Systemavbildning större än väntat

Permalänk
Medlem

Systemavbildning större än väntat

Hej!

Jag har en laptop från Dell som nyligen återställts till fabriksinställningar (Windows 10). Det första jag försöker göra är en systemavbildning (Control Panel > System and Security > Backup and Restore (Windows 7)), innan jag gjort någonting annat med systemet (förutom Windows-uppdateringar). När jag startar detta säger Windows

"The backup could take up to 51 GB of disk space."

Det verkar mycket för ett helt nyinstallerat system, men okej. Problemet är att när systemavbildningen sedan är klar så är den 88 GB. Vad kan detta bero på?

MVH
Andreas

Permalänk

Den funktionen backar upp hela systempartitionen + ev bootpartitioner på disken.

Och ja det tar mycket plats.

Blev lite över 200gb för mig när jag gjorde min för massa år sedan från en färsk installation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Den funktionen backar upp hela systempartitionen + ev bootpartitioner på disken.

Och ja det tar mycket plats.

Blev lite över 200gb för mig när jag gjorde min för massa år sedan från en färsk installation.

Tack för ditt svar! Det märkliga är dock att utöver systempartitionen, där 33 GB används, så finns det bara en EFI System Partition som är 500 MB och en Recovery Partiion som är 900 MB. Kan det finnas fler dolda partitioner?

Permalänk
Skrivet av Ande:

Tack för ditt svar! Det märkliga är dock att utöver systempartitionen, där 33 GB används, så finns det bara en EFI System Partition som är 500 MB och en Recovery Partiion som är 900 MB. Kan det finnas fler dolda partitioner?

hur stor är din systempartition?

skulle tippa på runt 90-100gb nånstans?

det sparar HEEELA partitionen oavsett om utrymmet är använt eller ej.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hur stor är din systempartition?

skulle tippa på runt 90-100gb nånstans?

det sparar HEEELA partitionen oavsett om utrymmet är använt eller ej.

Själva partitionen är 475 GB, varav 442 GB är ledigt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Använd hellre tredjepartsprogram för det, skriv kopian direkt till annan disk.
Kör typ diskrensning osv först.

Personligen bygger jag egna installationer/medier mha Audit mode/sysprep etc. Känns smidigar och jag styr 100% vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Använd hellre tredjepartsprogram för det, skriv kopian direkt till annan disk.
Kör typ diskrensning osv först.

Personligen bygger jag egna installationer/medier mha Audit mode/sysprep etc. Känns smidigar och jag styr 100% vad som händer

Tack för tipsen, jag antar att det är den enklaste lösningen. Det kändes bara smidigt att det finns en inbyggt verktyg!