Skatteverket stärker integritet med skyddade inkomstuppgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Gällande skatt är det ganska illa att skatt behöver betalas in i inkomstspannet 22 300Kr till existensminimum för socialbidrag cirka 120 000Kr per år.
Varenda beskattad krona kommer ju behöva betalas ut som bidrag, vilket endast gynnar byråkratin då byråkrater för att administrera det hela, ska avlönas.
Sedan kan man ju diskutera bidragens storlek och vad som ska krävas för att få lyfta dom (vilket är en helt annan fråga), men det är nog ingen som överlever på 22 300Kr om året.

Fast du kan ju vara pensionär, ungdom som går i grund/gymnasieskolan, extraarbetande student, leva på sparpengar, inkomst av kapital eller helt enkelt vara sambo/gift med någon som tjänar så pass bra (jobbar heltid) att hushållet inte kan få ekonomiskt bistånd (aka socialbidrag). Det är rimligt att alla bidrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Hade varit najs om ens personnummer kunde få vara hemligt också.

Tycker egentligen att tjänster som ratsit och mrkoll borde förbjudas. Upplever det personligen som ett övertramp med sättet all information som finns presenteras för vem som helst.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Det är ju ett rationellt argument, och det kan jag väl köpa. Jag har dock inte argumenterat varken för eller emot denna integritetsändring, inte heller huruvida informationen ska vara tillgänglig eller ej.

Tror vi hamnar lite OT nu.

Ok, då hade jag missuppfattat ditt budskap, ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Och ser man att kollegan känner ca 300kr/timme, kunde man förhandla mer lön (i alla fall argumentera lättare) med din chef. Istället för att börja söka en annan arbetsplats.

Man kan på inget sätt räkna ut någons timlön genom att enbart titta på utfallet i årslönen.....

Där står enbart en summa pengar, inte mängden utfört arbete, eller arbetade timmar.....

Jag arbetar själv hos en halvstor arbetsgivare där alla på golvet är anställda enligt samma kollektivavtal, med på öret samma lön.
Det finns dock många som i praktiken har dubbla årslönen mot de som får ut minst.

Årslönen är enligt avtal 372.000:-, jag har personligen inte haft ett utfall under 650.000:- senaste 10åren... Men då jobbar jag extremt mycket mer än 40tim/v också, ställer upp när det behövs, osv....

Att enbart kolla upp vad kollegan tjänar utan att också skaffa sig en helhetsbild blir enbart "jante" och avundsjuka....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Intressant att detta ses som personlig information som ska skyddas, men per default får man ut en massa annat på hitta.se, som namn, telefonnummer, adress, vem man bor med, när man fyller år.

Här i Finland är det tvärtom. Nu finns det ju nummerupplysning och sånt, men det är inte alls lika enkelt eller gratis.

Permalänk
Medlem

Gör ju knappt någon skillnad alls. Om man vill förändra, gå hela vägen!

Vad förblir offentligt?
Trots denna förändring kommer den summerade förvärvsinkomsten att förbli offentlig. Det innebär att medan specifika detaljer om inkomst från näringsverksamhet och tjänst nu är privat, kommer den totala inkomsten en person har fortfarande att vara tillgänglig för allmänheten.

Källa: https://finanstid.se/inkomstuppgifter-hos-skatteverket-ar-int...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Man kan på inget sätt räkna ut någons timlön genom att enbart titta på utfallet i årslönen.....

Där står enbart en summa pengar, inte mängden utfört arbete, eller arbetade timmar.....

Jag arbetar själv hos en halvstor arbetsgivare där alla på golvet är anställda enligt samma kollektivavtal, med på öret samma lön.
Det finns dock många som i praktiken har dubbla årslönen mot de som får ut minst.

Årslönen är enligt avtal 372.000:-, jag har personligen inte haft ett utfall under 650.000:- senaste 10åren... Men då jobbar jag extremt mycket mer än 40tim/v också, ställer upp när det behövs, osv....

Att enbart kolla upp vad kollegan tjänar utan att också skaffa sig en helhetsbild blir enbart "jante" och avundsjuka....

Din resonemang skulle funka om det gällde en random människa, men när man pratar om en typ 10 pers företag, så vet man mellan tumm och pekfingret hur mycket jobbar dina arbetskollegor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Varför går detta inte att lösa med exempelvis bank-id vid underskrift av köpehandlingar?! Såsom det är nu så skickas det in falska köpehandlingar i samband med lagfartsansökningar. Visserligen bara 5 per år men lika illa för alla drabbade. Detta borde Lantmäteriet göra bättre.

Vad ska Lantmäteriet göra? Kräva att alla köp av fastigheter inom Sverige signeras via Bank-ID? Hur ska man göra vid arv?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pine-orange:

https://www.villaagarna.se/lagfartskapning
5 stycken per år, nej det är inte ett problem som är större.

Jag vet inte, 5 personer som blir ID-kapade per år är nog ett större problem än vilka taxeringsuppgifter som är offentliga, skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Din resonemang skulle funka om det gällde en random människa, men när man pratar om en typ 10 pers företag, så vet man mellan tumm och pekfingret hur mycket jobbar dina arbetskollegor.

Framgår det av denna information hurvida personen du söker på har inkomster från flera arbetsgivare då? Eller klumpas all förvärvsinkomst ihop?

Åter igen, folk borde bry sig otroligt mycket mindre generellt om vad alla andra gör o istället sköta sitt.

Det svenska jante-tänket gör mig f**n spyfärdig.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Framgår det av denna information hurvida personen du söker på har inkomster från flera arbetsgivare då? Eller klumpas all förvärvsinkomst ihop?

Åter igen, folk borde bry sig otroligt mycket mindre generellt om vad alla andra gör o istället sköta sitt.

Det svenska jante-tänket gör mig f**n spyfärdig.....

Jag tycker att denna "nyfikenhets-avundsjukan" har sina rötter i samhällets ekonomiska läge då tiden är tuff.

---
Titta Sture! Vår granne hade köpt en ny dyr bil, motorcykel, båt. Men han jobbar inte mer än vad du gör, och han har typ samma arbetsuppgifter! Säkert jobbar han svart! Eller så fifflar han med skatten... Vi måste meddela skatteverket så att de kontrollerar honom...
---

Permalänk
Medlem

Så Ratsit kommer få problem att få ut uppgifterna om privatpersoner nu? Även tjänster som mrkoll.se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Så Ratsit kommer få problem att få ut uppgifterna om privatpersoner nu? Även tjänster som mrkoll.se?

Det kommer inte påverka deras tjänst, två datapunkter slås ihop till en men utöver det händer inget.

Permalänk
Medlem

En av de sjukaste bluffarna i det här landet är att vi skattar lön. De som är rika nog har ingen lön, bara ägande, skattefiffel och utdelningar

De betalar långt mindre skatt än vanliga löntagare

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Vad ska Lantmäteriet göra? Kräva att alla köp av fastigheter inom Sverige signeras via Bank-ID? Hur ska man göra vid arv?

Lantmäteriet är en myndighet som har till uppdrag att säkra ägandet av fastigheter, tillgängliggöra geodata i samhället och lägga grunden för en fungerande samhällsekonomi. Vi har också ansvar för att leda digitaliseringen av samhällsbyggnadsprocessen.
/ Lantmäteriet

Jag är ingen expert på detta med bank-id, men nog måste en köpare och säljare kunna identifieras med bank-id innan en ny Lagfart skickas till en ny ägare. Det skulle säkert spara både tid och pengar samt säkerställa riktighet i Lagfarten. Arv är väl inte svårare då arvet fastställs genom domstol (i värsta fall) och därmed delning av arvslott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggetorr:

Det skulle antingen resultera i att de med låg inkomst fullständigt krossas av skatten, alternativt att de som är har väldigt hög inkomst knappt behöver bidra alls (relativt sett), beroende på vad man skulle lägga den fasta summan på. Tänker jag.

Eller är det detta som är själva "fördelen"? Det känns väldigt i linje med den riktning samhället har för tillfället.

Knappast en fördel, företagen fuckar dig om du inte har koll på vad som är en bra lön.
Drog ut massa löner på folk som hade samma titel som jag skulle få, hade gått miste om flera tusen i månaden om jag tackat ja vid första förslaget...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, vem bryr sig. Ni som verkar tycka det här är ett sådant otroligt steg framåt itegritetsmässigt, hur menar ni?

Det går fortfarande se sammanslagna inkomst, men även om detr som idag, vad spelar det för roll? Jaha X jobbar som gymnasielärare, å har lön som en också? Va?!

Vad ska någon göra för hemskt med den informationen?

Permalänk

Problemet är egentligen inte att ha offentliga inkomstuppgifter. Det större problemet är att vi har offentliga personuppgifter, vilket innebär att alla våra sista siffror i personnumret är tillgängliga för vem som helst att ta del av.

Till exempel, om du ringer till Skatteverket kan du ringa dit anonymt och begära kungens fullständiga personnummer. Eftersom det är så enkelt idag att kapitalisera på någons identitet och handla på internet på hemsidor som inte kräver bank-ID, eller ta snabblån på hemsidor som inte kräver bank-ID – vilket är väldigt många, men då genom en kreditupplysning genom personnumret – är det egentligen ett större problem än att visa offentliga inkomstuppgifter.

Detta vet staten om eftersom det sker över 15.000 ID-kapningsr per månad i Sverige. Den totala summan för bedrägerier i Sverige är cirka 50 miljarder årligen.

Klicka på dina -XXXX på ditt personnummer här: mrkoll.se - viola.

Sedan ska vi inte gå in på hur lätt det är att kapa ett svenskt företag och byta ut styrelsen i den.
De börjar i fel ände.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det större problemet är att vi har offentliga personuppgifter, vilket innebär att alla våra sista siffror i personnumret är tillgängliga för vem som helst att ta del av.

Och problemet med det du beskriver är väl egentligen inte att personuppgifterna är offentliga, utan att säkerheten ("legitimeringskraven") för vissa tjänster är för dåliga?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Men vad tråkigt. Nu kommer jag inte offentligt briljera med mina skyhöga Inkomster. Det är viktigt att skydda alla Ebbaanhängare och skattefuskare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Men vad tråkigt. Nu kommer jag inte offentligt briljera med mina skyhöga Inkomster.

Det borde du kunna lösa lätt genom att tydligt säga att du inte har några inkomster från näringsverksamhet. Då kommer du fortfarande kunna briljera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En idé vore att totalsumman är offentlig men att personen som uppgiften tillhör får löpande rapporter om vilka privatpersoner/organisationer/företag som har efterfrågat uppgiften.

Det ska också vara tydligt för den som efterfrågar uppgifter om någon att det rapporteras.

Det skulle minska antalet förfrågningar av uppgifter. Det bör givetvis heller inte finnas parallella skuggregister av dessa data.

Men som vanligt skulle väl folk använda målvakter eller gömma sig bakom en juridisk person...

Får man inte idag en notis om tredje person efterfrågar uppgift om en via exempelvis ratsit?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bra början. Nästa steg är att inte heller skatteverket ska ha rätt att veta vad jag tjänar. Låt alla betala samma belopp i skatt oavsett inkomst tänker jag.

Det funkar inte i praktiken. Sen finns det ingen vettig förklaring varför de med sjukt mycket pengar inte ska hjälpa till mer i samhället än de som kämpar varje månad med att få bröd på bordet. En sådan tanke bottnar i girighet. Med de sagt så ska vi inte börja prata politik

Permalänk
Medlem

En riktig "nothing-burger" eftersom den totala inkomsten fortfarande är offentlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Får man inte idag en notis om tredje person efterfrågar uppgift om en via exempelvis ratsit?

Nej varför skulle man få det? Inte när det gäller lönekollen där taxerad förvärvsarbete, inkomst av kapital samt om personen har betalningsanmärkning.
Ska det plinga till i din telefon varje gång någon bläddrar till sidan där du finns i taxeringskalendern på biblioteket också eller hur tänker du att det ska fungera?

Ratsit och andra siter ger dig helt enkelt ett utdrag av den sidan där personen du sökt på finns. Smidigt på så vis att jag får grannar och oftast partnern samtidigt när man beställer uppgifter om en person.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skrivet av Wh1spY:

Knappast en fördel, företagen fuckar dig om du inte har koll på vad som är en bra lön.
Drog ut massa löner på folk som hade samma titel som jag skulle få, hade gått miste om flera tusen i månaden om jag tackat ja vid första förslaget...

Jag håller så klart med, det var därför jag satte fördel inom citationstecken. Vad jag menade var att de som ligger bakom initiativet till ändringen kanske ser det som en fördle.

Permalänk
Medlem

Undrar lite vad denna förändring har kostat oss skattebetalare? Och vad den egentligen gav? Borde vara krav på att redovisa och gå ut i nyheterna med kostnaden, från första kronan, på dessa projekt.

Vad vi behöver är platt skatt, synlig skatt och dolda samkörda register med bokföringen rakt in till Skatteverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bra början. Nästa steg är att inte heller skatteverket ska ha rätt att veta vad jag tjänar. Låt alla betala samma belopp i skatt oavsett inkomst tänker jag.

Så du kan ha råd med den senaste Porschen då antar jag? Är ditt liv fullbordat då?

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Skrivet av sredder:

Håller med!

Har det överhuvudtaget varit ett problem med offentliga inkomstuppgifter? Möjligtvis för folkvalda samt politiskt tillsatta att dölja sin sidoverksamhet.

Eller för oskyldiga familjer som blir utsatta för home invasion.

Permalänk
Medlem

Så jävla bra. Fortsätt göra personuppgifter otillgängliga för allmänheten.
Bort med skitsajter som Mr.Koll osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9