Permalänk

Laptop för Webbutveckling

Hej alla, hoppas ni mår bra!

Jag ska börja plugga Webbutveckling (Front-end) och vill ha en laptop som jag kan ta med mig då jag reser runt mycket.

Jag har väldigt dålig koll på vad som krävs av en dator för att göra webbutveckling därav vänder jag mig till er!

Jag vill gärna att datorn är ny och inte av Apple. Min budget är Max 6000kr. Jag vet att man inte får den bästa datorn för priset men har tyvärr inte mer att spendera då jag även har en familj att ta hand om.

Ha en fin kväll alla!!

Permalänk

Värt att tillägga är att jag kommer använda Linux som OS och inte Windows.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte webbutveckling kräver några dpeciella resurser, men 16GB RAM är för lite nuförtiden.

Hittade refurbished Lenovo laptops med 24GB RAM på inet för 7k: https://www.inet.se/produkt/1975444/lenovo-thinkpad-t490-i7-2...

Visa signatur

CCNP Enterprise + SPCOR
FCSS Network Security

Permalänk
Avstängd

här är ett tips för 6000kr https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/b%C...

16gb räcker gott och väl, 8gb räcker för det du ska göra

120hz skärm är skönt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gollee:

Jag tror inte webbutveckling kräver några dpeciella resurser, men 16GB RAM är för lite nuförtiden.

Hittade refurbished Lenovo laptops med 24GB RAM på inet för 7k: https://www.inet.se/produkt/1975444/lenovo-thinkpad-t490-i7-2...

Håller inte med om att 16GB är för lite, skulle vilja påstå att det räcker med 8GB t.o.m. om du inte ska ha femtioelva tabbar i chrome öppna samtidigt som du spelar ett toppmodernt spel.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Håller inte med om att 16GB är för lite, skulle vilja påstå att det räcker med 8GB t.o.m. om du inte ska ha femtioelva tabbar i chrome öppna samtidigt som du spelar ett toppmodernt spel.

Säg inte det... Webbutveckling drar stora mängder ram med alla verktyg man använder som är baserade på nodejs. Själv blev jag tvungen att ha 64GB för att 32GB inte räckte med vår stora webbapplikation jag jobbar på.

Ett gäng LSP:er, ett gäng services och hundratusentals rader javascript gör att det drar iväg fort.

Permalänk
Avstängd

Windows 11 kan du använda SSD som en växlingsfil för att komplettera din RAM och förbättra systemets prestanda. Detta kallas också för "virtual memory" eller virtuellt minne. När ditt system behöver mer minne än vad som är tillgängligt i RAM, använder det en del av SSD:ns lagringsutrymme som temporärt minne.

Det räcker med 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Säg inte det... Webbutveckling drar stora mängder ram med alla verktyg man använder som är baserade på nodejs. Själv blev jag tvungen att ha 64GB för att 32GB inte räckte med vår stora webbapplikation jag jobbar på.

Ett gäng LSP:er, ett gäng services och hundratusentals rader javascript gör att det drar iväg fort.

Jo absolut, jobbar man professionellt med extremt stora projekt kan det säkert behövas. Men för att studera webbutveckling kommer du aldrig ens i närheten av så stora projekt.

Tänk på att TS har 6000 kr i budget också

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du jämför ett stort projekt i produktion med ett skolprojekt för utbildning? 8 gig räcker, 16 är nice. Bara att välja en mindre distro av Linux om minnet sinar.

Och fokus under utbildningen är troligen på syntax o designmetoder, inte tunga verktyg.

Sen i arbetet så kommer arbetsgivaren stå för verktyget som behövs.

(O ni borde fundera på att utveckla mer direkt på server istället för lokalt om 64 gig krävs för att köra BE, FE o nån hjälpserver för diverse metoder. Finns fina molnbaserade utvecklingsmiljöer idag så en Chromebook räcker för utvecklaren)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av klockish:

här är ett tips för 6000kr https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/b%C...

16gb räcker gott och väl, 8gb räcker för det du ska göra

120hz skärm är skönt

Den såg ju jättefin ut!

Vad tror du om denna, är det en stor skillnad?:
https://www.dell.com/sv-se/shop/bärbara-dell-datorer/bärbar-i...

Ändrade till 256gb istället för 512gb och från en i5 till i3.
Som jag nämnde ovan så kommer jag att använda Linux som OS och det är ju betydligt lättare på datorn jämfört med Windows.

Säkert svårt för dig att säga men har du en minsta aning om hur fläktarna kan låta på denna? Vill ju helst inte sitta med flygplansmotorer som fläktar.

Skickade även iväg ett Mail till Proshop och frågade dem då jag såg att de hade begagnade. Ville först ha en splitterny men man kanske får köpa en begagnad så länge den är i bra skick och fortfarande presterar.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Du jämför ett stort projekt i produktion med ett skolprojekt för utbildning? 8 gig räcker, 16 är nice. Bara att välja en mindre distro av Linux om minnet sinar.

Och fokus under utbildningen är troligen på syntax o designmetoder, inte tunga verktyg.

Sen i arbetet så kommer arbetsgivaren stå för verktyget som behövs.

(O ni borde fundera på att utveckla mer direkt på server istället för lokalt om 64 gig krävs för att köra BE, FE o nån hjälpserver för diverse metoder. Finns fina molnbaserade utvecklingsmiljöer idag så en Chromebook räcker för utvecklaren)

Precis som du säger! Jag kommer ju verkligen börja från grunden så att bara utveckla min egna hemsida är långt bort!

Permalänk
Avstängd

Fläktarna på en sådan laptop bör vara i princip ljudlösa, ja 12 generationens i3 processor presterar bra, den kommer nog funka utmärkt för ditt ändamål