Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Ganska intressant, varit med om resonans i radiator tror jag det var där det satt ett par starka fläktar i push and pull.
Har du clips till NH-D15S så är det väl bara att höja fläkten så den inte tar i ram och sedan hänga på, så var det iaf nh-u12a, så länge det är en 140mm för annars passar väl inte clips, annars går ståltråd t.ex. om man kör 120mm. Rekommenderar starkt Fan control om du vill styra fläktar inne i windows om vill testa med olika varvtal mellan olika fläktar

Har du provat PBO och core optimizer? Gjorde susen på min 5800x! Om inte gör börja med att ställa in PBO i BIOS.
Efter det öppnar du upp ryzen master och kör Curve optimizer mode, helst "per core" men det tar betydligt längre tid typ en timme totalt. När det är klart så du skriva ner värdena och gå in i BIOS och spara dom.

Skall testa med den 140mm fläkt från Noctua, den med 1200rpm och se vad som händer eller framförallt hur det låter. Jag körde faktiskt Ryzen Masters automatiska "Curve Optimizer" verktyg igår, tyvärr blev datorn instabil med de värdena (se bild 1 nedan). Nu kör jag "-20" på samtliga kärnor (ihop med de PBO värden som Ryzen Master ändrade till efter att jag kört deras Curve Optimizer, se bild 2) och datorn är väldigt stabil än så länge och maxtempen jag får efter ett tags stresstestande i OCCT är 74c. PPT, TDC och EDC har jag dock inte gjort något med (förutom då att låta de värden som Ryzen Master automatiskt ändrade till stå kvar), får läsa på lite här så jag vet vad detta är och vilka värden som kan vara en bra startpunkt. Tack för inputen förresten

1.

2.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l