Permalänk
Medlem

Kringgå fiberswitch i lägenhet

Hej,

Bor i ett relativt nybyggt lägenhetshus (2018) och har en fiberbox i hallen där det finns ett fiberuttag och en fiberswitch (Raycore CPE). Ursäkta om terminologin är off, men det är följande två enheter jag har i boxen:

https://bahnhof.se/privat/kundservice/installationsguide-vill...

Vad bahnhof i guiden kallar fiberuttag B. Där fibern kommer in i lägenheten och därefter går till fiberswitchen:

https://melbye.se/produkter/fiber/aktiv-utrustning/raycore-cp...

Efter detta ansluts min egen router RB5009UG+S+IN. Min tanke är alltså att kringgå Raycore-switchen och köra in fibern direkt till SPF+porten på min router. Här är jag på hal is i mina kunskaper, kan jag stöta på patrull från nätägaren (Zitius), Bahnhof sade sig inte ha några problem med det, men att Zitius kan surna till.

Därtill undrar jag, om detta skulle gå, vilken form av SPF+modul jag isåfall behöver.

Permalänk
Medlem

Ja Nätägaren skulle aldrig tillåta att du gjorde det och jag har sett nätägare som skickat ut tekniker för att återställa för att sedan skicka räkningen till den boende.
Och ska jag vara helt ärlig personligen tycker jag inte du vinner så mycket på att gå direkt in i den egna routern.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Har du tittat på grejerna? Det sitter redan en SFP i din Raycore-mediaomvandlare.

Det som kan hända är att du blir utan bredband, de stänger ner din fiber. Det främst om du skulle göra något tokigt med din konfiguration och stör nätet dock, eller om du inte kopplar tillbaka Raycore vid felsökning när det är problem med linan. Ingen support kommer ges.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du tittat på grejerna? Det sitter redan en SFP i din Raycore-mediaomvandlare.

Det som kan hända är att du blir utan bredband, de stänger ner din fiber. Det främst om du skulle göra något tokigt med din konfiguration och stör nätet dock, eller om du inte kopplar tillbaka Raycore vid felsökning när det är problem med linan. Ingen support kommer ges.

Har tittat, men raycoren måste ha sfp:n "internt" för fiberkabeln går rakt in i höljet och det ser ut som att den måste plockas isär för att komma åt. Kan tillägga att den varit trasig i drygt en vecka och väntar på att dom ska skicka ut någon att fixa skiten, därför jag börjat fundera på om jag kan kringgå den.

edit: språk

Permalänk
Medlem

Så länge du använder SFP modulen som nätägaren levererat så kommer det funka finfint. Mikrotik brukar stödja en herrejösses massa olika SFP-moduler, så det borde inte vara några problem.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Har tittat, men raycoren måste ha sfp:n "internt" för fiberkabeln går rakt in i höljet och det ser ut som att den måste plockas isär för att komma åt. Kan tillägga att den varit trasig i drygt en vecka och väntar på att dom ska skicka ut någon att fixa skiten, därför jag börjat fundera på om jag kan kringgå den.

edit: språk

Om du börjar fippla nu kan du få stå för Telias kostnader.

Raycore RC-CP7/CP9 har inte SFP internt, det är en port på samma sida där ström och TM sitter. Har du inte patchkabel utan att den sitter ihop med en fibertray kan kabel vara skarvad direkt i fibertray och du kan inte flytta den till din egna router utan att riskera att knäcka den inkommande fibern.

Har du testat med annan strömadapter till din Raycore?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du börjar fippla nu kan du få stå för Telias kostnader.

Raycore RC-CP7/CP9 har inte SFP internt, det är en port på samma sida där ström och TM sitter. Har du inte patchkabel utan att den sitter ihop med en fibertray kan kabel vara skarvad direkt i fibertray och du kan inte flytta den till din egna router utan att riskera att knäcka den inkommande fibern.

Har du testat med annan strömadapter till din Raycore?

Ok. Vet inte om jag har någon form av tampersäker modell, såhär ser det ut ovantill:

Vore nog bäst att inte fingra på det innan dom kommer och fixar. Ah, ska titta runt efter strömadapter, tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Ok. Vet inte om jag har någon form av tampersäker modell, såhär ser det ut ovantill:

<Uppladdad bildlänk>

Vore nog bäst att inte fingra på det innan dom kommer och fixar. Ah, ska titta runt efter strömadapter, tack för tipset.

Du verkar sakna antitamper-låset, så allt sitter där bakom, SFP med fiberpatch och förlängning för strömkabel. Men testa med strömkabel/adapter istället eller vänta ett par dagar på tekniker.

Permalänk
Medlem

Bäst att inte fippla med något: håller med övriga.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Det är ett plastlock som täcker uttagen på Raycore CPE:n. Bakom där sitter SFP-modulen och i SFP-modulen sitter fiberpatchkabeln.

Ta bort locket, ta ut fiberpatchkabeln (viktigt att se till så att du absolut inte rör kontaktens yttersta del) och ta sedan ut SFP-modulen genom att böja ner bygeln och dra rakt ut.

In med SFP:n i din Mikrotik-router, fäll upp bygeln och sätt in fiberkabeln i SFP:n. Samma sak här, viktigt att se till så att yttersta delen av kontakten inte rör vid något, inte ens kanterna på SFP:n förrän den är hela vägen inne.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Har man inte egen fibertvätt för LC/SC-fiberpatchar (beroende vilken det är - det som går in i SFP är LC-kontakter ) så skulle jag inte röra fibern - det är så jäkla lätt att man stöter något i ändan av fibern när man micklar runt i trånga utrymmen och med smuts på toppen på fibern och sedan stick in i SFP så är det lätt att det skrapar sönder glasytan i fibertopparna för att det fins hårda bitar (kvarts) i skräpet/dammet och det går sedan inte att tvätta bort och är det för mycket repor och därmed för mycket dämpning, blir det en ny SFP och fiberpatch som resultat och någon som skall betala för detta...

Nu har jag iofs. jobbat mest med analog modulerad laser i fiber och där varje 1/10-del dB räknas i dämpning i kedjan av skarvar och de digitala modulationer är mer robusta - men man tvättar hellre en gång för mycket än en gång för lite om man säger så, och alltid vid minsta tveksamhet som om man stötte något med spetsen innan och medans när de förs in i sina enheter/ODF-anslutningar.

Permalänk
Skrivet av cnst:

......men det är följande två enheter jag har i boxen:

https://bahnhof.se/privat/kundservice/installationsguide-vill...

Efter detta ansluts min egen router RB5009UG+S+IN. Min tanke är alltså att kringgå Raycore-switchen och köra in fibern direkt till SPF+porten på min router. Här är jag på hal is i mina kunskaper, kan jag stöta på patrull från nätägaren (Zitius), Bahnhof sade sig inte ha några problem med det, men att Zitius kan surna till.

Därtill undrar jag, om detta skulle gå, vilken form av SPF+modul jag isåfall behöver.

Hej, jag vet inte om jag missförstår det hela. Har du fått hem enheter från Bahnhof, som dom vill att du ska ansluta? Du skriver att du har de enheter som Bahnhof visar i sin instruktion? Samtidigt har du en Raycore CPE och du nämner Zitius och att Bahnhof säger att Zitius kan bli sura?

Om vi pratar Zitius så är dom alltså KO, kommunikationsoperatören. Den part som hanterar att dina valda tjänster hamnar hemma hos dig, oavsett vilken leverantör du väljer. Om du väljer Bahnhof i Zitius Öppna fiberlösning så får du inte någon ny utrustning du ska ansluta. Din Bahnhoftjänst levereras via den CPE du har.

Om man däremot tex tecknar sig för Bahnhofs egen dedikerade tjänst där du i "andra änden" d.v.s. i tekniknoden, kopplas direkt till Bahnhofs switch, ja då ska du byta ut till den CPE som Bahnhof skickar ut till dig som kund. Men om det är en sådan tjänst du beställt så förstår jag inte varför Zitius skulle bli arga. Om du beställt en sådan tjänst så SKA Zitius öppen-fibertjänst kopplas bort. Fibern hem till dig hyrs ju nu istället av Bahnhof och inte av Zitius.

Om det är enligt ovan så kopplar du ur fiberpatchen ur fiberuttaget och kopplar in den nya patchen från Bahnhof. Om du sedan vill använda SFP direkt så tar du SFP från Bahnhofs CPE. Zitius CPE behöver du ju inte bry dig om ifall nu nu fått CPE, SFP och fiberpatch från Bahnhof.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Hej alla! Tack för feedbacken, min mobila data på mobilen tog slut så har varit offline ett par dagar.

Skrivet av Andreas Epradius:

Hej, jag vet inte om jag missförstår det hela. Har du fått hem enheter från Bahnhof, som dom vill att du ska ansluta? Du skriver att du har de enheter som Bahnhof visar i sin instruktion? Samtidigt har du en Raycore CPE och du nämner Zitius och att Bahnhof säger att Zitius kan bli sura?

Om vi pratar Zitius så är dom alltså KO, kommunikationsoperatören. Den part som hanterar att dina valda tjänster hamnar hemma hos dig, oavsett vilken leverantör du väljer. Om du väljer Bahnhof i Zitius Öppna fiberlösning så får du inte någon ny utrustning du ska ansluta. Din Bahnhoftjänst levereras via den CPE du har.

Om man däremot tex tecknar sig för Bahnhofs egen dedikerade tjänst där du i "andra änden" d.v.s. i tekniknoden, kopplas direkt till Bahnhofs switch, ja då ska du byta ut till den CPE som Bahnhof skickar ut till dig som kund. Men om det är en sådan tjänst du beställt så förstår jag inte varför Zitius skulle bli arga. Om du beställt en sådan tjänst så SKA Zitius öppen-fibertjänst kopplas bort. Fibern hem till dig hyrs ju nu istället av Bahnhof och inte av Zitius.

Om det är enligt ovan så kopplar du ur fiberpatchen ur fiberuttaget och kopplar in den nya patchen från Bahnhof. Om du sedan vill använda SFP direkt så tar du SFP från Bahnhofs CPE. Zitius CPE behöver du ju inte bry dig om ifall nu nu fått CPE, SFP och fiberpatch från Bahnhof.

Ja, det är nog bara ett sammanträffande att det är samma/liknande enheter Bahnhof visar i sina instruktioner. Har inte fått någonting från Bahnhof. Detta började med att min Raycore CPE dog för ett tag sedan och fick mig att fundera på om jag kan kringgå den. Nu börjar mitt tålamod ta slut (ingen kommit för att fixa på en dryg vecka).

Som Petterk nämnde kan det vara så enkelt att det är strömadaptern som är kaputt, hade ingen egen så beställt en. Har tagit mig in och orienterat mig med SFP:n i Raycoren och är bra sugen på att koppla in SFP:n i min mikrotik. Försöker hålla mig tills att jag får hem strömadaptern innan detta testas. Kommer dom inte nästa vecka så ser jag det som fair-game.

Permalänk
Medlem

Anledningen att nätleverantören kan surna till är att dom tappar möjlighet att övervaka fibern. Dom har möjlighet att göra övervakning via raycore switchen för att säkerhetsställa sin leverans, medans om du sätter fibern direkt i utrustning dom ej kan övervaka (eller logga in alls) hamnar dom i ett svart håll - även om det går utmärkt rent tekniskt.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhetsskäl, varför vill du koppla in SPF:en direkt i din router? Jag antar att det är av prestandaskäl men har svårt att se vilken märkbar skillnad det skulle innebära.

I övrigt är folk i tråden rätt på det. Knäcker du inte kabeln är det säkert tekniskt möjligt, men så fort nätverksproblem uppstår i framtiden så kräver både ISP och KO att du kopplar tillbaka till CPE:n om de ska kunna felsöka/felanmäla. Anses ett potentiellt fel vara handhavande blir du sannolikt betalningsskyldig.

Edit: OK, såg nu att du inte har fungerande internet. Jag skulle råda dig att vänta på tekniker istället för att flytta på SPFen. Om CPEn är stendöd så kan du ju dock testa att åtgärda det själv genom att tjacka ny strömadapter - se till att volt, ac/dc och ampere stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Hej alla! Tack för feedbacken, min mobila data på mobilen tog slut så har varit offline ett par dagar.

Ja, det är nog bara ett sammanträffande att det är samma/liknande enheter Bahnhof visar i sina instruktioner. Har inte fått någonting från Bahnhof. Detta började med att min Raycore CPE dog för ett tag sedan och fick mig att fundera på om jag kan kringgå den. Nu börjar mitt tålamod ta slut (ingen kommit för att fixa på en dryg vecka).

Som Petterk nämnde kan det vara så enkelt att det är strömadaptern som är kaputt, hade ingen egen så beställt en. Har tagit mig in och orienterat mig med SFP:n i Raycoren och är bra sugen på att koppla in SFP:n i min mikrotik. Försöker hålla mig tills att jag får hem strömadaptern innan detta testas. Kommer dom inte nästa vecka så ser jag det som fair-game.

Jag lider med dig. En gång så översatte från Spanska till Svenska, åt en mexikan att han INTE fick göra åverkan på BRF's yttervägg (jag skrattar när jag tänker 💭 på det tårarna rinner 😂 😂 🤣🤣 stackars Jävel). Han hade tröttnat och lackat ur på bolaget som aldrig dök upp. Så han tog fram en slagborr och borrade ett hål 🕳 i väggen när alla andra var på jobbet/inte var hemma (han hade tur huset var helt öde just den dan) och mumlade nåt om att "staten får väl ge mig nån påföljd, men jag ska se mitt fotboll ⚽ League"...så ja...vi, eller well...en mexikan med påhängande tolk...täppte till hålet med för husfasaden lämpliga färger...jag översatte bara på ByggMax inget mer. Vet ej hur det gick framgent = jag flyttade.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Jag gjorde själv liknande lösning förra veckan i nyinflyttat hus. Fibern som hängde oskyddad på väggen in i någon dassig budget mediaomvandlare+router som var totalt sämst, förstod först inte att det satt en SFP kontakt på baksidan (den var dold bakom lucka) utan antog att det var fiber in i enheten å sedan någon svart magi. Men efter andra samtalet till nätleverantören när de inte kunde brygga anslutningen till min UDMPro (dvs ge den direktkontakt till nätet å den mediaomvandlaren+router-kombon enbart skulle agera mediaomvandlare) så fick jag reda på att jovars, det sitter en sfp därbak om man pillar lite. Sagt å gjort, där satt den, så beställde en SC->Ethernet omvandlare på dustin å två dagar efter kastade den sketroutern åt helsike.

Jag hade kunnat ta SFP:n direkt in i min UDMPro, men det vart bara en 15-20cm fiberkabel som jag hade att röra mig med och som vi alla vet är fiber känsligt, så det kändes bra att sätta ett plåtskåp över hålet i väggen och ha fibern+omvandlaren skyddad däri och bara strömsladd till omvandlaren+vanlig nätverkskabel in i skåpet.

Permalänk
Medlem

True... Wow bra jobbat PG... :)

Skrivet av JBerger:

Jag gjorde själv liknande lösning förra veckan i nyinflyttat hus. Fibern som hängde oskyddad på väggen in i någon dassig budget mediaomvandlare+router som var totalt sämst, förstod först inte att det satt en SFP kontakt på baksidan (den var dold bakom lucka) utan antog att det var fiber in i enheten å sedan någon svart magi. Men efter andra samtalet till nätleverantören när de inte kunde brygga anslutningen till min UDMPro (dvs ge den direktkontakt till nätet å den mediaomvandlaren+router-kombon enbart skulle agera mediaomvandlare) så fick jag reda på att jovars, det sitter en sfp därbak om man pillar lite. Sagt å gjort, där satt den, så beställde en SC->Ethernet omvandlare på dustin å två dagar efter kastade den sketroutern åt helsike.

Jag hade kunnat ta SFP:n direkt in i min UDMPro, men det vart bara en 15-20cm fiberkabel som jag hade att röra mig med och som vi alla vet är fiber känsligt, så det kändes bra att sätta ett plåtskåp över hålet i väggen och ha fibern+omvandlaren skyddad däri och bara strömsladd till omvandlaren+vanlig nätverkskabel in i skåpet.

Rätt schysst ändå 😃 att slippa fiber router modem etc. Omvandlaren där. det enda som var en liten miss att du inte köpte dig en egen omvandlare. - När du ändå bor där...🏡 😃

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Rätt schysst ändå 😃 att slippa fiber router modem etc. Omvandlaren där. det enda som var en liten miss att du inte köpte dig en egen omvandlare. - När du ändå bor där...🏡 😃

Kanske var lite otydlig, men det är så klart jag gjorde! Kollade med fiberföreningen om den routern är deras eller min, så det var bara kasta åt helsike.

En liten TP-Link MC220L för inte ens 300kr och internet började fungera mycket bättre, å framförallt inte ha user/user som login på en sketen router som även fiberleverantören hade någon speciallogin till, usch å fy!

Permalänk
Medlem

God jul till Dig...och...routern... ;)

Skrivet av JBerger:

Kanske var lite otydlig, men det är så klart jag gjorde! Kollade med fiberföreningen om den routern är deras eller min, så det var bara kasta åt helsike.

En liten TP-Link MC220L för inte ens 300kr och internet började fungera mycket bättre, å framförallt inte ha user/user som login på en sketen router som även fiberleverantören hade någon speciallogin till, usch å fy!

Gott 😋

SKÖNT att höra att du inte ha user/user som login på en slö bonde router...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃