Moderkort verkar få ström men PC vill inte starta

Permalänk
Medlem

Moderkort verkar få ström men PC vill inte starta

Tjena!

Jag har precis satt i nytt moderkort och processor åt min fru, men den verkar hela död.

Jag har ett Rog Strix B450-F Gaming (1) och en Ryzen 5 3600.

Moderkorterts Rog-logga lyser upp men datorn vill inte starta alls och jag kan heller inte tvinga igång den med att köra mejsel på pinsen.
PSUn verkar det heller inte vara då jag testat en annan med samma resultat.

Har även hört att man kanske måste uppdatera bios i vissa fall, då endel av dessa moderkort inte kommer med rätt version för denna generations processor. Däremot är jag så osäker på om den inte ens ska försöka boota bara för att processorn ev. inte stöds?

Hjälp.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den kommer kanske inte ens POST:a om CPU inte stöds, pröva utan CPU installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JavL:

Tjena!

Jag har precis satt i nytt moderkort och processor åt min fru, men den verkar hela död.

Jag har ett Rog Strix B450-F Gaming (1) och en Ryzen 5 3600.

Moderkorterts Rog-logga lyser upp men datorn vill inte starta alls och jag kan heller inte tvinga igång den med att köra mejsel på pinsen.
PSUn verkar det heller inte vara då jag testat en annan med samma resultat.

Har även hört att man kanske måste uppdatera bios i vissa fall, då endel av dessa moderkort inte kommer med rätt version för denna generations processor. Däremot är jag så osäker på om den inte ens ska försöka boota bara för att processorn ev. inte stöds?

Hjälp.

Hejsan

Moderkortet ska ha stöd för Ryzen 5 3600 sedan bios version 2301. Vad jag förstår har moderkortet inte bios flashback funktionalitet. Har du testat att nollställa cmos? Mitt förslag; clear cmos, installera endast cpu, gpu och ram och se om datorn postar.

Glhf!