ICQ kastar in handduken efter nästan 30 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

ICQ har varit poppis i Ryssland så antagligen där.

Låter ju iofs logiskt om det nu ägdes av VK mot slutet.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Trist, använder fortfarande icq, var med tidigt, fick till och med IT killarna på jobbet att lägga till ICQ på jobbdatorn som annars är helt låst.
#441511 alltså 6 siffrigt

Permalänk
Medlem

2228389 speaking. Många timmar spenderades på ICQ från ~1996 och fyra, fem år framåt, sen plötsligt bestämde sig alla för att använda (det så mycket sämre!) MSN.

Jag har fortfarande mina lokala konversationer på backup.

Permalänk
Medlem

3099244!
HAHA det är ju sjukt! Lite samma som att komma ihåg ens gamla hem-telefonnummer.
Jag minns att jag var väldigt aktiv och chattade mycket back in the days. Men när MSN väl kom så körde jag både ICQ och MSN samtidigt men till slut så loggade man väl in på ICQ för sista gången och det vara bara MSN man chattade på...
Ibland kan jag sakna chattandet, men samtidigt så tog det så otroligt mycket tid att man idag inte alls skulle ha tid till det. "Nu har man vuxenansvar att sköta".

Men det var en kul resa ner nostalgigatan!

Permalänk

Oj så sorglig avslutning på artikeln Kommer ihåg mitt nummer även fast jag inte loggat in på 20 år.

Minns att jag i slutet av 90-talet fick ett meddelande på ICQ som löd: "Hello im a 51 year old man from Australia im gay r u gay"

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

27518593
Hade varit intressant att få reda på om numret fortfarande finns i någon databas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

27518593
Hade varit intressant att få reda på om numret fortfarande finns i någon databas.

https://icq.im/27518593

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦

Under tonåren var det där uh-oh-ljudet så inpräntat i hjärnan att jag "spökhörde" det på kvällen när jag skulle sova. Lite skillnad mot nu när man istället har mute:at precis alla notifikationsljud från både datorn och mobilen.

Permalänk
Medlem

174542226 konstigt att man lagt det på minnet!

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

hah sjukt jag minns än idag mitt ICQ id. 182057.
Jag va relativt tidig på gröten. Körde det i ett par år men när MSN Messenger kom så dog intresset. Jag körde under en längre tid en hybridklient som tillät mig köra både MSN och ICQ i en å samma klient.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Oj, trodde ICQ var nedlagt sedan väldigt länge. Men 1227952… det numret är inbränt i hjärnan för evigt

Permalänk
Medlem

Körde trillian, en klient som bakade ihop man, icq och irc . Fina greje

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Trillian finns också kvar fortfarande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Körde ICQ typ 2000 det var nice tills reklam vart över dominerande med animationer som tog på minnet! I SEEK YOU.. Jag blev helt paff när jag fattade det
Rest in peace

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

280725 och jag kommer ihåg lösen också

Samma här. Sjukt att det sitter kvar i minnet.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Jösses, detta väckte många sköna känslor från studenttiden som kanske var den roligaste tiden jag varit med om, tackar för den trippen 25 år tillbaka! Provade logga in med mitt gamla 6331402 men fungerade inte längre, har lösen kvar i gömmorna så klart.

Året var 1999 och alla körde ICQ över sina 10 mbit studentlinor. FTP-servrar överallt och fri fildelning över Napster, Kazaa och DC. Helt klart en annan tid utan någon märkbar reglering av nätet. DVDrip var nytt och hett att ladda ner, brännaren gick varm åt alla man kände.

Grannen gjorde lätta pengar som webdesigner åt alla små företag som nu skulle ha en hemsida typ "Bänkes schakt och bageri" med ett telefonnummer och en bild, IT-bubblan sprack när alla fått sin hemsida och grannen fick återgå till fotografering. Nu kan man be word göra en text till html och så är man klar på ett klick.

Inser att mitt konto här redan har fyllt 22 år och är tacksam för att Sweclockers inte gått samma öde till mötes som de flesta andra forumen (grupper på Facebook).

Påmindes också om att tiden går fort, pang så är man 43 med nästan vuxna barn, fast 1999 känns som igår, passa på att lev ni som fortfarande är unga. Sorry om det spårade lite men nostalgin tar lätt över ibland..

Permalänk
Skrivet av Leffe_B:

Skrivet av Alphahanne:

Trillian finns också kvar fortfarande.

Nice, jag körde med Pidgin på Windows och Adium.app på MacOS. Både finna kvar! Nostalgisk!

Visa signatur

| || ||| Sundsvall
Gustaf Lindqvist

Love making games

Permalänk

Admittedly skar det lite inom mig när jag läste detta. Åldersnojan sätter in och sådär. Fan, jag kommer ihåg mitt åttasiffriga (ja jag vet, dom riktiga legenderna hade sjusiffrigt) ICQ UIN# innantill men jag kommer inte ihåg vad jag åt till frukost igår. Minnet är lite märkligt.

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogswald:

Admittedly skar det lite inom mig när jag läste detta. Åldersnojan sätter in och sådär. Fan, jag kommer ihåg mitt åttasiffriga (ja jag vet, dom riktiga legenderna hade sjusiffrigt) ICQ UIN# innantill men jag kommer inte ihåg vad jag åt till frukost igår. Minnet är lite märkligt.

Oj, legender till och med! Jag har (hade) 6 siffror och fler andra här i tråden. Vi börjar nog mer bli gamla. 😉

Permalänk
Medlem

829604 har jag. Vet att dessa sexsiffriga nummer har varit åtråvärda genom tiderna. Jag har tillochmed numret på en t-shirt.

Permalänk

1430647 här. Som många andra är det inbränt i minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeP123:

Jösses, detta väckte många sköna känslor från studenttiden som kanske var den roligaste tiden jag varit med om, tackar för den trippen 25 år tillbaka! Provade logga in med mitt gamla 6331402 men fungerade inte längre, har lösen kvar i gömmorna så klart.

Året var 1999 och alla körde ICQ över sina 10 mbit studentlinor. FTP-servrar överallt och fri fildelning över Napster, Kazaa och DC. Helt klart en annan tid utan någon märkbar reglering av nätet. DVDrip var nytt och hett att ladda ner, brännaren gick varm åt alla man kände.

Grannen gjorde lätta pengar som webdesigner åt alla små företag som nu skulle ha en hemsida typ "Bänkes schakt och bageri" med ett telefonnummer och en bild, IT-bubblan sprack när alla fått sin hemsida och grannen fick återgå till fotografering. Nu kan man be word göra en text till html och så är man klar på ett klick.

Inser att mitt konto här redan har fyllt 22 år och är tacksam för att Sweclockers inte gått samma öde till mötes som de flesta andra forumen (grupper på Facebook).

Påmindes också om att tiden går fort, pang så är man 43 med nästan vuxna barn, fast 1999 känns som igår, passa på att lev ni som fortfarande är unga. Sorry om det spårade lite men nostalgin tar lätt över ibland..

Kanske är det anonymiteten här som räddar oss från facebook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Uh-Oh, är fortfarande en bra SMS-signal.

Jag slängde in det ljudet som låsljud på Teslan. Passar perfekt

Permalänk
Medlem

Har väl inte varit inne på mitt ICQ på säkert 20år men kommer ihåg mitt användarnummer än, 8875102
Good times

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

354998

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

22921280

Det är mitt andra nummer faktiskt. Hade ett tidigare som var en siffra kortare om jag minns rätt, men mitt tonårs-jag lyckades slarva bort lösenordet till det. Började använda ICQ när jag gick på högstadiet, jag minns inte exakt år, men -96 eller -97 kanske. Minns i alla fall att det var en grej när ICQ 98 kom.

Jag var inte så förtjust när MSN messenger tog över, jag förstod inte varför man skulle köra det...

Har många goda minnen från "random chat" som man kunde köra så man kunde prata med en random person... Chattade med många trevliga där från runt hela jorden. Blev bra kompis med en kille från Texas som odlade weed i garderoben, och en tjej från Kairo i Egypten. Över tid tappade jag de kontakterna, jag har försökt hitta på dem igen men har misslyckats tyvärr.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Så himla mycket av min ungdom formades av kontakt med folk på ICQ. Kommer fortfarande ihåg numret. 64762031

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

2228389 speaking. Många timmar spenderades på ICQ från ~1996 och fyra, fem år framåt, sen plötsligt bestämde sig alla för att använda (det så mycket sämre!) MSN.

Jag har fortfarande mina lokala konversationer på backup.

Visste inte att ICQ redan kom 96 men känns inte som ICQ kom till sin rätt förrän bredband kom brett typ sista åren på 90-talet och tidigt 00-tal. Vem satt på ICQ med modem eller ens ISDN när varje minut kostade pengar. Meningen med dessa program var att man var online på dem mer eller mindre konstant.

Nu kanske man kunde skicka offline meddelanden, kom inte ihåg.

Skrivet av Skogswald:

Så du menar att du varierar frukosten varje dag? 😉

Permalänk
Medlem

Nån som kan tipsa om hur man kan kolla upp sitt ICQ-nummer?

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Visste inte att ICQ redan kom 96 men känns inte som ICQ kom till sin rätt förrän bredband kom brett typ sista åren på 90-talet och tidigt 00-tal. Vem satt på ICQ med modem eller ens ISDN när varje minut kostade pengar. Meningen med dessa program var att man var online på dem mer eller mindre konstant.

Nu kanske man kunde skicka offline meddelanden, kom inte ihåg.

Jodå, det kom 1996. Men givet mitt nr så tror jag kanske jag skaffade det först 1997. Visst, jag satt på 33k6 och sedermera 56k, men man fick ju vänta till kl 18 när det var halva priset
Det tog också såpass lite resurser, både CPU/minne såväl som bandbredd, så man lätt kunde ha det igång i bakgrunden under tiden man lirade på Battle.net ...

Japp. Det var bättre förr.