Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jag sitter lugnt i båten. Kanske att jag testar lite strax efter launch, men jag kommer inte spela på allvar förrän de fixat prestanda-problemen. Känns som att de lika gärna kunde skjutit på släppet ett par månader och ha ett spel som flyter lite bättre.

Precis, sen brukar ju spel som dessa verkligen skina när de fått ett par expansioner under bältet. Men klart tråkigt att det verkar rätt illa vid släpp.

Permalänk
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Sammanfattning av gårdagens AMA på Reddit

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Moderator
Testpilot

*triggervarning*

Jag fattar att många här inne är förvånade över prestandakraven men jag måste säga att det är en märklig klagokör som pågår.

Spel som var sjukt svårdrivna när de lanserades var vardagsmat, när det begav sig, ja jag vet att jag är gammal, och hårdvaran som fanns på markaden vi släpptillfället var sällan tillräckligt kraftfull. Man fick tweaka med inställningar och annat för att få till ett bra flyt.

Jag tycker trenden som varit de senaste åren är väldigt bra med fantastiskt optimerade spel som flyter på som en dröm med helt hårdvaran som finns, och konsollerna har nog en stor del med detta att göra.

Utvecklarna av Cities Skylines har fokuserat på visionen som jag ser det och såklart missat bitar av optimeringen så vi får se vad det landar men att vara så dödsfokuserade på grafikprestanda istället för att fokusera på spelidén och att acceptera att man kanske får tweaka lite för att få till ett lagom flyt är inget konstigt. Jag minns hur det var att spela "late game" Civilization när det begav sig, eller Total War Medieval late game. Sirap men spelen var så gradiosa och fantastiska roliga så man satt där och väntade igenom turns som tog typ en till två minuter att bli klara.

Jag kanske är helt fel i hjärnan men jag tycker inte detta är en stor grej.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

*triggervarning*

Jag fattar att många här inne är förvånade över prestandakraven men jag måste säga att det är en märklig klagokör som pågår.

Spel som var sjukt svårdrivna när de lanserades var vardagsmat, när det begav sig, ja jag vet att jag är gammal, och hårdvaran som fanns på markaden vi släpptillfället var sällan tillräckligt kraftfull. Man fick tweaka med inställningar och annat för att få till ett bra flyt.

Jag tycker trenden som varit de senaste åren är väldigt bra med fantastiskt optimerade spel som flyter på som en dröm med helt hårdvaran som finns, och konsollerna har nog en stor del med detta att göra.

Utvecklarna av Cities Skylines har fokuserat på visionen som jag ser det och såklart missat bitar av optimeringen så vi får se vad det landar men att vara så dödsfokuserade på grafikprestanda istället för att fokusera på spelidén och att acceptera att man kanske får tweaka lite för att få till ett lagom flyt är inget konstigt. Jag minns hur det var att spela "late game" Civilization när det begav sig, eller Total War Medieval late game. Sirap men spelen var så gradiosa och fantastiska roliga så man satt där och väntade igenom turns som tog typ en till två minuter att bli klara.

Jag kanske är helt fel i hjärnan men jag tycker inte detta är en stor grej.

Jag stör mig mest på prestanda per bildkvalitet. Det ser helt enkelt inte så bra ut för att prestera så dåligt. Sen laggar det på alla kort som inte har 16+GB VRAM, alltså försöker de troligen lasta in alla resurser i minnet hela tiden, det är ju kasst och inget som kommer fungera på konsol heller

Såklart är det kul när spel pressar gränser och försöker hitta på nya saker, men i det här fallet känns det mest som de missat massa saker. Framförallt när man tänker på att det ska kunna flyta på konsolerna

Spelet är inte som Crysis eller BF3, det är bara inte klart, de släpper en beta som en full release

Permalänk
Medlem

Jag förladdade igår kväll, men hur dags släpps spelet idag? Nu innan jag körde till jobbet stod det fortfarande "släpps 24:e oktober" på spelets sida. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag förladdade igår kväll, men hur dags släpps spelet idag? Nu innan jag körde till jobbet stod det fortfarande "släpps 24:e oktober" på spelets sida. .

Ikväll. 1800 om jag hittat rätt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

*triggervarning*

Jag fattar att många här inne är förvånade över prestandakraven men jag måste säga att det är en märklig klagokör som pågår.

Spel som var sjukt svårdrivna när de lanserades var vardagsmat, när det begav sig, ja jag vet att jag är gammal, och hårdvaran som fanns på markaden vi släpptillfället var sällan tillräckligt kraftfull. Man fick tweaka med inställningar och annat för att få till ett bra flyt.

Jag tycker trenden som varit de senaste åren är väldigt bra med fantastiskt optimerade spel som flyter på som en dröm med helt hårdvaran som finns, och konsollerna har nog en stor del med detta att göra.

Utvecklarna av Cities Skylines har fokuserat på visionen som jag ser det och såklart missat bitar av optimeringen så vi får se vad det landar men att vara så dödsfokuserade på grafikprestanda istället för att fokusera på spelidén och att acceptera att man kanske får tweaka lite för att få till ett lagom flyt är inget konstigt. Jag minns hur det var att spela "late game" Civilization när det begav sig, eller Total War Medieval late game. Sirap men spelen var så gradiosa och fantastiska roliga så man satt där och väntade igenom turns som tog typ en till två minuter att bli klara.

Jag kanske är helt fel i hjärnan men jag tycker inte detta är en stor grej.

Jag har inga större bekymmer med att det är struligheter så här i början. Att CS2 inte är optimerat samt att det uppstått oväntade grejer precis innan launch är fine så länge som de löser problemen.

Men det känns ändå lite väl märkligt att ett spel av denna typ betraktas som spelbart med bara 30 FPS. 30 FPS är väl helt ok för CS iofs, men det känns som att det är nåt man kan förvänta att någon med en medioker GPU ska få. Sitter man med ett RTX 4090 eller 7900 XTX bör man kunna förvänta att få betydligt bättre prestanda 60+ iallafall i 4K. Varför är CS2 så extremt GPU-tungt jämfört med CS1? I CS1 var det ofta CPU och RAM som flaskade för de som hade problem, sällan GPU:n. Nu verkar det vara tvärtom

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ikväll. 1800 om jag hittat rätt.

Amen... Då hade jag hunnit med gymmet innan det ju.

Permalänk
Medlem

Varför tar det mer än ett dygn för att packa upp spelet???

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

80% belastning betyder väl snitt på alla kärnor? Har man t.ex 16 trådar (eller ännu mer) så kan ju flera kärnor vara fullt belastade, inte alls omöjligt att det kan vara begränsningar där ändå

visade sig inte vara CPU

ligger på 16% belastning (max 60-70% belastning på 2-4 trådar åt gången) på min 5800x3d och pinnad på 100% på min 7900xt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått igång spelet. Snittar 40-50 fps i medium/low inställningar. Runt 1000 invånare hittills.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolflakes:

Nu har jag fått igång spelet. Snittar 40-50 fps i medium/low inställningar. Runt 1000 invånare hittills.

Startade ett nytt spel. Allt på high i upplösningen 3440x1440. 35 FPS i snitt. 0 invånare.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Snusfri

Massiva 11fps med riggen i sig, känns lyckat eller inte.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Massiva 11fps med riggen i sig, känns lyckat eller inte.

Och hur många invånare?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av REWplayFF:

Och hur många invånare?

Inga alls, började dra lite vägar och satte upp kraftverk.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inga alls, började dra lite vägar och satte upp kraftverk.

Hehe...11fps med ett 3090 och inga invånare. Village Skylines. Tack för att du delar med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Hehe...11fps med ett 3090 och inga invånare. Village Skylines. Tack för att du delar med dig.

Han får köpa ett 4090 helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Får ungefärliga 30fps på LOW med ned till 50% adaptive resolution (FSR). Funkar väl, men jag orkar inte någon längre spelsession. Kan få 60 om jag går ner till VERY LOW, men då är det visuellt ospelbart istället. Min stad hade väl typ 3000 invånare när jag stängde av.

Tror nog inte det blir att fortsätta med detta. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han får köpa ett 4090 helt enkelt.

Ja precis. Eller två.

Man undrar hur dom kom fram till minimikraven. För att starta spelet kanske? Youtube kommer nog vara fullt med sarkastiska videos om CS2 inom nån vecka. Folkhumor kan vara riktigt underhållande.

Permalänk
Medlem

Ospelbart .. back to starfield! Typ 10 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

*triggervarning*

Jag fattar att många här inne är förvånade över prestandakraven men jag måste säga att det är en märklig klagokör som pågår.

Spel som var sjukt svårdrivna när de lanserades var vardagsmat, när det begav sig, ja jag vet att jag är gammal, och hårdvaran som fanns på markaden vi släpptillfället var sällan tillräckligt kraftfull. Man fick tweaka med inställningar och annat för att få till ett bra flyt.

Jag tycker trenden som varit de senaste åren är väldigt bra med fantastiskt optimerade spel som flyter på som en dröm med helt hårdvaran som finns, och konsollerna har nog en stor del med detta att göra.

Utvecklarna av Cities Skylines har fokuserat på visionen som jag ser det och såklart missat bitar av optimeringen så vi får se vad det landar men att vara så dödsfokuserade på grafikprestanda istället för att fokusera på spelidén och att acceptera att man kanske får tweaka lite för att få till ett lagom flyt är inget konstigt. Jag minns hur det var att spela "late game" Civilization när det begav sig, eller Total War Medieval late game. Sirap men spelen var så gradiosa och fantastiska roliga så man satt där och väntade igenom turns som tog typ en till två minuter att bli klara.

Jag kanske är helt fel i hjärnan men jag tycker inte detta är en stor grej.

Då är jag nog äldre eftersom vad jag kommer ihåg så handlade det mer om att göra minne tillgängligt med bootdiskar osv för att få igång spelen (MS DOS). Men när de väl gick igång så var de stabila och flöt som de skulle, iaf om du hade en "medel" dator.

Det hade kanske varit en sak om man visuellt hade kunnat se varför det går så dåligt, men man gör verkligen inte det. Tycker man ska sluta hålla utvecklare som släpper ofärdiga spel om ryggen. Enda orsaken det inte släpps på ett halvår till konsol lär vara att det inte ska bli tillbakadraget som Cyberpunk 2077. Men vi pc spelare ska betala fullpris för att vara betatestare? Nä fy fan. Early access med nedsatt pris om vi pc spelare ska behöva vara betatestare ytterligare en gång.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Finns en teststad med ca. 100k invånare man kan ladda ner här:
https://download.gamestar.de/public/files/savegames/100k_Einw...

Det gör det lättare att justera inställningarna och jämföra resultat. Har skruvat lite på inställningarna så jag får över 20 FPS även om jag zoomar in i gatunivå i den staden nu. Ställde bland annat LOD till Medium (Low ser bedrövligt ut med allt poppande) och aktiverade FSR1 med 85% skalning (blir snyggare när DLSS kommer senare). Stängde även av DoF och Motion Blur eftersom de är totalt onödiga och äter 4-5 FPS. Man kan även aktivera TAA i avancerade inställningarna, tror det är några visuella buggar med det just nu men det ser betydligt mycket snyggare ut än SMAA.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

*triggervarning*

Jag fattar att många här inne är förvånade över prestandakraven men jag måste säga att det är en märklig klagokör som pågår.

Spel som var sjukt svårdrivna när de lanserades var vardagsmat, när det begav sig, ja jag vet att jag är gammal, och hårdvaran som fanns på markaden vi släpptillfället var sällan tillräckligt kraftfull. Man fick tweaka med inställningar och annat för att få till ett bra flyt.

Jag tycker trenden som varit de senaste åren är väldigt bra med fantastiskt optimerade spel som flyter på som en dröm med helt hårdvaran som finns, och konsollerna har nog en stor del med detta att göra.

Utvecklarna av Cities Skylines har fokuserat på visionen som jag ser det och såklart missat bitar av optimeringen så vi får se vad det landar men att vara så dödsfokuserade på grafikprestanda istället för att fokusera på spelidén och att acceptera att man kanske får tweaka lite för att få till ett lagom flyt är inget konstigt. Jag minns hur det var att spela "late game" Civilization när det begav sig, eller Total War Medieval late game. Sirap men spelen var så gradiosa och fantastiska roliga så man satt där och väntade igenom turns som tog typ en till två minuter att bli klara.

Jag kanske är helt fel i hjärnan men jag tycker inte detta är en stor grej.

Jag skulle inte kalla det vardagsmat med spel som var sjukt svårdrivna. Nog för att funnits en hel del svårdrivna titlar genom åren, men har man suttit på bra hårdvara har den rimliga förväntningen varit att alla spel rullar på bra.

I fallet Cities Skylines 2 snackar vi ett spel som går på knäna med GPU;er för 25 000Kr. Grafiken är dessutom långt ifrån att göra skäl för det. Vi snackar ett episkt misslyckande på nivå med att bajsa på sig offentligt, medan man är ute på en dejt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DasIch:

Jag skulle inte kalla det vardagsmat med spel som var sjukt svårdrivna. Nog för att funnits en hel del svårdrivna titlar genom åren, men har man suttit på bra hårdvara har den rimliga förväntningen varit att alla spel rullar på bra.

I fallet Cities Skylines 2 snackar vi ett spel som går på knäna med GPU;er för 25 000Kr. Grafiken är dessutom långt ifrån att göra skäl för det. Vi snackar ett episkt misslyckande på nivå med att bajsa på sig offentligt, medan man är ute på en dejt.

Jag tänker på hur ett spel som Supreme Commander presterade när GeForce 8800 Ultra kom ut. Detta var dessutom utan någon som helst AA då det var buggat.

Också ett spel där mycket simulation och mycket enheter hanterades på en och samma gång, för sin tid.

Givetvis så var det andra krav kring FPS på den tiden men även då så vill de flesta nå 60+ FPS. Ett spel som Unreal Tournament 3 flöt på rätt fint på den hårdvaran när det då begav sig. Snarare 100+ FPS i lägre upplösningar.

Jag försvarar inte utvecklaren jag tycker bara att det ligger lite orimliga förväntningar när man förutsätter mycket bättre grafik men samtidigt fantastiskt flyt, det är ju ett spel som gör enormt mycket simulationer.

Sen verkar ju utvecklaren själv medveten och missnöjd med prestandamålet så förbättringar är på gång antar jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

visade sig inte vara CPU

ligger på 16% belastning (max 60-70% belastning på 2-4 trådar åt gången) på min 5800x3d och pinnad på 100% på min 7900xt.

Jo jag såg några videos där folk testade. Ganska chockad faktiskt att det drar så sjukt med VRAM. Antar att de ’bara’ behöver optimera lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

*triggervarning*

Jag fattar att många här inne är förvånade över prestandakraven men jag måste säga att det är en märklig klagokör som pågår.

Spel som var sjukt svårdrivna när de lanserades var vardagsmat, när det begav sig, ja jag vet att jag är gammal, och hårdvaran som fanns på markaden vi släpptillfället var sällan tillräckligt kraftfull. Man fick tweaka med inställningar och annat för att få till ett bra flyt.

Jag tycker trenden som varit de senaste åren är väldigt bra med fantastiskt optimerade spel som flyter på som en dröm med helt hårdvaran som finns, och konsollerna har nog en stor del med detta att göra.

Utvecklarna av Cities Skylines har fokuserat på visionen som jag ser det och såklart missat bitar av optimeringen så vi får se vad det landar men att vara så dödsfokuserade på grafikprestanda istället för att fokusera på spelidén och att acceptera att man kanske får tweaka lite för att få till ett lagom flyt är inget konstigt. Jag minns hur det var att spela "late game" Civilization när det begav sig, eller Total War Medieval late game. Sirap men spelen var så gradiosa och fantastiska roliga så man satt där och väntade igenom turns som tog typ en till två minuter att bli klara.

Jag kanske är helt fel i hjärnan men jag tycker inte detta är en stor grej.

Håller med helt och hållet.

På steam är det skillnad på reviews mellan de som spelat 10h eller mer och de som spelat 1h. Vissa som spelat mindre än 1h har lyckats få 10 FPS med 4090 och då har man ju inte ens försökt. Testar man lite olika inställningar verkar det gå att lösa och även om dåligt optimerade spel ej är något att sträva efter så är det inget fel i sig att systemkrav är höga. Level of detail: low gör att cims renderas först närmare marken och därmed kan en sådan detalj vara något som slår hårt på FPS.
https://www.reddit.com/r/CitiesSkylines/comments/17efe6b/your...

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk

2070 Super, rullar fint i 55 fps so far med 2000 invånare.

bara o följa rekommendationer o stänga av några av effekterna o vsync.

vara bara tvungen att throttla kortet med MSI Afterburner också så GPUn inte går över 65 grader (och börjar låta som jetflyg)

Permalänk
Medlem

Alltså "rekommendationerna" är ju att typ stänga av alla nya effekter som gör att CS2 ser bättre ut än CS1, och sedan som grädde på moset sätta LOD till Low eller Very Low så alla detaljer poppar in alldeles framför kameran. Visst, stänger man av volumetrics, dimma, moln, skuggor, global illumination o.s.v. flyter spelet hyfsat men då ser det ut som ett spel från 2009.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Alltså "rekommendationerna" är ju att typ stänga av alla nya effekter som gör att CS2 ser bättre ut än CS1, och sedan som grädde på moset sätta LOD till Low eller Very Low så alla detaljer poppar in alldeles framför kameran. Visst, stänger man av volumetrics, dimma, moln, skuggor, global illumination o.s.v. flyter spelet hyfsat men då ser det ut som ett spel från 2009.

Bingo!