Rekommenderat minsta avstånd mellan chassin

Permalänk
Medlem

Rekommenderat minsta avstånd mellan chassin

Vi är i full gång med att bygga upp en gaming-lokal där vi kommer att ha 10 st speldatorer uppställda. Tanken är att ha 2 x 5 bord uppställda på rad och att sedan ha datorerna stående på rad mellan borden. Alltså fem bord på rad, sedan en rad med 10 datorer och sedan fem bord till på andra sidan av datorerna.

Vi har råkat hitta en möbel som skulle passa perfekt att ställa upp mellan borden. Men min oro är att datorerna hamnar för nära varandra och blåser in varmluft i varandra. Vad säger ni som har bättre koll på detta än vad jag har. Är det rimligt att ha datorerna ståendes som på de bifogade bilderna? Eller bör jag tänka om? Avståndet mellan datorerna på bilden är ca 8 cm. Avståndet mellan varje hylla med ett par datorer skulle bli ca 15 cm.

Chassit som vi kommer att använda på samtliga 10 datorer är zalman i3 NEO (http://www.zalman.com/EN/Product/ProductDetail.do?productSeq=...). Samtliga datorer kommer att köras med Radeon RX 6700 XT och AMD Ryzen 5 5600.

Det går att sätta in fläktar i taket av chassit vilket kanske kan vara en bra idé om den här uppställningen inte är helt idiotisk från start.

rubrik
Permalänk
Medlem

Det bör inte vara några problem, men jag hade flyttat utblås-fläkten från baksidan till toppen så att inte fläktarna blåser rakt mot varandra (även om det också bör funka).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det bör inte vara några problem, men jag hade flyttat utblås-fläkten från baksidan till toppen så att inte fläktarna blåser rakt mot varandra (även om det också bör funka).

Tack för snabbt svar. Tror du alltså att det är bättre att helt enkelt flytta utblås-fläkten istället för att komplettera med en extra fläkt som sitter i toppen?

Hade det varit smartare att vända på datorerna så att inblåsen står mot varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adorme:

Tack för snabbt svar. Tror du alltså att det är bättre att helt enkelt flytta utblås-fläkten istället för att komplettera med en extra fläkt som sitter i toppen?

Hade det varit smartare att vända på datorerna så att inblåsen står mot varandra?

Jag hade undvikt att ha fläktar parallellt mot varandra oavsett om det är in- eller utblås. Blir onödig turbulens och ev mer oljud om fläktarna arbetar mot varandra.

Jag hade flyttat utblåset till toppen och skippat att ha någon fläkt i bakkant av chassit.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag har sett liknande, men det gällde skol- och biblioteksdatorer.
Där var dilemmat att användarna satt och sprattlade med benen och sparkade till utrustning mellan/bakom borden.

Översatt till bilderna där, så ser jag risken nån kommer sparka till en dator så den välter ner från stativet, eller repar chassiet/knäcker glasrutan, eller kommer åt att sparka mot kablar så kontakterna går sönder.
Lösningen på den skolan blev att flytta upp grejorna på bordet och samtidigt, för att försvåra stöld, skruvades viss stöldbegärlig utrustning fast med bult rakt genom bottenplåten och bordsskivan, med en jättestor bricka på var sida om för att hindra det gick rycka ur bulten genom bottenplåten. Kontorsdatorer har jag på flera ställen satt upp via fäste under bordet och det funkar bra, sålänge det är långt ut på kanten och de inte knuffar in stolen i datorsidan eller den blir ivägen för knän.

Jag tycker det ser lite sisådär ut med ventilationen, även om fläktarna sätts i taket, för grafikkortet vill gärna bli till en vägg i chassiet, påver cirkulation just där, och de skjuter oftast ut luften bakåt genom ett litet galler. Så även av den anledningen skulle jag nog i detta fall valt att hänga upp datorn under bordsskivan eller, om det inte går, ställa den ovanpå och skruva fast.
Sök på "datorhållare" så visas nog snart diverse fiffiga lösningar för upphängning under bordet, det blir också lättare att nå frontpanelen, städa under, osv.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Adorme Utblåsfläktar i toppen så är det bara att köra.
Att vända på datorn tror jag icke på. Innebär att kablage och liknande är exponerat mot stolar som rullar runt och kan knäckas.

Om datorn står på sidan om bordet så tänk på dryckes och matförbud vid borden. Jäkligt lätt att döda en maskin eller två med en kopp kaffe annars (eller energidryck).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag har sett liknande, men det gällde skol- och biblioteksdatorer.
Där var dilemmat att användarna satt och sprattlade med benen och sparkade till utrustning mellan/bakom borden.

Översatt till bilderna där, så ser jag risken nån kommer sparka till en dator så den välter ner från stativet, eller repar chassiet/knäcker glasrutan, eller kommer åt att sparka mot kablar så kontakterna går sönder.
Lösningen på den skolan blev att flytta upp grejorna på bordet och samtidigt, för att försvåra stöld, skruvades viss stöldbegärlig utrustning fast med bult rakt genom bottenplåten och bordsskivan, med en jättestor bricka på var sida om för att hindra det gick rycka ur bulten genom bottenplåten. Kontorsdatorer har jag på flera ställen satt upp via fäste under bordet och det funkar bra, sålänge det är långt ut på kanten och de inte knuffar in stolen i datorsidan eller den blir ivägen för knän.

Jag tycker det ser lite sisådär ut med ventilationen, även om fläktarna sätts i taket, för grafikkortet vill gärna bli till en vägg i chassiet, påver cirkulation just där, och de skjuter oftast ut luften bakåt genom ett litet galler. Så även av den anledningen skulle jag nog i detta fall valt att hänga upp datorn under bordsskivan eller, om det inte går, ställa den ovanpå och skruva fast.
Sök på "datorhållare" så visas nog snart diverse fiffiga lösningar för upphängning under bordet, det blir också lättare att nå frontpanelen, städa under, osv.

Det är ju dock väldigt "lite" varmluft som blåses ut i bakkant av grafikkort (om man inte har radialfläkt på kortet, vilket är ganska ovanligt på moderna grafikkort) och luften har väldigt låg hastighet. Så jag skulle inte säga att varmluften från grafikkorten påverkar den andra datorn i någon märkbar utsträckning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vafan, släng in en bit kartong från hörn till hörn så fläktarna inte pekar rakt mot varandra baktill bara

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vafan, släng in en bit kartong från hörn till hörn så fläktarna inte pekar rakt mot varandra baktill bara
<Uppladdad bildlänk>

Haha! Jag tänkte likadant och skrollade ner för att se om någon skrivit om det. Snygg illustration

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz