ASUS GTX 1070 - OEM Kylare, köpa/ghettomod-lösning?

Permalänk
Medlem

ASUS GTX 1070 - OEM Kylare, köpa/ghettomod-lösning?

Köpte ett ASUS GTX 1070 utan sin kylare (se bilder)

Det är ett ''blower-style kort'' som påminner om ASUS TURBO, dock inte samma kort/kylare. Jag TROR att det är från en Lenovo Ideacentre.

Hur skulle ni löst kylning på detta? Försöka hitta en originalkylare eller modda dit en 120mm fläkt (hur löser man då ström till fläkt när det inte är vanlig fläktkontakt?)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av OskarB98:

Köpte ett ASUS GTX 1070 utan sin kylare (se bilder)

Det är ett ''blower-style kort'' som påminner om ASUS TURBO, dock inte samma kort/kylare. Jag TROR att det är från en Lenovo Ideacentre.

Hur skulle ni löst kylning på detta? Försöka hitta en originalkylare eller modda dit en 120mm fläkt (hur löser man då ström till fläkt när det inte är vanlig fläktkontakt?)<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Nu ser jag inte riktigt hur fläktkontakten ser ut på kortet, men har använt såna här adaptrar tidigare för att koppla in vanliga chassifläktar till grafikkortet.

Med det sagt är den befintliga kylflänsen betydligt mer lämpad för en radialfläkt, så det är lite oklart hur pass bra kylningen blir med en vanlig 120 mm-variant blåsandes rakt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu ser jag inte riktigt hur fläktkontakten ser ut på kortet, men har använt såna här adaptrar tidigare för att koppla in vanliga chassifläktar till grafikkortet.

Med det sagt är den befintliga kylflänsen betydligt mer lämpad för en radialfläkt, så det är lite oklart hur pass bra kylningen blir med en vanlig 120 mm-variant blåsandes rakt på.

Ah! Adaptern ser rätt ut!

Precis, bäst hade varit originalfläkt

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur liten kylflänsen ser ut generellt så borde väl en 120mm fixa det.
Att koppla det direkt till moderkortet och sen styra det via Fan Control borde funka finfint.

Permalänk
Medlem

Detta programmet är bra.
https://linustechtips.com/topic/1099996-fancontrol-my-take-on...

Den kylaren är så liten att det finns inget utrymme för annat är stockhastigheter.
Sätt på en 120mm fläkt och håll koll på värmen med gpu-z när du stressar det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.