NetOnNet - Fick tomt paket som skulle innehålla Macbook Air 15tum M3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Tack! Behöver jag endast serienummret för att göra det?

Du bör inte behöva mer än så

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem

Det viktiga som nämnt tidigare är att stå på dig. De har skyldigheten att bevisa att du fått rätt produkt.
Hade jag varit i din situation så hade jag inte tagit emot leveransen i första taget men gjort är gjort och det är alltid lätt att vara efterklok.

Följer tråden med spänning för att se vad NetOnNet ger för svar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Även jag följer med spänning hur NetOnNet tänker agera vidare i det här fallet.

Oavsett gällande juridiskt praxis så låter det ju helt befängt att konsumenten i slutändan ska hållas ansvarig för innehållet i en förseglad förpackning!

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Varför tog du emot en kartong som kändes tom är den första tanken som slår mig?

Permalänk

Ajaj
Handlar endast billigare produkter med hemleverans av just denna anledning, har försvunnit paket och blivit knas med leverans flera gånger när de "hängt paketet på dörren" och kör endast grejer från typ wish för någon hundring hem, annars går grejerna ALLTID till ombud.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Ajaj
Handlar endast billigare produkter med hemleverans av just denna anledning, har försvunnit paket och blivit knas med leverans flera gånger när de "hängt paketet på dörren" och kör endast grejer från typ wish för någon hundring hem, annars går grejerna ALLTID till ombud.

Är tveksamt om det blivit annorlunda i det här fallet; paketet levererades ju direkt till TS, men utan rätt innehåll.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Är tveksamt om det blivit annorlunda i det här fallet; paketet levererades ju direkt till TS, men utan rätt innehåll.

Känns som om sannolikheten för att detta ska kunna hända är betydligt högre med typ EarlyBird Hemleverans än PostNord via Ombud. Vet inte varför och jag har inget som styrker detta men det är en magkänsla.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Varför tog du emot en kartong som kändes tom är den första tanken som slår mig?

Han skrev att han väntade andra paket också, bland annat en mus som detta då skulle kunnat vara. Läs tråden

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig när jag köpte från Amazon. Ringde upp de, fick välja att få tillbaka pengarna eller att de skickar en ny vara. Det är så man borde hantera dessa ärenden. Lycka till TS.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GPUan:

Måste det vara ett kreditkort? Det går väl att reklamera ett kortköp med betalkort?

Som skrivet nedan olika regler och lagar. En kortreklamation är inte samma sak som invändningsrätten i konsumentkreditlagen där kreditgivaren juridiskt får ansvaret för att se till att affären slutförs korrekt.

Skrivet av Mullvaden83:

Det är olika regler på kreditkort o debitkort. Dom har olika villkor oxå.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Hej,

Jag tog emot ett paket som leverades av Best Transport sent på kvällen. Märkte direkt att paketet var alldeles för lätt för att innehålla en laptop. Nämnde det till chaffören som sa att jag skulle rapportera till NetOnNet. Paketet såg annars oskadat ut och var ordentlig förseglat.

Jag filmar självklart när jag öppnar paketet och som jag trodde visar det sig vara helt tomt.

Tänkte nu att NetOnNet skulle fixa biffen med en gång. Detta är ju pinsamt. Men de svarar:

"Hej, jag har kollat in i din leverans och vad jag kan se så har det levererats som det ska. Om det nu är så att du tog emot ditt paket tomt så får du ta det vidare med ett polisärende mot transportören. "

Vad i helv*te är detta för support? Kan de inte ens ursäkta sig, eller hjälpa till med ärendet? Jag ska nu behöva lägga timmar på detta ärende som kanske inte leder någon vart eftersom de inte har koll på sin transportkedja?

Vad hade ni gjort?

Säljaren ansvarar för varan fram till att det är levererat till dig. Detta är lite som att de har sålt ett tomt paket till dig på en NetOnNet butik, och sedan påstår de att du ska polisanmäla. Du kan leta upp relevant info på nätet och länka till det i din korrespondens med dem.

Jag hade gjort detta:
Leta upp VD, Director of sales, Director of Customer Service, Head of legal. Om de är del av en koncern hitta samma personer på koncernnivå också. Gissa dig fram till deras emails. Hitta ett par journalister hos aftonbladet, expressen etc. Lägg de alla som CC när du nästa gång mailar med NetOnNet.

Dina krav är enkla: De får hämta det tomma paketet från ditt hem och leverera en korrekt produkt (om du fortfarande vill köpa från dem). Det ska hända ASAP.

Det är inte ditt jobb att polisanmäla, när det är de eller deras leverantör som har fuckat upp.

Om de inte svarar fortsätt att eskalera genom att lägga till fler personer i CC fältet tills någon svettas så mycket att saker börjar hända.

Pinsamt @netonnet.

Permalänk
Medlem

Rent juridiskt är det deras ansvar ifall de skickar den till dig.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Hej alla,

Tack för ett fantastiskt stöd.

Jag har nu dokumenterat ned allt i detalj och skickat till ARN.

Jag har även eskalerat det vidare genom att kopiera in NoN VD och Kundombudsman.

Håller er uppdaterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Hej alla,

Tack för ett fantastiskt stöd.

Jag har nu dokumenterat ned allt i detalj och skickat till ARN.

Jag har även eskalerat det vidare genom att kopiera in NoN VD och Kundombudsman.

Håller er uppdaterade.

Nice. Kolla om det inte är så att du måste polisanmäla också.
Jag kan ha fel, men mitt minne säger mig att ARN kan ta lite tid, och i slutändan måste du polisanmäla ändå.
Men kanske är vettigt att vänta på Kundombudsmannen på NoN först. Så länge den återkommer inom rimlig tid.
Ju mer tiden går, ju krångligare blir nog allt, och en polisanmälan är nog bra och få gjort så tidigt som möjligt, med tanke på bevis osv.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

liknande hände mig när jag handlade på Elgiganten förförra BW.

Köpte 2st Samsing 4TB SSD:er.
fick en vattensensor i paketet, hade betalt med swish.
fick vänta 3månader på att få mina pengar tillbaka.

Först skulle foton från packningen kontrolleras och det var ett tredjepartslager som stått för varan & de svarade inte på ett par veckor - kan förstå pga BW.

Men sen när de väl godkänt att det blev fel, så skulle de skicka returlappar från tredjepartslagret, för de behövde få in sin vattensensor för 229kr, innan de kunde skicka tillbaks pengar eller ny lev av SSDer.

Dessa returlappar kunde tydligen bara 3e partslagret skriva ut, hörde av mig ett par ggr i veckan, åkte även ner till elgiganten på kungsgatan - fick inte lämna in vattensensorn till dem & elgiganten support kunde ej skicka retursedlar. jag erbjöd till o med att köpa loss sensorn, så kunde de skicka mig mellanskillnaden på 5800kr...no go.

till slut efter 3månader så blev jag uppringd o ngn på supporten kunde både swisha mina pengar tillbax o maila mig returlappar.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

liknande hände mig när jag handlade på Elgiganten förförra BW.

Köpte 2st Samsing 4TB SSD:er.
fick en vattensensor i paketet, hade betalt med swish.
fick vänta 3månader på att få mina pengar tillbaka.

Först skulle foton från packningen kontrolleras och det var ett tredjepartslager som stått för varan & de svarade inte på ett par veckor - kan förstå pga BW.

Men sen när de väl godkänt att det blev fel, så skulle de skicka returlappar från tredjepartslagret, för de behövde få in sin vattensensor för 229kr, innan de kunde skicka tillbaks pengar eller ny lev av SSDer.

Dessa returlappar kunde tydligen bara 3e partslagret skriva ut, hörde av mig ett par ggr i veckan, åkte även ner till elgiganten på kungsgatan - fick inte lämna in vattensensorn till dem & elgiganten support kunde ej skicka retursedlar. jag erbjöd till o med att köpa loss sensorn, så kunde de skicka mig mellanskillnaden på 5800kr...no go.

till slut efter 3månader så blev jag uppringd o ngn på supporten kunde både swisha mina pengar tillbax o maila mig returlappar.

Det är exakt såna här anledningar till att man aldrig ska köpa från någon slags tredjepart. Känns som gjort för att det ska bli systemfel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Men fanns det inget i paketet alls? Varför tog du ens emot det då lol.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Inte tagit emot paketet. Jag har haft så sjukt mycket strul likt ditt, så numera så tar jag helt enkelt inte emot paket som inte ser/känns 100%.

Hjälper ju dock inte dig.

Jag är oklar på det juridiska.
https://www.hallakonsument.se/ har varit hjälpsamma för mig.

Detta är rätt sätt.

Permalänk
Medlem

Vill igen bara be alla att försöka anpassa sitt språk till sin faktiska nivå av kunskap, det är många som uttrycker sig på ett sätt så att man kan tro att de har flera års erfarenhet som domare i Högsta Domstolen här.

Om man inte är helt säker (alltså utbildad och erfaren av just ärendet i fråga, alternativt själv drivit ett EXAKT likadant ärende till ett avgörande i domstol) så skulle det vara så bra om man kunde uttrycka att; "jag tror" eller "min gissning är" istället för; "så här är det".

Ni riskerar att sätta många personer i skiten rent utsagt om de tror att de läser någon professionell, faktamässig bedömning och agerar eller ställer krav som bara skapar motvilja och tvist.

Personligen har jag inte kompetens att avgöra exakt vad som gäller i ärendet. Min gissning är att man inte har lagen tydligt i ryggen att driva på NoN att sköta ärendet åt mig efter att man (vilket jag förmodar) signerat för sitt paket. Det har jag fattat är att man tar över ansvaret från NoN i det här fallet. Det är också varför jag vägrat att ta emot paket ibland om de varit alltför tilltufsade eller inte verkar stämma med vad jag beställt.

Med det sagt ser jag det som självklart att NoN bör vara med och försöka reda ut vad som skett och i vilket led, både som kundservice men även för deras egen del.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är exakt såna här anledningar till att man aldrig ska köpa från någon slags tredjepart. Känns som gjort för att det ska bli systemfel.

stod ingenstans att det var trejdepartslager.
allt såg ut som vanligt på hemsidan

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...

så elgiganten har en del prylar i tredjepartslager, men som sagt inget som nämns när man köper från dem.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Luktar som en hund begraven gällande denna tråd. Har funnits flera liknande tidigare, ni som vet ni vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Men fanns det inget i paketet alls? Varför tog du ens emot det då lol.

Han väntade flera saker från samma leverantör, bl.a. en mus som inte väger så mycket. Du är den andre som frågar detta, så dubbel anledning att läsa hela tråden eller åtminstone ett par sidor bakåt.

Det här med uppdelade frakter är ett gissel; min BF beställning till Amazon på nio detaljer blev uppdelad på fyra försändelser! Helt galet, speciellt då fyra böcker av samma författare kom via två olika paket. Det rasslade bra i inkorgen om olika försändelser som var på väg, försenades och hade levererats. Hade ingen koll alls innan jag suttit mig ner och prickat av allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

stod ingenstans att det var trejdepartslager.
allt såg ut som vanligt på hemsidan

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...

så elgiganten har en del prylar i tredjepartslager, men som sagt inget som nämns när man köper från dem.

Märkligt. Annars har det stått väldigt tydligt om det varit via extern firma. De kanske döljer det numera.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är det meningen att man ska öppna varenda paket och granska dem innan man skriver på? Den som levererar lär bli skitsur på en.

Efter en leverans med Bring så ja. Gör alltid så. Räkna, väg, ta bilder.
Är det något av värde du hämtar ut på ICA, öppna innan du skriver på att du tagit emot paketet.

Permalänk
Medlem

Morsan jobbar på ett ställe som är ombud för Schenker, Bring, Postnord och DHL och hon berättade att sen i höstas har det varit extremt många fall med Bring och Postnord där paket försvinner eller kommer fram trasiga och utan innehåll. Oftast rör det sig om paket i "mobiltelefonstorlek" från elektronikkedjor men även större paket med t.ex verktyg där fraktlappen är klistrad direkt på originalförpackningen.

Givetvis förekommer det saker med DHL och Schenker också, men inte lika frekvent enligt morsan.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Efter en leverans med Bring så ja. Gör alltid så. Räkna, väg, ta bilder.
Är det något av värde du hämtar ut på ICA, öppna innan du skriver på att du tagit emot paketet.

Är du verkligen säker på att man har rätt att öppna ett paket man inte signerat för? Låter märkligt i mina öron.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Är du verkligen säker på att man har rätt att öppna ett paket man inte signerat för? Låter märkligt i mina öron.

Det får man inte.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Karim:

Hej alla,

Tack för ett fantastiskt stöd.

Jag har nu dokumenterat ned allt i detalj och skickat till ARN.

Jag har även eskalerat det vidare genom att kopiera in NoN VD och Kundombudsman.

Håller er uppdaterade.

Skrivet av zOlid:

Nice. Kolla om det inte är så att du måste polisanmäla också.
Jag kan ha fel, men mitt minne säger mig att ARN kan ta lite tid, och i slutändan måste du polisanmäla ändå.
Men kanske är vettigt att vänta på Kundombudsmannen på NoN först. Så länge den återkommer inom rimlig tid.
Ju mer tiden går, ju krångligare blir nog allt, och en polisanmälan är nog bra och få gjort så tidigt som möjligt, med tanke på bevis osv.

ARN tar 6-9 månader innan de plockar upp ärendet och börjar se om de ska ta emot ärendet eller lägga ned det. Om de tar upp ärendet så begärs information från motparten och även anmälande part (konsument) har chans att ge replik om det behövs. Detta tar ytterligare någon månad eller två innan det tas upp för beslut och utfall (rekommendation från ARN).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Det får man inte.

man godkänner väl med bankid och sedan hämtar personalen paketet och that's it.

men kanske är lättare att lämna tillbaks till Ica om man sedan öppnar det framför ögonen på personalen?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Uppdatering från NoN:

Customer Care Manager har kontaktat mig och försäkrat mig om att flera kollegor kollar på ärendet och att de är i kontakt med agenter och fraktbolag. Hon ska ringa mig nu i eftermiddag. Jättebra, men jag är tydlig med att jag inte har något med deras internutredning att göra, utan jag vill ha pengarna tillbaka eller datorn jag beställt.

Uppdatering 2 från Non:

Kundsupport ringde mig och ursäktade för deras tidigare bemötande och att de brustit i deras rutiner. De initierar nu en insättning genom deras ekonomiavdelning omgående. De nämner att det är extremt hög prio att ta reda på vad som hänt med datorn. Har även fått detta bekräftat på mail.

Verkar gå mott rätt håll men jag firar inte förens jag ser pengarna Synd att man behövde stångas så hårt.