Permalänk
Medlem

Uppgradera för gaming.

Jag har en pc med en R7 7800x3d och GTX 1080 Ti.
Skärmen är en Hp 34” ultrawide 1440p och 60hz.

Vad jag förstår så är väl skärmen nästa uppgradering,
Eller har jag fel?

Vad är nästa uppgradering för gaming?

funderar på en 1440p 240hz skärm.

Permalänk
Medlem

Skärm & grafikkort sen är du i hamn.

Grafikkortet du har är verkligen inte hopplöst men börjar visa sin ålder något. 7800X3D med ett nyare grafikkort av medelhög kaliber kommer väcka datorn till liv i spel ordentligt.

Det tillsammans med en skärm med högre uppdateringsfrekvens (Hz) är det som verkligen tar spelandet till en ny nivå.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Varför då? Själv hade jag uppgraderat GPU först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpa2:

Jag har en pc med en R7 7800x3d och GTX 1080 Ti.
Skärmen är en Hp 34” ultrawide 1440p och 60hz.

Vad jag förstår så är väl skärmen nästa uppgradering,
Eller har jag fel?

Vad är nästa uppgradering för gaming?

funderar på en 1440p 240hz skärm.

Det spelar väl egentligen ingen roll vad du uppgraderar först då du nog behöver uppgradera båda. Med det sagt misstänker jag att ditt 1080 ti håller dig tillbaka i en hel del spel som det är nu. Ditt 1080 ti håller definitivt tillbaka din cpu i typ alla spel. Hade det varit jag så hade jag som tidigare nämnts i tråden uppgraderat gpu före monitor. Kombinationen 240Hz monitor med ett 1080 ti kort känns skevare än ett 4070 ti/4080 och 60Hz monitor i mitt tycke.

Glhf!

Stavning
Permalänk
Medlem

Uppgradera GPU först och sen skärm, 1080Ti kommer inte utnyttja något närmare 240Hz.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Jag tycker 4000 seriens kort som är bättre än 1080Ti är överprisdade än så länge.
Jag har även funderat på ett 3080/3080Ti, dom ligger iaf på hyfsade priser.

Jag har runt 300fps i CS2 och runt 120fps i fortnite, på mätaren. Jag vet att skärmen inte kan visa det eftersom den är på 60hz.
Därför trodde jag att skärmen skulle vara nästa uppgradering.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpa2:

Jag tycker 4000 seriens kort som är bättre än 1080Ti är överprisdade än så länge.
Jag har även funderat på ett 3080/3080Ti, dom ligger iaf på hyfsade priser.

Jag har runt 300fps i CS2 och runt 120fps i fortnite, på mätaren. Jag vet att skärmen inte kan visa det eftersom den är på 60hz.
Därför trodde jag att skärmen skulle vara nästa uppgradering.

Om det är sådana relativt lättdrivna spel som är din prioritet så håller jag med dig om att skärmen kan komma först. Spelar du lite mer grafikintensiva spel som t.ex. Baldurs Gate 3 eller Cyberpunk så blir mer grafikkortet flaskhalsen. Så det beror på vad du spelar mest helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Om det är sådana relativt lättdrivna spel som är din prioritet så håller jag med dig om att skärmen kan komma först. Spelar du lite mer grafikintensiva spel som t.ex. Baldurs Gate 3 eller Cyberpunk så blir mer grafikkortet flaskhalsen. Så det beror på vad du spelar mest helt enkelt.

Ja nu är jag inte någon gamer. Men mina barn spelar fortnite och tycker att deras ps4 är för slö och dålig, så dom ville ha pc istället.
Min 12åriga pc är ju inte lönt att tänka på, så jag bytte min MacBook Air m1 mot denna pc:n utan 1080Ti.
Så fastnade jag för CS igen och barnen lär mig fortnite.

Jag nördar lätt in mig på saker så nu vill man ha den bästa pc:n och kring utrustningen 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpa2:

Ja nu är jag inte någon gamer. Men mina barn spelar fortnite och tycker att deras ps4 är för slö och dålig, så dom ville ha pc istället.
Min 12åriga pc är ju inte lönt att tänka på, så jag bytte min MacBook Air m1 mot denna pc:n utan 1080Ti.
Så fastnade jag för CS igen och barnen lär mig fortnite.

Jag nördar lätt in mig på saker så nu vill man ha den bästa pc:n och kring utrustningen 😂

Gamers Nexus återbesökte 1080 ti i sin senaste video, kan vara värt för dig att kolla upp:

https://youtu.be/ghT7G_9xyDU?si=10f7LtWaSdutP5ql

Glhf!!!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av [SmR]BMF:

Gamers Nexus återbesökte 1080 ti i sin senaste video, kan vara värt för dig att kolla upp:

https://youtu.be/ghT7G_9xyDU?si=10f7LtWaSdutP5ql

Glhf!!!

Vi har fortfarande med GTX 1080 Ti i senaste prestandaindexet också.

Hittar man ett vettigt prissatt beggat RTX 3080 så får man dubblerad prestanda ställt mot ett 1080 Ti. Ska man köpa nytt är det nog vettigare att sikta mot RTX 4070 Super eller RX 7900 GRE, men då är det 7500-8000 kr det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpa2:

Ja nu är jag inte någon gamer. Men mina barn spelar fortnite och tycker att deras ps4 är för slö och dålig, så dom ville ha pc istället.
Min 12åriga pc är ju inte lönt att tänka på, så jag bytte min MacBook Air m1 mot denna pc:n utan 1080Ti.
Så fastnade jag för CS igen och barnen lär mig fortnite.

Jag nördar lätt in mig på saker så nu vill man ha den bästa pc:n och kring utrustningen 😂

Är det bara CS och Fortnite än så länge så kommer du ju märka störst skillnad med en ny skärm. Frågan är bara hur mycket du vill lägga. Vill du ha det bästa för 1440p så är du ju uppe i den här prisklassen https://www.inet.se/produkt/2222834/aoc-27-agon-ag276qzd-oled... eller motsvarande QD-OLED för 12k+ https://www.inet.se/produkt/2224917/msi-27-mpg-271qrx-qd-oled.... Det är dyrt att vara på topp 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpa2:

Ja nu är jag inte någon gamer. Men mina barn spelar fortnite och tycker att deras ps4 är för slö och dålig, så dom ville ha pc istället.
Min 12åriga pc är ju inte lönt att tänka på, så jag bytte min MacBook Air m1 mot denna pc:n utan 1080Ti.
Så fastnade jag för CS igen och barnen lär mig fortnite.

Jag nördar lätt in mig på saker så nu vill man ha den bästa pc:n och kring utrustningen 😂

Skrivet av JonasT:

Vi har fortfarande med GTX 1080 Ti i senaste prestandaindexet också.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/31082?key=5824cd1b00e6ee09534a693ddb8ffaac

Hittar man ett vettigt prissatt beggat RTX 3080 så får man dubblerad prestanda ställt mot ett 1080 Ti. Ska man köpa nytt är det nog vettigare att sikta mot RTX 4070 Super eller RX 7900 GRE, men då är det 7500-8000 kr det handlar om.

Vill man lägga "vettiga" 4600-4700kr kan man fortfarande hitta nya RX 6800 icke xt. Känns som mycket prestanda för pengarna, bör också ha bra prestanda i competitive shooters såsom cs2, fortnite, Apex Legends, Rainbow 6 m.m men hamnar efter ett RTX 3080 grafiktunga titlar såsom Cyberpunk och liknande. Fast det är klart om du köper en 240Hz skärm kanske det inte räcker till...

Permalänk
Medlem

Med dom spelen är det helt klart skärm du vill ha just nu.
Vet inte varför folk får för sig att hög Hz på en skärm är lika med att spelen ska ha hög fps.
En skärm med Hz över 60 är väldigt mycket skönare att använda på alla sätt och vis oavsett vilken fps du har.
Ja det gäller i allt du gör med datorn.

Hur mycket pengar ska du lägga på en skärm då?? Så mycket du har råd med anser jag. Det är den du stirrar på så.
Se bara till att du får valuta på för pengarna, tex med att fråga om råd här.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ett tydligt bevis på ”it depends” som Hardware Unboxed alltid säger.

Hade du nämnt spelen från början hade nog ingen sagt grafikkortet.

Du bör kunna få ännu mer FPS i Fortnite om du drar ner grafiken till Competitive inställningen. 1080ti duger fint för e-sport spel. Du har redan bästa processorn och den som spelar mest roll i den typen av spel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Med dom spelen är det helt klart skärm du vill ha just nu.
Vet inte varför folk får för sig att hög Hz på en skärm är lika med att spelen ska ha hög fps.
En skärm med Hz över 60 är väldigt mycket skönare att använda på alla sätt och vis oavsett vilken fps du har.
Ja det gäller i allt du gör med datorn.

Hur mycket pengar ska du lägga på en skärm då?? Så mycket du har råd med anser jag. Det är den du stirrar på så.
Se bara till att du får valuta på för pengarna, tex med att fråga om råd här.

Har kollat på Samsung Odyssey G7 1440p 240hz 1ms för 3000kr. Är det en bra skärm och ett bra köp?

Har nu även kollat på ett RTX 3080 för 5000kr och ett 7800xt för 6000kr. Vilket är bäst?

Permalänk
Medlem

Köpte igår ett RTX 3080 för 4600kr 😎

Nu ska jag bara hitta en begagnad 1440p 240hz skärm också till bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Är det bara CS och Fortnite än så länge så kommer du ju märka störst skillnad med en ny skärm. Frågan är bara hur mycket du vill lägga. Vill du ha det bästa för 1440p så är du ju uppe i den här prisklassen https://www.inet.se/produkt/2222834/aoc-27-agon-ag276qzd-oled... eller motsvarande QD-OLED för 12k+ https://www.inet.se/produkt/2224917/msi-27-mpg-271qrx-qd-oled.... Det är dyrt att vara på topp 😂

Än så länge är det bara cs och fortnite. Men fastnar säkert för andra spel framöver 😎

Dom skärmarna va ju riktigt najs. Skulle kunna lägga dom pengarna, men köper nog hellre begagnat och sparar en slant till annat tror jag.
Dom har ändå inte släppts ännu.

Har ni några tips om skärmar på begagnat marknaden?
1440p och 240hz är väl önskemålen och helst Oled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpa2:

Än så länge är det bara cs och fortnite. Men fastnar säkert för andra spel framöver 😎

Dom skärmarna va ju riktigt najs. Skulle kunna lägga dom pengarna, men köper nog hellre begagnat och sparar en slant till annat tror jag.
Dom har ändå inte släppts ännu.

Har ni några tips om skärmar på begagnat marknaden?
1440p och 240hz är väl önskemålen och helst Oled.

Oled som spelskärmar är nog tyvärr inte jättelätt att få tag på begagnade. 27" Oled har varit ute knappt ett år. Det prisvänliga alternativet om man vill spela på Oled är minsta möjliga LG OLED Tv men det blir fortfarande ganska dyrt och framförallt så är det en TV så det blir mycket större (42") och lite extra pill med inställningar och sånt.

Samsung Odyssey G7 VA panel har fått bra betyg och det är väl steget näst under en OLED i spelupplevelse. VA panels eftersläpningar kan störa mer än andra dock men det är väldigt personligt och till viss del modellberoende så skulle försöka kolla på en i butik om möjligt om du vill testa en sådan. Själv har jag en 165hz IPS och är grymt nöjd med den (38" ultrawide) men blir nog OLED när motsvarande storlek och upplösning kommer ut om ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Oled som spelskärmar är nog tyvärr inte jättelätt att få tag på begagnade. 27" Oled har varit ute knappt ett år. Det prisvänliga alternativet om man vill spela på Oled är minsta möjliga LG OLED Tv men det blir fortfarande ganska dyrt och framförallt så är det en TV så det blir mycket större (42") och lite extra pill med inställningar och sånt.

Samsung Odyssey G7 VA panel har fått bra betyg och det är väl steget näst under en OLED i spelupplevelse. VA panels eftersläpningar kan störa mer än andra dock men det är väldigt personligt och till viss del modellberoende så skulle försöka kolla på en i butik om möjligt om du vill testa en sådan. Själv har jag en 165hz IPS och är grymt nöjd med den (38" ultrawide) men blir nog OLED när motsvarande storlek och upplösning kommer ut om ett par år.

Jag har hittat en begagnad Samsung odyssey G8 34” välvd Oled skärm, 3440-1440 WQHD-upplösning, 175hz, 0,1ms.

Undrar om den är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpa2:

Jag har hittat en begagnad Samsung odyssey G8 34” välvd Oled skärm, 3440-1440 WQHD-upplösning, 175hz, 0,1ms.

Undrar om den är bra?

För spel är den säkert fantastisk! Ska du ha den till att läsa mycket text eller arbete av något slag också så skulle jag kolla på en review på just den modellen innan jag slog till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

För spel är den säkert fantastisk! Ska du ha den till att läsa mycket text eller arbete av något slag också så skulle jag kolla på en review på just den modellen innan jag slog till.

Blev att jag köpte den Samsung G8 Oled skärmen och ett RTX 3080. Vilken skillnad!!!
Så nu är man nöjd, ett tag iaf 😁

Finns ju en Asus 4k 240hz skärm som man skulle vilja ha och ett RTX 4090. Men det får bli när priserna blir överkomliga. Nu får jag vara nöjd ett tag.

Tack så jättemycket för hjälpen, informationen och stödet. Ni är fantastiska på denna sida 😎👍🏽

Stavfel