Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Nu finns Ultra på lager igen.

Var finns den att köpa?

Har en edgerouter X poe, 3st APn, en pro som väl har "modern" poe, en AC lite och en AC LR som har passiv poe, funderar om det är rätt väg att byta till en ultra. Måste jag börja använda injektorer för lite och lr?

Är ultran snabb nog att ha som enda router, jag kör just nu bara 100/100 men har möjlighet till 1000/1000 så vore ju bra om priset går ned på det om routern orkar. Edgeroutern är ju snart 10 år gammal tror jag... Jag hoppas att en ultra har samma livslängd ungefär.

Kanske ska man spara edgeroutern bara för att mata APn med poe, om den går att slå av så den bara agerar switch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Var finns den att köpa?

Slut i lager igen, men här:
https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-unifi-cloud-ga...

Och den har inte PoE, så du behöver strömmata dina apor på annat sätt ja.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Har kört min Ultra någon dag nu och ”verkar” funka än så länge. Kan du skriva hur du traceroutar sådär kan jag testa likadant på min.

mtr på linux, my trace route.

On topic: blir bara mer och mer irriterad över det här. Ja, man kan tycka att 1ms inte "spelar någon roll", men det är alltså 20% sämre än tidigare, och då är jag den som visar på MINST försämring av alla. Kaninen har ju det inte så kul. Innan kunde jag pinga andra datorer 0.6ms inom stadsnätet, nu kan jag inte ens få under 1ms till min cloud gateway ultra med en kabel jag ser dragen från min dator rakt in i den.

Är fan inte normalt någonstans.

EDIT: här är senaste året, gissa när jag fick CGU:n... https://i.imgur.com/QhpPWln.png

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är det den officiella shoppen som är bäst att köpa från?

Citat:

Och den har inte PoE, så du behöver strömmata dina apor på annat sätt ja.

OK, jag googlade lite på att konfa om edgeroutern till en POE switch, kanske ett bra alternativ?

Skrivet av KroesusSork:

On topic: blir bara mer och mer irriterad över det här. Ja, man kan tycka att 1ms inte "spelar någon roll"

Trist... Vet att när jag började med edgeroutern så var det nån setting där man bryggade mellan två portar som slöade ner den enormt. Jättekonstigt att det var en av de settings som var standard med någon av de förvalda wizardsetings. Kanske nåt liknande på denna? Nåt som man kan slå av?

Kanske tur den är slutsåld, just nu känns det ju inte som jag ändå isf vill köpa...

Permalänk
Medlem

G5 Turret Ultra i lager igen!
https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/cameras-dome-turre...

Permalänk
Medlem

Fick min Cloud Gateway Ultra igår. Vilket otroligt lyft från min gamla Asus router. Setupen extremt användarvänlig från mobilen och fantastiskt snyggt och intiutivt gränssnitt. Maxar mina 500/500 från Telia och även om det inte har någon betydelse för oss var svarstiden minimalt sämre i ms mätt. Runt 2,5-3ms mot 2,0-2,5ms mot Asusen.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Någon som ska på UniFi World Conference i Stockholm nästa vecka? Jag skickade in en ansökan lite på skoj och fick en plats 🙂

Permalänk

Bland trådade enheter har jag typ 150 MAC-adresser som anslutit senaste dygnet. Inget IP-lease i routern. Vad kan det vara för något konstigt?

De har varit aslutna typ fem minuter. Började efter att jag installerade TrueNAS.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Jag följde guiden här guiden för att uppgradera MongoDB: https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/1bjlbmf/upgrade_pa...

Från 4.4 till 5.0 var det inga problem. Byter jag tillbaka till 4.4 i docker-compose finns inga inställningar kvar så det första steget lyckades.

Från 5.0 till 6.0 fastnar jag. Det står bara att UniFi håller på och startar upp och i #docker ps så startar aldrig mongodb upp. Står inte running utan rebooting.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Från 5.0 till 6.0 fastnar jag. Det står bara att UniFi håller på och startar upp och i #docker ps så startar aldrig mongodb upp. Står inte running utan rebooting.

Hur långt kommer du i guiden? Vilket steg? Och vad står det i docker logs -f mongodb?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Hur långt kommer du i guiden? Vilket steg? Och vad står det i docker logs -f mongodb?

Kom t.o.m. steg 11. Med start på steg 9. Kör senaste UniFi (8.1.113).

docker logs -f mongodb = Error response from daemon: No such container: mongo

Kvittar om jag skriver mongo, mongodb, mongodb5 etc. Däremot får jag output på unifi-network-application. Båda är igång om jag kollar i # docker ps

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Kom t.o.m. steg 11. Med start på steg 9. Kör senaste UniFi (8.1.113).

docker logs -f mongodb = Error response from daemon: No such container: mongo

Kvittar om jag skriver mongo, mongodb, mongodb5 etc. Däremot får jag output på unifi-network-application. Båda är igång om jag kollar i # docker ps

Vad heter containern i outputen från docker ps då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Jag följde guiden här guiden för att uppgradera MongoDB: https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/1bjlbmf/upgrade_pa...

Från 4.4 till 5.0 var det inga problem. Byter jag tillbaka till 4.4 i docker-compose finns inga inställningar kvar så det första steget lyckades.

Från 5.0 till 6.0 fastnar jag. Det står bara att UniFi håller på och startar upp och i #docker ps så startar aldrig mongodb upp. Står inte running utan rebooting.

Vad försöker du åstadkomma? Om du bara vill migrera allt till en nyare MongoDB-version är det överlägset lättaste att ladda ner en backup med all historik från din controller, installera om den senaste versionen med MongoDB 7.0 och sedan återställa din backup.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Kom t.o.m. steg 11. Med start på steg 9. Kör senaste UniFi (8.1.113).

docker logs -f mongodb = Error response from daemon: No such container: mongo

Kvittar om jag skriver mongo, mongodb, mongodb5 etc. Däremot får jag output på unifi-network-application. Båda är igång om jag kollar i # docker ps

Ok, börja med docker ps igen då, vad får du för output?

Tänk på att det är case-sensitive så om din container heter MongoDB så kan du inte skriva mongodb. Du kan också använda hashen längst till vänster på andra raden (3abc473126d5) för att identifiera en container (du behöver inte ens använda alla tecknen, det brukar räcka med de 3-5 första).

En container är bara "igång" om den har status "Running: true" och inget annat.

Om den startar om hela tiden så är något fel. Prova t.ex. docker logs -f <hash>, jag har för mig att hash-värdet är det samma så länge man inte tar bort och återskapar en container.

För övrigt håller jag med ovanstående om att det är lättast att ta ut en backup från den gamla controllern och läsa in den i en helt ny installation, utan att uppgradera något.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Alltså, deras namngivning börjar bli lite fånig. Vad kommer näst, en Ultra Pro Super Mega DeLuxe Giga Gateway?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Alltså, deras namngivning börjar bli lite fånig. Vad kommer näst, en Ultra Pro Super Mega DeLuxe Giga Gateway?

Ja, verkligen.

Med tillägget Max förväntade jag mig denna skulle ha 2.5Gbit på alla portar.
Så detta hattande gör att man inte kan följa något mönster.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Ja, verkligen.

Med tillägget Max förväntade jag mig denna skulle ha 2.5Gbit på alla portar.
Så detta hattande gör att man inte kan följa något mönster.

Hade den haft 2.5Gbit på de vanliga portarna så hade jag bytt ut min DM Pro helt klart. Det är lockande med en extra HDD plats tycker jag.

Permalänk
Snusfri

Techno Tim går igenom den nya UDM Pro Max, lite vem den är för, fördelar och nackdelar osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Riktigt nice för hemma-hobby. Men kör man verkligen sin kameraövervakning i samma enhet som Gateway/Firewall om man har 2000 klienter på kontoret?! Känns inte 5gbps lite snålt?
Gör man verkligen så på professionel nivå?

Tbh tror jag nog att de säljer även denna mest till småföretag med typ 100 klienter och hemmet-prosumers.

Permalänk
Medlem

Hej är https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/u...
I kombination med https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/... en vettig lösning på ert hemma nät där man kan få övervakning över vilken klient/apparat som skickar dsta vart?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hade den haft 2.5Gbit på de vanliga portarna så hade jag bytt ut min DM Pro helt klart. Det är lockande med en extra HDD plats tycker jag.

Enligt videon som länkas verkar de bara kunna speglas vilket är lite tråkigt. Annars är det ju smidigt att kunna stoppa i en disk som ligger och skräpar eller addera en disk till ifall man växer ur den första. Vet inte riktigt om man behöver tillförlitligheten som två diskar i raid 1 ger hemma.

Skrivet av KAN1N:

Riktigt nice för hemma-hobby. Men kör man verkligen sin kameraövervakning i samma enhet som Gateway/Firewall om man har 2000 klienter på kontoret?! Känns inte 5gbps lite snålt?
Gör man verkligen så på professionel nivå?

Tbh tror jag nog att de säljer även denna mest till småföretag med typ 100 klienter och hemmet-prosumers.

Det är väl bara unifi som kör båda i samma, vet ingen annan produkt. Och speciellt inte så stora miljöer som 2000 klienter.

Tycker inte 5Gbps är snålt. Har man så stora krav på en brandvägg borde budgeten vara mer än 10-dubbel. Bara prosumers som vill ha mer.

Det är nog mindre företag som ser sig kunna spara lite pengar med en all in one enhet. För ser man till vad en professionell brandvägg i instegsmodell kostar och en kameraserver som är över en basic NVR kostar är den prisvärd.

Permalänk
Medlem

Tycker Unifi passar perfekt som prisvärt alternativ för prosumers och priskänsliga/mindre företag.

Har själv arbetat på två arbetsplatser där det kördes Unifi. Det ena ett mindre konsultbolag med ett kontor i Göteborg (40-60 anställda beroende på när i tiden vi pratar om) där det fungerade utmärkt med Unifi AP för Wi-Fi. Dock controller på en riktig server (som även skötte annat).

Var även med och satte upp Unifi-nät på ett bolag med ~200 anställda och tre fysiska kontor med VPN mellan. Central controller (en första generationens Cloud key, tro det eller ej) som hanterade samtliga switchar och AP på alla kontor. Fungerade alldeles ypperligt och är fortfarande i drift, även om jag inte arbetar där längre. Vet dock att controllern är ersatt.

Fantastiskt prisvärt vid installation jämfört med Cisco och andra. Marknaden har väl visserligen utvecklats något sedan dess, men inga månatliga prenumerationen och nog bra hårdvara på switchar och AP gjorde det till en väldigt ekonomisk affär.

Permalänk
Medlem

Några nyheter om latency på ultran? Om nån lyckats ställa in så den blir kortare?

Har det betydelse för tex när barnen spelar fortnite? Eller för videomöten via teams?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Några nyheter om latency på ultran? Om nån lyckats ställa in så den blir kortare?

Har det betydelse för tex när barnen spelar fortnite? Eller för videomöten via teams?

Nope, jag har en ticket som de hanterar, får se vad de säger. Såg även ett nytt fel det går runt om på forum om att IDS/IPS inte fungerar trots att man klickat i den :/

Latency fortfarande kass, men vet inte hur mycket 2-6 ms gör i Fortnite.

Kört min Ultra i två veckor nu och allt upplevs funka stabilt trots detta i alla fall, har hittills inte märkt någon lagg eller så.

Så löser de allt sånt i firmware sen så är det ju en nice produkt... riktig beta release tbh. Gillar verkligen deras UI och alla funktioner, så hoppas de löser det.

Bilden visar skillnad på latency rätt tydligt där:

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Några nyheter om latency på ultran? Om nån lyckats ställa in så den blir kortare?

Har det betydelse för tex när barnen spelar fortnite? Eller för videomöten via teams?

Har svårt att tänka mig att det över huvudtaget har någon som helst betydelse.

Gällande Fortnite, räknar man in all latens, även människans reaktionstid så ligger det en bra bit över 200ms, så om det är 224 eller 225ms kan vi nog anta det är inom mättoleransen.

På teams har nog mottagarens anslutning större betydelse så där kanske vi pratar om 52 eller 53ms, tvivlar på att det kan spela roll. Personligen upplever jag att det handlar om fler 100ms när man tar över kontroll och ska visa något, påtaglig fördröjning, märks även när någon delar innehåll att ljudet kommer bra mycket före bilden, kan nog vara så illa som över 1000ms

Så om Ultran lägger på 1ms ser jag som ett icke problem.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Här är svar nu efter en del inskickade tester på Unifi support angående Ultra latency.

Permalänk
Medlem

Jag är kvar på "UniFi Network Application 8.0.28" kör Ubuntu 22.04.4. är det ett problem? Skulle vilja ha den senaste via apt-get.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Jag är kvar på "UniFi Network Application 8.0.28" kör Ubuntu 22.04.4. är det ett problem? Skulle vilja ha den senaste via apt-get.

Är det ett problem? Inte om du gillar att köra mjukvara med kända sårbarheter.

Varför inte bara uppdatera? Så länge du lagt till deras repo så borde du ha fått en senare version via apt för länge sedan.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/220066768-Updating-and-...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör controllern som plugin i opnsense?
Fungerar det bra?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."