Permalänk
Medlem

Moderkort med raid, bra oc, vilket?

Har ett litet problem...
Jag har ett asus A7v333 med raid. Nu e det så att asuset e otroligt dåligt när det gäller att klocka.. Har en 2400+ och slk-900.
Ny undrar jag. Finns det nåt bra kort för AMD förstås med nForce 2 och raid som e bra att klocka med? (Behöver inte va nForce 2 visserligen, men skulle va en fördel eftersom det är snabbast).

Vill juh inte behöva gå över till Intel..

Tack på förhand.

Visa signatur

Älska Sverige.

Permalänk
Medlem

Abit NF-7 S det har raid S-ATA m.m.

Permalänk
Medlem

Måste dessvärre har IDE Raid.. :/ Funkar det med converters på nåt sätt eller?

Visa signatur

Älska Sverige.

Permalänk
Medlem

Du kan RAID:a 2 st hårddiskar på NF7-S. Det gör jag med mina 2x120GB WD SE, MED konverters.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Får man med konverters till moderkortet eller måste det köpas separat?

Visa signatur

Älska Sverige.

Permalänk

Tjena!
Har själv kollat runt efter kort de senaste dagarna. Har bland annat kollat Abit NF7-S, vilket jag initialt fastnade för, men så hittade jag ett grymt kort från Gigabyte; Gigabyte GA-7N400 Pro. Kostar ca 1200:- och har "allt" man kan begära o lite till, S-ATA, IDE-RAID, Soundstorm, 2st ljud-in på kortet, 4+2 USB2 etc.

Kolla en rescension (hur stavas det?) på kortet nedan:
http://www.nextgenelectronics.com/giga7n400p.shtml

/SirPurple

Permalänk
Medlem

Är det moderkortet klockvänligt då?

Visa signatur

Älska Sverige.

Permalänk
Medlem

Det är mycket klockvänligt.
Det följer dock endast med en konverter.
Vart man kan köpa en till vet jag inte =/

Permalänk
Medlem

Flaskis: menar du Gigabyte moderkortet?

Visa signatur

Älska Sverige.

Permalänk
Medlem

Nej, abit nf7-s

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=36231&t=2054&l=...

använder konvertern som följde med kortet, och det funkar bara bra.
Vart lite överaskad faktiskt...

Permalänk
Medlem

Ok.. Då till en fråga till.. Jag har information på raidade diskarna nu.. Så om jag raidar dom med hjälp av converters nu i Serial Ata... Kommer infon va kvar... eller måste jag skapa nya raid partitioner?

Visa signatur

Älska Sverige.

Permalänk
Medlem

Troligtvis, men ska du byta moderkort så är det ändå att rekomendera en ren installation. Kan spara mycket hyvudbry.
Och som sagt ska du ändå inte ha något viktigt på en raid 0 partition utan backup!
Och jag skulle inte rekomendera att partitonera upp hårdiskarna om du ska köra raid.

Permalänk
Medlem

Det smartaste att göra om man vill behålla all info på raidade diskar är att köpa ett PCI-kort med RAID-kontrollers.
1. Det blir billigare i längden.
2. Man behöver aldrig mer oroa sig om nästa moderkort man tänkt skaffa har RAID eller ej.
3. RAID på PCI är i 9 fall av tio snabbare och stabilare.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE