Gamemaker blir gratis för amatörer

Permalänk
Melding Plague

Gamemaker blir gratis för amatörer

Icke-kommersiellt bruk av spelskaparverktyget Gamemaker blir nu helt gratis, och försäljning på dator, mobil och webb får ett fast engångspris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte jag, gamemaker har blivit så komplicerat genom åren samtidigt som Godot blivit så enkelt. Ska jag lära mig ett system så blir det hellre det senare även fast det är lite svårare.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Jag vet inte jag, gamemaker har blivit så komplicerat genom åren samtidigt som Godot blivit så enkelt. Ska jag lära mig ett system så blir det hellre det senare även fast det är lite svårare.

Det är förmodligen orsaken till detta beslut. Man tappar för mycket användare så man måste locka med något.

Permalänk
Medlem

Senast jag använde gamemaker så var det gratis. Det går i cykler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweetnuts:

Det är förmodligen orsaken till detta beslut. Man tappar för mycket användare så man måste locka med något.

De byter licensavtal typ stup i kvarten, lite som Unity innan Unity gjorde det fast Unity tog det till en helt ny nivå förstås.

Permalänk
Medlem

Nån som gjort nått i gamemaker? Hur stor/liten kan man få pixelgrafik-spel? Kan man få ut nått roligt sub 100mb om man optimerar grafiken? Kan man få ut det i html5?

*Edit* Kollade precis hemsidan och det där verkar lovande. Kanske köper pro versionen och gör nått tramsigt. Sitter med unreal engine normalt men html5 stödet är borta och bara motorn vid "export" utan optimising väger bly.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Senast jag använde gamemaker så var det gratis. Det går i cykler.

GameMaker har aldrig varit gratis. Dom hade förut trial mode, men det läget blev sedan helt fritt att använda. Man behövde fortfarande en licens för att kunna exportera till tex Windows.

Skrivet av pine-orange:

De byter licensavtal typ stup i kvarten, lite som Unity innan Unity gjorde det fast Unity tog det till en helt ny nivå förstås.

Nu överdriver du kanske. Detta är nog andra gången de bytte licensform i deras befintliga version (GMS2). Första gången de bytte licensform var till form av prenumerationstjänst, nu är det tillbaka till engångsbetalningsmodellen som de hade innan. Nu är det dessutom fritt att exportera till Windows/Mac osv så länge det inte är kommersiellt syfte

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Kul! Kanske ska prova att mecka lite med det. Har redan RPG Maker men det där kan nog vara kul med.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

minns denna pärla. Samma? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

GameMaker har aldrig varit gratis. Dom hade förut trial mode, men det läget blev sedan helt fritt att använda. Man behövde fortfarande en licens för att kunna exportera till tex Windows.

Nu överdriver du kanske. Detta är nog andra gången de bytte licensform i deras befintliga version (GMS2). Första gången de bytte licensform var till form av prenumerationstjänst, nu är det tillbaka till engångsbetalningsmodellen som de hade innan. Nu är det dessutom fritt att exportera till Windows/Mac osv så länge det inte är kommersiellt syfte

Det behövdes ingen licens, jag gjorde flertalet spel i gratisversionen. Man fick lite mer funktioner upplåst i betalda versionen bara.

Permalänk
Skrivet av downup:

<Uppladdad bildlänk>minns denna pärla. Samma? 😊

Den här då?

Fan vad vi gjorde dassiga SHMUPs med dåligt ritade kukar som flög omkring överallt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Spännande! Ska nog ladda testa en sväng

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

<Uppladdad bildlänk>minns denna pärla. Samma? 😊

En av mina vänner hade varianten The Games Factory som vi gjorde en massa dåliga spel i. Sen har den bytt namn till Fusion och finns fortfarande, dock ganska många år på nacken nu för senaste versionen. Jag använde den senast 2010-ish för en prototyp.

https://www.clickteam.com/

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om det finns något liknande man kan använda för att utveckla spel för Raspberry Pi 4 med officiella Raspberry Pi OS senaste versionen? Inte utveckla på, för, utveckla gör jag helst på en PC med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Tre olika licenser inom loppet av två-tre år är ganska ofta ändå, men visst jag tog i lite där