Grafikkort för att driva 5120x1440, tyngre än vanlig 1440?

Permalänk
Medlem

Grafikkort för att driva 5120x1440, tyngre än vanlig 1440?

Ser att folk skriver skall spela i 1440p. OK, jag fattar men visst borde det vara stor skillnad på spela i 2560 x 1440 eller t.ex 5120 x 1440p (om man har 49" skärm).

Spelar bredden mindre roll?

Så vad vilket grafikkort rekommenderas för spelande i 5120x1440. Funkar 3080, eller behövs ett 4080 super?

Behöver jag tänka på något annat?

Permalänk
Medlem

5120x1440 är ~88% av upplösningen för 2160p(4k). 4070 Ti super är väl minimum med dlss aktiverat, 4080 alt. 4090 om du ska köra native med höga fps i AAA-spel (typ CP2077).

Jag sitter med 3080 själv och 3440x1440 och skulle inte rekommendera det till 5120x1440 för spel.

Permalänk

En ultrabred 32:9 1440p är närmre lasten från en 16:9 4k skärm än 16:9 1440p skärm.

Så kolla snarare tester för 4k än 1440p när du jämför kort vilket som är bäst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Ser att folk skriver skall spela i 1440p. OK, jag fattar men visst borde det vara stor skillnad på spela i 2560 x 1440 eller t.ex 5120 x 1440p (om man har 49" skärm).

Ska och ska? Det är väl individuellt

Skrivet av ehskha:

Spelar bredden mindre roll?

Spelar roll för vad/vem?

Permalänk
Medlem

När folk säger 1440p menar man alltid 2560x1440

Det finns såklart även 21:9 eller 32:9, men då får man vara mer explicit

Permalänk
Medlem

Du får spela i vilken upplösning du tycker är bäst.

1440p i 16:9 brukar anses som bästa kompromissen mellan 1080p och 4k.

Bredden spelar såklart roll men det är fortfarande ganska niche med ultrabred skärm. Har personligen ingen erfarenhet av dem.

Grafikkort beror på spel och vad för FPS du är ute efter men ju mer pixlar desto mer krävande blir det såklart så bredare skärm kräver mer än vanlig 16:9 skärm.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Du köper det kort du har råd med. 5120x1440 är krävande. Så mitt råd är att ta dig råd och köp så bra som möjligt för bästa spelupplevelse.

Det går att komma undan med mindre kraftfulla kort om du är redo att minska upplösningen, spela spel som har tex DLSS och frame gen samt motsvarighet från AMD, sänka inställningar osv. Vill du inte göra detta så läs ovan.

Du har inte nämnt vad du strävar efter i fps. Det får du ha i åtanke.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Du får spela i vilken upplösning du tycker är bäst.

1440p i 16:9 brukar anses som bästa kompromissen mellan 1080p och 4k.

Bredden spelar såklart roll men det är fortfarande ganska niche med ultrabred skärm. Har personligen ingen erfarenhet av dem.

Grafikkort beror på spel och vad för FPS du är ute efter men ju mer pixlar desto mer krävande blir det såklart så bredare skärm kräver mer än vanlig 16:9 skärm.

Håller med. Ultrabreda är iaf enligt mig för breda svårt att se hela skärmen i synfältet utan att behöva backa bak från skärmen eller få behöva vrida på huvet hela tiden.

Är typ i ets2 och div rallyspel för ett bredare synfält genom framrutan är det enda jag hittat som är användbart med ultrabrett.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Håller med. Ultrabreda är iaf enligt mig för breda svårt att se hela skärmen i synfältet utan att behöva backa bak från skärmen eller få behöva vrida på huvet hela tiden.

Är typ i ets2 och div rallyspel för ett bredare synfält genom framrutan är det enda jag hittat som är användbart med ultrabrett.

Du kan ju vrida på ögonen.

Permalänk
Skrivet av Leiri:

Du kan ju vrida på ögonen.

Mjo men mina brillor tillåter typ inte bredare synfält än en 16:9 27" på 50 ish cm ska ja se så brett som 21:9 32" (typ samma storlek som en 27" fast betydligt bredare) så är det bortåt metern från för att kunna få i hela i synfältet.

32:9 typ 1+m för attninte behöva vrida huvet för att se ut till kanterna.

Och har för mig en 49" 32:9 är typ lika hög eller lite högre än en 16:9 27" men som 2st bred och har svårt att tro att någon kan få in en så bred i synfältat på typ en halvmeter äns utan brillor ivägen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det ska till en väldigt bra skärm om jag ska gå från 21:9 till 16:9 igen. 21:9 är guld i spel.

Däremot är jag inte alls intresserad av ultrabreda. Det är för mycket för min smak.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det ska till en väldigt bra skärm om jag ska gå från 21:9 till 16:9 igen. 21:9 är guld i spel.

Däremot är jag inte alls intresserad av ultrabreda. Det är för mycket för min smak.

21:9 är ultrawide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Ser att folk skriver skall spela i 1440p. OK, jag fattar men visst borde det vara stor skillnad på spela i 2560 x 1440 eller t.ex 5120 x 1440p (om man har 49" skärm).

Självklart, men som medbor var inne på så är ju utgångspunkten 16:9 så om man bara säger 1440p kan du räkna med att man menar 2560x1440.

Skrivet av ehskha:

Behöver jag tänka på något annat?

Vad ska du spela? Alla spel kanske inte har jättebra stöd för det lite ovanliga extrabreda formatet, och vissa spel kanske inte passar speciellt bra till det heller?
Jag har ingen direkt erfarenhet av 32:9 själv men gäller nog att vara noga med FOV inställningarna i FPS och bilspel osv, annars kan det nog leda till att det blir en del "fisheye" effect åt sidorna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det ska till en väldigt bra skärm om jag ska gå från 21:9 till 16:9 igen. 21:9 är guld i spel.

Däremot är jag inte alls intresserad av ultrabreda. Det är för mycket för min smak.

https://en.wikipedia.org/wiki/21:9_aspect_ratio

”… marketing term to describe the ultrawide aspect ratio of 64:27 …”

Permalänk
Medlem

Min skärm.

Vad jag ser som Ultrawide.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig som Pam i office nu:

Jag förstår vad du menar, men du kör ju redan ultra wide, wide är 16:9, normal är 4:3

Din skärm på 43:18 är ungefär dubbelt så bred som en 4:3

Hur du använder ordet är såklart upp till dig, men det blir svårt att kommunicera när folk spontant menar något annat ibland när de känner för det

Permalänk
Medlem

Ultra-wide kommer från att 16:9 klassas som widescreen, därför blir 21:9 Ultra-wide, och 32:9 kallas därför Super Ultra-Wide

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://en.wikipedia.org/wiki/21:9_aspect_ratio

”… marketing term to describe the ultrawide aspect ratio of 64:27 …”

Nå, om du nu ska vara besserwisser så kan det vara värt att provräkna eller läsa längre på wikisidan
"It is also used in computer monitors, where the term "21:9" can represent aspect ratios of 43:18 (2.38:1 or 21.5:9) and 12:5 (2.4:1 or 21.6:9) in addition to 64:27. "
(Räkna på 3440*1440 lär du märka att det är 43:18 som är ration)

... men ärligt talat är det så få pixlar så det spelar mindre roll. 21:9 ger en ganska bra hint vad som är tanken med formatet, även om inte matten blir klockren.

Fast när jag tänker på det: de kunde ju lika gärna gjort skärmen 3360x1440 istället och faktiskt fått den perfekt i 21:9, så varför de inte gjorde det är ju en bra fråga! Antar man spikade upplösningen före man bestämde sig för vad man skulle kalla formatet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

När folk säger 1440p menar man alltid 2560x1440

Nä. Oftast kanske, men inte alltid.

"1440p" i sig betyder tekniskt sett bara att det är 1440 pixlar på höjden, icke-interlaced [*]. Säger egentligen ingenting om antal pixlar på bredden.
Ofta används 1440p som en slarvig förkortning för en skärmstorlek på 2560x1440 pixlar, men det är ingen standard eller konvention som säger att det måste vara så.

En bildskärm med en upplösning på 5120x1440 pixlar kan benämnas både som 5K eller 1440p, och både är lika rätt (eller lika fel om man så vill.)

[*] Det där 'p'-et på slutet som indikerar att det är icke-interlaced är egentligen helt onödigt då det så vitt jag vet inte finns några enheter som kör 1440i, dvs 1440 pixlar på höjden interlaced. För äldre enheter (främst TV-skärmar) så fanns både 480i (NTSC), 576i (PAL), 1080i och 1080p, men högre upplösningar är i stort sett alltid icke-interlaced.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Mjo men mina brillor tillåter typ inte bredare synfält än en 16:9 27" på 50 ish cm ska ja se så brett som 21:9 32" (typ samma storlek som en 27" fast betydligt bredare) så är det bortåt metern från för att kunna få i hela i synfältet.

32:9 typ 1+m för attninte behöva vrida huvet för att se ut till kanterna.

Och har för mig en 49" 32:9 är typ lika hög eller lite högre än en 16:9 27" men som 2st bred och har svårt att tro att någon kan få in en så bred i synfältat på typ en halvmeter äns utan brillor ivägen.

Är dessa små brillor? Jag har ett par rektangulära, sitter på ca 60-70cm avstånd från en 27" och kan se både min 27" och min sekundära i samma synfält.

En vanlig ultrawide är ju bara lite bredare än en vanlig 27", super ultrawide är ju däremot som du säger, som typ 2st 24" på bredden.

Permalänk

Skulle säga relativt normalstora med svart plastbåge.

Problemet är mitt synfel och ser typ inte ett skit genom glasen förutom typ rakt fram.

Å inte blivit bättre med åldern... Nu ser jag inte bra varesig på nära eller långt håll längre öht

Men även om jag kunnat se genom hela glaset så är väl bågen ivägen när man kommer bårtåt 20-30° åt sidorna.

Men sådär bortåt 60-80cm funkar rätt bra för en 32" 21:9 för mig också problemet är ju att det går åt så groteskt djup skiva på skrivbordet...

Min skiva nu är typvstrax under 100cm djup å ändå problem med att man kör i skärmfoten med musen å tangentbordet typ halvägs upp på skärmfoten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nå, om du nu ska vara besserwisser så kan det vara värt att provräkna eller läsa längre på wikisidan
"It is also used in computer monitors, where the term "21:9" can represent aspect ratios of 43:18 (2.38:1 or 21.5:9) and 12:5 (2.4:1 or 21.6:9) in addition to 64:27. "
(Räkna på 3440*1440 lär du märka att det är 43:18 som är ration)

... men ärligt talat är det så få pixlar så det spelar mindre roll. 21:9 ger en ganska bra hint vad som är tanken med formatet, även om inte matten blir klockren.

Fast när jag tänker på det: de kunde ju lika gärna gjort skärmen 3360x1440 istället och faktiskt fått den perfekt i 21:9, så varför de inte gjorde det är ju en bra fråga! Antar man spikade upplösningen före man bestämde sig för vad man skulle kalla formatet

Konventionen med ’wideness’ är ju lite speciell, dels vad som passar som pixelmatriser men också bilförhållande i stort

’Normal’ var ju förr 4:3 = 12:9
’Wide’ blev 4*4:3*3 dvs lika mycket bredare igen
’Ultrawide’ är logiskt då 4*4*4:3*3*3 = 64:27 ≈ 21.33:9

21:9 är ju väldigt nära detta, 43:18 är ju 21.5:9, dessa brukar grupperas inom samma spann, exakthet är inte så viktigt för vad jag vet så kör väl nästan ingen skärm exakt 21:9, det är bara en bra term för att visa att den är ’bredare’ än 16:9. 21:9 är precis som wikipediaartikeln nämner endast en term för marknadsföring, eller ett samlingsnamn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nä. Oftast kanske, men inte alltid.

"1440p" i sig betyder tekniskt sett bara att det är 1440 pixlar på höjden, icke-interlaced [*]. Säger egentligen ingenting om antal pixlar på bredden.
Ofta används 1440p som en slarvig förkortning för en skärmstorlek på 2560x1440 pixlar, men det är ingen standard eller konvention som säger att det måste vara så.

En bildskärm med en upplösning på 5120x1440 pixlar kan benämnas både som 5K eller 1440p, och både är lika rätt (eller lika fel om man så vill.)

[*] Det där 'p'-et på slutet som indikerar att det är icke-interlaced är egentligen helt onödigt då det så vitt jag vet inte finns några enheter som kör 1440i, dvs 1440 pixlar på höjden interlaced. För äldre enheter (främst TV-skärmar) så fanns både 480i (NTSC), 576i (PAL), 1080i och 1080p, men högre upplösningar är i stort sett alltid icke-interlaced.

"P"-suffixet var något som med HDTV standarden, som egentligen bara definierar 720p, 1080i och 1080p. Avsikten var att standardisera i vilket format saker sändes, sedan var det upp till tillverkarna att se till att det materialet presenterades hyggligt på deras skärmar. Skärmar med upplösningen 1920x1080 fanns det gott om, men det var långt ifrån all TV-apparater som bara klarade 720p som verkligen hade upplösningen 1280x720.

I dag, med allt bredare datorskärmar, är det litet synd att folk som inte förstod grejen drog det vidare med alla möjliga vertikala upplösningar, 1440p o.s.v. Nu är det ju mer än någonsin vettigt att diskutera riktiga upplösningar, istället för "1440p gaming".

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

I dag, med allt bredare datorskärmar, är det litet synd att folk som inte förstod grejen drog det vidare med alla möjliga vertikala upplösningar, 1440p o.s.v. Nu är det ju mer än någonsin vettigt att diskutera riktiga upplösningar, istället för "1440p gaming".

Ja, när 2560x1440 började komma så var det ju QHD (eller WQHD för att undvika förvirring med qHD) som gällde som förkortning, men med tiden blev 1440p vanligare istället (troligtvis för att det är lättare att komma ihåg vad det står för). Så nu får man välja mellan en precis förkortning som många inte känner till eller en som många känner till men som är oprecis.

Och det är inte ett problem exklusivt för 1440p utan i stort sett alla vanligt förekommande förkortningar för upplösningar är otydliga, så det enda som gäller om man vill vara tydlig är att skriva ut hela upplösningen i siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, när 2560x1440 började komma så var det ju QHD (eller WQHD för att undvika förvirring med qHD) som gällde som förkortning, men med tiden blev 1440p vanligare istället (troligtvis för att det är lättare att komma ihåg vad det står för). Så nu får man välja mellan en precis förkortning som många inte känner till eller en som många känner till men som är oprecis.

Och det är inte ett problem exklusivt för 1440p utan i stort sett alla vanligt förekommande förkortningar för upplösningar är otydliga, så det enda som gäller om man vill vara tydlig är att skriva ut hela upplösningen i siffror.

Men vadå, vad använder du för begrepp när du ska köpa en WQUXGA-monitor? /s

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Konventionen med ’wideness’ är ju lite speciell, dels vad som passar som pixelmatriser men också bilförhållande i stort
...
exakthet är inte så viktigt för vad jag vet så kör väl nästan ingen skärm exakt 21:9, det är bara en bra term för att visa att den är ’bredare’ än 16:9. 21:9 är precis som wikipediaartikeln nämner endast en term för marknadsföring, eller ett samlingsnamn

Håller i stort med med, så varför tjötade du från början om att 21:9 egentligen är 64:27 då?
(och går man benhårt på aspectration på pixelmatrisen så är som sagt 3440x1440 43:18 ... pixlar är oftast kvadratiska eller iallafall bra nära)
Nåja, ska sluta älta det här semi-sidospåret nu

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller i stort med med, så varför tjötade du från början om att 21:9 egentligen är 64:27 då?
(och går man benhårt på aspectration på pixelmatrisen så är som sagt 3440x1440 43:18 ... pixlar är oftast kvadratiska eller iallafall bra nära)
Nåja, ska sluta älta det här semi-sidospåret nu

Jag tjötade inte benhårt, jag bara tog en sektion från inledningen på artikeln

Permalänk
Medlem

intressant, tack för svar...känns som det spårar lätt ut..men men så är det.

Så för 4k gaming, 5120x1440 så är det minst ett 4070 super som gäller. Bättre kanske med ett 4080 super eller ett 7900 xtx.

Var det rätt summerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

intressant, tack för svar...känns som det spårar lätt ut..men men så är det.

Så för 4k gaming, 5120x1440 så är det minst ett 4070 super som gäller. Bättre kanske med ett 4080 super eller ett 7900 xtx.

Var det rätt summerat?

I princip ja. Då det är väldigt tungdrivet.

4K är 8 294 400 pixlar att driva.
5120x1440 är 7 372 800 pixlar.
"vanlig" 1440p (2560x1440p) är 3 686 400.

Full HD eller 1080p har 2 073 600 som referens.

Väldigt stor skillnad mellan dessa prestandamässigt.

Så när du kollar prestandasiffror så kika på 4K och lägg på 5-15% på siffrorna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det blev väldigt förvirrande när folk av någon anledning slutade skriva ut upplösningen och började ge den olika smeknamn istället. Förr i tiden skrev man alltid ute hela upplösningen, t.ex. 1024x768, 800x600 eller 1680x1050, ingen höll på att larva sig med FHD, 4K, olika "p" o.s.v. Antar att det var marknadsföringsavdelningen hos skärmtillverkarna som ville att upplösningen skulle vara lättare att marknadsföra.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD