Skiff - Bästa tjänsten för mail på egen domän + kalender?

Permalänk
Medlem

Skiff - Bästa tjänsten för mail på egen domän + kalender?

Att hitta rätt i djungeln av e-post alternativ med egen domän är inte lätt.

Körde i tidernas begynnelse GMail när de hade stöd för egen domän för privatpersoner (och gratis dessutom), och har på senare år även kört Outlook 365 (Family).

Outlook fungerar överlag bra, men gillar inte inlåsningen till Godaddy (även om det går att komma runt) samt att det var svårt att få till säkerhetsinställningarna på eposten.

Har två "skräp"-domäner kopplade till Apple då jag ändå betalar för iCloud och får det då på köpet. Men tycker hela upplägget där med egna domäner är rätt stökigt samt att man inte kan göra några säkerhetsinställningar och vid tester så får det inte topp-betyg (olika typer av DMARC tester osv).. Jag vill ha helt separata inkorgar/"konton" till varje domän. Och funktionaliteten överlag där är rätt barskrapad.

Gick för något halvår sedan över till Proton för min primära mail, och är överlag nöjd. Men kalendern är fruktansvärt slö när den ska kryptera/dekryptera hela tiden, och sen stödjer den inte "riktiga" platser i kalendern, du kan skriva in en address men det är inte kopplat till någon karta osv. Vilket gör det rätt jobbigt om man ska ta fram en plats för ett möte och sen hitta dit.
Har även haft problem med att inkludera vissa externa kalendrar. Drive och VPN tycker jag inte ger något mervärde heller och jag har 1Password gratis via jobbet så Proton Pass tillför inget heller.

Proton är också ganska dyrt, €105/år just nu under Black Friday. Dvs ca 100kr för unlimited. Eller 50kr för Mail Plus som jag kör nu, men då blir tex VPN ännu mer begränsad.

Zoho kan vara ett alternativ, men det känns spontant "stökigt", de erbjuder mycket jag inte är intresserad av och framstår mer som en samarbetstjänst för teams.

Hittade då Skiff (https://skiff.com/) via en annan tråd här vilket onekligen känns rätt lovande och det ser ut som man borde kunna klara sig på gratis-varianten. Men sen vet man ju inte om de ändrar förutsättningarna i framtiden.

Är egentligen inte ute efter den förhöjda säkerheten med Proton, Skiff och liknande egentligen även om det inte är någon nackdel. (Dock komplicerar det tex IMAP/POP eller få in det i Home Assistant), utan mer en stabil snabb enkel lösning där de inte krånglar till det för mycket.

Lite oklart om Skiff bara är webmail och egna appar dock? (Samma för kalender)

Är Skiff den mest "rimliga" lösningen? Eller ska man köra Office 365 igen? iCloud? Stanna kvar på Proton, något annat?

Lite lätt förvirrad i denna djungel Vad kör ni? Jag vill inte host:a något eget, är ute efter något som bara fungerar.

Jag är fruktansvärt otrogen och kör MacOS, iOS, Android, Linux och Windows så behöver något som fungerar överallt och kan fungera som en stabil grund i en annars rörig tillvaro

Permalänk

Hej, har du redan andra Microsoftprodukter eller outlook kan du köpa Exchange online dvs exchange hostad i azure av Microsoft fördelen är att du kan lägga in egna domäner och DNS samt DKIM och DMARK records det går även at synca olika kalendrar genom Exchange https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/exchange/compar... OBS priser utan moms kräver att du kan redigera DNS pekning för dina domäner.

Annars går det att hosta egen mailserver med HORDE eller Roundcube men det kräver lite att du går in och uppdaterar och löser problem själv, tror dom stödjer sync av kalender också men dock inte outlook eller exchange då det är Microsoft egna protokoll.

valet blir om du vill lägga mindre pengar och sköta mer själv eller om du vill betala och låta någon annan stå för underhållet av tjänsten. lycka till.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"