Så ska bankerna ta hårdare tag mot bedragare

Permalänk
Melding Plague

Så ska bankerna ta hårdare tag mot bedragare

Bankerna ska låta dig tidsfördröja betalningar och stoppa kriminella från att använda BankID och Swish.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om tidsfördröjningen syftar till att köparen skall kunna dra tillbaka betalningen om fel vara eller ingen vara dyker upp är det ju bra.
MEN det kommer skapa andra bedrägerier där det är köparen som kommer bli bedragaren istället, dom betalar för varan och sedan säger att den inte kom eller var felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om tidsfördröjningen syftar till att köparen skall kunna dra tillbaka betalningen om fel vara eller ingen vara dyker upp är det ju bra.
MEN det kommer skapa andra bedrägerier där det är köparen som kommer bli bedragaren istället, dom betalar för varan och sedan säger att den inte kom eller var felaktig.

Det finns andra tjänster som är till för att skydda köpare och säljare i det läget. Det här syftar nog mest till att skydda när "bank id supporten" ringer upp dig och får dig att flytta hela ditt sparbelopp till ett "säkerhetskonto", för att du fått ett datavirus på ditt bankkonto. Vilket du går på, eftersom du är 86 år gammal.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om tidsfördröjningen syftar till att köparen skall kunna dra tillbaka betalningen om fel vara eller ingen vara dyker upp är det ju bra.
MEN det kommer skapa andra bedrägerier där det är köparen som kommer bli bedragaren istället, dom betalar för varan och sedan säger att den inte kom eller var felaktig.

Det är ju två olika grejer du pratar om. Säljaren skickar såklart inget förrens betalningen är helt genomförd och fördröjningen är över såklart. Det är inte som att fördröjningen kommer vara i flera dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Det finns andra tjänster som är till för att skydda köpare och säljare i det läget. Det här syftar nog mest till att skydda när "bank id supporten" ringer upp dig och får dig att flytta hela ditt sparbelopp till ett "säkerhetskonto", för att du fått ett datavirus på ditt bankkonto. Vilket du går på, eftersom du är 86 år gammal.

Så kan det ju vara men eftersom dom använder ordet "betalningar" tänkte jag mig mer vid "köp", men visst även en flytt av pengar till annat konto kan ju räknas som betalning.

Visst finns det andra tjänster som skall skydda vid köp/sälj, men långt ifrån alla känner till dom och/eller använder sig av dom, en inbyggd tjänst/funktion hos din bank är bättre.

Permalänk
Medlem

Jag tror bankerna har börjat inse att snart så blir de ersättningsskyldiga vid bedrägerier, vilket gör att de helt plötsligt börjar agera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är ju två olika grejer du pratar om. Säljaren skickar såklart inget förrens betalningen är helt genomförd och fördröjningen är över såklart. Det är inte som att fördröjningen kommer vara i flera dagar.

Hittade inget detaljerat om hur det kommer fungera och inte heller hur lång tid fördröjningen gäller, men du kanske har mer info?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hittade inget detaljerat om hur det kommer fungera och inte heller hur lång tid fördröjningen gäller, men du kanske har mer info?

Olika banker lär säkert ha olika lång fördröjning.

Permalänk
Medlem

"Bankföreningen föreslår även ytterligare kontroller som att din betalning måste godkännas av en person som du litar på."

Ser genast ett stort problem här om man lever själv/ensam/enstöring, hur går man tillväga om man nu inte har en person man litar på? Om det gäller att flytta hela sitt livs besparingar kan jag förstå det och person ersätts med besök på bankkontor t ex.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att man vill minska antal bedrägerier, men man presenterar samtidigt ingen lösning på hur man faktiskt ska kunna betala för dyra saker. Säg att man t.ex. vill köpa en bil för 300 000 kronor av en annan privatperson. Hur löser man det?

  • Det finns på många orter inga bankkontor och de som finns har ändå väldigt begränsade öppettider

  • Man kan inte betala med kontanter eftersom de är svåra att både ta ut och sätta in i så stora kvantiteter

  • Bankväxlar finns inte längre

  • Swish har redan för låga beloppsgränser i många fall och i och med de här förändringarna kan säljaren inte längre verifiera vid köptillfället att pengarna kommer in på kontot före man skriver över ägandeskapet på bilen

  • Har man olika banker är kontoöverföring inte heller en möjlighet

Permalänk
Medlem

Lysande, snart är det så svårt att göra en större elektronisk betalning att man får gå andra vägar.
Toppen, tillbaka till postväxlar och anpassa dig till bankernas öppettider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Lysande, snart är det så svårt att göra en större elektronisk betalning att man får gå andra vägar.
Toppen, tillbaka till postväxlar och anpassa dig till bankernas öppettider.

Det går säkert att välja att godkänna att det ska vara möjligt och acceptera de risker det medför med en fördröjning så det inte godkänts i samma veva som bedrägerier utförs.

Jag tycker att allt som kan hindra bedrägerier är bra. Alla har vi några föräldrar som en dag inte kommer vara helt klara i skallen och man vill inte de ska råka illa ut. Och hur ofta gör man stora inköp? Hus, båt eller bil köper man inte varje år åtminstone inte vanliga dödliga med medelinkomster eller mindre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

"Bankföreningen föreslår även ytterligare kontroller som att din betalning måste godkännas av en person som du litar på."

Ser genast ett stort problem här om man lever själv/ensam/enstöring, hur går man tillväga om man nu inte har en person man litar på? Om det gäller att flytta hela sitt livs besparingar kan jag förstå det och person ersätts med besök på bankkontor t ex.

Står bättre på SVTs artikel som är länkad i artikeln.
"kunder ska erbjudas extra kontroller på betalningar, exempelvis att den måste godkännas av någon som kunden litar på."

Enligt ovan så känns det som något man kan sätta på eller stänga av för sitt konto hos sin bank.

Denna funktionen finns redan i FrejaID att man har en typ målsman som också måste verifiera vid olika tillfällen tex betalningar/flytt av pengar.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem

Är faktiskt bra sent..

Men bättre sent än aldrig, som min far skulle ha sagt.

Han blev lurat, fast vi har pratat tillsammans om detta många gånger. Och han ska lägga på luren, vid minsta osäkerheten.

Men tyvärr är vissa väldigt duktiga att övertala äldre människor.

Att bankarna tar hand om bedragarna så här sent, när något sådant borde ha tagits fram vid första kunden som blev bedragen på pengarna.

Är bankerna som stänger ner kontot, att använda bank id för allt.

Så visst ska dem ta ansvar för detta!

Bara hoppas det blir en tillräckligt bra lösning för oss alla.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Att betalningar skall kunna fördröjas är bra, att kunna utse någon som skall godkänna är också bra.

Sen är det också, från första maj i år, krav på rörliga qr-koder för inloggning.

https://www.bankid.com/tekniska-uppdateringar/saker-start-bli...

Vilket också är bra.

Det här dock är inte bra:

Citat:

Bankföreningen vill även blockera bedragare från att använda BankID och Swish men hur stoppen ska verkställas är oklart.

Och då endast då för att BankID nu mer och mer blivit defakto-systemet för att kunna identifiera sig på nätet. Och där är ju lösningen att BankID skall användas till vissa specifika ändamål, när man då skall identifiera sig mot banken, och så får man fixa en annan identifiering för resten.

Man kan ju också fråga sig från när och hur länge en bedragare skall vara blockerad. Från att denne blir fälld till att denne har avtjänat sitt straff? Allt annat blir ju rättsvidrigt.

Edit: man kan ju ta upp tex näringsförbud, men de är ju en del av straffet och beslutas av en domstol, och de är ju inte i närheten av samma påverkan på en persons liv.

Permalänk
Medlem

Inför hellre en obligatorisk "körkort" när man skapar upp bankid. Det är ju främst pensionärer som luras för att de inte fattar hur det funkar och är lättare att lura. Kanske åldersgräns på 18-70 sen behöver man visa att man är klar i bollen för fortsatt användning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inför hellre en obligatorisk "körkort" när man skapar upp bankid. Det är ju främst pensionärer som luras för att de inte fattar hur det funkar och är lättare att lura. Kanske åldersgräns på 18-70 sen behöver man visa att man är klar i bollen för fortsatt användning?

Handlar ju inte bara om att vara "klar i bollen". Om du inte har sett det så rekommenderas Uppdrag Gransknings program, paret som lurades är defintivt fortfarande klara i bollen.

Och i ett system där bankkontoren försvinner, hur tror du att det skall fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Handlar ju inte bara om att vara "klar i bollen". Om du inte har sett det så rekommenderas Uppdrag Gransknings program, paret som lurades är defintivt fortfarande klara i bollen.

Och i ett system där bankkontoren försvinner, hur tror du att det skall fungera?

Håller med.
Räcker inte med "klar i bollen"
Min pappa tex var klar i bollen när detta hände.
Kunde hanteras bank id, swish, köpa ifrån Amazon, affärer med blocket etc.

Det är osäkerheten och med tvång, hot dem lyckas.

Känner flera i 30-40-50 års åldern som blivit lurat på olika sätt.
Tyvärr, är den största problemet osäkerheten. Och stress, hotet dem får av dessa vidriga kryp.

Borde finnas en knapp i bank id, med tex SOS eller liknande. Så bank id kopplar upp mot en annan part, tex en vän/familj eller banken gör sitt jävla jobb någongång, och hjälper en på riktigt. Så man kan få hjälp vid minsta osäkerheten.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

En sak jag reagerat på ända sen BankID infördes, varför är det inte nedlåst till betrodda enheter? Alltså att du har, säg 3-4 datorer, telefoner, surfplattor, som du definerar och som kan använda ditt BankID. Varför ska en bedragare på andra sidan jorden kunna använda ditt BankID om hen lyckats komma över dina uppgifter och kod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

En sak jag reagerat på ända sen BankID infördes, varför är det inte nedlåst till betrodda enheter? Alltså att du har, säg 3-4 datorer, telefoner, surfplattor, som du definerar och som kan använda ditt BankID. Varför ska en bedragare på andra sidan jorden kunna använda ditt BankID om hen lyckats komma över dina uppgifter och kod?

Dem tvingar ju användaren att använda sitt bank id, medans dem loggar in på din bank tex.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Olika banker lär säkert ha olika lång fördröjning.

Mao vet du inte utan spekulerar bara

Lite lustigt att säga någon har fel när man själv inte vet utan endast spekulerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

En sak jag reagerat på ända sen BankID infördes, varför är det inte nedlåst till betrodda enheter? Alltså att du har, säg 3-4 datorer, telefoner, surfplattor, som du definerar och som kan använda ditt BankID. Varför ska en bedragare på andra sidan jorden kunna använda ditt BankID om hen lyckats komma över dina uppgifter och kod?

Ok men hur får du ditt första bankid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

En sak jag reagerat på ända sen BankID infördes, varför är det inte nedlåst till betrodda enheter? Alltså att du har, säg 3-4 datorer, telefoner, surfplattor, som du definerar och som kan använda ditt BankID. Varför ska en bedragare på andra sidan jorden kunna använda ditt BankID om hen lyckats komma över dina uppgifter och kod?

Bedragare använder inte ditt bankid, de övertygar dig att använda bankid själv för att godkänna inloggningar och överföringar.

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet, är det inte bara att banka in orden i skallen på generation fossil att ALDRIG använda bank ID när någon ringer, inte nu, inte nyss och inte sen.
Det flesta konsumerar dessutom en onyttig mängd slaskmedia så budskapet borde vara tämligen enkelt att få ut.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Undrar vem bestämmer i detta land regiringnen (bankerna) eller regiringnen?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Trots att artikeln nämner det kortfattat, är det inte tydligt att detta främst handlar om bedrägerier där bedragare lurar sårbara individer, som äldre, att överföra sina besparingar. Även om detta inte är ett nytt fenomen, verkar det ha ökat markant den senaste tiden.

Att utbilda allmänheten är naturligtvis en möjlighet, men man måste förstå att även med kunskap kan många fortfarande vara sårbara för dessa typer av bedrägerier.

Eftersom det är bankernas system som används, är det rimligt att de inför högre säkerhetsåtgärder när de upptäcker sådana aktiviteter. Tyvärr är de ofta mycket långsamma med att agera.

Jag är inte uppdaterad på de senaste detaljerna, men jag läste att det skulle ta ett år innan åtgärderna implementerades, vilket låter helt orimligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det här går inte att utbilda bort.
Den som tror det borde utbildas.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det här går inte att utbilda bort.
Den som tror det borde utbildas.

Och det går inte att lagstifta/reglera bort heller.

Permalänk
Medlem

"AI" och all information som folk laddar upp om sig själva kommer att göra bedrägerier så mycket mer sofistikerade.

Kommer inte längre handla om att i huvudsak rikta in sig på äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Trots att artikeln nämner det kortfattat, är det inte tydligt att detta främst handlar om bedrägerier där bedragare lurar sårbara individer, som äldre, att överföra sina besparingar. Även om detta inte är ett nytt fenomen, verkar det ha ökat markant den senaste tiden.

Att utbilda allmänheten är naturligtvis en möjlighet, men man måste förstå att även med kunskap kan många fortfarande vara sårbara för dessa typer av bedrägerier.

Eftersom det är bankernas system som används, är det rimligt att de inför högre säkerhetsåtgärder när de upptäcker sådana aktiviteter. Tyvärr är de ofta mycket långsamma med att agera.

Jag är inte uppdaterad på de senaste detaljerna, men jag läste att det skulle ta ett år innan åtgärderna implementerades, vilket låter helt orimligt.

Att utbilda är aldrig fel, alltid är det några det fastnar hos. Men det hjälpte inte mig när jag blev lurad, och jag är inte utsatt eller sårbar, bara dum i huvudet. Eller ja, lite cred får man väl ge buset som lyckas ta sig förbi ens murar.

Jag hade i åratal utbildat mig själv och min mor att aldrig någonsin göra något med bankid när någon ringer. Hade läst alla varningsartiklar och lyssnat noga på kommisarien.
Ändå gjorde jag just det. Jag hade tur i och med att det inte handlade om att ta sig in på mitt bankkonto utan köp av presentkort (2500kr) som det visade sig. Jag tror och hoppas att jag hade reagerat mer om det handlat om mitt bankkonto då. Jag lyckades stoppa det dagen efter då jag fick en notis i Kivra om att en kreditkoll gjorts på mig, det var då ljuset gick upp för mig ordentligt, även om jag hade onda aningar efter att buset lagt på luren. Både UC och butiken det handlade om agerade snabbt, och det trots att det var helg.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.