RAM-hastighet i CPU-Z är halva den i BIOS

Permalänk
Medlem

RAM-hastighet i CPU-Z är halva den i BIOS

Känt problem vad jag förstår, jag har sett många trådar och inlägg om det när jag googlat, och jag tror mig ha förstått att hastigheten (i MHz) som visas i program som CPU-Z, och i Windows 11, är - och ska vara - hälften av hastigheten som visas i BIOS. Något med DDR, double data rate yada yada zzzzzzzzz-zzz.. (med fokus på just double)

Men, ville ändå få lite input på ämnet, då det även dykt upp vissa motsägelsefulla resultat när jag googlat. I någon video såg jag att användaren hade (precis som jag) RAM-minnen som enligt Windows 11 gick i säg 1600 MHz, men efter en BIOS-uppdatering (!) så visade Windows 11 plötsligt 3200 Mhz..!

Det är väl helt möjligt, kanske mest sannolikt, att Windows 11 efter BIOS-uppdateringen för användaren i videon jag hänvisade till i stället visade den effektiva minneshastigheten, meeeeeen.. hur ska man veta? Hur vet ni? När och hur vet ni att ni faktiskt uppnått den minneshastighet era RAM-minnen kan prestera?

Permalänk
Hedersmedlem

Det som visas i BIOS bör väl ändå alltid stämma?
CPU-Z visar alltid "halva" pga DDR som sagt, så om du dubblerar det och det stämmer så är allt OK.

Windows 11 visar effektiv hastighet för mig. Det låter dock mer sannolikt att det var en Windows-uppdatering inblandad där? Annars kanske det rapporterades annorlunda i olika BIOS-versioner.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Rekordmedlem

För mig så visas "DDR-hastigheten" i både win 10 och 11.
Win 10

Win 11

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det korrekta är att använda MT/s när man pratar om effektiv minneshastighet:
https://www.kingston.com/en/blog/pc-performance/mts-vs-mhz

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Var på väg att starta en ny tråd med precis samma fundering. Tack för era svar och några dumpar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Var på väg att starta en ny tråd med precis samma fundering. Tack för era svar och några dumpar från mig

Allt ser korrekt ut där, problemet är som sagt att CPU-Z visar den verkliga frekvensen medan t.ex. BIOS visar den effektiva. Det är olyckligt och något som enkelt hade kunnat undvikas om inte tillverkarna envisades med att göra fel p.g.a. att större = bättre, men sånt är läget.

Det enda som kanske ser lite konstigt ut är att det står 4800MHz under DRAM Status på första bilden. Detta beror på att den informationen tas från SPD-profilen för minnena och är mest bara för att identifiera minnena, så den texten kommer alltid vara densamma oavsett hur du ställer in minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Allt ser korrekt ut där, problemet är som sagt att CPU-Z visar den verkliga frekvensen medan t.ex. BIOS visar den effektiva. Det är olyckligt och något som enkelt hade kunnat undvikas om inte tillverkarna envisades med att göra fel p.g.a. att större = bättre, men sånt är läget.

Det enda som kanske ser lite konstigt ut är att det står 4800MHz under DRAM Status på första bilden. Detta beror på att den informationen tas från SPD-profilen för minnena och är mest bara för att identifiera minnena, så den texten kommer alltid vara densamma oavsett hur du ställer in minnena.

Nej infon i aktivitetshanteraren ändras om du ändrar i bios. Det står iaf 2400Mhz när jag stänger av DOCP och sen 3600Mhz när det är påslaget.

edit: Jag blandade ihop bilderna, du har rätt. Får ta på mig dumstruten och stå och skämmas i närmsta hörna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Nej infon i aktivitetshanteraren ändras om du ändrar i bios. Det står iaf 2400Mhz när jag stänger av DOCP och sen 3600Mhz när det är påslaget.

Vem har sagt något om aktivitetshanteraren?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det korrekta är att använda MT/s när man pratar om effektiv minneshastighet:
https://www.kingston.com/en/blog/pc-performance/mts-vs-mhz

Det är egentligen inte "fel" att använda MHz heller. Hertz betyder bara "per sekund", utan att specificera vad det är man mäter. Det ska framgå av sammanhanget, men ofta gör det inte det.

Om jag har DDR4-3200 t.ex. så överför den 3200 gånger per sekund (d.v.s. själva överföringarna sker med en frekvens på 3200 MHz), överföringshastigheten får man genom att multiplicera med bussbredden. Däremot om jag kopplar in ett oscilloskop så ser jag en signal med en period på 1600 MHz, detta då det sker två överföringar period, därav D:et i DDR (double data rate).

D.v.s. det är lika korrekt att säga 3200 MHz och 1600 MHz när det handlar om DDR4-3200, det är bara att man mäter olika saker. Om något är ju antalet överföringar per sekund betydligt mer intressant för de flesta än den skenbara frekvensen på signalklockan.

Det är lite som vilken enhet som helst, om jag säger att min bildskärm är 27 tum stor så är det egentligen bara underförstått att det är på diagonalen jag menar, men det vore inte "fel" att istället mäta bildskärmen på längden eller bredden istället.

Angående vad Windows 11 visar har jag ingen aning, det är ju möjligt att de ändrar vad de visar i aktivitetshanteraren om de fått mycket feedback om att aktivitetshanteraren "visar fel".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

TS säger att hen sett "Windows 11" visa en minnesfrekvens, det är rimligt att gissa att hen menar aktivitetshanteraren, även om det så klart säkert finns andra ställen man kan se detta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är egentligen inte "fel" att använda MHz heller. Hertz betyder bara "per sekund", utan att specificera vad det är man mäter. Det ska framgå av sammanhanget, men ofta gör det inte det.

Om jag har DDR4-3200 t.ex. så överför den 3200 gånger per sekund (d.v.s. själva överföringarna sker med en frekvens på 3200 MHz), överföringshastigheten får man genom att multiplicera med bussbredden. Däremot om jag kopplar in ett oscilloskop så ser jag en signal med en period på 1600 MHz, detta då det sker två överföringar period, därav D:et i DDR (double data rate).

D.v.s. det är lika korrekt att säga 3200 MHz och 1600 MHz när det handlar om DDR4-3200, det är bara att man mäter olika saker. Om något är ju antalet överföringar per sekund betydligt mer intressant för de flesta än den skenbara frekvensen på signalklockan.

Det är lite som vilken enhet som helst, om jag säger att min bildskärm är 27 tum stor så är det egentligen bara underförstått att det är på diagonalen jag menar, men det vore inte "fel" att istället mäta bildskärmen på längden eller bredden istället.

Angående vad Windows 11 visar har jag ingen aning, det är ju möjligt att de ändrar vad de visar i aktivitetshanteraren om de fått mycket feedback om att aktivitetshanteraren "visar fel".

Precis, det är inte fel att använda MHz, men det är inte korrekt.
MT/s är mer exakt/specifikt och är bättre att använda för att undvika förvirring.

Att man använder diagonalen är väl för att skärmar kan vara olika breda och man är för lat för att använda 2 värden.
62x37cm (som min 27" skärm har i mått) vore mer korrekt än att säga 27", då 27" skulle också kunna innebära att min skärm vore 48x48cm.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag råkade nog titta på fel bild, mitt misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

TS säger att hen sett "Windows 11" visa en minnesfrekvens, det är rimligt att gissa att hen menar aktivitetshanteraren, även om det så klart säkert finns andra ställen man kan se detta på.

Bilden som @perost syftade på var den första bilden i inlägget från @fille182 ovan som är från bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nja, Hertz är ett SI-mått för frekvens, perioden för vågor. SDR, DDR, QDR o.s.v. handlar mer om hur man kodar information "på" denna våg, som har en frekvens mätt i Hz. Med effektivare kodning kan man föra över mer data per klockcykel.

Vi säger ju inte att våra processorer egentligen är typ 30 GHz för att de har många kärnor, eller att varje kärna kan utföra flera instruktioner under samma klockcykel. Frekvensen är fortfarande 4-5 GHz.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

Nja, Hertz är ett SI-mått för frekvens, perioden för vågor.

Var har du fått den definitionen från? Svenska Wikipedia skriver t.ex.:

"Hertz (Hz) är (den härledda) SI-enheten för frekvens, uppkallad efter Heinrich Hertz.[1] En hertz är en händelse per sekund.

Händelsen som avses är vanligen svängningar eller perioder hos någon form av vågor, men hertz kan användas för att beskriva alla periodiska förlopp."

(Min fetstil.)

Oxford Reference skriver:

"The number of waves (or some other regularly repeating event) per second. Frequency is expressed in hertz (Hz). For electromagnetic radiation it is equal to the speed of the waves (c) divided by their wavelength, λ. See also Electromagnetic Spectrum." (Också min fetstil.)

Om DDR4-3200 överför data 3200 miljoner gånger per sekund, så är frekvensen på överföringen 3200 MHz, om man ser "överföringen" som den upprepade händelsen i ett periodiskt förlopp.

Skrivet av Pepsin:

SDR, DDR, QDR o.s.v. handlar mer om hur man kodar information "på" denna våg, som har en frekvens mätt i Hz. Med effektivare kodning kan man föra över mer data per klockcykel.

Absolut, jag håller med.

Skrivet av Pepsin:

SDR, DDR, QDR o.s.v. handlar mer om hur man kodar information "på" denna våg, som Vi säger ju inte att våra processorer egentligen är typ 30 GHz för att de har många kärnor, eller att varje kärna kan utföra flera instruktioner under samma klockcykel. Frekvensen är fortfarande 4-5 GHz.

Säg inte det, det förekommer att man använder "GHz" som mått på CPU-resurser. Används bl.a. av VMware. Skärmdumpen nedan "lånad", den kommer från en äldre version av vSphere, men nyare versioner gör likadant.

Av skärmdumpen ovan framgår att klustret har totalt "35 GHz" i beräkningsresurser. Det skulle t.ex. kunna betyda totalt 10 kärnor à 3,5 GHz klockfrekvens.

Jag kan också minnas att jag på jobbet någon gång fick frågan om vi kunde ta fram en server med "6 GHz" i processorprestanda då deras normala leverantörer inte kunde leverera några sådana servrar.

När jag efterforskade var kravet kom från så var det att programvaruleverantören specificerat 1 GHz per "process" som systemkrav (får nog inte gå in på mer detaljer än så) och de skulle ha 6 samtidiga processer... du och jag vet hur galen en sån specifikation är men det är väl att se mellan tummen och pekfingret som alla systemkrav är.