Kort svar, ja.
Zigbee enheter behöver du inte ens ett Tuya account för, sålänge du har en Zigbee sticka kopplat till din HA Green.
För WIFI enheter borde kunna köra alla enheter som går att lägga in i Tuya appen lokalt i nätverket utan internet, du behöver dock Tuya appen, och ett developer account för att göra setupen, samt Home Assistant Community Store (HACS) installerat för att installera Tuya Local.
Du kan även köra den supporterade Tuya integrationen, då behöver du lägga in allt i Tuya appen, sen länka ditt Tuya account till HA instans (så du behöver alltså sätta upp internet access till din HA, antingen den officiella, eller duckdns, cloudflare eller likn.).
Jag började med det faktiskt, och ny uppsatt så fungerade allt väldigt snabbt och bra, men märkte att enheter man kontrollerar väldigt sällan inte alltid fungerade så bra (hos mig), så jag bytte till Local Tuya, som hos mig varit extremt stabilt.
Mitt synsätt här är något annorlunda. Jag använder HA, för att koppla ihop alla mina enheter, och skapa automationer, oavsett om jag har en deltaco wifi plugg, och andra enheter som t.ex. en zigbee sensor eller remote. Jag vill kunna skapa automatoner mellan enheter oavsett protokoll.
Har du redan investerat i vissa wifi enheter, så är det inget som hindrar dig från att köra en HACS integration (vilket enligt mig är en av de bästa fördelarna med HA över andra plattformar).
Angående "sluta fungera när som helst"
Jag kan förstå reservationerna kring HACS integrationer, då de inte är officiellt supporterade speciellt när de är beroende av molnet för att exekvera.
Men så är inte fallet i Tuya Local, när allt väl är konfigurerat så kör det lokalt, dvs inget Tuya gör i Tuya appen eller i sina moln tjänster kommer påverka din Tuya Local integration. Den kommer fortsätta fungera fint tillomed i det osannolika scenariot där Tuya upphör med all verksamhet. Det är ju det som är det fina med lokala integrationer. Sen är det ju fortfarande som så att den Tuya Local kan upphöra av andra skäl, men Tuya själva verkar ju vädigt community vänligt (just nu) med deras developer tools och läsa ut lokala nycklar för köpta enheter etc, mycket mycket bättre än många andra smarthome plattformar så ser också detta som osannolikt.
Sen vet jag inte om trådskaparen faktiskt planerade att bygga hela sitt hem med Tuya produkter, eller bara vill få in befintliga produkter i home assistant, så dessa kan kopplas ihop med andra smart produkter.
Speciellt i detta fall så rekommenderar jag Tuya Local! Fantastisk integration, super stabil (om än lite krånglig att få till första gången).
När det kommer till Zigbee enheter så kan du skita i original hubbarna om du har en zigbee sticka (typ SkyConnect) kopplat till din HA Green, kör själv ZHA med en blanding av zigbee enheter ifrån Hue, Trådfri, några noname tuya sensorer (temp + luftfuktighet), dörr sensorer ifrån Smartthings och någon noname sensor rörelsesensor ifrån Kjell, inga problem över huvudtaget.
När det kommer till wifi enheter behöver du Tuya Local integrationen, och efter konfig av dina enheter så går det alldeles utmärkt att skippa Tuya helt. Kan dock vara värt att ha kvar dina accounts, i fallet du faktiskt köper en ny WIFI produkt i Tuya familjen och du vill läsa ut nya lokala nycklar.
Jag kör t.ex. Deltaco pluggar i home assistant Local Tuya, som kontrolleras av bland annat en Ikea trådfri remote, och en annan som triggas av en Zigbee motion sensor köpt på Kjell (kommer inte ihåg märket).
Som jag skrev ovan, går alldeles utmärkt att köra 100% offline med Zigbee (och även WIFI).
Har du HACS installerat på din home assistant green? Annars gå till youtube och sök på install HACS så får du massor med guider.
Här är en relativt bra guide för att sätta upp och konfigurera enheter för Tuya Local
https://www.youtube.com/watch?v=wtzw_d4KMEQ&t=513s&ab_channel...