Flaskhals vid wifi-kort uppgradering? 6E till 7

Permalänk

Flaskhals vid wifi-kort uppgradering? 6E till 7

Jag har beställt en Lenovo Legion 7 slim laptop - GPU 4060, CPU 7840HS, 32GB ram.
I den generella produktspecen/överblick på Lenovos webbsida står det att datorn går att beställa med wifi-kort 6E eller 7. Dock fanns inte 7 att välja till när jag köpte datorn, kanske för att 7-korten är slut eller för att det ännu inte släppts på marknaden.

Nej det är inte akut för mig med wi-fi7, men vill veta om det går att uppgradera till detta i framtiden, utan att det blir en flaskhals i datorns övriga komponenter? Alltså kan jag nyttja den hastighet som 7:an kan hantera?

Eftersom specifikationens spec. erbjöd de båda alternativen av wifi-kort så tror jag att det ska gå bra, såvida Lenovo inte har två olika moderkort för de olika wifi-korten, men det ser jag som rätt märkligt och osannolikt.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ens tror att lanhastigheter kan bi en flaskhals ska du helt undvika wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas 267 olika varianter (nej, jag skojar inte) av Legion 7 slim.

Du får nog leta upp dokumentationen själv, för jag tvivlar på att någon har sådan järnkoll på Lenovos utbud att de kan säga vilken bandbredd M.2-porten på just din (ospecificerade) modell har.

Men ja, du kommer antagligen att kunna byta kortet utan att bli begränsad. Det verkar bara finnas två antenner så det är inget extraordinärt fartmonster vi talar om. Fantasisiffrorna för WiFi 7 är väl för 8x8-enheter eller något i den stilen.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du ens tror att lanhastigheter kan bi en flaskhals ska du helt undvika wifi.

Du får nog läsa mitt inlägg igen för du har uppenbart inte förstått min fråga.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Det verkar finnas 267 olika varianter (nej, jag skojar inte) av Legion 7 slim.

Du får nog leta upp dokumentationen själv, för jag tvivlar på att någon har sådan järnkoll på Lenovos utbud att de kan säga vilken bandbredd M.2-porten på just din (ospecificerade) modell har.

Men ja, du kommer antagligen att kunna byta kortet utan att bli begränsad. Det verkar bara finnas två antenner så det är inget extraordinärt fartmonster vi talar om. Fantasisiffrorna för WiFi 7 är väl för 8x8-enheter eller något i den stilen.

Vilka sidor har du tillgång till som kan hitta så specificerad teknisk info? Jag har använt mig av denna sida i flera år och känner inte till något bättre - Här är min beställda dator : https://psref.lenovo.com/Product/Legion/Legion_Slim_7_16APH8?...

Jag tror också jag slipper en flaskhals i laptopen.

Permalänk

Specen säger att min latop finns med dessa 2 konfigurationerna.

WLAN
2 x 2 Wi-Fi 7 (802.11be)
2 x 2 Wi-Fi 6E (802.11ax)