Grafikprestanda i Senua's Saga: Hellblade II – ett av de tyngsta PC-spelen någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Uppdatera till senaste dlss version och kör på dlss ultra performance, skalar upp från 1280 x 720. Det bör du kunna köra även på din 4k tv.

Jag tänker att "för att få den önskade spelupplevelsen" är nyckeln här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

För ett spel som dessutom suger enligt många recensioner.

Haha va? Det snittar ju 81 till både PC och Series X/S på Metacritic (sammanlagt 131 recensioner).

Det är som att säga att Elden Ring suger för att två recensenter av typ 200 tycker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Första spelet är väl ganska hyllat som otroligt bra?

Hellblade är i grålandet mellan interaktiv film och spel, det passar inte alla.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Du må ha rätt i sak men att ha fel är inte detsamma som att ljuga. För att ljuga måste man ha en avsikt att vilseleda, vilket inte verkar vara fallet här.

Att säga "många recensioner säger att spelet suger" och bara länka en enskild recension för att styrka den åsikten är inte bara att ha fel dock. Avsikten är inte att validera sanningen, det är enbart att validera påståendet vilket kan anses vara avsiktligen vilseledande.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Leiri:

Varför ens be folk köra med DLSS om ni inte orkar testa?

Varför är era mantimmar begränsade? Måste ni ha ut testet så fort som möjligt? Varför inte bara ta den tid det tar och göra ordentliga kvalitets tester där man undersöker allt det viktiga?

Man får ett mycket stressigt intryck av en del av er.

Våra mantimmar är begränsade för att vi har dygnets 24 timmar att disponera som de flesta människor. Vi jobbar 8 timmar om dagen. Ibland får vi tillgång till ett spel innan release, ibland inte. Om vi får tillgång innan release brukar det inte vara jättelångt innan. Generellt brukar vi få tillgång till en spelkod vilket gör att vi kan ha en testrigg igång. Vi vill ha ut ett test så nära release som möjligt då det är ungefär då det är som mest relevant för de som är nyfikna på om det är värt att ge sig i kast med ett spel eller inte.

Att vi inte skulle orka testa DLSS är direkt osant. Vi prioriterar som tidigare nämnts att få in fler modeller än att testa färre modeller med olika uppskalningstekniker. Som tidigare nämnts tar vi med oss feedbacken med önskemål om DLSS i speltester och då med fokus på en eller ett par modeller från Nvidia respektive AMD.

Att vi ger ett stressat intryck eller inte orkar testa något kan jag inte riktigt svara på. Vi försöker att göra våra tester så bra och läsvärda som möjligt. Vi kan inte täcka alla baser eller önskemål i varje test men försöker ju såklart alltid att vara så bra som vi kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

https://www.gamereactor.se/senuas-saga-hellblade-ii-1346213/

8/10. Så har jag automatiskt rätt att man säga att det är ett grymt spel nu? För jag kom med en källa som säger 8/10. Det borde ju trumfa dina källor? Kom igen.

Givetvis kommer inte alla gilla det... Det är ju högst subjektivt sånt där. Dvs det kommer vara vissa sidor och youtubers som recenserar det som inte kommer gilla det. Gör det inte automatiskt till ett dåligt spel för det finns de som tvärt om tycker det är riktigt bra.

Du har rätt i det såklart. GameSpot är lite av en husgud för mig därav min plumpa kommentar tidigare.

Permalänk
Medlem

Angående diskussionen angående recensioner/

Jag brukar numera testa spelen själv för det mesta. Spretar recensionerna så kan det betyda att det är ett spel som inte är en i mängden rent spelmekaniskt och då kan det vara värt att ge det en chans. Och ibland är hyllade spel inte alls för mig (tex Death Stranding).

Bara spela.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta hur hög fps man kan få med dlss/fsr här. Är 100% mer realistiskt? Och rtx 5090 ger 50% mer prestanda. Så 300 fps då i hemska 1080p.

Ok att detta är krävande men om ett år är alla spel såhär krävande.

Såå…Här har vi ett argument mot 1000hz-skärmar. Det är inte realistiskt att du kommer mycket högre än 240hz. Inom de närmaste fem åren. Det är den ungefärliga livslängden mot en skärm. Så njut av din nya lg g4 med 144hz refresh rate och strunta i ”utvecklingen” mot snabbare skärmar. Nu vet jag att anti-blur-sekten kommer att svara, men jag tillhör alltså inte den. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Våra mantimmar är begränsade för att vi har dygnets 24 timmar att disponera som de flesta människor. Vi jobbar 8 timmar om dagen. Ibland får vi tillgång till ett spel innan release, ibland inte. Om vi får tillgång innan release brukar det inte vara jättelångt innan. Generellt brukar vi få tillgång till en spelkod vilket gör att vi kan ha en testrigg igång. Vi vill ha ut ett test så nära release som möjligt då det är ungefär då det är som mest relevant för de som är nyfikna på om det är värt att ge sig i kast med ett spel eller inte.

Att vi inte skulle orka testa DLSS är direkt osant. Vi prioriterar som tidigare nämnts att få in fler modeller än att testa färre modeller med olika uppskalningstekniker. Som tidigare nämnts tar vi med oss feedbacken med önskemål om DLSS i speltester och då med fokus på en eller ett par modeller från Nvidia respektive AMD.

Att vi ger ett stressat intryck eller inte orkar testa något kan jag inte riktigt svara på. Vi försöker att göra våra tester så bra och läsvärda som möjligt. Vi kan inte täcka alla baser eller önskemål i varje test men försöker ju såklart alltid att vara så bra som vi kan vara.

Vad gör ni 8h om dagen?
Om ni inte har tidspress varför stressa?
Varför inte testa 3060ti/3080 samt 4070 och 4080 med dlss? Kan ju inte ta mer än max en timme då jag tvivlar på att ni kör en omformatering mellan varje byte.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av katerina:

Skulle vara intressant att veta hur hög fps man kan få med dlss/fsr här. Är 100% mer realistiskt? Och rtx 5090 ger 50% mer prestanda. Så 300 fps då i hemska 1080p.

Ok att detta är krävande men om ett år är alla spel såhär krävande.

Såå…Här har vi ett argument mot 1000hz-skärmar. Det är inte realistiskt att du kommer mycket högre än 240hz. Inom de närmaste fem åren. Det är den ungefärliga livslängden mot en skärm. Så njut av din nya lg g4 med 144hz refresh rate och strunta i ”utvecklingen” mot snabbare skärmar. Nu vet jag att anti-blur-sekten kommer att svara, men jag tillhör alltså inte den. 😊

Att få 100% extra går om man vill. Man kan ju såklart leka med upplösningar, uppskalning, interpolering och detaljnivåer hur mycket man vill för att få dubblerad bildfrekvens. Sätter du spelet i low, ställer systemets upplösning till 720p, DLSS Ultra performance och Frame-gen på så kan du nog få jättehög FPS i utbyte mot att det ser risigt ut.

Skämt åsido är det såklart väldigt individuellt vad man själv accepterar som en spelbar upplevelse. Jag tycker personligen att DLSS Performance på en 4K skärm ser bra ut om man sitter med handkontroll framför TV:n, sitter man med en 4K-skärm på skrivbordet är det ju såklart en annan upplevelse. Är det FSR som gäller brukar min kvalitetsgräns gå vid typ Quality, möjligtvis Balanced. Min subjektiva åsikt är att jag värdesätter en jämn bildfrekvens över en så hög som möjligt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Leiri:

Vad gör ni 8h om dagen?
Om ni inte har tidspress varför stressa?
Varför inte testa 3060ti/3080 samt 4070 och 4080 med dlss? Kan ju inte ta mer än max en timme då jag tvivlar på att ni kör en omformatering mellan varje byte.

Haha nu får du tagga ned lite.
Vi försöker att vara så tillmötesgående som möjligt när det kommer till att ta till oss feedback. Om du inte har för avsikt att föra någon form av konstruktiv diskussion finns det väldigt lite anledning att svara på frågor.

Läs det jag skrev en gång till.
Vi arbetar 8 timmar om dagen.
Vi har generellt ganska begränsat antal timmar med ett spel innan vi vill publicera ett speltest, alltså måste vi prioritera vad vi fyller de timmarna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Vad gör ni 8h om dagen?
Om ni inte har tidspress varför stressa?
Varför inte testa 3060ti/3080 samt 4070 och 4080 med dlss? Kan ju inte ta mer än max en timme då jag tvivlar på att ni kör en omformatering mellan varje byte.

Tveksam tidsestimering där Jag vill ha det på video om du klarar det. Säkert inte omöjligt iofs...

Sen kan man försöka sätta sig in i en redaktionell roll. Om jag hade tänkt publicera något med mitt namn på så dubbel och trippelkollar jag gärna att allt blir rätt innan. Jag ser hellre att det är genomtänkt och vetenskapligt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Shit vad tungdrivet detta är...dock det snyggaste jag sett i spelväg! Jäklar alltså! Helt galet vackert! Får nästan Alan Wake 2 att inte se så snyggt ut längre...

Däremot känns det nästan oförskämt låga FPS...jag kör en 5900x och ett undervoltat 4080, upplösning 3440x1440, all grafik på max i spelet, DLSS quality och Frame generation och får i första spelsekvensen när hon kryper på stranden i regnet och man ska klättra upp för berget. Där ligger FPS på mellan 50-60 hela tiden....helt galet? Med det sagt gör det ingenting för jag upplever att det flyter fint och ser som sagt helt underbart ut men ändå...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Shit vad tungdrivet detta är...dock det snyggaste jag sett i spelväg! Jäklar alltså! Helt galet vackert! Får nästan Alan Wake 2 att inte se så snyggt ut längre...

Däremot känns det nästan oförskämt låga FPS...jag kör en 5900x och ett undervoltat 4080, upplösning 3440x1440, all grafik på max i spelet, DLSS quality och Frame generation och får i första spelsekvensen när hon kryper på stranden i regnet och man ska klättra upp för berget. Där ligger FPS på mellan 50-60 hela tiden....helt galet? Med det sagt gör det ingenting för jag upplever att det flyter fint och ser som sagt helt underbart ut men ändå...

Med systemet i sign i samma upplösning får vi ca samma fps. Jag ligger runt 100 oftast en timme in i spelet.
Så du borde få ut mer än så tycker jag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Med systemet i sign i samma upplösning får vi ca samma fps. Jag ligger runt 100 oftast en timme in i spelet.
Så du borde få ut mer än så tycker jag.

Jag hittade felet! Det stämde inte! Tyckte väl att flytet var lite väl bra Jag använde den inbyggda FPS-räknaren och frame generation var boven i dramat. När den är på så visade det runt 50 FPS. När jag stängde av FG så låg jag på runt 75 FPS. Öppnade istället GPU Tweak och satte på FPS-räknaren där istället. Då med FG på så ligger jag runt 110-115 FPS

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Det låter märkligt att du får ut så mkt på ett 3070ti och såpass gammal cpu? Har du verkligen exakt allt på Max i grafikväg? Låter ju för bra. Eller så är det min CPU eller nåt som inte lirar bra med spelet…nån mer här med liknande hårdvara eller med 4080? Vad får ni?

Jag ska kolla när jag kan vilka inställningar jag har så du får korrekt att möta mot.
Det är inte alls omöjligt att spelet lirar lite wonky på ditt system, det brukar vara så med spel. Bra på en dator, sämre på en annan.
Allan Wake 2 funkade med riktigt bra på min dator.

Har du senaste DLSS filen? Den gav mig mer fps.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag ska kolla när jag kan vilka inställningar jag har så du får korrekt att möta mot.
Det är inte alls omöjligt att spelet lirar lite wonky på ditt system, det brukar vara så med spel. Bra på en dator, sämre på en annan.
Allan Wake 2 funkade med riktigt bra på min dator.

Har du senaste DLSS filen? Den gav mig mer fps.

Jag redigerade mitt tidigare inlägg så kolla vad jag skrev istället Hittade felet så FPS har jag. Däremot har jag inte testat med nyaste DLSS-filen så det kanske boostar lite mer

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Igår reagerade jag på att det snabbaste grafikkortet som finns inte kan köra detta spel i 4k@60, att man som spelutvecklare känner sig nöjd med sin prestation då kan jag verkligen inte förstå men inget skäl för att ranta i nåt forum.

Sen idag kom jag ihåg att spelet inte ens kör 3840x2160 eftersom det är anamorfiskt (urlöjligt) så endast drygt 74% av pixlarna på en 4k-skärm rastreras (det heter väl så?), mer exakt 3840 x 1606. Och med den insikten måste jag säga att det är totalt brinndåligt, fullständig klåparnivå av utvecklarna.

Jag ska spela det för jag tyckte första var asbra, men tycker situationen vi har nu är totalt oacceptabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Igår reagerade jag på att det snabbaste grafikkortet som finns inte kan köra detta spel i 4k@60, att man som spelutvecklare känner sig nöjd med sin prestation då kan jag verkligen inte förstå men inget skäl för att ranta i nåt forum.

Sen idag kom jag ihåg att spelet inte ens kör 3840x2160 eftersom det är anamorfiskt (urlöjligt) så endast drygt 74% av pixlarna på en 4k-skärm rastreras (det heter väl så?), mer exakt 3840 x 1606. Och med den insikten måste jag säga att det är totalt brinndåligt, fullständig klåparnivå av utvecklarna.

Jag ska spela det för jag tyckte första var asbra, men tycker situationen vi har nu är totalt oacceptabel.

Sluta klaga på att någon pushar gränserna. Skulle folk enbart utveckla spel för dagens hårdvara i 60fps så skulle vi inte haft mycket bättre än 980 idag.

Ibland får man inse att vissa år är mellanmjölk för gpuer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Jag redigerade mitt tidigare inlägg så kolla vad jag skrev istället Hittade felet så FPS har jag. Däremot har jag inte testat med nyaste DLSS-filen så det kanske boostar lite mer

Okey:)
Detta är mina inställningar i 3440 x 1440.
Det rullar på så bra att jag kan ha allt på High om jag vill. Men eftersom stridsscenerna är så intensiva har jag inte lust att få potentiell låg fps plötsligt så det är bra som det är så här. Spelet är faktiskt snyggt som fan på alla inställningar.

Custom Upscaler: Nvidia DLSS
Frame Generation: Auto
Super Resolution: Quality
VSync: Off. Är på i Nvidia CP.
Post-Processing Quality: High
Shadow Quality: Medium
Effects Quality: High
Reflection Quality: Medium
Global Illumination Quality: Medium
Volumetrics: Medium
Texture Quality: High
View Distance: High
Foliage Detail: High

Lägger in denna bilden igen för referens. (Klicka på den)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Okey:)
Detta är mina inställningar i 3440 x 1440.
Det rullar på så bra att jag kan ha allt på High om jag vill. Men eftersom stridsscenerna är så intensiva har jag inte lust att få potentiell låg fps plötsligt så det är bra som det är så här. Spelet är faktiskt snyggt som fan på alla inställningar.

Custom Upscaler: Nvidia DLSS
Frame Generation: Auto
Super Resolution: Quality
VSync: Off. Är på i Nvidia CP.
Post-Processing Quality: High
Shadow Quality: Medium
Effects Quality: High
Reflection Quality: Medium
Global Illumination Quality: Medium
Volumetrics: Medium
Texture Quality: High
View Distance: High
Foliage Detail: High

Lägger in denna bilden igen för referens. (Klicka på den)
https://i.imgur.com/kHMpeGv.jpg

Snyggt! Ok

Ja men det är ju bra! Det ska du va nöjd med! Det beror ju säkert på vilka scener i spelet såklart. Där du tog bilden verkar ju kanske inte vara den tyngsta miljön. Tror början när det regnar massor, är reflekterande pölar och vatten osv är mer krävande. Jag har ju bara spelat den lilla biten än så länge så vet inte hur FPS:en kommer vara senare. Men då hade vi ju inte helt lika inställningar. Du hade några på medium, bland annat skuggor osv och det gör ju en del. Även ljussättning på medium kommer boosta upp FPS en del. Tror att sätter du även dem på High så kommer det droppa en del. Samt har du stängt av dynamisk uppskalning? Bra resultat oavsett

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Tveksam tidsestimering där Jag vill ha det på video om du klarar det. Säkert inte omöjligt iofs...

Sen kan man försöka sätta sig in i en redaktionell roll. Om jag hade tänkt publicera något med mitt namn på så dubbel och trippelkollar jag gärna att allt blir rätt innan. Jag ser hellre att det är genomtänkt och vetenskapligt.

4 grafikort
2 40 series som delar drivrutin
2 30 series som delar drivrutin

~2 min per drivrutinsinstallation ~4 min time wasted där.

Bencha spelet, är ju bara ETT spel, tar väl inte mer än en minut eller så, kanske gånger 3 rundor per kort per DLSS konfig, för att få ett genomsnitt.

Hur mycket tid tror du det tar? 8 timmar? Lol.

Jag tror mer att det handlar om stress att de MÅSTE få ut innehållet Day 1, som att spelet försvinner Day 2 och att innehållet helt plötsligt är irrelevant. Tycker de bör ta lite mer tid eller skaffa en till i redaktionen som kan hjälpa till?

Skrivet av CrispVanDahl:

Haha nu får du tagga ned lite.
Vi försöker att vara så tillmötesgående som möjligt när det kommer till att ta till oss feedback. Om du inte har för avsikt att föra någon form av konstruktiv diskussion finns det väldigt lite anledning att svara på frågor.

Läs det jag skrev en gång till.
Vi arbetar 8 timmar om dagen.
Vi har generellt ganska begränsat antal timmar med ett spel innan vi vill publicera ett speltest, alltså måste vi prioritera vad vi fyller de timmarna med.

Frågan är varför du tar åt dig om det var Jonas? som gjorde den här artikeln. Kanske är det en krönika du försöker få ut till helgen där du hatar allt och allt om framtida teknik du bör fokusera på istället? Du har bara 16 timmar kvar av veckan. För inte ser man mycket i form av nyheter på siten. Så man undrar var dessa 8 timmar går. En idé för er något som skulle kunna vara intressant: Gör en "a day at sweclockers redaktion" där ni går in i vad ni gör, kanske en videoinspelning. Så får man en lite mer insyn. Självklart kan viden vara skriptad och alla har manus oc hser ut att jobba men vem vet. Kanske är realiteten som Google där folk sitter och dricker kaffe 7 timmar om dagen och skriver något på twitter i en timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sluta klaga på att någon pushar gränserna. Skulle folk enbart utveckla spel för dagens hårdvara i 60fps så skulle vi inte haft mycket bättre än 980 idag.

Ibland får man inse att vissa år är mellanmjölk för gpuer

Men vad är det som egentligen är pushat? Man tappar ju inte hakan någonstans.
Folk sade till och med att Starfield pushade tekniken och grafiken framåt. Men inte gjorde det så. Tittar man på Scorpius bild så ser det ut som Battlefront 2, med prestandan som något från 10 år framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Snyggt! Ok

Ja men det är ju bra! Det ska du va nöjd med! Det beror ju säkert på vilka scener i spelet såklart. Där du tog bilden verkar ju kanske inte vara den tyngsta miljön. Tror början när det regnar massor, är reflekterande pölar och vatten osv är mer krävande. Jag har ju bara spelat den lilla biten än så länge så vet inte hur FPS:en kommer vara senare. Men då hade vi ju inte helt lika inställningar. Du hade några på medium, bland annat skuggor osv och det gör ju en del. Även ljussättning på medium kommer boosta upp FPS en del. Tror att sätter du även dem på High så kommer det droppa en del. Samt har du stängt av dynamisk uppskalning? Bra resultat oavsett

Ja det ska faktiskt bli intressant att se om min fps ändras mycket beroende på var i spelet jag är.
Det är inte helt omöjligt att den sjunker en del då min hårdvara inte är så eh.. ny
Dynamisk uppskalning är av. Den funktionen stör jag mig på. Jag har hellre konstant låg fps än att det plötsligt blir blurrigt.
Det var riktigt illa på min PS4.
Men ja, jag är riktigt glad och nöjd att jag kan köra detta spelet och vara helt nöjd med spelupplevelsen. 😊

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Men vad är det som egentligen är pushat? Man tappar ju inte hakan någonstans.
Folk sade till och med att Starfield pushade tekniken och grafiken framåt. Men inte gjorde det så. Tittar man på Scorpius bild så ser det ut som Battlefront 2, med prestandan som något från 10 år framåt.

Jag håller med om att Battlefront 2 är riktigt snyggt. Men så här snyggt är det INTE. Nej.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag håller med om att Battlefront 2 är riktigt snyggt. Men så här snyggt är det INTE. Nej.

Tänker främst på detaljerna i stenarna då de troligen är 3d/laserscannade fast med bra mycket fler polygoner.

Men jag tar hellre grafiken i Battlefront 2 och dess prestanda (riktig riktigt bra) än vad man får i Hellblade.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Leiri:

4 grafikort
2 40 series som delar drivrutin
2 30 series som delar drivrutin

~2 min per drivrutinsinstallation ~4 min time wasted där.

Bencha spelet, är ju bara ETT spel, tar väl inte mer än en minut eller så, kanske gånger 3 rundor per kort per DLSS konfig, för att få ett genomsnitt.

Hur mycket tid tror du det tar? 8 timmar? Lol.

Jag tror mer att det handlar om stress att de MÅSTE få ut innehållet Day 1, som att spelet försvinner Day 2 och att innehållet helt plötsligt är irrelevant. Tycker de bör ta lite mer tid eller skaffa en till i redaktionen som kan hjälpa till?

Frågan är varför du tar åt dig om det var Jonas? som gjorde den här artikeln. Kanske är det en krönika du försöker få ut till helgen där du hatar allt och allt om framtida teknik du bör fokusera på istället? Du har bara 16 timmar kvar av veckan. För inte ser man mycket i form av nyheter på siten. Så man undrar var dessa 8 timmar går. En idé för er något som skulle kunna vara intressant: Gör en "a day at sweclockers redaktion" där ni går in i vad ni gör, kanske en videoinspelning. Så får man en lite mer insyn. Självklart kan viden vara skriptad och alla har manus oc hser ut att jobba men vem vet. Kanske är realiteten som Google där folk sitter och dricker kaffe 7 timmar om dagen och skriver något på twitter i en timme.

Jag och Jonas arbetar på testredaktionen tillsammans och våra publiceringar och arbete skapas inte i ett vakuum.

Du kommer med en del förslag men tar dig tiden att försöka göra sig lustig över sättet vi arbetar på. Vad är din poäng och vad förväntar du dig att få ut av det?

Uppenbarligen tycker du inte om vad vi gör så det kostar dig exakt noll kronor att inte läsa dem.
Om du har för avsikt att få fram feedback är det en ganska dum idé att ha det tonläge du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Men vad är det som egentligen är pushat? Man tappar ju inte hakan någonstans.
Folk sade till och med att Starfield pushade tekniken och grafiken framåt. Men inte gjorde det så. Tittar man på Scorpius bild så ser det ut som Battlefront 2, med prestandan som något från 10 år framåt.

Om du inte har rätt skärm så kommer du inte märka det magnifika med nanite/lumen etc.
Det är små detaljer som kostar sjukt med prestanda med för dem som uppskattar detaljer och även hinner notera detta under spelandet är det guld värt.

Vad jag sett ser det ut som prestandan motsvarar grafiken. Grafik är ju också väldigt diminishing return. Där mycket prestandan går förlorad för väldigt lite bildkvalité

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du inte har rätt skärm så kommer du inte märka det magnifika med nanite/lumen etc.
Det är små detaljer som kostar sjukt med prestanda med för dem som uppskattar detaljer och även hinner notera detta under spelandet är det guld värt.

Vad jag sett ser det ut som prestandan motsvarar grafiken. Grafik är ju också väldigt diminishing return. Där mycket prestandan går förlorad för väldigt lite bildkvalité

Om man nu måste ha en specifik skärm för att se dessa detaljer så känns det ju helt lönlöst att få 30-40 fps i ett spel med ett grafikkort för 7500 kr och uppåt i 2560x1440?

Skrivet av CrispVanDahl:

Jag och Jonas arbetar på testredaktionen tillsammans och våra publiceringar och arbete skapas inte i ett vakuum.

Du kommer med en del förslag men tar dig tiden att försöka göra sig lustig över sättet vi arbetar på. Vad är din poäng och vad förväntar du dig att få ut av det?

Uppenbarligen tycker du inte om vad vi gör så det kostar dig exakt noll kronor att inte läsa dem.
Om du har för avsikt att få fram feedback är det en ganska dum idé att ha det tonläge du har.

Mitt tonläge är ju precis som ditt tonläge i dina krönikor som är mer som bloggar där du bara är anti och lite hater? Poängen är: Ta lite mer tid, så blir allt mycket bättre. Ni är inte bundna till scheman om nu ni inte är sponsrade av Bonnier eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Och med den insikten måste jag säga att det är totalt brinndåligt, fullständig klåparnivå av utvecklarna.
Jag ska spela det för jag tyckte första var asbra, men tycker situationen vi har nu är totalt oacceptabel.

Jag tycker absolut tvärsom, nya spel som släpps mot slutet av en grafikkortsgeneration SKALL tvinga nuvarande kort till 1080, annars har man misslyckats som utvecklare. Släpper man ett AAA-spel med grafik som främsta säljargument 2024 och det dansar i 4k på ett kort från 2022 så har man missat hela måltavlan.

Vi får ingen fotorealism i spel under vår livstid om utvecklarna nöjer sig med det som nuvarande kort klarar av, de måste sikta på nästa eller nästnästa generation. Att spelet släpps när det krävs kommande generations grafikkort för att maxa det är för mig helt optimalt. Då händer det grejor.

Alternativt kan någon släppa ett spel som är obegripligt snyggare än allt annat som funkar på dagens grafikkort och det känns som kodmagi, men jag tror inte det har hänt sedan Carmack jobbade på ID.