Tips ljusstark (OLED?) laptop främst för streama film & klara enklare gaming

Permalänk

Tips ljusstark (OLED?) laptop främst för streama film & klara enklare gaming

Hej, Ni kunniga!

Min 2016 inköpta HP Envy laptop - 8 gb, 64-bitars, Inter(R) Core(™) i5-6200U 2,3 Ghz, - börjar bli lite seg, fixar inte ens Win11...

Undrar om jag kunde få lite tips på en ny PC-laptop (14’’-16’’) med bättre kräm i?

Gillar HP, men är öppen för andra prisvärda laptops (budget ca 14-16 tkr).

Har min laptop mest till vardagliga saker, kör en hel del Excel och de tyngsta sakerna jag gör är att streama filmer 🙂

Som bonus skulle jag gärna vilja hitta en PC-laptop som, förutom ovanstående kunde, även kan köra lite lagom tunga spel att förströ mig med (är ingen gamer), utan att fläkten ska dra igång och låta (hoppas den kombon är möjlig) - gillar verkligen tysta laptops (och ogillar mao högt fläktljud).

Har en finfin extern 4K-skärm som jag vill att min nya laptop skall kunna driva fullt ut (vilket min gamla laptop ju inte kan) - undrar därför om det är en 4K laptop med separat grafikkort jag behöver?

Övriga specifikationer jag vill att min laptop skall ha är en med matt skärm, 120hz uppdatering, bakgrundsbelyst tangentbord (gärna samma goa tangenter som på en Macbook Air) - bra anslutningsmöjligheter (hdmi, dubbla USB-C, vanliga USB mm) så att jag kan koppla in mina dubbla externa skärmar, externa hårddiskar mm, mm). Allra helst en så ljusstark skärm att det går att använda/kika på film utomhus med den (OLED?). Senaste Wifi (6) är du också bäst att ha för att kunna fixa höga upplösningar på streamingen (och ethernet-port kanske?). Pekskärm tror jag inte jag har behov av. Nåt annat att tänka på?

Toppen om förslag inkommer på min tråd - gärna med kompletterat med länkar jag kan kika på i mina fortsatta funderingar 🙂

// Inge

PS Tror mitt inbyggda WiFi börjar ge sig lite - köpte ny grym Asus-router för ett par veckor sedan, men min laptop hackar och tappar kontakten lite då och då - tips på prisvärt externt usb-nätverkskort i avvaktan på att jag köper ny laptop? DS

Permalänk
Medlem

Vill du ha en ljusstark skärm så är nog inte OLED rätt väg att gå fortfarande. Och de har ju lättare för inbräning om de blir varma och går med för hög ljusstyrka länge.

Mini led tror jag är nog en bättre paneltyp för dig. Med så många dimming zoner som möjligt

Edit:
Lite svagt grafikkort på ASUS:en kanske.
https://estore.asus.com/se/90nr0e54-m000z0-ga402nu.html

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Men skulle vilja säga att det står mellan asus zephyrus G14/G16 . Och Lenovo Legion Slim modellerna /PRO modellerna.
Kanske att IdeaPad Gaming modellerna också skulle fungera 🤔🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.