Nybyggd dator börjar efter 3 dagar att surra och låta udda

Permalänk

Nybyggd dator börjar efter 3 dagar att surra och låta udda

Så jag byggde nyss min nya dator och efter en del felsökande och problem med en fläkthub så fick jag den tyst som graven. Prövade att spela Cyberpunk 2077 senaste dagarna lite och den har varit tyst som graven även när den haft krävande arbete.

Men sen nu när jag startar upp den på tredje dagen börjar jag höra ett svagt VUM VUM VUM VUM VUM som jag inte hört tidigare, väldigt irriterande ljud då den låter så i circa 5-10 sekunder sen tar en paus utan att låta alls i 5-10 sekunder och fortsätter på detta vis så länge datorn är påslagen. Jag öppnade och försökte lokalisera ljudet och tror det kommer från CPU eller CPU kylaren?

När jag hade kylpasta på så skruvade jag åt CPU fläkten men sen tog av den pga att jag var osäker på spreaden av pastan, det såg bra ut så jag körde på den igen - detta kan inte orsakat problem hoppas jag? Därtill hör jag ett dovt VRRRRRRR som inte fanns dagarna innan, tror det kan vara nån av fläktarna men vet inte vilken, m det är chassi eller kylare. Tror inte det är GPU då den står stilla under dessa ljud men när jag slår på Cyberpunk så blir ljuden starkare. Hör också ett statiskt elektriskt IIIIII lite granna kan jag tillägga.

All hjälp är välkommen, detta är otroligt irriterande då den var så tyst innan!

Jag länkar en video jag tog, man hör detta surrande när man drar upp volymen: https://drive.google.com/file/d/1IutNQaI4MtOHlgiaoUujdgNa2Bxm...

Specs:
Windows 10 64bit

Fractal Define 7
AMD Ryzen 9 7950X3D
Noctua NH-D15
MSI X670E Tomahawk Wifi
PNY GeForce RTX 4070 Ti XLR8 Gaming Verto (VCG4070T12TFXXPB1)
Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB
Corsair RM1000x Shift 1000W
ASUS Xonar Essence STX
G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo

3x Noctua NF-P14 FLX (Front)
1x Noctua NF-A14 (bak)

Permalänk
Medlem

Låter som eventuellt spoltjut (coil whine) på någon komponent. Brukar oftast uppstå när det är hög FPS i spel. Prova att dra ner till lägsta grafikinställningar och se om ljudet blir värre för att sedan dra upp grafiken. Försvinner ljudet så är det spoltjut från antagligen grafikkort eller nätagg.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Låter som eventuellt spoltjut (coil whine) på någon komponent. Brukar oftast uppstå när det är hög FPS i spel. Prova att dra ner till lägsta grafikinställningar och se om ljudet blir värre för att sedan dra upp grafiken. Försvinner ljudet så är det spoltjut från antagligen grafikkort eller nätagg.

Det blir lite högre och surrar snabbare, men det kommer inte från GPUn. Men det börjar låta från och med datorn slås på. Är det verkligen coil whine? Låter inte som några videos jag tittar på på youtube om det.

Permalänk
Medlem

Det där "vum" är typiskt för ett fläktlager som gett sig, eller fläkten är i obalans, och är temperaturreglerad så den slår på/av eller justerar varvtalet i intervall.

Ett gammalt bilmekanikerknep från 50-60-talet är att ta en skruvmejsel med lång klinga, sätt mejselklingan mot olika deler på motorn och tryck örat mot skaftet för att kunna höra ventilknack och annat sånt lite bättre, mejseln blir lite som ett stetoskop.
Funkar lika bra på allt möjligt mekaniskt, t.ex datorfläktar, hårddiskar mm.
Testa det där mot t.ex en fläktram eller nätaggets hölje eller locket till ramen på en mekanisk hårddisk, men sätt naturligtvis inte mejseln mot nåt kretskort eller annat så det kortsluter, endast mot plast eller omgivande metalldelar som tål att beröras med metallobjekt.

Troligen funkar det inte på att höra drosseltjutet, som beskrivits som "iiii", men de mekaniska oljuden borde gå att lokalisera med det där.