Moderkortets S/PDIF-port är defekt — bästa lösningen (HDMI till TOSLINK-konverterare)?

Permalänk
Medlem

Moderkortets S/PDIF-port är defekt — bästa lösningen (HDMI till TOSLINK-konverterare)?

Hej,

Moderkortet Z790 Tomahawk är ypperligt, så när som på en sak: ljuder från S/PDIF-porten fallerar titt som tätt. Det enda som hjälper är att starta om datorn.

Jag har varit i kontakt med både Inet och MSI, och försökt med allt de föreslagit. Tyvärr så kvarstår problemet, och det tycks vara ett någorlunda vanligt problem för moderkortets integrerade ljudkort, Realtek ACL4080.

Min ljudanläggning är annars fin. Jag har två st Bowers & Wilkins högtalare som är kopplade till en förstärkare med inbyggd DAC vid namn NAD C 328, som är kopplad till datorns moderkort via TOSLINK. Hade det inte varit för att moderkortets output till SPDIF-porten hade varit defekt hade allt varit bra.

Jag vill gärna behålla moderkortet. Det är mycket bra i övrigt. Jag måste dock kunna kringgå S/PDIF porten.

Det finns många alternativ. Jag kan köpa ett externt DAC som jag kopplar till datorn via USB, och sedan för vidare signalen till NAD C 328 med RCA eller TOSLINK (beroende på om det externa DAC:et är bättre än det inbyggda DAC:et i NAD C 328).

En lösning är t.ex. att köpa denna hörlursförstärkare från Hifi-klubben, med medföljande kablar, och låta den vara kopplad till datorn med USB, och till NAD C 328 via antingen TOSLINK eller RCA. Med kablar blir det dock dyrt: lite över 4000 SEK. Det är jag egentligen inte alls sugen att spendera.

En användare på MSI:s forum rekommenderade mig att köra med ett internt ljudkort i PCIE, men jag har hört mycket dåligt om dessa. Vad tror ni om det?

En annan användare på samma forum kom med en lösning jag inte alls hade tänkt på: att köra med en HDMI till TOSLINK-konverterare, och sedan låta TOSLINK gå till NAD C 328 som vanligt! Det låter mycket ekonomiskt och smidigt, och skulle det funka så vore jag mycket glad!

Vad tror ni om detta? Tror ni att det kommer att fungera, och vad kan ni rekommendera att jag köper för HDMI till TOSLINK-konverterare i sådana fall?

Allt handlar om att kringgå moderkortets S/PDIF port, och ö.h.t. dess ljudportar (andra användare på nätet klagar även på 3.5mm jacket, t.ex.), helst på ett så billigt och smidigt vis som möjligt. Visst, jag kan ju köpa ett externt DAC och kringgå DAC:et i NAD C 328, men jag orkar inte just nu, och jag har nog egentligen inte ekonomin, om jag ska vara så klok som möjligt med mina pengar. En HDMI till TOSLINK-konverterare låter supersmidigt, om det skulle vara en möjlig lösning.

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste är nog att skaffa ett ljudkort med toslinkutgång, de finns både som interna och externa (usb).
Det finns även rena usb till spdif/toslink interface men de är ofta dyrare än ett ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Om inte S/PDIF-utgången fungerar som den ska så kan du testa min modifiering. Du har dock ett annat ljudchip än vad jag har och då får du leta reda på databladet till det och se vilken utgång som är S/PDIF.

Jag länkar till mitt bygge av egen S/PDIF utgång på ett moderkort som saknat det från början.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1586805-msi-j1800i-mod...

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det enklaste är nog att skaffa ett ljudkort med toslinkutgång, de finns både som interna och externa (usb).
Det finns även rena usb till spdif/toslink interface men de är ofta dyrare än ett ljudkort.

Skrivet av stoffe_83:

Om inte S/PDIF-utgången fungerar som den ska så kan du testa min modifiering. Du har dock ett annat ljudchip än vad jag har och då får du leta reda på databladet till det och se vilken utgång som är S/PDIF.

Jag länkar till mitt bygge av egen S/PDIF utgång på ett moderkort som saknat det från början.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1586805-msi-j1800i-mod...

Tack för era svar allihopa!

Ledsen att jag svarar så sent. Jag fick problem med datorn och kände till slut att jag gjorde bäst i att lämna in den för felsökning och reparation, så jag har varit utan den ett tag!

Som @mrqaffe föreslog, förutom internt ljudkort, är en digital interface nog den bästa lösningen för mig. Jag läste att många har problem med interna ljudkort, och ska man ha ett av de dyrare så får jag betala för en massa funktioner jag ändå inte behöver.
Lösningen som @reaperishere föreslår är visserligen också bra, men jag vill nog egentligen köra output med TOSLINK just p.g.a. de många kablar jag har vid min dator. Optisk kabel är ju mer eller mindre "skyddad" från yttre störningar p.g.a. tekniken med just ljus, som jag förstått det. Jag litar heller inte på dessa kinesiska bolag. Jag får också tacka dig, @stoffe_83, för ditt vänliga tips, men jag har nog inte riktigt din talang för teknisk pillande...

Eftersom jag inte litar på kinesiska bolag (vad jag inte litar på är fr.a. deras kundtjänst, som jag förstått antingen kan vara helt ok eller icke-existerande, beroende på om du har tur eller ej), så bestämde jag mig för att köpa från Hifi-klubben, som jag alltid aktat högt just p.g.a. deras ypperliga kundtjänst. Jag köpte en Pro-ject Head Box S2 Digital, eftersom det är Hifi-klubbens billigaste DAC och eftersom de inte säljer lösningar för digital interface. Pro-ject Head Box S2 Digital ska ju ha ett bättre DAC än min NAD C328 har, så jag tänkte att jag får en hårdvaruuppgradering på köpet. Jag tänkte att jag får acceptera RCA-kabel som output.

Jag märkte dock att det inte var någon som helst skillnad på ljudkvalité. Efter att ha pratat om det på dedikerade audiofil-forum så har man informerat mig om att DAC oftast är den minst betydelsefulla länken i "ljudkedjan". Jag kände att jag inte kunde motivera ca 4100 kr för att kringgå moderkortets S/PDIF-port, så jag fick lov att lämna tillbaks produkterna till Hifi-klubben.

Nu har jag lagt en beställning på denna produkt:
Douk Audio U2

Jag får acceptera att det är kinesiskt, och hålla tummarna på att enheten fungerar bra, och att jag får god kundservice utifall den inte skulle göra det. Fungerar det hela så är det nog den bästa lösningen för mig ändå.

Blir riktigt sugen på att köpa en ny förstärkare från Hifi-klubben nu bara för allt det här, men det får vänta till jag har råd!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det fungerar jättebra med min modifiering och om du skulle ändra dig och bli sugen på det så har du min tråd om hur jag modifierade två olika ljudkort för att få S/PDIF utgång.

Annars hade väl ett PCI-E ljudkort funkat? Kostar inte mycket, några hundralappar bara.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.