Vinyl, nypress och ljudkaraktär

Permalänk
Medlem

Vinyl, nypress och ljudkaraktär

Jag har på äldre dar fått upp ögonen (eller snarare öronen kanske) mer och mer för vinyl. Växte upp med vinyl på 80-talet så gissar att det delvis är ren nostalgi men det finns något annat som är viktigare. Känsla och tid. Att ta sig tiden att sitta ner och faktiskt lyssna på musik och inte bara klicka bort som en ADHD-stressad idiot så fort något i låten inte stämmer. Se skivan snurra fysiskt på spelaren och nästan känna att hela flödet är en del av artisten.

Nåja, efter denna lite halvpoetiska inledning så tänkte jag övergå till en mer tekniks ton och undrar lite om hur det står till med det även ack så viktiga ljudet i dagens nypressade skivor. Var förbi en större skivbutik i Stockholm för ett tag sedan. Dom sålde enbart nypressade vinylskivor och de flesta låg i prisklassen 400-500 kr styck. Av det jag lyckats googla fram hittills så är det lite av ett lotteri med ljudet. En del hävdar att det "måste vara 180g minst" medans andra säger att det viktigaste är mastertekniken. Vilket jag iofs kan förstå då jag minns att vissa skivor kunde låta skräp även på 80-talet medans andra hade ett väldigt klart ljud med ordentligt ooumph i basen.

Så istället för att slänga en massa pengar i sjön i onödan så undrar jag dels om det stämmer samt om det i sådana fall finns ställen online att söka efter bästa pressningen?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Kolla reviews på Discogs är tipset, ofta är folk ärliga i sina reviews.

Sen sånt där tjafs med 180g m.m. så gör det ingen skillnad i ljudkvalité, känns möjligtvis mer exklusivt men hur bra ljud du får ut gör ingen skillnad. Köper tonvis med vinyl och önskar fler kört lättare skivor, de väger oerhört mycket när man börjar samla på sig en del.
Något som däremot kan var skillnad är när det ska blandas in färg och grejer, det kan absolut försämra ljudkvalité, köp svarta om du vill ha bästa möjliga kvalité.

Mastern och hur skivorna gjorts är det som avgör kvalité, sen se till att ha rena skivor.

Personligen så tycker jag vinyl-priserna ballat ur på sistone så försöker lugna mig med köp.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Kolla reviews på Discogs är tipset, ofta är folk ärliga i sina reviews.

Sen sånt där tjafs med 180g m.m. så gör det ingen skillnad i ljudkvalité, känns möjligtvis mer exklusivt men hur bra ljud du får ut gör ingen skillnad. Köper tonvis med vinyl och önskar fler kört lättare skivor, de väger oerhört mycket när man börjar samla på sig en del.
Något som däremot kan var skillnad är när det ska blandas in färg och grejer, det kan absolut försämra ljudkvalité, köp svarta om du vill ha bästa möjliga kvalité.

Mastern och hur skivorna gjorts är det som avgör kvalité, sen se till att ha rena skivor.

Personligen så tycker jag vinyl-priserna ballat ur på sistone så försöker lugna mig med köp.

Tack!! Det låter ju lite som jag anat då. Läste vidare sedan att vikten mest är för stabilitet och mycket riktigt inte ljudkaraktären i sig.

Ja, färg och annat trams gillar jag inte. Intressant info att det kan påverka ljudkvalitén. Jag undviker det rent estetiskt så nu finns det två anledningar

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Toppen! Tackar vi för...

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Vill du ha så bra ljud som möjligt så är väl vinyl inte rätt väg att gå, oavsett hur mycket den kanske väger. Fast med det sagt är vinyl självklart inte dåligt heller, utan det är som vanligt mixningen o masteringen (o dina högtalare o rum) som spelar störst roll.
Förr så sa man alltid att vinylen fick en mer dynamisk mastering än vad man hade på CD då vinylen inte tål lika mycket komprimeringen eftersom nålen lättare flyger av då. Dock stämmer väl inte det längre då det man ofta gör idag även med den mest komprimerade musiken är att man bandpassfiltrerar den, alltså klipper djupaste basen o diskanten vilket gör att den går att spela. Det (plus lite fasrotation osv) gör att vinylen på pappret/mätarna har högre dynamik, men i själva verket så är den hörbara skillnaden lite mindre bas o diskant.

Så det jag försöker säga är väl att det är väl bara köpa den musiken du vill ha men att det som vanligt en chansning på hur bra det låter eftersom det som vanligt är upp till dom som rattar mixningen o masteringen, men att om du ändå vill maximera ljudkvaliten så är CD en bättre väg att gå om du ändå vill ha känslan av att sätta i en skiva o låta den spinna hela albumet igenom