Apple kan vinkla bytet till USB Type-C som eget påhitt

Permalänk
Melding Plague

Apple kan vinkla bytet till USB Type-C som eget påhitt

Enligt Bloomberg kommer Apple knappast nämna den EU-lag som ligger bakom övergången till USB Type-C för laddning och tillbehör i Iphone.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha ;D
Sjukaste är att det var en diskussion på jobbet där folk skämtade om just detta och alla skrattade.
Men nu ser det ut som att fler tror likadant, jag är nog för lite insatt i apple för att ens kunna uttala mig angående detta.

Men vore tråkigt ifall man inte kan använda sina existerande kablar men sen å andra sidan så använder jag för det mesta orginal och bra kvalitets kablar till mina enheter för just den saken med brandsäkerhet.
Inte lönt att snåla in på något som redan är billigt, speciellt ifall man ska använd kabeln varje dag och lämna den utan uppsikt.

Permalänk
Snusfri

In other news, water is wet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det var väl Apple som kom med iden att ta bort hörlursuttaget och ersätta med en adapter? Då kan de väl helt enkelt lösa problemet med existerande lightningkablar med ännu en adapter?

Permalänk
Medlem

Precis som vantat!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Fåntrattar fåntrattar sig. Inget nytt här inte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Några chefer är också oroliga över att det blir enklare att byta från Iphone till Android

Men lol vad trångsynt. Jag tror att det är exakt noll personer som hindras från att byta från iPhone till Android för att laddkablarna inte passar. Och om något så skulle det också göra det enklare att byta från Android till iPhone.

Det enda Apples inkompatibla kontakter åstadkommer idag är att det inte går att låna laddare av varandra. Händer att jag har släkt eller vänner som får skjuts med mig i bilen eller på besök hemma, och har de iPhone kan de inte låna min laddare, och är jag hemma hos dem kan jag inte låna deras laddare. Obekvämt, men inget som påverkar några köpbeslut.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte för att försvara Apple, men varför skulle de nämna EU? Det handlar ju om att se framåt och göra det bästa av läget. Man kanske inte tycker att detta var bästa tänkbara scenario, men givet att man är tvungen kan man ju ändå försöka slå mynt av de fördelar som faktiskt finns.

Permalänk

Det blir såklart väldigt intressant hur Apple kommer framföra bytet till usb c, jag tror det blir samma som för iPad. Och iSheap köper argumenten rakt av. Andra får sig ett gott skratt, men samtidigt lär bytet bli att fler vill ha iPhone.

Att iPhone inte hade usb c var den största bristen för mig själv, jag är en flitig mobilanvändare som måste ladda mobilen 2 gånger per dag, inte tusan vill jag ha en unik kabel till mobilen då.

Jag såg nyss folk som vill välja jobbmobil på ett ställe, iphone eller Android. De som valde iPhone fick en iPhone se och bara tog den och var så glada. Jag själv hade sagt vafan är det för företag? Minst iPhone iPhone 13 – 5G för 9000kr inkl moms hade jag förväntat mig. Men jag tror att olika folk har olika krav. Med det sagt, så bryr sig många heller inte om vilken laddkontakt deras mobil har, då de inte ens bryr sig om mobilen har lika dåligt skärmutnyttjande som iPhone Se eller de nya iPhones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Inte för att försvara Apple, men varför skulle de nämna EU? Det handlar ju om att se framåt och göra det bästa av läget. Man kanske inte tycker att detta var bästa tänkbara scenario, men givet att man är tvungen kan man ju ändå försöka slå mynt av de fördelar som faktiskt finns.

Skulle vara när de väljer att inte släppa den i EU

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl självklart. Men det som kommer bli mest spännande att se är hur de ska vinkla nyheten om att iphone tillåter användare side-loada appar och appbutiker efter att ha sagt att det är livsfarligt. Hur gör man en positiv spin på det samtidigt som man bara tillåter det i EU?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt nyheten? Varför skulle Apple gå ut med ”tyvärr får ni USB-c också fast vi inte ville det”?
Finns väl få (om inga) företag som fokuserar på det negativa utan vänder det till något positivt (som det faktist är i det här för oss konsumenter i det här fallet).

Permalänk
Medlem

Självklart kommer de inte nämna att EU tvingat dem. Varför skulle de göra det?

Permalänk
Medlem

Jag har letat, men jag hittar inget nyhetsvärde...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Eller så har planen varit att byta nu hela tiden

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

... om något så skulle det också göra det enklare att byta från Android till iPhone...

Lightningkontakten är det som stoppar mig från att byta till iPhone, men största anledningen till att byta är att alternativet är en Samsung (jobbmobil, inte nöjd med deras bloat)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För det finns inget som säljer så mycket telefoner som "här har ni usb c för att EU ska styra allt med lagar".

Vad ska Bloomberg rapportera härnäst, att solen går upp imorgon också?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Men är väl standard att dom rent av ljuger om saker vid release? Totalt missvisande grafer osv osv

Är det roliga med att kolla på deras lanseringsevent och försöka lista ut vad som är delen där dom ljuger och vilken graf som är mest missvisande!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Lightningkontakten är det som stoppar mig från att byta till iPhone, men största anledningen till att byta är att alternativet är en Samsung (jobbmobil, inte nöjd med deras bloat)

För egen del har jag kört Samsung och Mac på jobbet mycket för att det blir samma laddare. Dessutom samma laddare på headset och annat. Sjukt skönt när man reser.

Det är enormt lite bloat i moderna Samsung och i princip allt går ju att avaktivera... Samsungs (eller snarare Googles) koncept med separata areor för jobb/privat på mobiler är också fantastiskt när man vant sig...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Lightningkontakten är det som stoppar mig från att byta till iPhone, men största anledningen till att byta är att alternativet är en Samsung (jobbmobil, inte nöjd med deras bloat)

Finns andra tillverkare än bara Samsung på Android sidan

Skrivet av Henrico:

För egen del har jag kört Samsung och Mac på jobbet mycket för att det blir samma laddare. Dessutom samma laddare på headset och annat. Sjukt skönt när man reser.

Det är enormt lite bloat i moderna Samsung och i princip allt går ju att avaktivera... Samsungs (eller snarare Googles) koncept med separata areor för jobb/privat på mobiler är också fantastiskt när man vant sig...

Jag tycker det är mycket, plus att det är mycket saker som inte går att avaktivera. Alldeles för plottrigt gränssnitt jämfört med mer vanilla Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Dis tjängis ävrifing!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Inte tusan kommer nog byta till Android för apple har USB C. Snarare bli livet lättare , att man slipper köpa svindyra kablar som ibland slutar att fungerar.

Permalänk
Medlem

USB-PD kan de väl knappast begränsa till sina egna kablar? Det kan väl inte vara förenligt med standarden. I så fall får de införa en proprietär snabbladdningsteknik.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Apple har ju redan bytt till USB-C på IPad så känns rätt naturligt att man sakta börjar nyttja det på samtliga enheter när tekniken är mogen eller när en teknik blivit bättre än en annan.
Det är möjligt att Apple tvingas göra transitzonen till USB-C snabbare pga EU men vi hade sannolikt sett det hända ändå.

Det slog mig idag, undrar om telefoner kommer starta snabbare om man dränerat batteriet så telefonen dött helt. En iPad startar ju direkt från batteritorsk när man pluggar in USB-C.

Hoppas dom även spinner vidare på MFi när det gäller USB-C så man kan hålla utkik efter loggan.

Permalänk
Medlem

Ryktet säger att de hyrt in Sir Jonathan Paul Ive för att designa laddkablarna...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Hehe.

"NU ENDAST I SVERIGE! iPhone 15 till ett högre pris på grund av kemikalieskatt och privatkopieringsersättning. Köp din nya telefon redan idag!"

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

När det började tisslas och tasslas om att Apple skulle strypa snabbladdning för annat än deras egna kinakablar så sa ju EU till direkt och hotade med att inte få säljas överhuvudtaget om de fortsatte på den banan.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Äntligen usb-c till Iphone. Men som någon skrev så kommer Apple göra en lightning adapter så de kan tjäna sina miljarder ändå för Apple älskare som vägrar usb c.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Om presentationen skall vara i sann Apple anda så kommer dom inte bara att säga att det är deras ide att byta utan då kommer dom även påstå att det är dom som uppfann USB-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Äntligen usb-c till Iphone. Men som någon skrev så kommer Apple göra en lightning adapter så de kan tjäna sina miljarder ändå för Apple älskare som vägrar usb c.

Självklart! Det var ju ändå Apple som uppfann Adaptrar...

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |