Dator bygge Mini ITX fokus på tystnad.

Permalänk
Medlem

Dator bygge Mini ITX fokus på tystnad.

Tjena, jag sitter och ska bygga ihop en Mini Itx dator till mig själv.
Sakerna jag tänker använda

Phanteks Evolv Shift XT
gpu 4070 mest troligt Msi ventus då det bara kostar 7400 sek nu
Cpu Ryzen 7600 65w alternativt 7700 65w om det är viktigt med 8 kärnor
asrock b650 mini itx moderkort
Be quiet SFX-L nätagg 500w
Använder en 3440x1440p lg skärm med 160 hz så är i dom högre upplösningarna de spelas.

Så.. de viktiga med datorn, jag ska få datorn att vara tyst och inte gå super varm.
Kommer undervolta grafikkortet iaf men cpu låter jag vara då jag inte är så insatt.

Be Quiet! Pure Rock LP kommer bli cpu kylaren och kommer sätta 2 st Silent wings 4 från Be quiet i toppen.

Har aldrig byggt Mini Itx så är lite osäker om det här kommer bli bra, målet är en tyst dator självklart förstår jag det blir lite mer ljud när man lirar.

Åsikter och tankar sökes.
Kanske nån som byggt med det hära chassiet.
Ett alternativ är också att ja kör på 7800x3d cpu med en aio kylare om det kan tänkas bli tyst och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Tjena, jag sitter och ska bygga ihop en Mini Itx dator till mig själv.
Sakerna jag tänker använda

Phanteks Evolv Shift XT
gpu 4070 mest troligt Msi ventus då det bara kostar 7400 sek nu
Cpu Ryzen 7600 65w alternativt 7700 65w om det är viktigt med 8 kärnor
asrock b650 mini itx moderkort
Be quiet SFX-L nätagg 500w
Använder en 3440x1440p lg skärm med 160 hz så är i dom högre upplösningarna de spelas.

Så.. de viktiga med datorn, jag ska få datorn att vara tyst och inte gå super varm.
Kommer undervolta grafikkortet iaf men cpu låter jag vara då jag inte är så insatt.

Be Quiet! Pure Rock LP kommer bli cpu kylaren och kommer sätta 2 st Silent wings 4 från Be quiet i toppen.

Har aldrig byggt Mini Itx så är lite osäker om det här kommer bli bra, målet är en tyst dator självklart förstår jag det blir lite mer ljud när man lirar.

Åsikter och tankar sökes.
Kanske nån som byggt med det hära chassiet.
Ett alternativ är också att ja kör på 7800x3d cpu med en aio kylare om det kan tänkas bli tyst och bra.

Gpu
Min erfarenhet av ventus kort är att de inte är särskilt tysta. Om tystnad är viktigt skulle jag överväga andra modeller.
Finns rykten om att nvidia kommer släppa refresh gpu modeller i januari - om du kan vänta så är det nog värt det. Kan eventuellt leda till mer prestanda för pengarna.

Psu
500w kan säkert köra det bygget, särskilt om du ska undervolta, men kan eventuellt hindra dig för framtida uppgraderingar.

Cpu
Där beror det helt och hållet på vad du ska göra med datorn. Om endast spel så räcker 7600 gott o väl för din upplösning, du kommer vara rätt så begränsad av gpu tills du går till mycket dyrare gpu.

7800x3d är ej supervarm cpu och drar ca 80w stock så den kräver ej kraftig kylning såsom aio tbh.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78