Apples intäkter minskar trots rekordförsäljning av iPhones

Permalänk
Melding Plague

Apples intäkter minskar trots rekordförsäljning av iPhones

När Apple redovisar sina resultat för den senaste tremånadersperioden visar de på minskade intäkter för fjärde kvartalet i rad och stort tapp i försäljningen av Mac-enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För låga priser helt enkelt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Jag har gillat Apples laptops. Men sedan tjejen köpte en instegs MBP 2017 har prislappen gått från (höftat, och minnet kanske sviker lite) 12000 kr till 24000 kr. Det är inte något jag skulle köpa idag. Min lön har väl i runda slängar gått upp 30 % på samma tid.

Edit: Dubbelkollade, en MBP utan touchbar och kostade 14000 när det begav sig. Mitt resonemang kvarstår dock!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

974 000 000 000 kr i intäkter på ett kvartal, gulp

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

För låga priser helt enkelt.

Ja, när en MBP 16" M3 ingångsmodell kostar 37000kr, tänker inte jag köpa den.
Folk kommer ju tro att jag är fattig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

För låga priser helt enkelt.

För höga löner för arbetare! Enkel lösning.. halvera lönerna och dubbla arbetsbördan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ja, när en MBP 16" M3 ingångsmodell kostar 37000kr, tänker inte jag köpa den.
Folk kommer ju tro att jag är fattig.

Det är lite pinsamt att inte ha M3 Max i sin Macbook, ja.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har gillat Apples laptops. Men sedan tjejen köpte en instegs MBP 2017 har prislappen gått från (höftat, och minnet kanske sviker lite) 12000 kr till 24000 kr. Det är inte något jag skulle köpa idag. Min lön har väl i runda slängar gått upp 30 % på samma tid.

Det faktumet att de börjar på 8GB RAM och 256GB lagring är vad som stör mig. Detta är vad basnivån har legat på sen 2014, och det är absolut inte nog idag.

Sen är ju valutakursen ansvarig för de svenska priserna, men att de inte ens kan ha 16GB/512GB standard på MBPerna stör mig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sen är ju valutakursen ansvarig för de svenska priserna, men att de inte ens kan ha 16GB/512GB standard på MBPerna stör mig.

Dollarn stod i 9 kr 2017, så det är upp 20 % tills idag. Resten för att priset har dubblerats kommer från Apple.

Dock verkar 512 GB vara lägst på en MBP vad jag kan se?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det faktumet att de börjar på 8GB RAM och 256GB lagring är vad som stör mig. Detta är vad basnivån har legat på sen 2014, och det är absolut inte nog idag.

Sen är ju valutakursen ansvarig för de svenska priserna, men att de inte ens kan ha 16GB/512GB standard på MBPerna stör mig.

Borsett från utlåtandet om att det "absolut inte är nog idag" så håller jag med. 16/512 borde vara standard givet priset man betalar och hur billiga kretsarna är nu.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

974 000 000 000 kr i intäkter på ett kvartal, gulp

Ja stackars Apple, bara nästan en biljon kronor plus :((

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

16/512 borde vara standard givet priset man betalar och hur billiga kretsarna är nu.

Vad säger du, 8GB extra ram ska kosta 2500kr. Annars vet du ju inte om att det är en vital uppgradering du gör (..som när du lägger 29.000kr på din MBP med M3 och inte klarar av att köra Photoshop för du snålade med minnet, som du nu inte kan uppgradera...)

Det spelar ingen roll att du får 64 GB för samma peng, det är ju speciellt minne.

Jag tror marginalen är rätt skön för tilläggen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Dollarn stod i 9 kr 2017, så det är upp 20 % tills idag. Resten för att priset har dubblerats kommer från Apple.

Dock verkar 512 GB vara lägst på en MBP vad jag kan se?

Iphone 8 lanserades för 699 dollar, iPhone 15 799.
Det är ingen dubblering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har gillat Apples laptops. Men sedan tjejen köpte en instegs MBP 2017 har prislappen gått från (höftat, och minnet kanske sviker lite) 12000 kr till 24000 kr. Det är inte något jag skulle köpa idag. Min lön har väl i runda slängar gått upp 30 % på samma tid.

Tror du blandar ihop Macbook Air och MBP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tror du blandar ihop Macbook Air och MBP.

Nä, MBP utan touchbar. 14000 kr när jag nu dubbelkollade, mitt minne var lite dassigt. Nåväl, 24000 kr idag är väldigt mycket mer, dåliga valutan är ju bara 20 % av påslaget sedan dess.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja stackars Apple, bara nästan en biljon kronor plus :((

Intänkt är inte samma sak som vinst. Det är totalt värde av all försäljning (omsättning). Från artikeln vet vi inget om kostnaderna Apple haft under samma tid. Men högst sannolikt har Apple gjort några (många) miljarder i vinst i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Dock verkar 512 GB vara lägst på en MBP vad jag kan se?

Air börjar på 256GB lagring. Eftersom Apple har glidit runt lite med vad som är Pro, Air och bara Macbook tittade jag på vad som var bas i laptops öht.

Det är ändå RAM som stör mig mest. Kan alltid lösa det där med lagring på något sätt, men RAM är ju vad det är.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Iphone 8 lanserades för 699 dollar, iPhone 15 799.
Det är ingen dubblering.

Som @mpat skriver ovan har Apple glidit med benämningar. Då var iPhone 8 en flaggskeppsprodukt. Nu är det Pro som är det ($999), och icke-pro är ”budget”. Vad nu detta hade med datorerna att göra?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vad säger du, 8GB extra ram ska kosta 2500kr. Annars vet du ju inte om att det är en vital uppgradering du gör (..som när du lägger 29.000kr på din MBP med M3 och inte klarar av att köra Photoshop för du snålade med minnet, som du nu inte kan uppgradera...)

Det spelar ingen roll att du får 64 GB för samma peng, det är ju speciellt minne.

Jag tror marginalen är rätt skön för tilläggen

Har jag missat något? Är väll samma nand chip som sitter på vanliga ddr5 moduler och bara själv kontrollerna som skiljer sig och är mer som en minnes kontroller på en gpu?

Men sen är det sjuk att dom ens kan ta mer än 600% mer betalt för 8gb minne! Speciellt när det i Apples fall BARA är andra/fler nand chip på moderkortet som skiljer och inget annat så om något så borde de va billigare!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Har jag missat något? Är väll samma nand chip som sitter på vanliga ddr5 moduler och bara själv kontrollerna som skiljer sig och är mer som en minnes kontroller på en gpu?

Men sen är det sjuk att dom ens kan ta mer än 600% mer betalt för 8gb minne! Speciellt när det i Apples fall BARA är andra/fler nand chip på moderkortet som skiljer och inget annat så om något så borde de va billigare!

Jag tycker det inte är ett dugg konstigt och jag ser samma fenomen överallt i samhället.
T.ex. programvaror som är helt gratis för studenter och sedan kostar kanske 50 000kr/år för andra.

I Apples fall finns det många som köper deras produkter som egentligen hade kunnat göra deras uppgifter på vilken gammal hårdvara som helst. De väljer dock prenium Apple versionen av flera anledningar, en anledning är att de tänker ha prylar mer än dubbelt så länge som de som hade valt ett billigt märke.
Apple har då ett bra utbud som köper deras dyra produkter med "låga prestanda krav", för de som inte har superlåga krav, så kan Apple precis som andra företag ta ut skamlöst extra kostnader.

Jag ser som sagt problemet överallt i samhället och detta får mig att tappa lite teknikintresse för de hårdvaror jag vill ha kostar så mycket extra till stor del för att tillverkare kan ta ut extra, samtidigt så är det mer eller mindre en naturlag att det är så. Så jag ser det lite som att gnälla på att gravitationen på jorden är för hög, livet hade varit så mycket enklare om den var lägre. Men det är bara att acceptera läget.

Permalänk
Administrativ avgift

Detta pga ökade hårdvarukostnader, man räknade fram att en ny iphone kostade ca 500$ och tillverka så inte förvånande

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att någon ville ha usb-c trots allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Som @mpat skriver ovan har Apple glidit med benämningar. Då var iPhone 8 en flaggskeppsprodukt. Nu är det Pro som är det ($999), och icke-pro är ”budget”. Vad nu detta hade med datorerna att göra?

iPhone 8 var väl inte flaggskeppet då utan då var det iPhone ”X”. Artikeln nämner ju både telefoner och macbooks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har jag missat något? Är väll samma nand chip som sitter på vanliga ddr5 moduler och bara själv kontrollerna som skiljer sig och är mer som en minnes kontroller på en gpu?

Men sen är det sjuk att dom ens kan ta mer än 600% mer betalt för 8gb minne! Speciellt när det i Apples fall BARA är andra/fler nand chip på moderkortet som skiljer och inget annat så om något så borde de va billigare!

Nja, det är väl i grunden samma men pga närheten och "inbyggnaden" så får man upp bandbredden rätt brutalt (från ~64GB/s till 200-800GB/s beroende på modell)

Men ja, kunden får vad kunden är villig att betala för. Återstår att se om det sker några prissänkningar, men jag har tänkt att gå över (främst pga trötthet på MS snarare än att jag föredrar Macbooks) men har bromsat konstant av att inategspriset för en vettig konfig skjutit i höjden...

Så jag är en tappad kund i alla fall, men jag är heller inte direkt Apples marknadssegment

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Nä, MBP utan touchbar. 14000 kr när jag nu dubbelkollade, mitt minne var lite dassigt. Nåväl, 24000 kr idag är väldigt mycket mer, dåliga valutan är ju bara 20 % av påslaget sedan dess.

Om du är sugen så säljer webhallen en 13" MBP M2 för 16600 kr. Utgången modell och bara 256 GB HD / 8 GB RAM, men fortfarande kompetent.

Permalänk
Medlem

Grabbar, allvarligt...

Vill man betala 3gger så mycket för att det står ett äpple på locket, så kommer man att göra det.

Det är en sekt...

Jag skulle inte köpa Apple's dator även om den skulle bli billigare än en dator med likvärdig hårdvara med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det inte är ett dugg konstigt och jag ser samma fenomen överallt i samhället.
T.ex. programvaror som är helt gratis för studenter och sedan kostar kanske 50 000kr/år för andra.

I Apples fall finns det många som köper deras produkter som egentligen hade kunnat göra deras uppgifter på vilken gammal hårdvara som helst. De väljer dock prenium Apple versionen av flera anledningar, en anledning är att de tänker ha prylar mer än dubbelt så länge som de som hade valt ett billigt märke.
Apple har då ett bra utbud som köper deras dyra produkter med "låga prestanda krav", för de som inte har superlåga krav, så kan Apple precis som andra företag ta ut skamlöst extra kostnader.

Jag ser som sagt problemet överallt i samhället och detta får mig att tappa lite teknikintresse för de hårdvaror jag vill ha kostar så mycket extra till stor del för att tillverkare kan ta ut extra, samtidigt så är det mer eller mindre en naturlag att det är så. Så jag ser det lite som att gnälla på att gravitationen på jorden är för hög, livet hade varit så mycket enklare om den var lägre. Men det är bara att acceptera läget.

Det som stör mig mest är om man köper en MBP för 30-40 000 kr så kommer Apple bara ge OS-uppdateringar i sex år och ett par år extra med säkerhetsuppdateringar. Det är riktigt dåligt! Men svårt att säga hur länge MS från och med Win 11 kommer ge support till t ex en Ryzen 5000-serien eller en Intel Alder Lake idag, förmodligen mycket längre än sex år.

Permalänk
Medlem

All nedgång för Apples vinst är bra för oss alla.
Synd med rekord på iPhones.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Har jag missat något? Är väll samma nand chip som sitter på vanliga ddr5 moduler och bara själv kontrollerna som skiljer sig och är mer som en minnes kontroller på en gpu?

Men sen är det sjuk att dom ens kan ta mer än 600% mer betalt för 8gb minne! Speciellt när det i Apples fall BARA är andra/fler nand chip på moderkortet som skiljer och inget annat så om något så borde de va billigare!

Enl medbor stämmer inte nedastående för M3 generationen.
Ska kolla på det vid senare tillfälle

På tiden Apple körde Intel processorer var det så.
Förutom att det inte var DDR5 på den tiden utan DDR3 eller DDR4 istället.
Eller ja vet att vissa modeller körde DDR3L som körde högre klockfrekvenser än vanliga DDR3 och var mer jämförbart med DDR4. Åtminstone de lite lägre DDR4 hastigheterna.

Men med Apple silicon, M1, M2 och M3 så är det en SoC som innehåller bl.a. CPU, GPU, RAM.

Säg att vi kollar på en MacBook Pro 14" med bas M3.
Alltså inte M3 Pro eller M3 Max, utan bas M3.
Då kan man välja 8GB, 16GB eller 24GB RAM.

Att Apple kör en SoC med integrerat RAM innebär att även om du köper en MacBook Pro 14" med 8GB RAM så, rent fysiskt så har den 24GB RAM.
Bara det att är den beställd med 8GB RAM så förstör de de övre 16GB så du bara får 8GB användningsbart RAM.
Brukar väl vara att ledningsbanor bränns av till de delar som inte ska användas.

Så rent fysiskt så finns där 24GB RAM.
Men du kan bara använda 8GB.

Jämför det med att du hyr en lägenhet.
Du betalar för en 2 rums lägenhet.
Du får en lägenhet som rent fysiskt är en 5 rums lägenhet.
Men så kommer hyresvärden och låser 3 rum så du bara kan använda 2 av rummen.

Är det då någon fördel för en tillverkare att inte leverera chip där 100% av chippet används?

Ja, det finns något som kallas yield.
Att det kan förekomma defekter i tillverkningen.
Om 100% av en krets måste fungera för att kunna sälja den så blir det fler kasserade kretsar än om en mindre del av kretsen måste fungera och en del delvis defekta kretsar kan säljas (beroende på hur mycket och var defekterna är).

Jag har inga siffror på statistik från Apples tillverkning...
...hade jag haft det hade jag troligtvis inte fått dela med mig av det.

Men det är sannolikt att det är en ganska liten andel av M3 chippen som är så defekta att de inte hade kunnat säljas som M3 16GB.

Att det är större skillnad om de ska sälja 16GB eller 24GB versioner.
För i 24GB versionerna (av M3 Bas) så måste allt RAM fungera.
Men det kan finnas en del RAM defekter och ändå kunna säljas som 16GB.
Sen är det klart att det kan få finnas ännu fler defekter för att kunna säljas som 8GB.

Men sannolikt borde skillnaden i yield mellan 8GB och 16GB versionen vara liten.

Så om du köper en M3 med 8GB RAM så är sannolikheten hög att minst 16GB av RAM hade fungerat om inte Apple hade förstört det som är över de första 8GB användbara RAM.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

På tiden Apple körde Intel processorer var det så.
Förutom att det inte var DDR5 på den tiden utan DDR3 eller DDR4 istället.
Eller ja vet att vissa modeller körde DDR3L som körde högre klockfrekvenser än vanliga DDR3 och var mer jämförbart med DDR4. Åtminstone de lite lägre DDR4 hastigheterna.

Men med Apple silicon, M1, M2 och M3 så är det en SoC som innehåller bl.a. CPU, GPU, RAM.

Säg att vi kollar på en MacBook Pro 14" med bas M3.
Alltså inte M3 Pro eller M3 Max, utan bas M3.
Då kan man välja 8GB, 16GB eller 24GB RAM.

Att Apple kör en SoC med integrerat RAM innebär att även om du köper en MacBook Pro 14" med 8GB RAM så, rent fysiskt så har den 24GB RAM.
Bara det att är den beställd med 8GB RAM så förstör de de övre 16GB så du bara får 8GB användningsbart RAM.
Brukar väl vara att ledningsbanor bränns av till de delar som inte ska användas.

Så rent fysiskt så finns där 24GB RAM.
Men du kan bara använda 8GB.

Jämför det med att du hyr en lägenhet.
Du betalar för en 2 rums lägenhet.
Du får en lägenhet som rent fysiskt är en 5 rums lägenhet.
Men så kommer hyresvärden och låser 3 rum så du bara kan använda 2 av rummen.

Är det då någon fördel för en tillverkare att inte leverera chip där 100% av chippet används?

Ja, det finns något som kallas yield.
Att det kan förekomma defekter i tillverkningen.
Om 100% av en krets måste fungera för att kunna sälja den så blir det fler kasserade kretsar än om en mindre del av kretsen måste fungera och en del delvis defekta kretsar kan säljas (beroende på hur mycket och var defekterna är).

Jag har inga siffror på statistik från Apples tillverkning...
...hade jag haft det hade jag troligtvis inte fått dela med mig av det.

Men det är sannolikt att det är en ganska liten andel av M3 chippen som är så defekta att de inte hade kunnat säljas som M3 16GB.

Att det är större skillnad om de ska sälja 16GB eller 24GB versioner.
För i 24GB versionerna (av M3 Bas) så måste allt RAM fungera.
Men det kan finnas en del RAM defekter och ändå kunna säljas som 16GB.
Sen är det klart att det kan få finnas ännu fler defekter för att kunna säljas som 8GB.

Men sannolikt borde skillnaden i yield mellan 8GB och 16GB versionen vara liten.

Så om du köper en M3 med 8GB RAM så är sannolikheten hög att minst 16GB av RAM hade fungerat om inte Apple hade förstört det som är över de första 8GB användbara RAM.

Nee, så är det väl ändå inte?

Ramminnet är separata kiselplattor ungefär som chiplets hos AMD, och köper du 8GB får du 8GB, möjligen kan du få trasigt 8GB till, men i de allra flesta fallen är resterande bara tomt kisel utan kretsar i

Edit: anandtech säger att det är vanlig LPDDR5 till och med…

https://www.anandtech.com/show/21116/apple-announces-m3-soc-f...