Ersätta desktop PC med Steam Deck + Laptop?

Permalänk
Medlem

Ersätta desktop PC med Steam Deck + Laptop?

Hej!

Har tankar på att sälja min stationära dator vilket känns främmande.

Har nyligen fått utökning i familjen och med två barn blir det inte mycket tid till datorn längre. Köpte en Steam Deck för några veckor sedan och quick resume funktionen är en dröm! Har fått en hel del speltid och kan inte tänka mig att sitta på kontoret i min ensamhet och spela längre. Vill heller inte ockupera TVn för min sambo. Det är toppen att ligga på soffan och spela medan hon ser på TV eller när det finns lite tid över då man kan snabbt hoppa in i sitt spel. Äldre AAA spel ser dessutom fantastiska ut på den lilla skärmen så nu kan jag spela äldre billiga spel och dagens AAA spel kan vänta.

Har en bra dator med RTX 3080 men känner inte att jag hinner starta upp den och ett spel innan det är dags att återgå till bebisen och med tanke på att värdet sjunker snabbt har jag börjat fundera på att sälja den. Är säker på att jag kommer vilja ha en dator igen om några år och kan utöka budgeten med pengarna från datorn jag säljer idag. Det blir alltså extra roligt att bygga dator framöver när det är dags igen.

Behöver dock en enkel windows dator till att föra över bilder till min NAS via Lightroom och köra några dagliga python skript som jag nog inte klarar mig utan. Datorn kommer vara inkopplad till samma docka som jobbdatorn och tror inte jag kommer använda den bärbart men vem vet. Är inne på Surface Pro och tror jag behöver USB C för att det ska vara smidigt med dockan? För att det ska vara lönt att göra denna ändring måste den nya datorn vara ganska billig.

Vad säger ni om detta? Vad tror ni jag får för min dator, är det lönt att sälja den för att köpa en ny dator om några år?

Nuvarande dator:
AMD Ryzen 5 5600X
Nvidia RTX 3080
16 GB DDR4
MSI MEG X570 Unify
Corsair SF750 Platinum 750W
Lian Li PC-O11D Dynamic Mini
Fractal Design Celsius+ S36 Dynamic

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB