Rekommendation för fotobackup

Permalänk
Medlem

Rekommendation för fotobackup

Har en 12+ år gammal QNAP NAS som jag börjat sortera upp mina bilder till med hjälp av Photoprism. Importkatalogen är på runt 1.2TB och när jag tagit bort dubbletter så har jag fått ner det till strax under 600GB.

Idag när jag kom hem kände jag en stark kemisk lukt och efter lite letande ser jag att min NAS är avstängd och strömkontakten bakpå har smält. Hade två diskar i en RAID1 så förhoppningsvis bör jag kunna ta ut bilderna från dem. Om inte så får jag börja om och gå igenom alla hårddiskar och minneskort jag använt genom tiderna igen. Så jag är inte jätteorolig för det än även om jag inte hunnit kolla hårddiskarna ännu.

Men, det är rekommenderat att ha en backup på annan plats. Jag har funderat lite på Backblaze, men inte kommit så långt i mina funderingar där ännu. Kom inte riktigt överens med Google Photos, men har funderat lite på extra utrymme hos Onedrive. Såg även att min ISP Telia har något moln i samarbete med norska Jottacloud, men har inte hunnit titta så mycket på det än.

Så, vad rekommenderas egentligen nu för tiden? Vill ha en säker lagring så inte bilderna kommer på avvägar utan att behöva mixtra med kryptering allt för mycket med den overhead det innebär. Får också gärna ha en rimlig kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Har en 12+ år gammal QNAP NAS som jag börjat sortera upp mina bilder till med hjälp av Photoprism. Importkatalogen är på runt 1.2TB och när jag tagit bort dubbletter så har jag fått ner det till strax under 600GB.

Idag när jag kom hem kände jag en stark kemisk lukt och efter lite letande ser jag att min NAS är avstängd och strömkontakten bakpå har smält. Hade två diskar i en RAID1 så förhoppningsvis bör jag kunna ta ut bilderna från dem. Om inte så får jag börja om och gå igenom alla hårddiskar och minneskort jag använt genom tiderna igen. Så jag är inte jätteorolig för det än även om jag inte hunnit kolla hårddiskarna ännu.

Men, det är rekommenderat att ha en backup på annan plats. Jag har funderat lite på Backblaze, men inte kommit så långt i mina funderingar där ännu. Kom inte riktigt överens med Google Photos, men har funderat lite på extra utrymme hos Onedrive. Såg även att min ISP Telia har något moln i samarbete med norska Jottacloud, men har inte hunnit titta så mycket på det än.

Så, vad rekommenderas egentligen nu för tiden? Vill ha en säker lagring så inte bilderna kommer på avvägar utan att behöva mixtra med kryptering allt för mycket med den overhead det innebär. Får också gärna ha en rimlig kostnad.

Jag använder Google Fotos

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

https://syncthing.net/ + lagringsserver av valfri sort

Permalänk
Medlem

Har börjat själv att fundera på backup men har väl 3tb just nu så räknade bort lite molnlösningar pga kostnaden (tänkte man kan köpa saker istället 😊)
Tänkte kanske köra gamla speldatorn hemma och sedan en nas på annat ställe.
Intressant ifall finns fler lösningar.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Syncthing för och säkerhetskopiera mina bilder och videoklipp från telefonen, för och sen säkerhetskopiera dom till Backblaze + alla mina andra fotografier och videoklipp.

Just nu 1,7 TB uppladdat, och den nuvarande månadskostnaden för dessa är beräknad till cirka 6,7 kr. Lätt värt varenda krona. Och allt är såklart krypterat, både på Backblazes sida och via metoden jag använder mig av (duplicity).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Började med Amazon Prime där det var unlimited space för en liten summa, oklart om dom har exakt samma kvar idag. Men efter lite om och men och "Kan man lita på amazon bla bla" etc så letade jag vidare och det slutade med att det blev Dropbox.

€9.99 per månad för 2TB. Har ca 500GB bilder och kan så klart ha annat där också. Hade en hemmaserver tidigare men den gick sönder, kommer inte ihåg om det var innan jag skaffade dropbox. Men som sagt, man vet aldrig vad som kan hända, därav flytten till cloud.

Det känns jätte bra och är jätte smidigt. Men kanske finns billigare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag kör med Syncthing för och säkerhetskopiera mina bilder och videoklipp från telefonen, för och sen säkerhetskopiera dom till Backblaze + alla mina andra fotografier och videoklipp.

Just nu 1,7 TB uppladdat, och den nuvarande månadskostnaden för dessa är beräknad till cirka 6,7 kr. Lätt värt varenda krona. Och allt är såklart krypterat, både på Backblazes sida och via metoden jag använder mig av (duplicity).

https://airikr.me/image:backblaze.webp/type:share

Detta verkar ju för bra för att vara sant. Whats the catch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Detta verkar ju för bra för att vara sant. Whats the catch?

De tar 0,005 USD per GB och endast lagring - inge annat.

När alla mina filer väl är överförda (är på dag 4 av kanske 6 av överföringen), kommer det kanske kosta runt 10 USD (cirka 107 kr för den här timmens valutakurs), om allt jag överför till dom tar 2 TB (2000 GB * 0.005 USD = 10 USD). Dock fortfarande lätt värt varenda liten krona. Varför? Allt är krypterat och du håller i krypteringsnyckeln efter att du har skapat den via duplicity.

Uppdatering
Fick ett e-postmeddelande förut från Backblaze. De kommer att höja månadspriset per TB från 5 USD till 6 USD.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

De tar 0,005 USD per GB och endast lagring - inge annat.

När alla mina filer väl är överförda (är på dag 4 av kanske 6 av överföringen), kommer det kanske kosta runt 10 USD (cirka 107 kr för den här timmens valutakurs), om allt jag överför till dom tar 2 TB (2000 GB * 0.005 USD = 10 USD). Dock fortfarande lätt värt varenda liten krona. Varför? Allt är krypterat och du håller i krypteringsnyckeln efter att du har skapat den via duplicity.

Engångskostnad, månadsvis eller årligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Engångskostnad, månadsvis eller årligen?

Det skrev jag i mitt första inlägg i denna tråd Månadsvis. Läs mer: https://www.backblaze.com/cloud-storage/pricing

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Tackar

Permalänk
Medlem

Jag kör synologys molntjänst tror det var 8.7€Tb och månad.
https://c2.synology.com/sv-se/pricing/storage
Uppladdningen tog typ 3h

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag kör med Syncthing för och säkerhetskopiera mina bilder och videoklipp från telefonen, för och sen säkerhetskopiera dom till Backblaze + alla mina andra fotografier och videoklipp.

Just nu 1,7 TB uppladdat, och den nuvarande månadskostnaden för dessa är beräknad till cirka 6,7 kr. Lätt värt varenda krona. Och allt är såklart krypterat, både på Backblazes sida och via metoden jag använder mig av (duplicity).

https://airikr.me/image:backblaze.webp/type:share

Vilken inställning kör du med hos Backblaze för hur länge en version av en fil sparas?

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mayo:

Vilken inställning kör du med hos Backblaze för hur länge en version av en fil sparas?

Förstår inte riktigt vad du menar? Alla filer man laddar upp där och som man låter vara kvar på deras server, är kvar där tills de stänger ner tjänsten.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Förstår inte riktigt vad du menar? Alla filer man laddar upp där och som man låter vara kvar på deras server, är kvar där tills de stänger ner tjänsten.

Jag menar under Life Cycle settings för ens Backblaze Bucket. Alternativen som finns att välja är enligt nedan.

  • Keep all versions of the file (default)

  • Keep only the last version of the file

  • Keep prior versions for this number of days:

  • Use custom lifecycle rules:

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mayo:

Jag menar under Life Cycle settings för ens Backblaze Bucket. Alternativen som finns att välja är enligt nedan.

  • Keep all versions of the file (default)

  • Keep only the last version of the file

  • Keep prior versions for this number of days:

  • Use custom lifecycle rules:

Aha. Jag har inte ändrat nått där, så standardvalet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.