Snabbtest: Montech Mkey Fullsize & TKL – en riktigt trevlig tangentbordsduo

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Montech Mkey Fullsize & TKL – en riktigt trevlig tangentbordsduo

Montech fortsätter satsa på produkter med bra kvalitet till ett rimligt pris med tangentbordet Mkey som under ett par månader har gästat testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ljudtest för bövelen!

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vilka är det som säljer dem ?

Ser att @Inet säljer deras chassin och PSU'er - men inte tangentborden ?
Det färgade var ju riktigt fint

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av andreas_dock:

Vilka är det som säljer dem ?

Ser att @Inet säljer deras chassin och PSU'er - men inte tangentborden ?
Det färgade var ju riktigt fint

Proshop verkar ha tangentborden inne!

Permalänk
Medlem

Har du fått ordning på mjukvaran och fungerar den tillfredställande?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Vackert tangentbord. Hade nog köpt om det varit en annan switch på dem.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

När jag såg bilden från artikeln kan jag inte annat än att tänka tillbaka på 80 talet :

Det är såklart ett modernare innehåll men "ergonomin" är till stor del samma. Var ergonomin verkligen så bra från början eller har vi bara väldigt svårt att anpassa oss till något annat?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ett tangentbord utan RGB? Vad i hela fridens namn

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Vackert tangentbord. Hade nog köpt om det varit en annan switch på dem.

Det är hotswap 😉

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Neon:

När jag såg bilden från artikeln kan jag inte annat än att tänka tillbaka på 80 talet :

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/113931?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTEzOTMxIiwiZmlsdGVycyI6WyJhPTE2OjkiLCJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6eyJjYWNoZUJ1c3RlciI6IjIwMjEwNTAxIn0sImtleSI6ImJkZmM2NzcwMzAyZTVlNTNkNTQ5MThhM2FkMDUxODA4In0%3D

Det är såklart ett modernare innehåll men "ergonomin" är till stor del samma. Var ergonomin verkligen så bra från början eller har vi bara väldigt svårt att anpassa oss till något annat?

Jag tror att detta kommer av att ergonomiska tangentbord stuvar om placeringen av tangenterna. Blir för hög inlärningströskel för det stora flertalet användare, särskilt om man behöver byta fram och tillbaka mellan olika tangentbord.

För mig räcker det med att en tangent (relativt sett) flyttas några millimeter för att jag ska bli irriterad.

Här är ett exempel från Keychron:

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Har typ testat det felsta tangetborden, skulle säga att ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless NX Snow, Är det bästa hittils, ingenting saknas! Helt perfekt!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

Som någorlunda frekvent användare av både Print Screen och Pause/Break så kan jag inte annat än sätta mitt personliga betyg 0. Tar man bort knappar från standard TKL så är det banne mig inte TKL, det är en jäkla abomination.

Klart synd, för verkade annars relativt intressant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Snusfri

Såg trevligt ut, men har nog tillräckligt med keebs.
Varmilo VA109M Sakura MX Brown, Varmilo VEA109 Yakumo V2 MX Brown, Ducky Shine 2 MX Brown och Keychron K2 RGB Gateron Brown.

Är dock sugen på ett Varmilo VBS109 Bot: Lie V2 Wireless MX Brown, men det finns annat att lägga pengar på för tillfället

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Som någorlunda frekvent användare av både Print Screen och Pause/Break så kan jag inte annat än sätta mitt personliga betyg 0. Tar man bort knappar från standard TKL så är det banne mig inte TKL, det är en jäkla abomination.

Klart synd, för verkade annars relativt intressant.

Ja, eller hur? Ser bara på detta, vad är det här? De tar bort tre knappar för att ersätta dem med ett hjul och... tomrum/LEDs? Vad är det för trams? 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av drwlz:

Ljudtest för bövelen!

Damn, ja det borde jag ha fått med. Får köra det nästa gång.

Skrivet av LinusTrulsson:

Ett tangentbord utan RGB? Vad i hela fridens namn

RGB finns för den som vill.
Den var dock ganska ordinär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

RGB finns för den som vill.
Den var dock ganska ordinär.

Gick den att konfigurera utan mjukvaran? Vad fanns det för lägen? Lös det igenom tangenterna eller var det mer runt om tangenterna som en inramning?

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Som någorlunda frekvent användare av både Print Screen och Pause/Break så kan jag inte annat än sätta mitt personliga betyg 0. Tar man bort knappar från standard TKL så är det banne mig inte TKL, det är en jäkla abomination.

Klart synd, för verkade annars relativt intressant.

Finns det någon som använder dom knapparna alltså?
Intressant!

Ja alltså, tangentbordet verka intressant helst priset med tanke på att det dessutom är Hotswap kanske blir att ro hem och testa lite.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av LinusTrulsson:

Gick den att konfigurera utan mjukvaran? Vad fanns det för lägen? Lös det igenom tangenterna eller var det mer runt om tangenterna som en inramning?

Det går att ändra mellan olika lägen med med ratten eller FN+C
Övriga kommandon för ljus:
FN+F1 - Byt riktning på ljuset
FN+F2 - Höj hastighet på ljuseffekten
FN+F3 - Sänk hastighet på ljuseffekten
FN+F4 - Stäng av ljuset på vridreglaget
FN+UPP - Höj ljusstyrka
FN+NED - Sänk ljusstyrka
FN+ Höger/Vänster - Byt färg på ljuset

Det lyser runt tangenterna då materialet helt saknar transparens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det går att ändra mellan olika lägen med med ratten eller FN+C
Övriga kommandon för ljus:
FN+F1 - Byt riktning på ljuset
FN+F2 - Höj hastighet på ljuseffekten
FN+F3 - Sänk hastighet på ljuseffekten
FN+F4 - Stäng av ljuset på vridreglaget
FN+UPP - Höj ljusstyrka
FN+NED - Sänk ljusstyrka
FN+ Höger/Vänster - Byt färg på ljuset

Det lyser runt tangenterna då materialet helt saknar transparens.

Kanon, tack! Är lite nyfiken på att testa
tangentbordet men lite osäker på hur det är att skriva i mörkare omgivning när man bara ser belysning runt tangenterna.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Har typ testat det felsta tangetborden, skulle säga att ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless NX Snow, Är det bästa hittils, ingenting saknas! Helt perfekt!

Den saknar ju en vettig prislapp, 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Finns det andra butiker som säljer tangentbord? Jag hittade dem på Proshop som @Enviro nämnde tidigare, men där verkade de endast ha "fullsize"-modeller

Permalänk
Medlem

Är 1.5kg tungt?? Det är mindre än hälften av mitt Model-F's 3.8kg 😅

Tack för utmärkt recension!

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Inet
Skrivet av andreas_dock:

Vilka är det som säljer dem ?

Ser att @Inet säljer deras chassin och PSU'er - men inte tangentborden ?
Det färgade var ju riktigt fint

Skrivet av Heenk3:

Finns det andra butiker som säljer tangentbord? Jag hittade dem på Proshop som @Enviro nämnde tidigare, men där verkade de endast ha "fullsize"-modeller

Den är på ingång
Kommer få ett sample nästa vecka för att känna och klämma på innan vi listar det.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Den är på ingång
Kommer få ett sample nästa vecka för att känna och klämma på innan vi listar det.

Då får jag vänta med spänning @inet

Permalänk
Medlem

Hur funkar det att skriva med en stålhandske?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DasIch:

Hur funkar det att skriva med en stålhandske?

sdklöeifhswöploieåpofih

Skitdåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

sdklöeifhswöploieåpofih

Skitdåligt.

Synd. Jag hade tänkt be arbetsgivaren om en riddarrustning med motiveringen att det förbättrar ergonomin och hjälper mot karpaltunnelsyndrom.

Permalänk
Medlem

Snart dags för nytt jobb, och med det - nytt tangentbord. Detta verkar intressant. Jag skulle vilja veta hur det står sig mot Varmilos motsvarande erbjudanden. Främst relaterat till ljudnivå och känsla i tangenterna. Någon som kan ge insikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heenk3:

Finns det andra butiker som säljer tangentbord? Jag hittade dem på Proshop som @Enviro nämnde tidigare, men där verkade de endast ha "fullsize"-modeller

Väntar spänt på att Inet ska ta in dem. Men Proshop verkar ha båda storlekarna nu.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk

Köpte ett Montech MKey Fullsize Darkness efter att jag har läst denna recention. Tangentbordet är otroligt skönt att både skriva och spela på! Det är tungt och gediget!