inte kunde komma in på sidan måste det ha varit något ytterst tillfälligt problem oss dem, den där länken fungerar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Lol dramatik på nördmedia 🤪😁

Haha ja, storm i ett vattenglas.

Det hela hade ju kunnat undvikas om de inte hade rättat honom om hard-R.
Då hade folk yxat honom och vi hade sluppit hans dumheter och försök till underhållning nu.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Detta va mycket bra information tycker jag, när jag för massa år sen såg min första LTT video så kändes det som 10% fakta och 90% trams så det va lite underhållande och inget man tog på så stort allvar men nu många år senare så har de bilden av att vara seriösa och kunniga men så klart fortfarande lite tramsiga.
Jag är ingen storkonsument av LTT eller GN för den del men för de som får all sin info ifrån LTT är detta bra att det kommer upp och personligen kommer jag undvika LTT, i varje fall deras tester. När han testar udda GPU:er och CPU:er har alltid varit roligt .

Sen personligen är jag inte heller någon fan av GN, blir bara uppstressad av hans videos och lite tröttsamt att han alltid ska verka så arg.

Permalänk
Medlem

Otroligt tondövt svar från Linus. Läser man mellan raderna så säger han ju "Ja, vi har blivit en fabrik och vi är otroligt nöjda med vad vi pumpat ut med så kort tid!!!1"

Enough is enough och har man någon som försöker kasta GN och HU under bussen så får man räkna med flak. Inte ett ord om det, den personen borde ju sig en fet reprimand. Jag är fullt medveten med att LTT primärt är underhållning men är man överlägset störst så kan man inte ha så genomgående dålig kvalité.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Alltid haft svårt för GN, dom har verkligen inte förstått hur man komprimerar videos.

Med det sagt så är det legitim kritik, men väldigt fult att inte först konfrontera den anklagade innan det dras ut publikt. Steve gör förstås detta för publicitet men det är inget jag personligen är glad i.

Dom har gjort samma sak mot många andra företag och tillverkare, skjuter först, pratar sen.

Detta är min åsikt så skapa ingen häxjakt nu

Skulle säga att du har totalt fel, du verkar förväxla helt olika saker med varandra här. Man, behöver inte konfrontera någon som journalist och de är inget de borde gjort i detta fallet heller. De kommer med fullt legitim kritik och lägger fram det som ett förbättringsförslag istället hur LTT kan bli bättre och mera professionella. Det LTT gör många gånger däremot är djup oprofessionellt och rent av farligt för konsumenter.

Sedan är detta inte något nytt utan har pågått hela tiden när det kommer till LTT han ser pengar och försöker skapa underhållning det klarar han av. Att bedriva test verksamhet klarar han inte av han är inte seriös i någon av sin framtoning, och han har inte heller inte kunskapen eller viljan att göra saker objektivt det har han visat sedan dag 1.

Kritiken som GN kommer med är helt på poängen och de lägger fram den på ett ansvarsfullt sätt, och Linus hade redan officiellt kommit med ett svar så fanns ingen anledning för GN att kontakta Linus utan att rapportera sanningen hur många fan boys det än skadar. GN agerar korrekt och på ett balanserat och professionellt sätt som de alltid gör.

Permalänk
Medlem

Man ska inte prata om sina konkurrenter, även om man har rätt

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Att gömma sig bakom "vi är underhållning" tycker jag inte håller som försvar i mycket av det problem GN tar upp. En recension ska inte vara underhållning i första hand. Det ska vara informativt. Kan vi hålla med om att det är syftet med just en recension? Om det också råkar vara underhållande är det självklart positivt. Det är ju därför folk väljer att titta på vissa kanaler över andra. Någon värderar att det är informativt. Någon annan underhållningen.

Sen kan man tycka att LMGs storlek medför ansvar att se till att deras videor inte ger fel bild av en produkt när de påverkar köpbeslut hos så många miljoner konsumenter. Att deras egna anställda säger att de vill ha mer tid för sina projekt säger väl mycket. De hinner helt enkelt inte se till att såna här enorma fel inte slinker igenom eller att det tar dagar för dom att lösas.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

GN är som en lyxbil där tillverkaren fokuserar på detaljer och kvalité jämfört mot LTT.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Om du inte kunde komma in på sidan måste det ha varit något ytterst tillfälligt problem oss dem, den där länken fungerar här.

De har kopplat in Cloudflares antispamskydd där jag fick göra en capsca. Detta kombineras i bakgrunden med filter.
Misstänker att de nog har en hel del "ogiltlig" trafik in mot deras webbsida. Lite svettigt, men hanterbart.

Permalänk
Medlem

Linus Sebastian behöver pensioneras och börja spela spel istället, annars kommer han bli som Stephan Etienne.
HUB har lite för mycket AMD bias, medans GN sköter det snyggt, GN kan dock bli väldig tjatig att lyssna på all (rå-)data och behöver göra lite fler "Beve Sturke" videor.

Hanteringen av Billet labs är helt sjuk, att inte polisen ger sig in i vad som är uppenbart häleri måste innebära en riktigt stor summa pengar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ehh, LTT verkar ju minst sagt ha en del interna problem. Men att ta GN seriöst är svårt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

"Time stamps" = "Tidsstämplar". Påhitteöversättning kanske skulle kunna vara, "Tidinnehåll".

Jag tror det hela kommer att försvinna med tiden dock vilket nog är vad Linus hoppas på.

Vill minnas att för ett par år sedan var LTT/LMG ute i blåsväder om clickbaity-videotitlar (kritik från tittarna) och då lovade de att inkludera vad videon egentligen gällde. Exempelvis: "I Can't Believe This!" blev istället "I Can't Believe This - Shure SM7B Review".

Senaste videon från LTT är dock: "Why is EVERYONE Buying this Mic??" istället för "Why is EVERYONE Buying this Mic?? - FiFine K085 Review". Så nog hoppas han på att det hela ska glömmas bort tillräckligt så att de kan fortsätta precis som vanligt.

Själv ser jag LTT för det mesta som underhållning, men jag kommer nu vara mer skeptisk kring deras testredogörelser som jag trodde var pålitliga (kvalitetssäkrade).

Mvh,
WKL.

Tidsstämplar, tack! Så enkelt översättning också men kunde verkligen inte komma på vad det kunde tänkas heta på svenska haha.

Ja, jag håller med om LTT mest är underhållning men kan även tycka de ska presentera korrekt fakta. Speciellt med tanke på hur stora de är. Även fast jag alltid kollar flera källor.

Swec > andra källor ❤️.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Steve gör förstås detta för publicitet men det är inget jag personligen är glad i.

Samtidigt som de stängda av reklam för videon i fråga och inte tog in någon sponsor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Skulle säga att du har totalt fel, du verkar förväxla helt olika saker med varandra här. Man, behöver inte konfrontera någon som journalist och de är inget de borde gjort i detta fallet heller. De kommer med fullt legitim kritik och lägger fram det som ett förbättringsförslag istället hur LTT kan bli bättre och mera professionella. Det LTT gör många gånger däremot är djup oprofessionellt och rent av farligt för konsumenter.

Sedan är detta inte något nytt utan har pågått hela tiden när det kommer till LTT han ser pengar och försöker skapa underhållning det klarar han av. Att bedriva test verksamhet klarar han inte av han är inte seriös i någon av sin framtoning, och han har inte heller inte kunskapen eller viljan att göra saker objektivt det har han visat sedan dag 1.

Kritiken som GN kommer med är helt på poängen och de lägger fram den på ett ansvarsfullt sätt, och Linus hade redan officiellt kommit med ett svar så fanns ingen anledning för GN att kontakta Linus utan att rapportera sanningen hur många fan boys det än skadar. GN agerar korrekt och på ett balanserat och professionellt sätt som de alltid gör.

Och jag skulle hävda att jag har totalt rätt, så vart tänkte du komma med det?

Återigen, att inte höra av sig till sina kollegor för att ge dom en chans att ge svar på tal är dålig praxis. Exempelvis så hade GN fel angående hela billetlabs grejen och använde helt fel ord. Innan GN släppte sin video så hade redan billet labs och LTT löst historian, hade GN hört av sig till LTT med frågor så hade dom fått veta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitSnickersGlass:

Samtidigt som de stängda av reklam för videon i fråga och inte tog in någon sponsor?

Så du menar att det inte är fördelaktigt att kunna säga "dom har fel, titta på oss istället" till LTT's mycket större beskådarantal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Återigen, att inte höra av sig till sina kollegor för att ge dom en chans att ge svar på tal är dålig praxis. Exempelvis så hade GN fel angående hela billetlabs grejen och använde helt fel ord. Innan GN släppte sin video så hade redan billet labs och LTT löst historian, hade GN hört av sig till LTT med frågor så hade dom fått veta det.

Vad hade GN fel om? Typ som du skriver "använde helt fel ord". GN säger i videon att de fått ett svar från Billet Labs om detta, så de har pratat med dem innan videon.

Jag menar att skriva negativa kommentarer om en video du inte kollat igenom är väl rätt dålig praxis.