Uppgradera gammal stationär eller migrera till Laptop

Permalänk
Medlem

Uppgradera gammal stationär eller migrera till Laptop

Hej
Är ingen aktiv gamer sedan många år, men nu när BG3 ska komma och min son (6år) börjat bli lite intresserad, så har jag funderat på om det är dags att investera i nått nytt.

Den befintliga stationära är inte uppgraderad sedan jag stoppade i ett Radeon HD6900(2015?), så det som ev. går att spara är hårddiskar(gamla Intel SSD 2x80gig samt 2TB övrig), nätagg(750W), chassi, bildskärm.

Frågan är då vad som är smartast och bäst ekonomiskt. Köpa nya komponenter till den stationära eller helt enkelt köpa en laptop med motsvarande kapacitet?

Är 1080upplösning som gäller och har inga hårda krav på grafik eller flyt mer än att det ska fungera och se bra ut.

Vad tror ni och framför allt vilka komponenter/ nivå är vettigt att lägga sig på?

Permalänk
Medlem

Är chassit användbart så går ju det återanvända, dock är de flesta moderna chassin bättre än såpass gamla att det knappast är värt det. Finns ingen poäng med att uppgradera ett så gammalt system om det ska kunna klara av någorlunda moderna spel så min rekommendation är att skaffa allt nytt. Diskarna går så klart återanvända om det finns tillräckligt med liv kvar i dem men skulle nog rekommendera nytt även där. Nätagget skulle jag inte heller rekommendera att du använder om det är så gammalt.

Beroende på hur du tänker använda datorn så kanske en laptop är ett okej val, du får dock ut mer prestanda för samma pengar om du köper delar och bygger en stationär själv. En laptop är bra om du vill kunna flytta runt datorn mycket, ska den bara stå på ett och samma ställe hela tiden är det bortkastat. En laptop är alltid en kompromiss och även om en del, t.ex. grafikkort, har samma namn så presterar laptopvarianten mycket sämre än desktopversionen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ja då låter det som ut med det gamla och in med det nya.
Just nu kommer den vara på samma ställe och ser inte i närtid att min son skulle vilja ta med sig datorn nånstans så då kanske stationär är det mest fördelaktiga.

Finns det några rekommenderade komponenter att satsa på som är mest prisvärda i förhållande till prestanda?
Budget är väl 10-15K men inte hugget i sten.

Permalänk
Medlem

Blir väl lite olika beroende på vem du får svar från. Jag skulle nog rekommendera ett AMD B650 moderkort och den processor som passar bäst i budgeten. 7800X3D om utrymmet finns, annars kanske en 7700X. Då finns det också utrymme för en uppgradering om ett par år. Grafikkort beror ju lite på vilken upplösning som är målet, samt vad budgeten tillåter.

Finns andra som har bättre koll på vad som är bäst i dagsläget så ger inget utförligt tips.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Gällande grafiken så har jag skärm för 1080p-upplösning idag och har inga planer på att byta ut den nu.

Så AMD är att föredra framför Intel nu för tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skiren:

Gällande grafiken så har jag skärm för 1080p-upplösning idag och har inga planer på att byta ut den nu.

Så AMD är att föredra framför Intel nu för tiden?

Inte så stor skillnad i prestanda faktiskt, det skiljer från spel till spel. Fördelen med AMD just nu är att du kan uppgradera till kommande processorer på samma moderkort ett tag framöver, det kan du inte på Intel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan se en jämförelse här.

Visa signatur