Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Vill varna?
Så om jag förstår dig rätt så har du köpt en elbil, och att du inte var nöjd samt att du vill lämna tillbaka alternativ sälja den? Så vad är egentligen problemet?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej Alla,

Vill varna alla: köp inte ELBILAR. Ej värt pengar.
Köpte en ny för ungefär 3 månader sedan.
För 2 veckor sedan kontaktade jag VD till firma där jag köpte bilen.
Under veckan ska förhandla att lämna bilen tillbaka eller byta ut mot annan.
Aldrig mer EL skiten. Största misstagen som jag gjorde i mitt liv var att köpa en Elbil.

//Njanja

Varför var den skit? du pissar på den utan att skriva vad som var fel med den?

Vill man komma billigast undan är det ICE som gäller. Som jag skrev i mitt första inlägg så är det fortfarande min lilla peugeot som har den billigaste kostnaden jag haft. eftersom jag kär ännu mindre nu är månadskostnaden ca 600-700 kr nu med bensin vilket jag tror är svårslaget och inköpet för 15000kr är såklart något man inte behöver lån för.

https://carup.se/chockdyr-service-for-flera-elbilar-efter-4-a...
Det som stör mig är om detta stämmer, vad är det för dumheter, exakt VAD är det som kostar? Jag servar min lilla bil för ungefär 500 kr om året ett par gånger har det tillkommit ett rostigt avgasrör för 500 kr och bromsbelägg för 300 kr.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej Alla,

Vill varna alla: köp inte ELBILAR. Ej värt pengar.
Köpte en ny för ungefär 3 månader sedan.
För 2 veckor sedan kontaktade jag VD till firma där jag köpte bilen.
Under veckan ska förhandla att lämna bilen tillbaka eller byta ut mot annan.
Aldrig mer EL skiten. Största misstagen som jag gjorde i mitt liv var att köpa en Elbil.

//Njanja

Vill du berätta vad du upplevde för problem?
Har själv ingen elbil så jag kan inte uttala mig om ägande, men känner många som har kört elbil under många års tid och de säger att de aldrig mer vill gå tillbaka till vanlig bil igen.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Vill du berätta vad du upplevde för problem?
Har själv ingen elbil så jag kan inte uttala mig om ägande, men känner många som har kört elbil under många års tid och de säger att de aldrig mer vill gå tillbaka till vanlig bil igen.

Hej min kärra vän,
dessa som du känner säger inte sanningen till dig. Eftersom dom skäms att säga till dig
att dom gjorde fel investering.

Några bekanta till mig som sade samma sak när dom köpte sina elbilar. Bra, sparar pengar, billig skatt o.s.v.
När jag köpte min, då visade sig att dom berättade inte hela sanningen.
Dom ljög till mig.
Orsaken till varför vill jag lämna bilen är batteri är:
Enligt specifikation bilen ska klara 46 mil.
min klarar aldrig 46, utan på sommaren när det var 27 grader, då klarade bilen 41 mil.
Nu när det är vinter bilen knapp klarar 25. Vill inte betala för nåt som fungerar inte som dom lovar.
Rese till min syster som bor 31 mil från min stad tar mellan 4 till 5 timmar.
man kör max 90 km/t, du måste ladda minst 2 gånger
Man laddar oftare och det betyder att kommer i samma pris som bensin/diesel.
Du måste alltid tänka på väder, kupévärme på eller av, din kör stil, allt som påverkar batteri
måste lägga mer tid på att planera än att köra,
jag köpte bilen att åka inte att planera.

Övriga fel som jag upptäckte under dessa tre månader:
Support dålig, appar lägger av i bilen, GPS visar fel lagt av två gånger, kupévärmare hoppar igång då och då.

//Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej min kärra vän,
dessa som du känner säger inte sanningen till dig. Eftersom dom skäms att säga till dig
att dom gjorde fel investering.

Några bekanta till mig som sade samma sak när dom köpte sina elbilar. Bra, sparar pengar, billig skatt o.s.v.
När jag köpte min, då visade sig att dom berättade inte hela sanningen.
Dom ljög till mig.
Orsaken till varför vill jag lämna bilen är batteri är:
Enligt specifikation bilen ska klara 46 mil.
min klarar aldrig 46, utan på sommaren när det var 27 grader, då klarade bilen 41 mil.
Nu när det är vinter bilen knapp klarar 25. Vill inte betala för nåt som fungerar inte som dom lovar.
Rese till min syster som bor 31 mil från min stad tar mellan 4 till 5 timmar.
man kör max 90 km/t, du måste ladda minst 2 gånger
Man laddar oftare och det betyder att kommer i samma pris som bensin/diesel.
Du måste alltid tänka på väder, kupévärme på eller av, din kör stil, allt som påverkar batteri
måste lägga mer tid på att planera än att köra,
jag köpte bilen att åka inte att planera.

Övriga fel som jag upptäckte under dessa tre månader:
Support dålig, appar lägger av i bilen, GPS visar fel lagt av två gånger, kupévärmare hoppar igång då och då.

//Njanja

<Uppladdad bildlänk>

Tråkigt att du inte är nöjd, dehär med körsträckan verkar vara någonting som dom flesta elbilsförare bara accepterar. Man vet ju att det beror på tekniken men det finns inte en chans att förare med förbränningsmotor hade accepterat att bilen drog dubbelt så mycket soppa på vintern.

Jag ser fram emot den dagen när det kommer elbilar som i mina ögon är bra, den dagen är dock inte här än men jag tackar alla er som tar smällen och betalar för en vidareutveckling av tekniken så att vi som vill ha färdiga produkter kan hoppa på tåget om några år.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej min kärra vän,
dessa som du känner säger inte sanningen till dig. Eftersom dom skäms att säga till dig
att dom gjorde fel investering.

Några bekanta till mig som sade samma sak när dom köpte sina elbilar. Bra, sparar pengar, billig skatt o.s.v.
När jag köpte min, då visade sig att dom berättade inte hela sanningen.
Dom ljög till mig.
Orsaken till varför vill jag lämna bilen är batteri är:
Enligt specifikation bilen ska klara 46 mil.
min klarar aldrig 46, utan på sommaren när det var 27 grader, då klarade bilen 41 mil.
Nu när det är vinter bilen knapp klarar 25. Vill inte betala för nåt som fungerar inte som dom lovar.
Rese till min syster som bor 31 mil från min stad tar mellan 4 till 5 timmar.
man kör max 90 km/t, du måste ladda minst 2 gånger
Man laddar oftare och det betyder att kommer i samma pris som bensin/diesel.
Du måste alltid tänka på väder, kupévärme på eller av, din kör stil, allt som påverkar batteri
måste lägga mer tid på att planera än att köra,
jag köpte bilen att åka inte att planera.

Övriga fel som jag upptäckte under dessa tre månader:
Support dålig, appar lägger av i bilen, GPS visar fel lagt av två gånger, kupévärmare hoppar igång då och då.

//Njanja

<Uppladdad bildlänk>

Verkar ju mer som du har varit dåligt insatt i hur en elbil fungerar samt att du kan ha fått ett exemplar som har fel som inte skall vara där.
Förstår också att du är bitter när du upptäcker att du inte gjort läxan innan du köpte bilen och försöker skylla över det på annat.

Så hade du läst på innan köpet hade du t.ex. sett att körsträckan som nämns är enligt WLTP och är upp till, inte det som bilen alltid kommer klara, men det går under optimala förhållande.
Samma sak med ICE bilar och deras förbrukning, siffran som nämns kommer du inte ner i mer än under optimala förhållande.

Själv kommer jag aldrig köpa en vanlig ICE bil igen som marknaden ser ut nu, trivs otroligt bra med min Audi Q4.
Så att säga att dom som trivs med elbil ljuger är en större lögn.

Permalänk
Medlem

Det är nog många faktorer som påverkar om man känner att elbil är rätt för en själv eller inte
Men oavsett, så är det idé att läsa på hur det funkar före man köper en ny produkt.

Får man tjänstebil via jobbet där avdraget på lönen är detsamma oavsett om man väljer EV eller ICE bil, då förstår jag att det kan bli mycket billigare att köra elbil. Har man dessutom laddare hemma i eget garage som man laddar billigt, och klarar sig gott på bilens räckvidd så är det nog inte mycket att klaga på.

Men kör man inte så många mil per år och ska köpa elbilen med pengar ur egen ficka och jämför med att köpa en billig bil som man dessutom servar och reparerar själv när det behövs, jag då blir kalkylen helt annorlunda.
Jag tillhör det sista här. Kör inte mycket och får betala bilen själv.
Men jag har tänkt köpa elbil ändå, pga intresse, inte pga ekonomi eller miljötänk mm.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej min kärra vän,
dessa som du känner säger inte sanningen till dig. Eftersom dom skäms att säga till dig
att dom gjorde fel investering.

Några bekanta till mig som sade samma sak när dom köpte sina elbilar. Bra, sparar pengar, billig skatt o.s.v.
När jag köpte min, då visade sig att dom berättade inte hela sanningen.
Dom ljög till mig.
Orsaken till varför vill jag lämna bilen är batteri är:
Enligt specifikation bilen ska klara 46 mil.
min klarar aldrig 46, utan på sommaren när det var 27 grader, då klarade bilen 41 mil.
Nu när det är vinter bilen knapp klarar 25. Vill inte betala för nåt som fungerar inte som dom lovar.
Rese till min syster som bor 31 mil från min stad tar mellan 4 till 5 timmar.
man kör max 90 km/t, du måste ladda minst 2 gånger
Man laddar oftare och det betyder att kommer i samma pris som bensin/diesel.
Du måste alltid tänka på väder, kupévärme på eller av, din kör stil, allt som påverkar batteri
måste lägga mer tid på att planera än att köra,
jag köpte bilen att åka inte att planera.

Övriga fel som jag upptäckte under dessa tre månader:
Support dålig, appar lägger av i bilen, GPS visar fel lagt av två gånger, kupévärmare hoppar igång då och då.

//Njanja

<Uppladdad bildlänk>

Är ju rätt stor skillnad på elbil och elbil, men ger dig ändå lite rätt i att man behöver planera mer med en...
Har man väl vant sig, så är det absolut inget bekymmer, utan det går per automatik.

Ville först säga att det inte är vårt fel att du köpt en BMW, men har ingen större erfarenhet av deras elbilar. Kör själv Tesla och upplever inte några problem på längre resor. Kanske stannar till och laddar 15-20 min, på sådana sträckor. Förvärmer jag batteriet hemma, så är det troligtvis mindre laddningstid. Då har jag en elbil från 2016 som gått +32000 mil.
Skulle vilja säga att de turer jag gjort till norra Sverige (Kiruna/Abisko) från Östergötland, både sommar och vinter är de i elbil, de behagligaste och roligaste. Senaste turen var på 400 mil t/r runt nyår förra året.

Sedan spelar det ju ingen roll vad man kör på för bränsle/batteri, så tar den mer på vintern. Även en bensin/diesel får ju högre förbrukning och kortare räckvidd... Så borde ju inte komma som en överraskning kan jag tycka.
De tar även mer/mindre beroende på hur man kör. Därför det anges förbrukning för landsväg/stadstrafik...

Kan inte säga att jag behöver planera så oerhört mycket, då bilen gör det åt mig. Jag säger bara åt den vart jag vill åka, så planerar den rutten och eventuella laddstopp. Sedan frångår jag dem ganska frekvent ändå, om det enligt mig, är mer fördelaktigt att ladda tidigare eller senare på rutten. Kan vara att man vill ha mer kräm i batteriet när man kommer fram eller någon restaurang man vill äta på.

Alla har vi olika upplevelser av och förväntningar på elbilar, men min erfarenhet är att man kan inte köpa en produkt eller elbil som inte är byggd som elbil från grunden och tro att man får en bra elbil. Därför ratar jag en antal bilmärken, som bara byggt om vanliga ICE-bilar och säljer in dem som elbilar till sina märkestrogna nickedockor.

Jag är en av de som aldrig mer kommer gå tillbaka till någon ICE-bil. Elbil är det bästa jag haft någonsin och kanske beror på vad för märke jag skaffade mig. Jag drar heller inte alla ICE-bilar över en kam, bara för att de franska har superdålig kvalité... Finns de märken som har bra bilar, samt bra kvalité och service och de som har mindre bra.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är ju rätt stor skillnad på elbil och elbil, men ger dig ändå lite rätt i att man behöver planera mer med en...
Har man väl vant sig, så är det absolut inget bekymmer, utan det går per automatik.

Ville först säga att det inte är vårt fel att du köpt en BMW, men har ingen större erfarenhet av deras elbilar. Kör själv Tesla och upplever inte några problem på längre resor. Kanske stannar till och laddar 15-20 min, på sådana sträckor. Förvärmer jag batteriet hemma, så är det troligtvis mindre laddningstid. Då har jag en elbil från 2016 som gått +32000 mil.
Skulle vilja säga att de turer jag gjort till norra Sverige (Kiruna/Abisko) från Östergötland, både sommar och vinter är de i elbil, de behagligaste och roligaste. Senaste turen var på 400 mil t/r runt nyår förra året.

Sedan spelar det ju ingen roll vad man kör på för bränsle/batteri, så tar den mer på vintern. Även en bensin/diesel får ju högre förbrukning och kortare räckvidd... Så borde ju inte komma som en överraskning kan jag tycka.
De tar även mer/mindre beroende på hur man kör. Därför det anges förbrukning för landsväg/stadstrafik...

Kan inte säga att jag behöver planera så oerhört mycket, då bilen gör det åt mig. Jag säger bara åt den vart jag vill åka, så planerar den rutten och eventuella laddstopp. Sedan frångår jag dem ganska frekvent ändå, om det enligt mig, är mer fördelaktigt att ladda tidigare eller senare på rutten. Kan vara att man vill ha mer kräm i batteriet när man kommer fram eller någon restaurang man vill äta på.

Alla har vi olika upplevelser av och förväntningar på elbilar, men min erfarenhet är att man kan inte köpa en produkt eller elbil som inte är byggd som elbil från grunden och tro att man får en bra elbil. Därför ratar jag en antal bilmärken, som bara byggt om vanliga ICE-bilar och säljer in dem som elbilar till sina märkestrogna nickedockor.

Jag är en av de som aldrig mer kommer gå tillbaka till någon ICE-bil. Elbil är det bästa jag haft någonsin och kanske beror på vad för märke jag skaffade mig. Jag drar heller inte alla ICE-bilar över en kam, bara för att de franska har superdålig kvalité... Finns de märken som har bra bilar, samt bra kvalité och service och de som har mindre bra.

Bra skrivet tycker jag!

Jag har som sagt aldrig själv ägt en elbil, men jag har provkört ca 17 olika modeller av elbilar och jag har lånat hem ett par som jag kört längre sträcka med över helgen osv. Det funkade bra utan problem. Men jag förstår att det kan funka mindre bra om man inte har nån koll alls vad gäller bilen man kör, precis som du säger. Förvärma batteriet, inse att olika väderförhållanden och körstil påverkar förbrukningen mer än den gör på en ICE bil osv.
På en ICE bil kommer man undan lite lättare som ovetande om man plötsligt kommer på att tanken snart är tom, då svänger man in på en mack och tankar på några minuter. Men som sagt, jag har inte haft några problem när jag kört elbil.

En kompis fru har en sån iX3 och har kört den under några års tid. De har inte heller haft några problem med den. Bilen är tyst och dessutom oväntat snål för att vara SUV och för att vara en bil som inte är byggd som elbil från början.

Av alla de elbilar jag har provkört så finns det flera som är trevliga, men jag är kräsen om det gäller att gå och köpa något nytt, så då står det nog mellan Porsche Taycan, Tesla Model S eller möjligen nya Audi etron A6 Wagon. Tror den är byggd från grunden för att vara elbil. Sjukt snygg i mina ögon och ska ha effektiv drivlina med bra räckvidd. Hoppas den har bra byggkvalité och komfort som andra tyska premiummärken brukar ha.
Som billig elbil gillar jag gamla Hyundai Ioniq, den med 136hk och 40kWh batteri i senaste årsmodellerna. Modellen är mycket energieffektiv och sista årsmodellen kostade bara 280.000kr ny innan den försvann och lämnade plats till Ioniq 5.
Att den inte är så snygg osv lägger jag inte så stort fokus på när den gäller i sammanhanget billig bil. Den var hyfsat tyst och billig, det duger.

Om jag får välja fritt utan att tänka på vad det kostar så skulle jag vilja ha en Lucid Air Sapphire och en BMW M140ix (2018) i garaget. Sapphire är dock galet dyr jämfört med Model S Plaid, så självklart är Plaid ett lämpligare val om det nu ska vara bil i den prestandanivån.
Ska det bara vara roligt och med bra körkänsla så är det Taycan som gäller för mig. Men den har inte riktigt samma effektiva drivlina som Tesla Model S, vilket är negativt. Men den duger nog.

Lätt att sitta och tycka en massa och ställa krav när man inte planerat att köpa en inom den närmsta tiden..

Model S LR generation Raven har rasat ett par hundra tusen i pris som begagnat under sista 1-2 åren, så det kan vara en trevlig kandidat på min lista.
Är det en Model S du kör ?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Bra skrivet tycker jag!

Jag har som sagt aldrig själv ägt en elbil, men jag har provkört ca 17 olika modeller av elbilar och jag har lånat hem ett par som jag kört längre sträcka med över helgen osv. Det funkade bra utan problem. Men jag förstår att det kan funka mindre bra om man inte har nån koll alls vad gäller bilen man kör, precis som du säger. Förvärma batteriet, inse att olika väderförhållanden och körstil påverkar förbrukningen mer än den gör på en ICE bil osv.
På en ICE bil kommer man undan lite lättare som ovetande om man plötsligt kommer på att tanken snart är tom, då svänger man in på en mack och tankar på några minuter. Men som sagt, jag har inte haft några problem när jag kört elbil.

En kompis fru har en sån iX3 och har kört den under några års tid. De har inte heller haft några problem med den. Bilen är tyst och dessutom oväntat snål för att vara SUV och för att vara en bil som inte är byggd som elbil från början.

Av alla de elbilar jag har provkört så finns det flera som är trevliga, men jag är kräsen om det gäller att gå och köpa något nytt, så då står det nog mellan Porsche Taycan, Tesla Model S eller möjligen nya Audi etron A6 Wagon. Tror den är byggd från grunden för att vara elbil. Sjukt snygg i mina ögon och ska ha effektiv drivlina med bra räckvidd. Hoppas den har bra byggkvalité och komfort som andra tyska premiummärken brukar ha.
Som billig elbil gillar jag gamla Hyundai Ioniq, den med 136hk och 40kWh batteri i senaste årsmodellerna. Modellen är mycket energieffektiv och sista årsmodellen kostade bara 280.000kr ny innan den försvann och lämnade plats till Ioniq 5.
Att den inte är så snygg osv lägger jag inte så stort fokus på när den gäller i sammanhanget billig bil. Den var hyfsat tyst och billig, det duger.

Om jag får välja fritt utan att tänka på vad det kostar så skulle jag vilja ha en Lucid Air Sapphire och en BMW M140ix (2018) i garaget. Sapphire är dock galet dyr jämfört med Model S Plaid, så självklart är Plaid ett lämpligare val om det nu ska vara bil i den prestandanivån.
Ska det bara vara roligt och med bra körkänsla så är det Taycan som gäller för mig. Men den har inte riktigt samma effektiva drivlina som Tesla Model S, vilket är negativt. Men den duger nog.

Lätt att sitta och tycka en massa och ställa krav när man inte planerat att köpa en inom den närmsta tiden..

Model S LR generation Raven har rasat ett par hundra tusen i pris som begagnat under sista 1-2 åren, så det kan vara en trevlig kandidat på min lista.
Är det en Model S du kör ?

Jo, det är en Model S 90D. Gissar att jag skulle kunna få runt 270000-300000kr för den nu, då den har fri SuperCharging och är bra utrustad.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Datavetare

@Cove sidospår från detta.

Kommentar till detta

"Och precis som du var inne på med din muskel bil vs sportbil. Om man är van och köra riktiga sportbilar så kommer man hata amerikanska muskelbilar med exakt samma argument. dvs att de inte är engagerande och bara "bra" på att köra rakt snabbt."

Är uppväxt bland folk som älskade gamla 60/70-jänkare, där kan man tala om bilar som hade bra fart rakt fram men var värdelösa om man ville svänga eller ens få stopp på eländet...

Idag finns egentligen bara en straight-line-car kvar, Dodge Demon. Brutal prestanda rakt fram, hopplös på bana.

De övriga "klassiska" muskelbilarna som Camaro, Corvette och Mustang är numera väldigt kompetent track-bilar, trots deras rätt höga vikt. Mustang nåde dit relativt nyligen, de släppte stel bakaxel så sent som 2015...

Har inte superkoll på Porsche, men rätt säker att få street-legal bilar är bättre än 911 GT3 RS på bana. Mustang GT500, som kostar 2-3 gånger mindre än GT3RS, klarar sig rätt bra mot den på bana (den hänger dock inte med Dodge Demon på kvartsmilen, men det gör ingen serieproducerad ICE...)

Annan jämförelse mellan Corvette Z51 och GT500

Men var inte alls det jag menade med "roligt", har själv minimalt intresse att köra på bana, utan "roligt" handla mer om känslan i "vardaglig körning" på t.ex. en krokig skogsväg en sommardag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De övriga "klassiska" muskelbilarna som Camaro, Corvette och Mustang är numera väldigt kompetent track-bilar, trots deras rätt höga vikt. Mustang nåde dit relativt nyligen, de släppte stel bakaxel så sent som 2015...

Senaste Corvetten är ju en mittmotorbil, så den har väl om något en tydlig ambition om att bilen även ska svänga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Cove sidospår från detta.

Kommentar till detta

"Och precis som du var inne på med din muskel bil vs sportbil. Om man är van och köra riktiga sportbilar så kommer man hata amerikanska muskelbilar med exakt samma argument. dvs att de inte är engagerande och bara "bra" på att köra rakt snabbt."

Är uppväxt bland folk som älskade gamla 60/70-jänkare, där kan man tala om bilar som hade bra fart rakt fram men var värdelösa om man ville svänga eller ens få stopp på eländet...

Idag finns egentligen bara en straight-line-car kvar, Dodge Demon. Brutal prestanda rakt fram, hopplös på bana.

De övriga "klassiska" muskelbilarna som Camaro, Corvette och Mustang är numera väldigt kompetent track-bilar, trots deras rätt höga vikt. Mustang nåde dit relativt nyligen, de släppte stel bakaxel så sent som 2015...

Har inte superkoll på Porsche, men rätt säker att få street-legal bilar är bättre än 911 GT3 RS på bana. Mustang GT500, som kostar 2-3 gånger mindre än GT3RS, klarar sig rätt bra mot den på bana (den hänger dock inte med Dodge Demon på kvartsmilen, men det gör ingen serieproducerad ICE...)

https://youtu.be/ogxgxNfjxlg

Annan jämförelse mellan Corvette Z51 och GT500
https://youtu.be/-gZLTLmZBGM

Men var inte alls det jag menade med "roligt", har själv minimalt intresse att köra på bana, utan "roligt" handla mer om känslan i "vardaglig körning" på t.ex. en krokig skogsväg en sommardag.

Bana som är så kul köra på! Kör alldeles för sällan, vill mer men det kostar mer än jag känner jag egentligen har råd med. Det går åt mycket däck och bromsar.

För övrigt. Porschen har ju svansmotorproblemet och kräver en annan körteknik. För en vanlig dödlig behöver man lära om sig lite då den är så baktung jämfört med de flesta andra bilar. Behärskar man den är den absolut snabb, gör man det inte så sitter man ganska snabbt i räcket.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Porsche 911 får kämpa... och en annan är "baktung"

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

En vanlig myt bland elbilsfanatiker. Din Tesla är en tung bil, tyngre än motsvarande ice bil, visst slipper du motorservice men allt annat, bromsar, däck, slitdelar i fram/bakvagn blir det ingen skillnad på mot en ice bil. Nu vet jag inte vad den typen av service kostar på en Tesla men jag gissar på att den är högre än medelbilen.

Statistik från Trafikanalys visar att en genomsnittlig nyregistrerad bensinbil år 2021 vägde 1 477 kg, en genomsnittlig elbil vägde 1 897 kg – och en genomsnittlig dieselbil 1 987 kg. Ändå är det elbilar det klagas på, inte dieselbilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Det är nog många faktorer som påverkar om man känner att elbil är rätt för en själv eller inte
Men oavsett, så är det idé att läsa på hur det funkar före man köper en ny produkt.

Får man tjänstebil via jobbet där avdraget på lönen är detsamma oavsett om man väljer EV eller ICE bil, då förstår jag att det kan bli mycket billigare att köra elbil. Har man dessutom laddare hemma i eget garage som man laddar billigt, och klarar sig gott på bilens räckvidd så är det nog inte mycket att klaga på.

Men kör man inte så många mil per år och ska köpa elbilen med pengar ur egen ficka och jämför med att köpa en billig bil som man dessutom servar och reparerar själv när det behövs, jag då blir kalkylen helt annorlunda.
Jag tillhör det sista här. Kör inte mycket och får betala bilen själv.
Men jag har tänkt köpa elbil ändå, pga intresse, inte pga ekonomi eller miljötänk mm.

Jo, det är en härlig körkänsla i elbilar som är svårslagen!

Tidigare innan regeringen avskaffade miljöbonusen så kunde man dock hitta elbilar för samma pris som bensinbilar. Passade då själv på att köpa en liten kul småbil bil helt privat/kontant till familjen/dottern. Att den efter inköpet även blivit enormt billig i drivmedelskostnad är bara en extra bonus.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Statistik från Trafikanalys visar att en genomsnittlig nyregistrerad bensinbil år 2021 vägde 1 477 kg, en genomsnittlig elbil vägde 1 897 kg – och en genomsnittlig dieselbil 1 987 kg. Ändå är det elbilar det klagas på, inte dieselbilar.

En fullständigt meningslös jämförelse i detta sammanhang eftersom den inte tar hänsyn till vilken typ av bil det är, eller tror du att en jämförbar dieselmotor vägar ett halvt ton mer än en bensindito?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

En fullständigt meningslös jämförelse i detta sammanhang eftersom den inte tar hänsyn till vilken typ av bil det är, eller tror du att en jämförbar dieselmotor vägar ett halvt ton mer än en bensindito?

Orsaken är att många bensinbilar ofta är mindre bilar, medan många elbilar (och dieselbilar) oftast är större tyngre SUV:ar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Orsaken är att många bensinbilar ofta är mindre bilar, medan många elbilar (och dieselbilar) oftast är större tyngre SUV:ar.

Jag tror nog att småbilar och vissa Golf-klass där batterierna inte är lika stora håller ned medelvikten på elbilarna. I princip har ju marknaden bestått av dessa och SUV:ar förutom Model 3 (som nog också håller ned då den är relativt lätt för att vara en elbil). Skulle man rensa bort småbilarna o dyl, som mer motsvarar bensinbilar om man gör den förenklade indelningen, så skulle nog medelvikten dra iväg rejält på elbilarna.

Permalänk
Medlem

Edit. Nevermind, jag ser att svd-ab-artikeln om glimmer redan postats tidigare i tråden (jag sökte på "glimmer" och fann inget)
. Bra undersökande journalistik av AB tycker jag. 10kg glimmer per bil, skyddar litiumbatteriet.

Citat:

Även kobolt och andra mineraler som behövs i klimatomställningen har genom åren kopplats till exploatering, vilket Aftonbladet tidigare berättat.

Men arbetet att förebygga de värsta missförhållandena har i många fall kommit längre. För glimmer finns ännu ingen certifiering eller fungerande spårbarhet.

Intressant var Volvos glimmer kommer ifrån..(inte nödvändigtvis barnarbete alltså utan the root of all evil)

Elbilar är på väg att bli standard, well så fort ladd-infrastrukturen byggts ut rätt så rejält, logiskt att de synas eftersom ingen gillar att en gruva öppnas nästgårds. Finns kanske fyndigheter i Sverige? https://www.geonord.org/fyndort/h.shtml

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Nästa bil blir säkert en elbil. Som underbetald ingenjör (med för mycket utbildning, 5+ år) med 20 år erfarenhet (programmerat 30+ år) så gör det ont att titta på priserna. Förstår inte hur medel svensken har råd (jag bor inte i Stockholm så det kanske förklarar det) och jag prioriterar mitt sparande lite för mycket, men ändå.

Dock,
Tror idag att Tesla 3 eller Tesla Y är de enda alterativen som skulle fungera.
Har tittat lite på KIA (en Ev9 skulle vara nice... men dyrt...).
Skulle klara mig med en Nissan Leaf standard bara den var tillräckligt stor och kunde dra något alls... 25 kg cykel... räcker inte ens till 2 cycklar...

Mina behov är inte distans (allt för mycket, 40 mil klarar man sig långt på).
-Behöver kunna dra 1000 kg (för många bilar som åker bort av den anledningen)
-När familjen är ute och reser, klara 6x105 l väskor. (där ramla många andra bort)
-Helst ha plats för hunden...

Volva V40? Audi? Mercedes? Alla ligger runt samm kostnad.

Idag gick dieseln ner kraftigt vilket gör att jag funderar på att vänta längre och fortsätta med min diesel bil som är ett miljö-monster men uppfyller kraven och som jag äger till 100%. Allt är relativt, mitt miljö-monster är ofta betydligt bättre än de 10-20+ år gamla bilar jag ser på gatan... där har vi de riktiga miljö-problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Edit. Nevermind, jag ser att svd-ab-artikeln om glimmer redan postats tidigare i tråden (jag sökte på "glimmer" och fann inget)
. Bra undersökande journalistik av AB tycker jag. 10kg glimmer per bil, skyddar litiumbatteriet.
Intressant var Volvos glimmer kommer ifrån..(inte nödvändigtvis barnarbete alltså utan the root of all evil)

Elbilar är på väg att bli standard, well så fort ladd-infrastrukturen byggts ut rätt så rejält, logiskt att de synas eftersom ingen gillar att en gruva öppnas nästgårds. Finns kanske fyndigheter i Sverige? https://www.geonord.org/fyndort/h.shtml

Finns mycket fyndigheter i Sverige, men det blir ju avgrundsvrål från miljörörelser och grannar, så fort gruvdrift kommer på tal.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Idag gick dieseln ner kraftigt vilket gör att jag funderar på att vänta längre och fortsätta med min diesel bil som är ett miljö-monster men uppfyller kraven och som jag äger till 100%. Allt är relativt, mitt miljö-monster är ofta betydligt bättre än de 10-20+ år gamla bilar jag ser på gatan... där har vi de riktiga miljö-problemen.

När reduktionsplikten infördes juni 2018 hade bensinen kostat mer än diesel i åtskilliga år, i ett kliv fick vi högst reduktionsplikt i hela EU. Bäst i klassen, som är så typiskt och ironiskt för landet "lagom".

Över 30% var förra året biodiesel, ändå har jag inte hört en enda människa påpeka att diesel blitt snällare mot klimatet, bara "dödsdiesel" och "kväve". Stackars jordbrukare. Hursomhelst, är rätt glad att det är samma reduktionsplikt på bensin som diesel, det var inte så kul när det skilde 5sek/liter och ingen jag talade hade nån aning om varför och experter på svt talade om att det var svårt och hade många variabler. (Förra året var det ingen som verkade minnas att diesel varit billigare än bensin heller). Imorse skrev svt att det beror på mängden biobränsle, det har jag inte sett dom skriva förr.

Jag vet inte riktigt varför hvo100 blev mkt billigare också, 22,5sek/liter tror jag det kostade i morse. Nåt var märkligt med dieselpumpen på den obemannade stationen jag testade med, efter tavel-init (0,0 liter och sek) så gurglade det lite i slangen som mest. Har aldrig försökt komma på hur avbryter köp vid det stadiet förr..det finns inget "avbryt" i gränssnittet så stoppade i kortet igen och automaten bad om kod, avbröt och skärmen var tillbaka till "stoppa in kort".

Nyare dieselbilar är mycket bättre än äldre ja och en begagnad bil är alltid bättre än en ny för miljön. Såvida inte staden du bor i lider av smog kanske.

Själv har jag liksom så många som bor i lgh inte nåt val, det finns inga planer på laddstolpar i den här föreningen. Elskatten är lite höjd nu med.

Skrivet av DaBone:

Finns mycket fyndigheter i Sverige, men det blir ju avgrundsvrål från miljörörelser och grannar, så fort gruvdrift kommer på tal.

Jepp, helt sant. "Alla gillar vindsnurror men ingen vill se en" och gruvor är ännu värre. I slutändan, eftersom vi inte har nämnvärda problem med smog, handlar nog det mesta om ekonomi.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ztenlund:

En fullständigt meningslös jämförelse i detta sammanhang eftersom den inte tar hänsyn till vilken typ av bil det är, eller tror du att en jämförbar dieselmotor vägar ett halvt ton mer än en bensindito?

Inte en helt perfekt jämförelse, men det bästa man man få till på den här punkten är att kika på de bilmodeller som finns både som bensin/diesel, hybrid och ren elbil. Två exempel är Hyundai Kona och Volvo XC40 (har förstahandserfarenhet av båda dessa, finns säkert fler exempel).

XC40 med 69 kWh batteri har en tjänstevikt på 2030 kg
XC40 med 82 kWh batteri har en tjänstevikt på 2170 kg
XC40 med bensinmotor har en tjänstevikt på 1580 kg (B3)

Kona med 39 kWh batteri har en tjänstevikt på 1650 kg
Kona med 64 kWh batteri har en tjänstevikt på 1800 kg
Kona med bensinmotor har en tjänstevikt på 1300 kg (1,0 L) / 1400 kg (1,6 L)
Kona med dieselmotor har en tjänstevikt 1500 kg (1,6 L)

Att dieselbilar generellt sett väger mer är för att de har större fördelar när man går upp på stora/tunga bilar. Om ovan är något att gå på är nog genomsnittlig storlek på bensinbilar och elbilar närmare i storlek än vad elbilar och dieselbilar är.

Elbilar är tunga. Största problemed det medför är ändå inte att det kommer betyda lite dyrare service p.g.a. högre slitage, utan det riktigt stora problemet med tunga bilar är att slitage på vägbanan är kraftigt beroende av axeltrycket (och alla "normal" privatfordon har två axlar, d.v.s. axeltrycket ökar proportionellt med vikt).

Slitage en fordon ger på vägen är proportionellt mot axeltycket upphöjt i 4!!! Så elvarianten av Kona med 64 kWh batteri orsakar dubbelt så stor skada på vägen mot dieselvariaten, 3,7 gånger mer jämfört med instegsmodellen med bensinmotor.

I slutändan är det kostnader som ska betalas via bilskatten, så EVs lär knappast få behålla sin låga skatt om/när de kommer utgöra majoriteten av bilflottan.

Just vikten är mitt största problem med EVs. Har själv en XC40 Extended Range (82 kWh batteri), den är ungefär lika rolig att köra som en skolbuss p.g.a. den höga vikten... Dock enkel/bekväm att köra

Skrivet av Kolsvart Katt:

Edit. Nevermind, jag ser att svd-ab-artikeln om glimmer redan postats tidigare i tråden (jag sökte på "glimmer" och fann inget)
. Bra undersökande journalistik av AB tycker jag. 10kg glimmer per bil, skyddar litiumbatteriet.
Intressant var Volvos glimmer kommer ifrån..(inte nödvändigtvis barnarbete alltså utan the root of all evil)

Elbilar är på väg att bli standard, well så fort ladd-infrastrukturen byggts ut rätt så rejält, logiskt att de synas eftersom ingen gillar att en gruva öppnas nästgårds. Finns kanske fyndigheter i Sverige? https://www.geonord.org/fyndort/h.shtml

Vid en första anblick borde glimmer (eng. "Mica") vara ett icke-problem då "vettiga" länder som Finland och USA står för ~50 % av brytning av dessa mineraler.

Så funderade lite vilken relevans AB-artikeln kan ha i det läget, krävdes att man läste på (bl.a. detta) en hel del för att fatta hur detta kan vara (ännu ett i raden) av problem med gruvbrytning av material som är viktig för EVs.

Glimmer används i huvudsak inom elektronik, smink och färgindustri. Man kan dela in det som bryts i två huvudkategorier

"Sheet Mica" och "Mica Scrap". Om jag fattat det hela rätt är det här "problemet" finns, specifikt "Sheet Mica". Den varianten kräver långt större arbetsinsats för att brytas och är den som behövs hos EV.

P.g.a. att brytning är så arbetsintensiv är det inte precis den metoden om används i "vettiga" länder som Finland och USA, utan det är just den här typen som man hittar i "icke-officiella" gruvor i länder som Indien, Madagaskar och Sir Lanka.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är man så enormt oroad av vikterna på våra personbilar som miljömuppar här i tråden, så bör man i första hand förbjuda tunga stora SUV:ar - oavsett drivlina.

Att fossilbilar som byggts som fossilbilar, lite extra tunga när de i efterhand konverteras till elbilar är inget nytt.

Finns en orsak till att Teslas bilar är mycket lättare och effektivare. De är konstruerade för början att bara elbilar. De blir tyngre med batterierna, men inte alls samma stora skillnad i vikt som brutalt ineffektiva elbilar som XC40.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

När reduktionsplikten infördes juni 2018 hade bensinen kostat mer än diesel i åtskilliga år, i ett kliv fick vi högst reduktionsplikt i hela EU. Bäst i klassen, som är så typiskt och ironiskt för landet "lagom".

1) Riktiga stolpskott som kommer med reduktionsplikt som är extrema.
T.ex. USA behöver en reduktionsplikt, inte landet med 10M invånare.
Alt. så har alla reduktionsplikt (lär inte hända).

2) Annat stolpskott är bonus för köp av elbil. Jag tackar och tar emot.
Precis som med RUT och ROT etc. Mer till de som har mer.
Min personliga favorit är ränteavdrag.

>> Se till att de med sämre bilar än euro 6 har råd att upgradera istället. <<
Hålla på och mixtra så priserna för drivmedel blir extrema straffar sig bara.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Är man så enormt oroad av vikterna på våra personbilar som miljömuppar här i tråden, så bör man i första hand förbjuda tunga stora SUV:ar - oavsett drivlina.

Att fossilbilar som byggts som fossilbilar, lite extra tunga när de i efterhand konverteras till elbilar är inget nytt.

Finns en orsak till att Teslas bilar är mycket lättare och effektivare. De är konstruerade för början att bara elbilar. De blir tyngre med batterierna, men inte alls samma stora skillnad i vikt som brutalt ineffektiva elbilar som XC40.

Fast du måste ändå hålla med om att det finns ett icke-försumbart vikt-tillägg på elbilar.

Bygger man ICE-bilar med coca-cola plåt, vilket är en fullt vettig optimering för BEV då viktreducering har så många fördelar, så finns det ju moderna ICE-modeller som väger från 1100 kg! För ICE är inte vikt lika kritiskt för effektiviteten, så låg vikt där handlar ofta mer om att pressa priset och "känslan" är inte så kul i den typen av bilar...

XC40 är inte optimal ur vikt-synvinkeln, det är en ICE som är BEV-konverterad, bl.a. har den betydligt kraftigare plåtdetaljer än t.ex. Tesla M3 och MY. En MY long-range väger trots det över 2000 kg, så det är en väldigt tung bil. Sedan är det trots allt fullt möjligt att bygga samma XC40 så den väger 590 kg mindre jämfört med LR-versionen med en liten bensinmotor.

"Nya" XC40 recharge (vilket är den vi har) har faktiskt fått rätt bra kritik som elbil om man kollar reviews. Så är knappast någon katastrofjobb från Volvos sida. Håller med om att det är bra vardagsbil, men den ger knappast en engagerande körupplevelse...

Finns massor med fördelar med BEV, låg vikt är tyvärr inte en av dessa.

Men håller med om SUV:ar, trenden vi haft länge mot allt större och tyngre SUVar är knappast önskvärd. Hög vikt är inte bara dåligt p.g.a. högt slitage på vägar, de negativa effekterna vid kollision ökar också med högre vikt.

Att vi valde en "kluns" som XC40 berodde på att det var en av få bilar med rätt form och tillräckligt stort bagageutrymme för att fungera bra ihop med hundbur. Förhoppningsvis finns det betydligt fler alternativ om 3 år när den bilen ska bytas ut!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast du måste ändå hålla med om att det finns ett icke-försumbart vikt-tillägg på elbilar.

Visst blir de tyngre. Men det är inte det som är det avgörande.

Det som är avgörande är om man har onödigt stora tunga SUV:ar - oavsett vilken drivlina de har.

Vill man ondgöra sig över tunga bilar så är det mer logiskt att därmed ondgöra sig över alla stora tunga SUV:ar som är på modet. Inte över elbilarna som många tyvärr felaktigt gör.

Men XC40 är en trevlig bil. Har själv hjälpt min pappa som är 85 att köpa en sådan, och kört den en hel del (även om SUVar inte är min favorit, så är den iaf. inte fullt så otymplig som de största och värsta).

Dock är förbrukningen galet crazy hög. Körde Sthlm-GBG i pappas XC40 förra året, och den drog nästan 70% mer än när jag kör samma sträcka i min Tesla M3. Enorm skillnad på effektiviteten. XC40 är verkligen ingen effektiv elbil.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Visst blir de tyngre. Men det är inte det som är det avgörande.

Det som är avgörande är om man har onödigt stora tunga SUV:ar - oavsett vilken drivlina de har.

Vill man ondgöra sig över tunga bilar så är det mer logiskt att därmed ondgöra sig över alla stora tunga SUV:ar som är på modet. Inte över elbilarna som många tyvärr felaktigt gör.

Men XC40 är en trevlig bil. Har själv hjälpt min pappa som är 85 att köpa en sådan, och kört den en hel del (även om SUVar inte är min favorit, så är den iaf. inte fullt så otymplig som de största och värsta).

Dock är förbrukningen galet crazy hög. Körde Sthlm-GBG i pappas XC40 förra året, och den drog nästan 70% mer än när jag kör samma sträcka i min Tesla M3. Enorm skillnad på effektiviteten. XC40 är verkligen ingen effektiv elbil.

Efter att ha sett hur elbilars förbrukning påverkas av om man har medvind eller inte kanske det inte är så konstigt.
Blir lite som att jämföra en tvål med en tegelsten.