m.2-diskkrasch - nån som vill gissa vad som hänt?

Permalänk
Medlem

m.2-diskkrasch - nån som vill gissa vad som hänt?

BIOS säger att disken har kraschat och när jag granskar den så verkar det som att min Solid State Disk blivit en Liquid State Disk?

Någon som vågar sig på en gissning vad som kan ha hänt?

Permalänk
Medlem

Syftar du på det bruna kring komponenterna? Det lär bara vara någon typ av lim som används för att dämpa vibrationer och/eller skydda komponenter. Inget konstigt alls, så om det är det du menar så är det inte det som är felet.

Permalänk
Medlem

Hittar inget fysiskt fel om jag jämför med en likadan disk:

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Syftar du på det bruna kring komponenterna? Det lär bara vara någon typ av lim som används för att dämpa vibrationer och/eller skydda komponenter. Inget konstigt alls, så om det är det du menar så är det inte det som är felet.

Jo, finns fler skäl till att man håller på med potting/underfilling, det största i den där applikationen är väl att avlasta lödställena mekaniskt vid temperaturväxlingar, som ju kan vara både stora och snabba när det kommer till NVMe-diskar.

Kontentan är i alla fall att det är helt normalt, och att i alla fall jag inte kan se något konstigt alls på fotona.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Syftar du på det bruna kring komponenterna? Det lär bara vara någon typ av lim som används för att dämpa vibrationer och/eller skydda komponenter. Inget konstigt alls, så om det är det du menar så är det inte det som är felet.

Ja, det var den jag syftade på. Men då vet jag att det är normalt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av meteor:

BIOS säger att disken har kraschat och när jag granskar den så verkar det som att min Solid State Disk blivit en Liquid State Disk?

Någon som vågar sig på en gissning vad som kan ha hänt?

<Uppladdad bildlänk>

Coatingen är för att skydda komponenterna från termisk expansion, troligen är det någon av komponenterna som är lite känslig mot just termiska cykler, gissningsvis kontroller/PMIC eller närmsta NAND-cell, alla dessa är BGA:er.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av meteor:

Ja, det var den jag syftade på. Men då vet jag att det är normalt.

Hittas disken i operativsystemet?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Hittas disken i operativsystemet?

Nej, BIOS hittar inte disken så jag kommer inte vidare därifrån. Har tyvärr ingen extern läsare så jag kan pröva på en annan maskin heller.

Några fler idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meteor:

BIOS säger att disken har kraschat och när jag granskar den så verkar det som att min Solid State Disk blivit en Liquid State Disk?

Någon som vågar sig på en gissning vad som kan ha hänt?

<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som en av de keramiska kondensatorerna blivit dålig. Den lite mörk-brunare som sitter vid hörnet av kretsen märkt "R1504?A". Gissar på nära kortslutning i den.

Edit: Coatingen blir mörkare pga värme, så därför är den misstänkt.