Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Nu är jag lite nyfiken på vad folk tycker om vapen och spacesuit-crafting.
Jag är level 38 med 9 ospenderade skillpoints.

För mig känns det nästan ovärt att leva upp research och vapen till level 4.. för att när man äntligen har hittat ett fett vapen så lootar man något nytt mycket bättre på nästa runda man kör. 8 skillpoints känns helt onödiga då.

Vad tycker ni andra?

Båda funkar ju... la nån poäng i space suit för att "fylla ut" mellan drops och sedan så har man blitt högre level och maxat den. Så nu kör jag egencraftad Va'ruun suit för estetiken.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

På tal om estetik så är ändå de kargaste av månar ofta de vackraste.

Permalänk
Medlem

Jag har två lite mer torra bilder. : )

Landade i Stockholms-området (zoomade in mer än på bilden och siktade så nära jag kunde). Jorden har pajat rotationsaxeln så allt är upp och ner.

Det var is, sten och kratrar så långt man kunde se. Lika bra atmosfär som på mars ungefär.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Borked:

Nu är jag lite nyfiken på vad folk tycker om vapen och spacesuit-crafting.
Jag är level 38 med 9 ospenderade skillpoints.

För mig känns det nästan ovärt att leva upp research och vapen till level 4.. för att när man äntligen har hittat ett fett vapen så lootar man något nytt mycket bättre på nästa runda man kör. 8 skillpoints känns helt onödiga då.

Vad tycker ni andra?

Har lagt ner en del tid på detta, mer för mig att få vapen specade som jag vill. Lite svårt att säga om jag egentligen får ut något vettigt av det. Har drygt miljonen rymdpengar så klarar mig rätt bra. Har du någon annan skill du lockas mer av så prioritera den såvida du inte vill få dina vapen som du vill.

Hade nog hellre sett en möjlighet att uppgradera vapnets "level" eller kunna lägga till perks.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

93 timmar spelade nästan här, ligger lite efter.

Den där tidigare nämnda X-989 minigunen spawnar inte för mig, verkar vara ett ganska vanligt problem. Var det lika för er andra som gjort questen den hör ihop med?

Går att spawna med konsol men lite udda att det varierar. Förvisso brukar Bethesda-spel vara rätt buggiga men nästan 100 timmar in så är det enda jag märkt av en NPC som börjar sväva upp i taket samt att planet-geometri en gång följde med ut i rymden.

Apropå x989 du fr den av en npc i ett action uppdrag på kall planet. Rätt lätt missa att snacka med killen innan man springer vidare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Apropå x989 du fr den av en npc i ett action uppdrag på kall planet. Rätt lätt missa att snacka med killen innan man springer vidare

Det är en eventuell bugg där denna inte spawnas alla gånger. Kan vara att man ska göra Freestar quests innan med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Det är en eventuell bugg där denna inte spawnas alla gånger. Kan vara att man ska göra Freestar quests innan med.

Går nog få tag på den på fler sätt. Den här är via terrormorphquesten. Antar att du får den inte om du bara springer dit av en slump

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Borked:

Nu är jag lite nyfiken på vad folk tycker om vapen och spacesuit-crafting.
Jag är level 38 med 9 ospenderade skillpoints.

För mig känns det nästan ovärt att leva upp research och vapen till level 4.. för att när man äntligen har hittat ett fett vapen så lootar man något nytt mycket bättre på nästa runda man kör. 8 skillpoints känns helt onödiga då.

Vad tycker ni andra?

Det positiva är att man kan anpassa allt skräp man plockar till sin spelstil och komplettera vapnen med varandra. En bra distansbössa med ljuddämpare ger lättare sneak attack och helt plötsligt har man minst dubbla skadan. Moddar på hagelbössor gör väldigt stor skillnad också. Blir mindre anledning att byta ut allt hela tiden då, men det nya man plockar är ju bara att modda också. Sen är det roligt att peta med om man är på det humöret. Spacesuit kräver typ maxpoäng poäng för att man ska få något utav det.

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha för spacesuit för att inte få köldskador hela tiden? Hatar att frysa!

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Går nog få tag på den på fler sätt. Den här är via terrormorphquesten. Antar att du får den inte om du bara springer dit av en slump

Precis, det är alltså det vapnet som inte spawnas, eller mer specifikt NPC'n som ger vapnet när man gör just questet: https://www.reddit.com/r/Starfield/comments/16fazss/hostile_i...

Jag är där i questet men av någon anledning så dyker inte denna NPC/vapen upp.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Fick achivementen nedan igår, hade varit lättare om jag vetat att man kunde loota buskar och träd och annat som man kan skanna från början. Tog väl 30 levels innan jag kom på det hehe. Efter att ha utforskat ett några planeter med djungel var det rätt lätt, så mycket buskar att lootknappen slets ner.

Life Begets Life
Gather 500 Organic Resources

Permalänk
Medlem

detta är väl trådens bössa... har kört på Very Hard hela tiden, maxat i Stealth dessutom så 2,5ggr dmg
inne på NG+2 & letar rymdfighter för alla perks i Tech (Starship Engineering, dra ner skölden för snabbare antal reparationer)
när man åker runt i 70-75 systemen kan man träffa en handlare i rymden med dyyyra vapen som nedan... kostade 65k, sen har jag moddat oxå
kolla in statsen & value

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Ah, The Starborn Trader har jag hört talas om men aldrig mött själv. Avatar ser ut som en kompetent bössa!

Kör även jag på VH hela tiden och det är roligast så, utom precis efter att ha utfört gravitationshopp för att sen landa i en svärm rödingar där man blir pulvriserad rätt snabbt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Ah, The Starborn Trader har jag hört talas om men aldrig mött själv. Avatar ser ut som en kompetent bössa!

Kör även jag på VH hela tiden och det är roligast så, utom precis efter att ha utfört gravitationshopp för att sen landa i en svärm rödingar där man blir pulvriserad rätt snabbt.

jo exakt, har max nivå på de flesta inom Tech… snabb reparation, partikelvapen, missil etc.
med skeppet jag har letar jag såna fighter… det bästa är att vara superaggressiv inte försöka komma undan

red: de flesta vet säkert men, stjärnsystemen 70+ har alltid en planet med nån övergiven utpost eller liknande, där hittar man fiender med vita prylar långt bättre än legendary i låga stjärnsystem

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni som är inne på andra genomspelningen hinner! 😬

Jag hittar hela tiden på en massa andra saker än att spela main storyn. De senaste timmarna har jag spenderat i min flanellskjorta på Deimos Staryard och byggt skepp. Nu när jag har lite mer pengar, från äventyr i level 65+, är det lite roligare och jag kan spendera lite mer pengar och tid på att få det hyffsat snyggt och sammanhängande också. Sen ska man ju hitta lite att panga på för att prova kärran också, det tar en hel del tid där ute i ödsligheten.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Starfield och Bethesda kan dra rakt åt h-e! Nu buggade mitt spel ut i Arcturus-systemet, och när jag ska ladda mina saves, så är alla mellan 4/10 och 7/10 borta. Blir så trött alltså. Ska det vara så här så skiter jag i det, och lirar CP2077 istället.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Snudge_B:

Starfield och Bethesda kan dra rakt åt h-e! Nu buggade mitt spel ut i Arcturus-systemet, och när jag ska ladda mina saves, så är alla mellan 4/10 och 7/10 borta. Blir så trött alltså. Ska det vara så här så skiter jag i det, och lirar CP2077 istället.

Kollat detta ?
https://www.reddit.com/r/Starfield/comments/16ic9md/all_my_sa...

Sjukt segt, hoppas du får ordning på spelet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Starfield och Bethesda kan dra rakt åt h-e! Nu buggade mitt spel ut i Arcturus-systemet, och när jag ska ladda mina saves, så är alla mellan 4/10 och 7/10 borta. Blir så trött alltså. Ska det vara så här så skiter jag i det, och lirar CP2077 istället.

Förstår frustration.. Men varför gör du inte backup på alla saves emellanåt? Då slipper du ju så klart detta!
Tips bara... Önskar lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSWEDEx:

Förstår frustration.. Men varför gör du inte backup på alla saves emellanåt? Då slipper du ju så klart detta!
Tips bara... Önskar lycka till

Ursäkta, men du framställer det som att det är något folk gör. Är det så? Man tar väl för givet att en sådan grundläggande funktion fungerar utan handpåläggning.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ursäkta, men du framställer det som att det är något folk gör. Är det så? Man tar väl för givet att en sådan grundläggande funktion fungerar utan handpåläggning.

Trodde faktiskt inte det skulle vara en issue, men det var det tydligen . Var länge sen jag hade problem med att save-filer försvinner alltså (känns lite 2000-tal, alla andra nya spel sparar ju typ i molnet).

Om jag pallar, så måste jag nu spela om 2 st side missions, upprätta en outpost och scanna en komplett planet igen. *suck*

*edit* Verkar vara autosave, quicksave och Exitsave som är drabbade, så kom ihåg att skapa en ny ordentlig sparfil ofta.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag har två lite mer torra bilder. : )

Landade i Stockholms-området (zoomade in mer än på bilden och siktade så nära jag kunde). Jorden har pajat rotationsaxeln så allt är upp och ner.
https://i.imgur.com/HGdtUPd.jpg

Det var is, sten och kratrar så långt man kunde se. Lika bra atmosfär som på mars ungefär.
https://i.imgur.com/vMLoXxA.jpg

Landade också i Sverige, men var förvånad över att det tydligen var vulkanisk aktivitet på gång. Anar nått skumt här, eftersom Vanguard/UC påstår att det var en förlust av magnetfältet som orsakat katastrofen på jorden...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Trodde faktiskt inte det skulle vara en issue, men det var det tydligen . Var länge sen jag hade problem med att save-filer försvinner alltså (känns lite 2000-tal, alla andra nya spel sparar ju typ i molnet).

Om jag pallar, så måste jag nu spela om 2 st side missions, upprätta en outpost och scanna en komplett planet igen. *suck*

*edit* Verkar vara autosave, quicksave och Exitsave som är drabbade, så kom ihåg att skapa en ny ordentlig sparfil ofta.

Jag sparar maniskt med ungefär 3-10 min mellanrum. Alltid innan jag börjar en konversation, alltid innan jag inleder strid, alltid innan jag flyger till ny plats, och sen med hyfsat jämna mellanrum under aktiviteter. Jag har just nu 448 sparfiler i mappen, och då flyttade jag över alla utom den senaste till en "gammalt"-mapp 25 september, alltså för knappt två veckor sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag sparar maniskt med ungefär 3-10 min mellanrum. Alltid innan jag börjar en konversation, alltid innan jag inleder strid, alltid innan jag flyger till ny plats, och sen med hyfsat jämna mellanrum under aktiviteter. Jag har just nu 448 sparfiler i mappen, och då flyttade jag över alla utom den senaste till en "gammalt"-mapp 25 september, alltså för knappt två veckor sen.

Quicksave, eller "hård"-save? Verkar som att quicksave inte är att lita på alltså.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Quicksave, eller "hård"-save? Verkar som att quicksave inte är att lita på alltså.

Riktiga. Jag kör ytterligare snabbsparningar under strider eller komplicerade förlopp, men där skrivs ju den föregående över så det blir bara en. Skulle alla såna sparas hade jag säkert haft 3000+ sparfiler nu...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Riktiga. Jag kör ytterligare snabbsparningar under strider eller komplicerade förlopp, men där skrivs ju den föregående över så det blir bara en. Skulle alla såna sparas hade jag säkert haft 3000+ sparfiler nu...

De borde lagt in som många andra spel har, typ 5st roterande quicksave, där man skriver över den äldsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ursäkta, men du framställer det som att det är något folk gör. Är det så? Man tar väl för givet att en sådan grundläggande funktion fungerar utan handpåläggning.

D
Ja så är det om man spelat länge och MÅNGA år, ha lite koll på sakerna. Så du borde nog hänga med lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSWEDEx:

D
Ja så är det om man spelat länge och MÅNGA år, ha lite koll på sakerna. Så du borde nog hänga med lite...

Vad snackar du om? Skulle vi göra en omröstning här, så är du nog rätt ensam om att ta backups av sparfiler. Bete dig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Keeper of Traditions

Det finns moddar som gör quicksaves till "riktiga", så slipper man att de skrivs över varje gång.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

De borde lagt in som många andra spel har, typ 5st roterande quicksave, där man skriver över den äldsta.

Kanske. Jag sparar som sagt så ofta att det inte spelar roll för mig. Snabbsparning är ett sätt att snabbt kunna göra om moment utan att behöva gå in i menyer. F5, försöka, misslyckas, F9, försöka, misslyckas, F9, osv, osv...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S