Köpa USB-minne med vettigt pris OCH skrivhastighet

Permalänk
Medlem

Samsung Bar Plus är snabbt och pålitligt. Valde själv mellan Samsungs modeller "Fit Plus" med plasthölje och "Bar Plus" med metallhölje. Valet blev det något större och aningen tyngre USB-stickan "Bar Plus", och jag ångrar definitivt inte valet . Sammanfattningsvis "Samsung Bar Plus" USB-sticka rekommenderas varmt. Finns i flera storlekar, upp till 256gb.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

Och sedan börja jobbet har problem med sina Siemens PLC och ultracentrifugerna börja variera i varvtal....

Det var så hacket gjordes mot irans kärnvapenprogram med just utslängda USB-stickor på parkeringar i en tid då sådana var rätt dyra och attraktiva, och inte bara dem utan andra fick också problem med just Siemens PLC-system med väldigt långsökta fel.

---

Bara för att du tycker att USB-stickan inte verka ha skadlig programvara eller att du har blankad den med en full formatering behöver inte betyda att den är ofarlig och skadliga mjukvaran kan finnas i firmware och smyger in bakvägen i samband när OS och USB-stickan förhandlar med varandra (sägs vara en riktig hårig historia där somliga för en kort ögonblick går i läget som en USB-keyboard och det skrivs kommandon till drivrutin i OS:t)

Det fins en anledning varför BIOS har djup misstro till USB-minnen och därför kan vara svåra att få att boota ISO-filer med dem - medans utger sig enheten att vara en Optisk lagring så är det inga problem med samma ISO...

That's the joke.

Permalänk
Medlem

Har egentligen aldrig funderat på att USB-stickors prestanda faller med tiden.
Däremot så saknar jag att nästan alla inte har en brytare för skrivskydd.

Permalänk
Medlem

Samsung bars... - just det dessa var faktiskt rätt anständiga i funktion och hållbarhet

Kollar just nu en samsung BAR 64 GB (USB 3.0) inköpt innan 2018, läshastigheten är runt 100 MB/s på befintliga filer och stickan har knappt varit inkopplad sedan 2018 och första fullvolymskrivningen verkar ligga runt 37 MB/s - får prova att 'zero-skriva den fullt ut och se om det går fortare det andra och eventuellt 3' varvet.

Oftast är att skriva sektorer med bara '0' i data en signal till kontrollern i USB:n att bakomliggande flashblock kan raderas, dock lyder det inte alltid om kontrollern är väldigt enkel.

...dock blir samsung BAR fruktansvärt varm när det skrivs kontinuerligt mot den att farten kanske trottlas ned av värmen.

lästesten efter zerofill ger att den ligger rätt stabilt på 121 MB/s vid RAW-läsning utan filsystem.

andra skrivvarvet ingen större skillnad mot den första - runt 37 MB/s

3' skrivvarvet görs med en image med data och det är eller ingen större skillnad.

---

Om man ser på Samsung bar plus 3.1 (har ingen att testa just nu) så har jag sett skrivhastighet i tester på ca 60 MB/s vid sekventiell skrivning och vid 2MB slumpmässig skrivning på 56 MB/s, läsfarterna är typiskt 283 MB/s och slumpmässig 2MB läsning 263MB/s.

60 MB/s vid skrivning är betydligt bättre än 12-20 MB/s som är vanliga farter i noname-USB-stickor

Dessa jämförs ofta med Sandisk extreme pro och då ser dom inte så snabba ut - men med tanke på hur min Sandisk extreme beter sig när det är några år gamla så föredrar jag hellre Samsung Bar USB-stickor med pålitlig men lägre hastighet då de i alla fall skriver mycket fortare än 0.1 MB/s som sandiskstickan gör idag partiellt över lagringsytan...

TS ville ju har förslag på lämpliga USB;stickor att strö runt i bekantskapskretsen och med tanke på att Sandisk beter sig miserabelt (på 2 olika stickor) när de är några år gamla och har lekt lite systemdisk för ubuntu, så lägger jag min röst på Samsung Bars just nu - dock är denna inte testad som 'systemdisk för ubuntu' någon längre tid så jag vet inte om den kommer ha fläckvis utnött flash över lagringsytan efter en tid på samma sätt som det verka bli med Sandisk Extreme pro...

---

Det... var länge sedan jag såg en med knapp för skrivskydd på en USB-sticka - och de som fans när USB-stickor började att finnas till överkomliga priser var att dessa brytare notoriska på att gå sönder eller försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Mm, kör på samma sak. Kom över ett gäng 128 och 256GB SSD:s när jobbet körde HW-uppgraderingsrace för något år sedan, som nu tjänar som glorifierade USB-stickor. Även om SSD:s från OEM-maskiner i allmänhet är rätt shitty de också, så spelar de i en helt annan division än USB-stickor, och håller definitivt för den sortens sporadiskt användande.

Har man en 3D-printer och vill lägga lite tid på det kan det vara värt att plocka ut kretskortet ur 2.5" SSDs och designa/printa eget kabinett för det + USB-SATA-brygga. Brukar kunna vara rätt mycket luft i enklare 2.5" SSD:s.

Ja, det var väl nåt om att stickorna inte längre fick presentera sig som removable mass storage om de skulle vara kompatibla med någon efterbliven Microsoft-certifiering? Vill minnas man började stöta på icke bootbara USB-stickor under perioden då 16GB var något att komma med. Det var dock längesen jag råkade ut för något nytillverkat som inte är bootbart nu.

Edit: och den som tycker en SSD i kabinett är för klumpigt att använda som USB-sticka vet inte vad en klumpig USB-sticka är. Detta är den värsta 4GB-sticka jag råkat ut för. Den klarar dock att ligga och skrota på 6000 meters djup en längre tid, och/eller en timme i omgivningstemp > 1000 grader

Jo för det verkar vara ett vanligt "use case"

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem

På tal om skrivskydd.. Nu kan jag inte hålla mig från att berätta om "den gamla goda tiden". På 5.25" floppydiskar ordnade man skrivskydd genom att kapa ut en liten bit av disken, på just det rätta stället! Dom som var fancy hade ett verktyg för det, liknande ett hålslag. Men de flesta höftade med sax.. Ville man kunna skriva igen så var det bara att ta fram tejpen

Med 3.5" disketterna blev det dock smidigare med en inbyggd switch.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mikael07:

På tal om skrivskydd.. Nu kan jag inte hålla mig från att berätta om "den gamla goda tiden". På 5.25" floppydiskar ordnade man skrivskydd genom att kapa ut en liten bit av disken, på just det rätta stället! Dom som var fancy hade ett verktyg för det, liknande ett hålslag. Men de flesta höftade med sax.. Ville man kunna skriva igen så var det bara att ta fram tejpen

https://www.digital-scrapbooking-storage.com/images/write_protect_notch.png

Med 3.5" disketterna blev det dock smidigare med en inbyggd switch.

Du, på hålkortstiden fanns det inte ens något skrivskydd, det du.

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

På tal om skrivskydd.. Nu kan jag inte hålla mig från att berätta om "den gamla goda tiden". På 5.25" floppydiskar ordnade man skrivskydd genom att kapa ut en liten bit av disken, på just det rätta stället! Dom som var fancy hade ett verktyg för det, liknande ett hålslag. Men de flesta höftade med sax.. Ville man kunna skriva igen så var det bara att ta fram tejpen

https://www.digital-scrapbooking-storage.com/images/write_protect_notch.png

Med 3.5" disketterna blev det dock smidigare med en inbyggd switch.

samma princip på gammla kasettband/VHS band fast där är det en plasbit man skulle bryta bort för att skrivskydda dem eller tejpa över hålet om man ville spela över en skrivskyddad kasett för den delen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

På tal om skrivskydd.. Nu kan jag inte hålla mig från att berätta om "den gamla goda tiden". På 5.25" floppydiskar ordnade man skrivskydd genom att kapa ut en liten bit av disken, på just det rätta stället! Dom som var fancy hade ett verktyg för det, liknande ett hålslag. Men de flesta höftade med sax.. Ville man kunna skriva igen så var det bara att ta fram tejpen

https://www.digital-scrapbooking-storage.com/images/write_protect_notch.png

Med 3.5" disketterna blev det dock smidigare med en inbyggd switch.

Och på 8" floppydiskarna så var det tvärt-om. Tejp på = skrivskyddad. Ingen tejp=skrivbar.

Permalänk
Medlem

Har köpt externa kabinett till några äldre SATA-SSD:er. Det funkar utmärkt och är snabbt (men jag har inte testat hastigheten).
Då är hårddisken bättre skyddad och man slipper krånglet med SATA-till-USB-adapterkabel som någon här föreslog. Den enda fördelen med att använda en adapterkabel är ju att man kan använda samma kabel till flera hårddiskar.
Kabinetten kostar ju en dryg hundring och om man väljer ett med USB-C-anslutning behöver man nästan aldrig heller ha en extra kabel med sig eftersom man kan använda laddningskabeln till telefonen. De flesta har dessutom en sådan kabel liggande hemma eller på jobbet.

Det var bökigare förr när jag jobbade hemifrån på deltid och cyklade till jobbet med en 40 MB (japp – Megabyte) 5,25-tums (japp, fem och en kvart tum) SCSI-hårddisk i ryggsäcken. Den hårddisken vägde ett par kilo …

Permalänk
Medlem

Det verkar som att mitt rop på hjälp var förgäves... nåja... snart kommer väl alla mina USB-minnen (och även SSD-cases) så får jag väl se om det är något av dem som faller mig mer i smaken än andra

Tack för all input ni gett!

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

billiga och snabba kan du nog glömma - USB-stickor är avfallshantering av flashminne som inte kan säljas till någon annan för högre pris...

jag har allt mer gått över på gamla utrangerade SSD i typ 64-128 MB/storlek i billiga externa USB-kabinett om man vill ha skrivhastighet och skrivuthållighet.

Har försökt med Sandisk extreme pro som sägs skall ha lite bättre kontroller i sig - men de blir långsamma efter en tids användning och några års ålder och ett antal hundra GB skrivmängd (säg 2-4 ggr flashmängden) - och med långsamt så menar jag låååååånnngggsssaaaammmmtttt typ 300 kbyte/s eller lägre i skrivhastighet och nu när jag testade på en sådan med zerofill så tog första körningen > 2 timmar för 64 GB, andra körningen betydligt fortare och den 3' ca 8 minuter.

Det är exakt samma beteende som Samsung EVO840 och andra SSD som legat länge oanvända och utan spänning, fast mycket värre på kortare tid (och strömsatt...) och har helt klart att göra med spänningsglidning i flashcellerna och samma problem att skriva över sektorer som har gammal data i sig och det går jättelångsamt... - det intresanta att just den här stickan har suttit i en maskin som har varit påslagen mest hela tiden och det 'åldras' ändå, antagligen för att den är varm och det fins uppenbaligen ingen 'garbage collector' som provar lästiderna och skriver om dessa när det läses för långsamt och för mycket 'räddning' på dessa - utan man måste själv skriva om cellerna som att tex. ta diskimage på hela stickan, göra en zerofill, därefter lägga tillbaka diskimagen igen - typ 1-2 ggr per år... - så fort degraderas det.

Det sägs att i dessa sandisk extreme fins med smart och TRIM - men inget man lyckas få igång under Linux tyvärr då aktuella TRIM/discard-kommandon när man aktiverat 'TRIM' över USB verkar den inte lyssna på, men fungerar utmärkt på externa billiga kabinett med SSD/NVMe eller på Samsung T7

---

Skall du ha skrivsnabba USB-stickor så måste det till en mer kraftfull kontroller och bättre kvalitets flashminne, och då blir de dyra och fortfarande trottlar av värmeproblem om större mängder skall skrivas påen gång. idag vetefan om inte SSD/NVMe i en extern kabinett är ett billigare alternativ och framförallt har säkrare prestanda, eller om det är 500 GB och större så köper man samsung T7, i allafall på företagsbasis då de har riktigt ordentlig strömavbrottsskydd i sig - vilket inte SSD/NVMe-hembyggen i en billig kabinett har.

Skall man har färdiga eSSD liknande Samsung T7 så handlar det om från 500 GB och större och inte ens den storleken är prisvärd utan kommer först vid 1TB och uppåt...

---

Kort sagt är det en jäkla skitbranch när det gäller USB-stickor och skall man ha hyffsat säkert bootbara USB-stickor för tex windows-installation så får de inte registreras som 'mass storage [~ssd]' utan som 'removable mass storage [optiska skivor, enklare USB-stickor)' och även stora drakar som Sandisk sätter ibland denna bit fel även på deras enklare USB-stickor i olika batchar över åren.

Billiga USB3-stickor går ofta hyffsat snabbt att läsa men sega att skriva (sagda ~20 MB/s) och de som är snabba att skriva till kan du ibland inte ha som bootmedia då de tolkas som SSD (aka 'mass storage') - men bara för vissa installations-media som windowsinstallation då det är något som ställs in i iso:s UEFI-partition vad som tolereras medans en ubuntu-iso på en eSSD går utmärkt att installera ifrån.

xxargs du kanske få joina grupptalan: https://www.sweclockers.com/nyhet/37011-kunder-stammer-wester...

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av in2it:

Det verkar som att mitt rop på hjälp var förgäves... nåja... snart kommer väl alla mina USB-minnen (och även SSD-cases) så får jag väl se om det är något av dem som faller mig mer i smaken än andra

Tack för all input ni gett!

Tja... jag tycker nog att nämnda Samsung BAR är närmare dina önskemål och fortfarande rimliga pengar - skall du skriva +100 MB/s så blir det genast snabbt mycket dyrare och hållbarhet över tiden mer tveksam - i alla fall om det är sandisk-produkter.

På jobbet så återanvände vi några kingston halvindustriella SSD på 60 GB storlek - de var fullskrivna sedan tidigare (av applikationen den satt i) och sedan legat oanvända i minst 2-3 år - det gick inte fort att skriva på en ny diskimage även om stora delen av filsystemet var nollad på den utan typ låg på 21 MB/s som genomsnitt när diskimagen till slut var fullskriven och skrivningen var typ en burst på ~150 MB/s i någon sekund och sedan en mycket längre tid när det inte skrev alls och så höll det på till skrivningen var färdig. När man väl kört en gång så gick återskrivningen av en annan diskimage ytterligare på samma SSD mycket fortare och typisk 230 MB/s vilket var förväntad hastighet på en så liten SSD.

Det verkar som att överskrivning av redan fylld och gammal data tar ordentlig tid och denna tendens har jag sett på de allra flesta SSD med TLC-minne i sig av olika tillverkare och det även om de har varit strömsatta hela den tiden - dvs. EVO840-sjukan gäller inte bara Samsung-minnen utan också i många andra märken som använder sig av TLC-minnen.

Kort sagt SSD/NVMe som legat länge eller har haft mycket orörlig data lång tid (även som strömsatt hela den tiden) verkar behöva motioneras med ny skrivning minst hela sin storlek innan de får tillbaka sin ursprungliga hastighet.